Zadel schuift opzij, tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Zadel schuift opzij, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 22:51

Ik rij op het moment een paardje wat erg rond gebouwd is, weinig schoft heeft en te dik is. Dat laatste word hopelijk wat minder Lachen

Maar het nadeel is dus dat mijn zadel van links naar rechts schuift.
Ook andere zadels in totaal 5 of 6, van verschillende kamerbreedtes en van vzh naar dressuur doen dat.
Dus een ander zadel is geen verdere optie en strakker aansingelen ook niet, want dan loopt ze een keer paars aan Lachen
Maar het is niet leuk als het paardje ineens opzij springt en je het zadel een stuk opzij voelt gaan.

Dus zou bv een voortuig kunnen helpen?
Of wat anders, wie heeft tips, zodat ik veilig kan rijden totdat ze wat dunner is (als ze dat ooit word met een stalbaas die van volle paarden houd)


Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 23:06

Antislip dekje kopen (word regelmatig bij Ijslanders gebruikt) in de ruitersportzaak.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 23:08

Ik heb het idee dat ik daar met Jur ook last van heb. Ik heb er nu een zadel opliggen dat wel redelijk blijft liggen gelukkig. Jur is ook zo rond en dik Tong uitsteken. Met mennen hebben we dat probleem ook met het schoftje, dat schuift naar voren en schuurt haar been soms open *zucht*.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 23:11

Hoewel Rowan niet echt rond is, gebruik ik met bv. voetballen ook een voortuig. Hij duikt wel eens opzij en het is toch wel prettig als ik er daarna nog opzit ipv er naast hang. Ik zou een V-vormig voortuig proberen - eventueel in combinatie met een antislipdekje. (daar heb ik geen ervaring mee)


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 23:14

Anti slip dekje ken ik ook niet, wist niet eens dat die bestonden, weer wat geleerd

En arwenlune, heb jij de ervaring dat het zadel met een voortuig (dus idd dat V vormig die aan de voortuig oogjes vastmoeten) het zadel beter op zijn plek houd?

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 23:17


Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 23:43

Ja inderdaad. Het kan nog wel een cm verschuiven maar een stuk minder ver, is mijn ervaring. En het schuift ook minder snel/hard, dus je hebt zelf wat meer hersteltijd. Ik heb een fijn voortuig van Zilco en dat heeft toch al meerdere malen voorkomen dat ik in de bomen kwam te hangen.

Het is de bovenste, dat model: http://www.zilco.com.au/trk_bplate.shtm

Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 23:52

ja antislipdekje, schijnt goed te werken!ik geloof dat ze ze ook bij divoza verkopen

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 23:59

Veel succes dan.. Ik heb ook een paard waar alle zadels op opzij schuiven. Echt niets waard. Als je DE oplossing weet, hoor ik hem graag!

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 00:32

Ik lees ook aandachtig mee met alle tips hier, ik heb op Jordy weet ik hoeveel verschillende zadels geprobeerd, maar echt alles schuift. Jordy heeft totaal geen schoft.
Ik heb er momenteel ook een anti-slip dekje onder liggen, en dat helpt wel iets, maar bij een bocht op flinke snelheid of een flinke zijsprong schuift het nog iets....

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 08:32

dat was dus het probleem met ieder zadel (Engels, Stock, western) dat ik op Morrie legde; als ieeen keer wegsprong, hing het zadel (en ik) aan de zijkant!

Ik heb nu een boomloos zadel en dat blijft redelijk liggen.

Ik heb er 2 zadelmakers (van enige naam hier in de buurt) bij gehad en alle zadels lagen "perfect" volgens hen, ja, klopt, in stilstand en als ie rechtdoor loopt, maar Morrie is nogal schrikkerig en springt dus wel eens een paar meter opzij weg en dan is er geen zadelmaker in de buurt.....

Morrie is nogal rond en glad en heeft geen schoft.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 09:57

Ik heb ook een antislip dekje. Helaas voorniks gekocht. Mijn paard heeft een hele hoge schoft en je mag (vraag me werkelijk nog steeds af waarom) niet met een borsttuigje dressuur rijden. En kennis beweerde bij hoog en laag dat het zadel echt wel zou blijven liggen met dat dekje. Niet dus. Binnen 2 minuten lag het zadel achterop het kruis.
Maar ik kan me wel voorstellen dat het in jouw geval wel zou kunnen helpen.

