Intelligente paarden bestaan!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-01 17:11

geinspireerd door de quote van Laui "Waar ik ook niet tegen kan is dat gemiep over hoe intelligent ze wel niet zijn." in het topic over vermenselijking. ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Ik denk dat er een mega-verschil is in intelligentie. Mijn Haf (Haflingerfans niet boos worden!!!) was niet zo heeeel snugger, mijn Trakehner was te intelligent voor zijn en mijn lol! En ja die was beledigd als ik een weekje weg was geweest of zijn stal vies was. Dat is geen sentimenteel prutsmuts van mij, dat beest kon dingen verzinnen om onder het werk uit te komen, dat was gewoon eng. Dus uh: bijzonder intelligente paarden bestaan.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 17:31

Jeps.
Ik heb een Fjord gehad die ook zeker niet dom was!
Die fakete zijn kreupelheid, en deed 1001 andere dingen waar een ander paard niet op zou komen.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 17:34

Evita is ook behoorlijk slim, ze verzint dingen waar ik zelf niet eens op zou komen!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 17:38

Geloof zeker dat paarden intelligentie hebben!
Hun denken het tegenovergestelde:
Die domme mensen, iedere dag willen ze hetzelfde... Lachen

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 18:34

Klopt, Oza is heel lsim, en je ziet haar soms echt denken. Wel jammer soms dat ze zo slim is.....

aprillicious
Berichten: 859
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 18:36

Mijn paard is zeker intelligent. Tijdens het rijden, kan ik alle figuren die je in een bak rijd maar 1 keer uitoefenen (dus niet achter elkaar). Als ik nl. 2x achter elkaar de zelfde oefening doe (bijv. volte rijden) dan probeert ze er van te voren al hevig onderuit te komen door er optijd er van door te gaan ofzo iets. Tijdens rijden moet ik dus steeds een stapje voor zijn, en met bepaalde handelingen die ze niet leuk vind weet zij al precies hoe (stout) ze zich moet gedragen zodat ze eronder uit kan komen......ha ha ha.

Ach, het blijft een lekker ding.

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 19:12

ze echt niet dom hoor!!!! wat ze allemaal proberen om ergens onderuit te komen??? te gek voor worden! ze zijn idd heel intelligent, anders zou de clicker training ook niet werken volgens mij!!! Cool

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 20:21

Zolang ze dom genoeg blijven om ons op hun rug te dulden is het mij best Lachen

Ik heb ergens gelezen over een studie waaruit bleek dat een paard (het verband tussen actie en woord) maar liefst 300 woorden kan leren.

Mijn paard is voor een paard zijnde best intelligent, voornamelijk inventief;
"zou ik op haar voet kunnen staan door mijn been naar buiten te strekken?"
erg leuke als je aan het aansingelen bent Lachen
Hij heeft het gepresteerd om het hengsel van de emmer in de emmer te stoppen, om draden gespannen tussen voor en achterwei eraf te halen, als hij geen dorst meer heeft keert hij de emmer ondersteboven, de emmer slobber wordt leeg de paddock uit gerold Lachen

Het meeste "slimme" in de omgang en rijden, ontstaat uit routine en daardoor ook een verwacht patroon. Maar ik vind het alleen maar lastig als hij gaat uitvoeren wat ik van plan ben, voordat ik een hulp geef.

Ik geloof dat "intelligente" paarden 1 hersencel "te" veel hebben Lachen zo werd dat ergens beschreven.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 20:23

Omar is er ook zoeen. Crisis met rijden, als ik eindelijk zijn ene trucje onderdrukt heb vind íe wel weer een andere.
Maar dat vind ook wel een uitdaging.
Alleen jammer dat hij sommige dingen ook niet wil snappen... hij houdt zich dom

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 20:37

Ik blijf ze dom vinden hoor.

Wat Orri al zegt: ze dulden mensen op hun rug, terwijl trekken veel makkelijker voor ze is. Tsja, dat intelligente kan zo óverkomen, maar ik zie die van mij nog wel wat domme dingen doen hoor. Ik heb m bijvoorbeeld nog niet zijn eigen mest zien opruimen, sterker nog hij bevuild zijn stal enorm. Lijkt mij een teken van domheid.

