kat plast in de gang op de mat... wat te doen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

kat plast in de gang op de mat... wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-04 20:40

hai,
ik heb een katje nu 1,5 jaar. het is een echte scheetie, maar hij heeft sinds 1 week een nadeel. hij plast op de gang en niet in zijn kattebak maar ernaast. dit heeft hij ook een tijdje gedaan toen hij een maand oud was, maar hij was er ook snel weer vanaf...
wie heeft een tip?? ik weet echt niet hoe ik hem dit moet afleren..

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!


Samantha_

Berichten: 10795
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 21:15

Volgens mij kan je bij de dierenspeciaalzak spedciaal poeder kopen, wat je op de 'plasplek' kan strooien. Dan doet hij t in ieder geval niet meer op die plek.
Verder als hij daar heeft geplast, straffen en op de bak zetten. Is de bak wel altijd goed schoon? Katten kunnen erg kieskeurig zijn!

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-04 21:28

de kattenbak is goed schoon.
ik heb hem vorige week voor het laatst verschoond en sinds dien heeft hij er niet meer op gezeten.
kan het trouwens liggen aan het kattegrid? ik zat me net te bedenken dat ik een andere heb dan normaal... mn moeder heeft nu een ander merk en dus ook andere korrels mee genomen... normaal hebben we altijd een andere een met fijnere korrels

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 21:30

Ja het kan aan de kattegrit liggen.
Is het grit met een geurtje?

Groetjes Miep Knipoog

* Profiel aangepast, nu met foto's *

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-04 21:39

ik heb net gekeken en het is grit zonder geurtje zo'n heel goedkoop merk met grote korrels (weet niet hoe het heet)
ik denk dat ie het niet fijn vind.

is het niet zo dat als je kat gewend is aan 1 soort grot en als je daarna een ander soort erin doet dat ie er dan niet meer op gaat.. (kieskeurig dus)

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!


Samantha_

Berichten: 10795
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 21:41

Het kan ook aan het grit liggen ja. Katten zijn over t algemeen nogal merkgebonden. Haha!
Maar je zegt dat je de bak vorige week hebt verschoond? Ik heb 2 katten, en wij scheppen de bak 1-2 keer per dag leeg!

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 21:43

Katten zijn vreselijk kieskeurig...
De reclame van de whiskas nog niet gezien? Tong uitsteken

Groetjes Miep Knipoog

* Profiel aangepast, nu met foto's *

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-04 21:46

samantha23 schreef:
Het kan ook aan het grit liggen ja. Katten zijn over t algemeen nogal merkgebonden. Haha!
Maar je zegt dat je de bak vorige week hebt verschoond? Ik heb 2 katten, en wij scheppen de bak 1-2 keer per dag leeg!


mijn kat loopt normaal gesproken buiten, behalve 's avonds want dan duikt ie in mn bed. Haha!
dus echt veel ligt er niet de kattenbak, nu heb ik het dus al een week niet meer diekattenbak verschoond omdat ie verder helemaal leeg is.. maar normaal gesproken doe ik het 2 keer per week ongeveer.

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-04 21:47

Miep schreef:
Katten zijn vreselijk kieskeurig...
De reclame van de whiskas nog niet gezien? Tong uitsteken


ja die heb ik gezien..
mooie reclame vind ik dat wel Haha! .. gelukkig is mijn kat niet zo kieskeurig met het vlees Haha! Tong uitsteken

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!

Samantha_

Berichten: 10795
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 21:48

Cow_horse"]
[quote="samantha23 schreef:
Het kan ook aan het grit liggen ja. Katten zijn over t algemeen nogal merkgebonden. Haha!
Maar je zegt dat je de bak vorige week hebt verschoond? Ik heb 2 katten, en wij scheppen de bak 1-2 keer per dag leeg!


mijn kat loopt normaal gesproken buiten, behalve 's avonds want dan duikt ie in mn bed. Haha!
dus echt veel ligt er niet de kattenbak, nu heb ik het dus al een week niet meer diekattenbak verschoond omdat ie verder helemaal leeg is.. maar normaal gesproken doe ik het 2 keer per week ongeveer.
[/quote]
O dat scheelt wel ja. Dan denk ik dat t aan t merk kattebakvulling ligt! Gauw dat andere merk weer halen! Haha!

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 21:56

Misschien helpt het iets, maar toen de jonge katjes van me tante in huis poepte dieuwde ze het katje emt z'n neus erin en dan op de bak zetten, dan hebben ze het heel snel door Haha! misschien helpt het ook bij plassen? Tong uitsteken

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-04 21:59

ja dat heb ik voorheen wel altijd gedaan en dat helpt inderdaad wel!!!..
hij weet ook wel dat ie op de kattenbak moet, maar hij vertikt het gewoon, zet je hem in de katenbak dan speurt ie er echt weer uit...

ik ga morgen inderdaad maar weer dat andere merk grit kopen Lachen kijken of dat helpt Haha!

