Paard aan het puberen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
loeskim
Berichten: 749
Geregistreerd: 08-11-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Paard aan het puberen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-04 12:39

Zow dit wilden ik even erop zetten, want misschien hebben er wel meer mensen last van.

Deze week kon niet normaal rijden. Constant steigeren, wegrennen voor iets waar ze nooit van schrikt.
Het bit maar vast pakken en wegrennen wanneer zij dat wilt.
Ik had gisteren les, en ik zei tegen monqiue: ik ga eraf of jij gaat erop of longeren. NOu toen wilden we gaan longeren maar er stond wel een w8rijd iedereen wilden.
Toen ben ik er maar op gegaan en constant kleine 8tjes gereden en maar vragen of ze naar benden wilden komen.
Draf, stap, draf stap en maar cirkels. UIteindelijk kreeg ik er weer ontspannen en netjes naar benden.
Ze wordt eind mei 6 jaar. Ze begint gewoon nu echt haar eigen krachten te leren kennen en probeert me gewoon opnieuw uit.

Ik rijd dan western maar ik moet met een scherper bit gaan rijden.
Dit was zo'n beginnerssnaffeltje waar ik nu mee reed.
Ze is gewoon echt aan het puberen die meid!!

Hebben daar meer mensen last van???


moowsy

Berichten: 7476
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 13:07

Ja maar dat is heel normaal toch?Mijn paard wordt eind mij 5,en ze is nog hartstikke dwars.Ach ze komen er wel overheen... Lachen

how sweet can it be to be loved by you

Jeannette
Berichten: 1045
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 13:18

Klinkt heel bekend, de hengst van mij is ook in de pubertijd.Wordt deze zomer 5 jaar.
Ik kan hem af en toe wel achter het behang plakken, maar ja zulke sterke lijm hebben ze niet helaas. Schijnheilig

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 13:19

die van mij word 4 en doet t ook..
ze wordt vanzelf rustiger.
scherper bit weet ik niet, is vaak maar een tijdelijke oplossing.

Rust in vrede, lieve, malle pony. ik zal je nooit vergeten. [IM] Vaarwel, lieve, maffe kleine pony.
* Pepper's Breeze 15-05-2006 - 21-12-2010
Lucy: http://www.allbreedpedigree.com/hollywood+royal+girl

Dnies90
Berichten: 3411
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: De Meern.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 13:20

ja dat ben ik gewend die van mij word in mei 5.
en dan is super vervelend en dan wil die lopen en dan magie in galop en dan wilt hij niet

moowsy

Berichten: 7476
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 13:23

klaske schreef:
die van mij word 4 en doet t ook..
ze wordt vanzelf rustiger.
scherper bit weet ik niet, is vaak maar een tijdelijke oplossing.

Dat heb ik ook wel een gehoord ja,maar ik denk dat ik het dan liever zonder allerlei hulpmiddelen oplos.Zolang het nog niet heeel erg nodig is,doe ik het liever zonder.

how sweet can it be to be loved by you

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 13:24

Met scherpe bitten los je zoiets niet op.
Dit los je op door hem met rijden voor te zijn.
Dus te leren hoe jij dit paard zijn aandacht bij jou kan krijgen.
Te leren hoe hij aan het werk gaat zonder kl*te.

Mijn eigen paard heeft ook flink gepuberd.
een scherp bit en hulpteugels heeft hij toen nooit gezien.
Ik heb er wel weer flink wat van opgestoken om bij hem te leren hoe ik hem wel weer aan het werk kreeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 13:26

Puberen is een mensending, paarden puberen helemaal niet. Jonge paarden proberen van alles uit, dat is alles.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 13:27

klopt, maar zo heeft het beestje een naam Lachen

Ik geloof eigenlijk ook niet dat mensen puberen, maar het is een mooie uitvlucht van ouders die niks met hun kinderen kunnen beginnen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 13:28

Ah ja, maar dat is onderzocht en bewezen, dat mensen puberen.
Als paarden al puberen, dan doen ze dat bij het afspenen al.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 13:30

En ik las juist ergens het tegendeel van het puberen bij mensen, maar dat het puur opvoedkundig was Verward
Maar goed, dat is offtopic Haha!

Paintless

Berichten: 5654
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 13:48

ik vind dat paarden en pony's wel puberen.

Rust in vrede, lieve, malle pony. ik zal je nooit vergeten. [IM] Vaarwel, lieve, maffe kleine pony.
* Pepper's Breeze 15-05-2006 - 21-12-2010
Lucy: http://www.allbreedpedigree.com/hollywood+royal+girl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 13:48

Ik vind dat paarden de ruiter soms gewoon te slim af zijn Lachen
Maar noem dat ook maar puberen, want dat bekt wel lekker Haha!

Silly99

Berichten: 220
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Arendonk Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 14:27

Nou dit klinkt me bekend in de oren! Die van mij wordt in april 5 en is lekker bezig zo af en toe Schijnheilig
Mijn instructeur (die hem ook zadelmak heeft gereden) heeft een "HZB"theorie.. (Hou Ze Bezig) en dat werkt goed! Bij wijze 1xhoefslag volgen zonder een volte of iets te doen kan al teveel zijn en voor Sil genoeg aanleiding om maar weer iets te verzinnen. Hij is in ieder geval grensverleggend bezig zo af en toe (ach voor gemak maar puberen noemen) Lijkt er wel op en heeft zeker met opvoeding te maken! Gooi hem wel regelmatig voor het rijden toch even los.