Dat hij beledigd is als het smerig is heeft die van mij ook, en da's niet slim, da's dom, moettie maar op 1 grote hoop schijten, wat Hercules wonderwel wel doet. Tsja, beledigd zijn is geen teken van intelligentie. Als hij tegen mij zou zeggen: heej, hier is t niet zo leuk, vandaag is t rotweer, zullen we internetten... weet ik t wat, dan zou ik m slim vinden, of als hij zijn deken heel laat, en op de droge schone plekjes gaat liggen. Doettie allemaal niet. Hij blijft een paard hoor!
Ook erg dom van m: Voltrack (5 jarig arabiertje, 'pas' 2 jaar gecastreerd en een beetje een macho (broer heet ook macho man) tiepje) kan heel makkelijk de baas over hem spelen, en hem opnaaien. Terwijl hij bijna 10 cm groter is, zo'n 100kg zwaarder, en toch wel 2x zo oud. Hercules (10 cm groter en 150 kg zwaarder, en 7 jaar ouder dan Voltrack) heeft hem helemaal 'onder de duim'. Misschien is Hercules wel érg slim, een ondergewaardeerd talent.

Om het nog even over een andere boeg te gooien (scuse me als ik niet helemaal uit mijn woorden kom Haha! ): Ik dacht (is mij 'geleerd') dat de menselijke beschaving een teken van intelligentie was. Heb ik bij paarden nog niet gezien.

Misschien ligt dat 'dom' van mij ook wel in het feit dat ze echt ONGELOFELIJK veel dommer zijn dan ik, over het algemeen. Dus dat je in vergelijking met jezelf of je medemens het paard toch 10 intelligentieniveau's lager plaatst. Dat ze dus wel 'intelligentie' hebben, maar niet zo slim zijn als 'de mens'. Ik blijf ze overigens oerdom vinden, echt van die pavlov-effectjes zijn t! 300 woorden zijn er trouwens niet zo veel, en dan herkennen ze alleen nog maar zelfstandigenaamwoorden en werkwoorden, de rest past er gewoon niet in. Ach, de mens is gewoon uitermate bijzonder! Pling

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 21:24

Ik heb te weinig kennis van het paardenbrein om hier een zinnige uitspraak over te doen Haha! Ik blijf het moeilijk vinden wat er nou precies in een paardenhoofd omgaat. Een paard denkt niet hetzelde als een mens (als ze uberhaupt kunnen denken Knipoog ) Dus ik geloof er niet in als iemand zegt dat zijn paard op iemands teen heeft gestaan, puur om te pesten. Het reageren van een paard heeft veel met het instinct te maken. Ik vind het eigenlijk wel heel interessant om meer uit te vinden over het paardenbrein.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 21:27

300 woorden zijn er genoeg Lachen ik geloof echter dat honden er veel meer kunnen leren en alleen bij de uitdrukking op het gezicht van sommige honden, betwijfel ik een spoor van hersenactiviteit *LOL*

Paarden zijn niet intelligent en de mens zijn grootste fout is het toe denken van emoties aan een paard.

Ik verbaas me bijna iedere keer weer over een of andere idiote actie van mijn paard Lachen
Toen ik hem net had en je hem niet de hoek uit stuurde liep hij rustig tegen het hek op *LOL*

Het feit dat je ziet dat er bij hem een lichtje brand daar binnen, is voor een paard zijnde "slim"....

Dat paarden zich aan het werk onttrekken dat bedoelt is om ze te gymnasticeren en de spieren goed te gebruiken (en dat je ze daardoor eigenlijk wil helpen het werk makkelijker te doen), is alles behalve slim.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 21:52

>>Paarden zijn niet intelligent en de mens zijn grootste >>fout is het toe denken van emoties aan een paard.

Dit hoor ik de hele tijd en ik wil graaf antwoord op de vraag:

Waarom is het fout om emoties toe te kennen aan een paard?

Emoties zijn in mijn woordenboek trouwens iets heel anders dan intelligentie. Emotie houdt sociaal gedrag in, intelligentie is het vermogen om problemen op te lossen. Dat mensen hun paard dom vinden, daar kan ik mee leven maar om ze geen emoties toe te kennen vind ik waanzin. Een paard is dus nooit bang, boos, lief, stout of grappig? Goh, dat is mijn computer ook nooit... Frusty

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 22:08

Ik ben het er niet mee eens dat emotie = sociaal gedrag, mensen kennen veel emoties en om nou te zeggen dat ik ze zo sociaal vind...nee.
Paarden zijn socialer, kennen geen emoties zoals wraak, wat jij beschrijft zijn gevoelens niet wat ik bedoel met emoties.

