[LO] vraagje mbt druk op binnen of buitenkant

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

[LO] vraagje mbt druk op binnen of buitenkant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-04 17:30

Hey, dit is het eerste topic dat ik zelf open op UZ Bloos!

Een vraagje:
Tijdens het longeren met touwtjes is het naar mijn mening normaal om het touwtje aan de binnenkant iets korter te zetten dan de buitenkant ivm stelling naar binnen. Dit is allemaal niet zo'n probleem.
Maar als mijn paard dan nageeft hangt het buitenste touwtje als sneller losser dan de binnenste, logisch. Nou komt dit wel al goed als mijn paard wat stelling naar binnen neemt, maar er blijft toch altijd net wat meer druk op de binnenkant dan de buitenkant, toch?

Dan komt mijn 'probleem' (of eigenlijk meer vraag): met rijden ben ik juist steeds bezig om uiteindelijk mijn paard voornamelijk op mijn buitenteugel te kunnen rijden (na natuurlijk wel gelijke druk te hebben op 2 teugels).

Lopen de methodes van longeren en rijden op dit gebied dan niet een beetje tegen elkaar in?
Of zit er een logica in die ik gewoon niet zie?


Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-04 13:07

Is het nu zo'n rare vraag of weet niemand het antwoord? Haha!

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 22:16

Ik ben erg benieuwd naar alle reacties, ik worstel ook met dit probleem Haha! , sorry maar ik kan je dus niet verder helpen succes OK dan!


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 09:21

Ik haal altijd de longeerlijn door de binnenste bitring en maak die vast aan de singel, hierdoor kan je dus stelling, en aanleuning op het buitenste touwtje vragen.
Overigens heb je met longeren vaker teveel stelling dan te weinig, dus heel veel verschil tussen de lengtes van de touwtjes probeer ik altijd te voorkomen. Ze gaan snel in de buitenschouder hangen en dat is vanuit het midden slecht te zien. Het kan echter wel in heel korte tijd tot overbelasting lijden.

Hier nog een fotootje welke nog online stond waarop het redelijk te zien is:
Afbeelding

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 10:25

Ik doe het net als sjuim, echt ideaal! Pas inderdaad op dat ze niet op de binnenschouder gaan lopen, en de kont er helemaal uit gooien.
Om die kont er ook bij te houden longeer ik ook regelmatig met een dubbele longe.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-04 19:12

Okee Sjuimpje bedankt! Op deze manier is er inderdaad wat beter 'druk' te vragen op het buitenste touwtje.
Vroeger heb ik wel zo gelongeerd, de laatst tijd niet zo. Heel toevallig heb ik het een paar dagen geleden bij Magic een geprobeert, maar op het moment is ze gewoon nog iets te strak in haar lijf.

Maar in de toekomst zeker weer eens proberen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 19:26

Antoinette, ik longeer ook met het touwtje. Ik heb op mijn touwtje met stift streepjes gezet, zodat ik altijd kan zien waar meer en minder druk is. Ook heb ik ringetjes in het touwtje gedaan, die ik dus aan de oogjes van de singel vast kan klikken om stelling te vragen. Dat laatste doe ik eigenlijk nooit, mijn touwtje ligt dus gewoon los over de singel en naar de bitringen. Ik zie vaak dat mijn paard vanzelf wat lichter wordt aan de binnenkant, ik zie het streepje dan verschuiven. Hij neemt dan ook stelling aan en leunt aan op de buitenkant. Als je paard stelling neemt, wordt de afstand van de buitenste bitring naar de singel automatisch groter en vaak blijft daar dus al meer contact gehandhaafd, omdat het touwtje niet langer of korter gemaakt wordt als je het touwtje vastzet of fixeert van mond naar de singel (aan de bovenkant).
Maar goed, ik doe dus nooit vastklikken, het gaat gewoon vanzelf.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-04 19:45

Lovely: even kijken of ik het goed begrijp...
Hij maakt dan niet de touwtjes vast aan de zijkanten maar gebruikt ze als 1 touwtje als het ware? Dus via de bovenkant van de singel via het bit naar de singel?

Aan streepjes hadden we ook al zitten denken, maar de ene keer wil ik haar wat losser dan andere keren Haha! natuurlijk kan ik het gewoon als een soort gemiddelde gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 20:44

Ja klopt, ik ga van bovenaf de singel naar beneden Haha!. Daardoor is het touwtje glijdend zeg maar. Er zit een streepje waar het touwtje aan de bovenkant door een ring naar het bit loopt, daar kan ik dus zien hoe de stelling is. Aan het uiteinde heb ik 3 streepjes staan, dan kan ik zien hoe strak ik het touwtje vast maak en natuurlijk gelijk aan twee kanten dan..

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-04 20:54

Dat is inderdaad ook een manier!

Trouwens Hij in mijn berichtje moet zijn Jij Haha!
Zat even met mijn hoofd ergens anders toen ik dat berichtje typte, kwam telefoon tussendoor Bloos


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 bezoekers