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 15:33

nou die van mij is nog 2 wordt 26 maart 3 en die heeft nu ook zo zijn dagen hoor!!
Dan kan ik echt gewoon in janken uitbarsten, want dan doet ie gewoon ALLES op zijn eigen manier!! Boos!
Maarja gelukkig heeft ie dat nou al een tijd niet meer gedaan!!!
En nu maar wachten wat ik over me heen krijg als ik er op ga voor t eerst!!!

leeg zonder Vliegje... 26-03-2001 -- 29-12-2008.. Ik mis je zooo
Mijn arme Vliegje moest veel te snel gaan..

Jeannette
Berichten: 1045
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 16:29

Tsja puberen of grensverleggend bezig zijn, ik heb er vandaag weer eens mee te maken gehad.
Het ging heel goed, lekker gereden in de buitenbak, eentje aan het longeren in de paddock (merrie)
Meneer had er geen oog voor was erg braaf.
Totdat ik wilde afstappen....Halthouden ging nog net, daarna kaarsrecht omhoog met een sprong naar voren en gaan met die banaan. En dat is niet prettig dus. Huilen
Nog even doorgereden ging weer erg braaf, maar halthouden had hij geen zin in. Op het moment dat ik mijn beugels uit wilden doen greep hij het bit en weg. Nu ben ik geen bekkentrekker, of stug met opstappen-afstappen. Ik plof niet en ben eigenlijk een mug op zijn rug. Gelukkig kwam de redding, pakte de teugels en bij haar is vast echt vast.
Morgen in de paddock aan de longeerlijn maar een opstap en afstap cursus volgen.... Bloos

DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 17:49


loeskim
Berichten: 749
Geregistreerd: 08-11-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-04 14:16

Ja maar ik rijd NU met een beginners bitje.
Ik moet ook veel met er gaan doen..zodat alle aandacht bij mij is.
Ik rijd voorlopig nog wel met dit bit maar ik moet toch met de tijd een ander bit hebben, ook omdat ze ouder wordt en ik met 1 hand moet gaan rijden. en toch vind ik wel dat paarden puberen alleen je moet het niet vergelijken met de mens!!!Ik bedoel het ook niet leterlijk ofzo.

Maar dat vind ik van wel:P

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 14:26

Maar als je nu tegen problemen oploopt, bij dezelfde oefeningen als eerder maar ze er nu tegen in protest komt, waar ze dat eerder niet deed (snap je het nog Verward). Dan lijkt me een scherper bit geen oplossing Dan moet je het eerst rijtechnisch oplossen.
Ik heb verder geen verstand van western rijden, maar dat scherper bit lijkt me toch pas een optie als je verder komt, dus nieuwe oefeningen vraagt en daarbij een scherper bit 'nodig' hebt.....
Als je nu wel met nieuwe oefeningen bezig bent, lijkt me het geen puberen maar onbegrip.

Hmm, hoop dat mijn verhaal een beetje te volgen is Bloos

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 17:19

Herkenbaar dit Schijnheilig

    Pressure is what differentiates a piece of coal from a diamond

loeskim
Berichten: 749
Geregistreerd: 08-11-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-04 22:23

jawel ik snap je wel.. Maar over dat scherpe bit--> ik blijf vorlp. nog wel met dat bitje rijden die ik nu heb. Alleen ik moet er ook meer bij me houden en bezig houden en dat vind ik nog wel eens vervelend.
Ik kan er echt geen seconde loss teugel geven of ze gaat gek doen..(soms dan he als ze d'r bui heeft)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 22:25

Met een scherp bit kun je hem ook niet een sec loslaten dan.

Het ene paard is nu eenmaal het andere niet.
Zo reed ik pas nog op Twilight, de koelheid zelve
Nu rij ik Tinke en die is even oud en dat is gewoon een snel dondersteentje.

Zo heb je gewoon veel verschillende paarden.
En heb je ook paarden die niet bij de heel verschillende ruiters passen Lachen
Want net als alle paarden, is elke ruiter anders en kan met andere diren beter of minder omgaan.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 23:45

Puberen wordt vaak als makkelijk excuus gebruikt bij jonge paarden die een beetje mans doen. Het is echt heel erg belangrijk om je paard op te voeden en om grenzen te stellen. Straks is ie 8 of 10 of 15 en dan kun je niet meer van puberen spreken als ie de vloer met je aanveegt.

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 23:48

Splash is officieel uitgepuberd Haha! Vorige zomer was het verschrikkelijk ,maar nu is het zo goed als over , meneertje is onwijs lief en o zo braaf , af en toe zit er nog een dagje tussen dat ie zich weer ff misdraagt (vooral als er sneeuw ligt) , maar hij is uitgepuberd en nu toch echt een voorbeeldig meneertje Haha!

    S p o t.

loeskim
Berichten: 749
Geregistreerd: 08-11-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-04 18:41

Lovely schreef:
Puberen wordt vaak als makkelijk excuus gebruikt bij jonge paarden die een beetje mans doen. Het is echt heel erg belangrijk om je paard op te voeden en om grenzen te stellen. Straks is ie 8 of 10 of 15 en dan kun je niet meer van puberen spreken als ie de vloer met je aanveegt.


Kim en ik passen heel goed bij elkaar. Ze heeft nu gewoon alleen d'r buien ik merk gewoon dat ze d'r eigen kracht gaat kennen.
Want wat je niet weet is dat kim HEEL ERG zwak is geweest afgelopen zomer...dus ik ben blij dat ze weer helemaal de ouwde is.
Ik kon er ook haast weg brengen Verdrietig
En ik weet heuz wel hoe ik er moet aanpakken enzv. ik heb er ook niet altijd even zin in Bloos!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Earth, GoogleAdsense, hokke, Jet, Kellyvanloon, Mel80life, Nicollevs, schumiegirl, Suziiiie, Swift, Waratje, wisja, xSannee, xSCWx, YandexBot en 135 bezoekers