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!

janne

Berichten: 1729
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: hoevelaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 23:17

mijn kat heeft het een keer geflikt om naast de bak te plassen.
toen heb ik m met zijn neus dr in gedrukt (oude methode van me oma)
en hem toen op de kattenbak gezet sinds dien heeft hij het nooit meer gedaan.
mischien kun je dr niets mee mischien wel.
sucses

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 13:54

En als alle tips niet werken moet je misschien even met hem naar de dierenarts. Het zou kunnen dat hij blaasgruis heeft, dan willen ze ook niet meer op de bak.

There is no reality, only perception.

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 14:06

Kat met z'n neus in poep/plas duwen werkt niet. Een kat kan dat soort verbanden niet leggen! Het zou zeker aan het kattengrit kunnen liggen.

Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei!

Nathalie1981

Berichten: 4219
Geregistreerd: 13-12-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 15:05

Onze kat heeft het ook altijd gedaan.
Op een gegeven moment hebben mijn ouders gedreigd dat hij maar naar het asiel moest. 's avond had ik het erover met een vriendin en die vertelde me dat je bij de dierenspeciaal zaak een spray kunt kopen. Mispoes heet het, je legt op de plek een stukje keukenrol/zakdoekje en hierop spuit je de mispoes, dit laat je een nachtje liggen en de volgende dag gooi je het weg. Dit is wel iets wat je moet blijven herhalen, dus 1 keer in de week doe je dit.
Bij ons heeft het echt super geholpen, sinds een aantal weken plast de kat niet meer op de mat.

Succes!!!!

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 15:08

De verandering van kattengrit kan inderdaad de aanleiding zijn, maar als teruggaan naar het "oude" grit niet helpt, zou het ook heel goed blaasgruis kunnen zijn.

=^.,.^=

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...

Ranja

Berichten: 3524
Geregistreerd: 15-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 15:40

Zou heel goed aan het kattengrid kunnen liggen!! Is het misschien een kokosmat waar hij op geplast heeft? Daar willen ze nl. ook nogal graag hun behoefte op doen. En de geur is hier heel moeilijk uit te krijgen, met als gevolg dat dit inderdaad vaker zal gebeuren. Als het dus een kokosmat is, ook waarschijnlijk even een nieuwe kopen. En ander grid natuurlijk. Succes!! OK dan!

Ik denk altijd eerst goed na, voordat ik iets stoms zeg - Loesje

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-04 19:15

een kokosmat is het niet..
maar sommige hebben het over blaasguis kan je misschien uitleggen wat dat precies is???

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 23:32

even een tip tegen de stank die je er van kunt hebben:
Als je er nadat het vocht weg is glasex op sprayt, is de stank van de urine snel verdwenen.

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 23:57

Blaasgruis is een blaasprobleem (joh...), het zijn een soort kleine steentjes in de blaas, die onstaan door het uitkristalliseren van bepaalde zouten uit de urine. Blaasgruis is over het algemeen te verhelpen door speciaal dieetvoer.

Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei!

bakkie

Berichten: 3234
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: etten-leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 00:15

Probeer alluminium op die plek te leggen, dat spetterd en is neit fijn.
Kijk bij alles wat je probeerd wel uit dat ze het niet ergens anders gaat doen!!!!!

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-04 00:18

okee jeetje wat kunnen er veel oorzaken zijn zeg.. ik ga gewoon beginnen met het kopen van nieuw grit (waar ik vandaag geen tijd voor had) en als dat niet helpt ga ik alle tips gewoon proberen.. Lachen

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!

Samantha_

Berichten: 10795
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 12:47

Nou hopen dat ie t niet meer doet!

Ilse1979

Berichten: 499
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Delfzijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:13

Misser schreef:
Kat met z'n neus in poep/plas duwen werkt niet. Een kat kan dat soort verbanden niet leggen! Het zou zeker aan het kattengrit kunnen liggen.


Hier ben ik het deels mee eens. Deze methode kun je inderdaad niet gebruiken als je het de kat niet hebt zien doen. Dus als je 's ochtends wakker wordt, je ziet plas liggen en douwt dan de kat erdoorheen, helpt niks.

Als je echter de kat ziet zitten plassen, gelijk in zijn nekvel grijpen en haal hem er maar helemaal doorheen (van top tot teen desnoods). Hierbij een flinke stemverheffing en flink laten merken dat hij fout zit. Een welgemikte werp op de kattenbak is het einde van de straf. (dat hij daar meteen afrent moet je geen aandacht aan schenken) Dit goed volhouden iedere keer dat je hem ziet zitten.

En inderdaad, katten zijn ERG kieskeurig. Zorg dat de bak goed schoon is en probeer inderdaad een keer ander grit.