Hoe krijg ik hem rustig.....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jumper01
Berichten: 424
Geregistreerd: 18-11-03

Hoe krijg ik hem rustig.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-04 11:37

het weiland in?
De zomer komt eraan en dat betekend dat de paarden weer lekker het land in mogen. Vorig jaar is mijn paard het land 1 dagje het land in geweest daarna niet meer i.v.m. blessure. En daarvoor stond ik op een andere manege die geen land hadden. Toen hij de eerste keer een dagje het land in ging was hij helemaal hoteldebotel. Dribbelen, stijgeren en noem maar op. En hij is 1.68 en ikke 1.65. Dat was dus niet prettig. Ik kan hem moeilijk houden dan. Dit wordt dus eigenlijk de eerste keer dat ik hem het land in ga doen. Maar hoe krijg ik hem rusig het land in zonder dat ik geblesseerd wordt door zijn enthousiasme voor het land? We moeten een stukje lopen (halster en halstertouw)

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 12:07

Alvast oefenenen met van en naar het land lopen, halstertouw door zijn mond of over zijn neus of in een erg geval een hengstenketting er onder.

Die van ons worden ook elk jaar helemaal gek, onwijs mooi gezicht als ze er eenmaal in lopen, maar minder aan de lijn.

Dus gewoon flink oefenen en laten zien naar wie die moet luisteren die paar minuten dat die nog niet in het land staat.

Hij zal sowieso wel wat druk zijn de eerste paar keren, want voor hun is het natuurlijk zalilg, lekker het land in, maar hij moet altijd rekening houden met degeen die naast hem loopt.

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 12:17

Ik ga met Sily mee..Eventueel kun je nog een trenshoofdstel aandoen..Is alleen een beetje moeilijk in combinatie met een halster daaronder..Maar met een beetje fantasie is daar vast iets op te vinden..Verder als mijn paard fris is, wil ik wel eens een klein zweepje meenemen,zodat ik haar tegen de borst kan aantikken als ze loopt te drammen.

Succes!

llleoni
Berichten: 1002
Geregistreerd: 23-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 12:56

was hij alleen .. in de wei?? mijn pony kan namelijk ook niet alleen in een wei staan..

Jumper01
Berichten: 424
Geregistreerd: 18-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-04 14:40

Sily schreef:
Alvast oefenenen met van en naar het land lopen, halstertouw door zijn mond of over zijn neus of in een erg geval een hengstenketting er onder.

Die van ons worden ook elk jaar helemaal gek, onwijs mooi gezicht als ze er eenmaal in lopen, maar minder aan de lijn.

Dus gewoon flink oefenen en laten zien naar wie die moet luisteren die paar minuten dat die nog niet in het land staat.

Hij zal sowieso wel wat druk zijn de eerste paar keren, want voor hun is het natuurlijk zalilg, lekker het land in, maar hij moet altijd rekening houden met degeen die naast hem loopt.


Hoe werkt dat met een hengstenketting?

Jumper01
Berichten: 424
Geregistreerd: 18-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-04 14:41

KellyenXena schreef:
Ik ga met Sily mee..Eventueel kun je nog een trenshoofdstel aandoen..Is alleen een beetje moeilijk in combinatie met een halster daaronder..Maar met een beetje fantasie is daar vast iets op te vinden..Verder als mijn paard fris is, wil ik wel eens een klein zweepje meenemen,zodat ik haar tegen de borst kan aantikken als ze loopt te drammen.

Succes!

Ik had de eerste keer ook een zweepje mee om hem op zijn borst te tikken maar door zijn enthousiasme werkte dat helaas niet.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 19:01

Denk denk...is alweer bijna een jaar geleden dat ik de hengstenketting om had tijdens de keuring Haha!
En dat was met ene hoofdstel en heb het mensen op verschillende manieren zien gebruiken.

Bij het halster eerst de ketting door 1 van de ringen *aan de zijkant niet de middelste* en dan onder zijn kin door de volgende en dan weer terug naar de eerste en vastmaken.

Maar ok: vastmaken aan 1 ring en door de andere halen.

Bovenste heb je er dus 2 kettinkjes onder en de onderste 1 maal.

_Simone

Berichten: 1634
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 20:32

Ik zou in ieder geval iemand mee nemen, zodat je niet alleen bent. Verder weet ik niet hoe ver het precies lopen is, maar als het niet al te ver is (het erf af ofzo?) zou je langs het pad misschien longeerlijnen kunnen spannen ofzo, zodat het niet erg is als je hem niet kan houden. (dat 'ie dan niet opeens op een autoweg staat ofzo)
Voor de rest kan je inderdaad een hoofdstel of hengstenketting omdoen, en in ieder geval zeker met iemand samen gaan.
Succes ermee en geniet ervan!! (het is altijd echt een geweldig gezicht als zo'n beestje dan eenmaal op de wei staat!)

Wicked2016
Berichten: 1158
Geregistreerd: 29-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 21:11

mijn eook wel is vrij vrolijk zijn, geen hengstenketting of zo voor mij, hij moet netjes naast mij lopen of hij da nu wilt of niet, heb paar keer geoefend bij mij gaat het al redelijk
een ander
kan er als een poppetje aan hangen

Claudia19

Berichten: 5131
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 21:50

mijn lesgeefmens gaat mee als ik met lotte naar buiten ga.
ook als we lotte 1 april naar het land gaan brengen gaat mijn lesgeefmens mee. is altijd beter dan alleen.

Sok

Berichten: 15059
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: 't Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 21:59

ik denk dat die hengstenketting op het laatst ook geen effect meer heeft...
ik ga met marahorse mee.... Knipoog

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 22:05

Is het niet iets om eens twee voerbeurten over te slaan en dan de bak bix mee de wei in, weet haast zeker dat het eten voor het dollen gaat! (het is helaas nog te vroeg om je paard een volle weide voor te schotelen) Verward

_Simone

Berichten: 1634
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 22:10

Haha, nou bij mijn paard zou het dollen zeker weten voorgaan hoor!!! Enne, vind het ook niet zo'n slim idee om twee voerbeurten over te slaan.....?

EstherSi

Berichten: 942
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: Sint Pancras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 22:12

komt me bekend voor Lachen alleen is mijne maar 1.40 Lachen

ik oefen veel met wandelen.. dat helpt al heel veel.
wat je kunt doen voordat ze het land op gaan is de eerste keren hem daarvoor al flink moe rijden en hem daarna lekker op het land zetten als hij helemaal droog is.
dan is hij zijn energie al op een verantwoordelijke manier kwijt en kan hij daarna lekker rustig het land op!

MrMysterio

Berichten: 62
Geregistreerd: 08-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 22:14

Als ik alle opties zo lees, ga ik toch voor EstherSi! Knipoog dat lijkt me de beste optie (zou zelf niet zo 1 2 3 nog iets anders kunnen bedenken )

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 22:31

Ach, stukje ervaring...die van mij doen alles voor eten!