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 13:36

Mijn eerste paard had ook totaal geen schoft.
Het zadel is toen door de zadelmaker op een bepaalde manier breder gemaakt van voren, zodat het volgens hem beter zou liggen.
Het schuiven was toen over, maar ik ben bang dat dit niet genoeg is voor jou paard. Scheve mond

lonnie

Berichten: 7845
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Moergestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 13:45

hmm rover had dat ook met zijn eerste zadel (Is een tinker dus ook rond en zonders choft heeft nu kamerbreedte 5) en dat was over zodra ik een ander zadel kocht. het eerste zadel bleek gewoon niet goed te liggen en met opvullen/dekjes enz dat hielp allemaal niks, dus misschien moet je kijken voor een ander zadel...

L1+1 met Luna
Luna, Ciera, Rover, Zwier en Ollie
op 15-10-2010 afscheid genomen van Ollie...rust zacht op de groene weiden manneke!

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 13:51

Ze heeft al 5 of 6 andere verschillende zadels geprobeerd en ze liggen allemaal niet goed Knipoog
En aangezien het niet haar eigen paard is lijkt het me ook weer zo'n grote uitgave om een nieuw zadel aan te schaffen.

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 13:54

je kussen van het zadel opvullen. Ze kunnen ongelijk liggen en daardoor gaan schuiven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 14:07

Dank je voor de tips.

Mijn zadel is niet lang geleden nog opgevuld, dus wel recht.
Ook de andere zadels schoven hetzelfde.

En ik geef toe, helaas voor het paard, maar ze is idd niet van mezelf en kan bij wijze van morgen verkocht zijn, dus een inverstering als dekje of voortuig wil ik nog wel maken, maar een ander zadel, als je er zelf 2 hebt, die beide schuiven, dat doe ik niet. Dat is voor de toekomstige eigenaar. Lachen
En als je het zadel zo ziet liggen, ligt het nog niet zo verkeerd, het schuift ook niet naar achter of naar voren.
Ze is nu ook simpel weg te dik, dus blijft er nog minder schoft over dus meer plaats voor naar opzij.

Ik ga eens kijken of de ruitersport hier in de buurt een antislip dekje heeft en ik ga eens kijken voor een niet te duur voortuig.

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 14:42

Succes ermee!
Misschien moet je haar heel snel op modifast zetten Knipoog

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 15:01

Zonder schabrak rijden.

Je setjes zijn naar de maan, maar het zadel blijft geheid liggen Haha! . Ik reed vroeger een tuiger zonder schoft en die reden we zonder schabrak en met een leren singel. Schuiven was daarna uitgesloten. Wel regelmatig de onderkant van je zadel schoonmaken want het leer wordt er niet mooier van!

Pak iets aan voordat het een probleem is. Schep orde voordat de chaos intreedt.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 15:03

Er zijn inderdaad anti-slip dekjes, ik heb er zelf geen ervaring mee maar gelezen dat ze best helpen.
Natuurlijk is een voortuig ook te proberen!

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 15:05

Setjes heb ik al niet, dus dat komt mooi uit.
Maar is het ook prettig voor het paard?
Want ze is pas kort onder het zadel en een beetje een zeikerd, dus als ze iets als niet prettig ervaart, zit ik geloof ik erg snel een verdieping lager.

En ik zal tegen de staleigenaar maar eens zeggen dat hij moddiefast moet geven. Haha!

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 16:19

Een schabrak is eigenlijk alleen te bescherming van je zadel tegen zweet en vuil, niet voor je paard.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 16:21

Dat is idd ook wat ik geleerd heb, maar nooit uitgetest heb Lachen
En ik zat ook te bedenken als het zweet niet weg kan, in het dekje kan trekken, schuift het dan door het natte niet nog veel sneller?
Iemand ervaring daarmee?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, IASCrawler, MaanNaam, Peggylee en 83 bezoekers