Ik denk dat ik als voorbeeld kan gebruiken een opmerking als volgt;

"als ze er nog niet toe was om bereden te worden, dan had ze toch wel kreupel gaan lopen of me er af gooien om te laten merken dat het niet goed voor haar is" in die lijn (niet helemaal exact zoals origineel).

Of misschien moet ik het uitdrukken als geen 'dieper' liggende emoties, emoties die verband houden met het fysieke en geestelijke welzijn zijn naar mijn idee niet degenen die met die uitdrukking bedoelt worden.

Ik denk overigens niet dat mijn paard bewust grappig is.

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41657
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 22:18

Minder dan een week geleden tentamen psychologie gedaan maar ik zal me ff inhouden Haha!

Grote verschil wat dit soort dingen betreft tussen dieren en mensen is dat dieren geen zelfreflectie kennen. Ze hebben geen 'self'.

Paarden (en andere dieren) kunnen dus geen dingen 'denken' als "Dit vind ik niet leuk", "Dit heb ik goed gedaan", "Dit kan ik de volgende keer beter anders doen", "Dat ding op 2 benen vind ik niet lief".

Het is niet zo dat ze niet kunnen leren e.d. maar dat is allemaal op minder cognitieve dingen gebaseerd dan bij mensen. Ze leren wel maar vooral door redelijk rechtlijnige verbanden. Snoepje krijgen en het dus de volgende keer nog maar eens proberen. Bijna struikelen dus de volgende keer maar wat minder lomp. Boos baasje dus volgende keer (nou ja, de komende 2 minuten) minder vervelen..

't Blijft allemaal toch gebaseerd op reflexen, driften, instincten en ervaringen..

@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 22:55

Ik vind wel dat paarden zich kunnen uiten ten opzichte van de mens,althans ze proberen het.
De mens is een gecompliseerd wezen met te veel denkvermogen.
Een paard in de natuur is niet dom en kan zich mits het niet gewond is of een andere handicap heeft zeer goed redden.
Denk maar aan het water vinden in een woestijn.
Tuurlijk hebben ze hele domme acties,maar wie heeft dat niet?
Mijn kijk op paarden en dieren zal wel vreemd zijn voor sommige maar ik ben ervan overtuigt dat ieder wezen inteligent is op zijn eigen manier.
Wij mensen hebben de eigenschap gekregen om dan misschien slimmer te lijken,maar is dat ook wel zo Verward .
Als je ziet wat de mens kan aanrichten,vaak om hebzucht,als je ziet wat de mens al heeft vernietigd.
Dan zet ik mijn vraagteken bij hoe slim de mensheid is?
Wij hebben een wild paard getemd,een wolf tot hond gemaakt enz.
Wij hebben deze dieren toegeeigend en zien hun nu vaak als ondergeschikte.
Het respect voor dieren is vaak ver te zoeken,terwijl de meeste er al eerder waren dan de mens.
De mens is te inteligent en dat maak ons dom en vaak ook gevoelloos voor wat echt belangrijk is.
Misschien een beetje off topic maar ik zou niet weten hoe ik mijn gedachten anders kan verwoorden.
Ieder dier is uniek in zijn eigen wezen en als we willen samenwerken dan behoort er wederzijds respect te zijn Lovers .

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 23:06

Tja, volgens mij hebben paarden (net als andere dieren zoals honden) wel degelijk een karakter, daar hoort intelligentie ook bij. En zolang ze niet intelligenter zijn als mij vind ik het niet zo erg, soms wel makkelijk zelfs.


Snoop is erg intelligent, maar dat is vaak vervelend. Ze probeerde alles om eronder uit te komen, als ze het niet leuk vond. Maar tijdens het springen was het erg fijn, want dan 'denkt' ze lekker mee. Een paardje dat moeilijk is om mee te werken, maar als het eindelijk goed gaat, dan gaat het ook supergoed.

Adventure, mijn arabier (over het algemeen als 'intelligent' beschouwd), is nogal knullig. De laatste tijd minder, maar ik kan niet echt 'hoogte' van hem krijgen wat intelligentie betreft. Soms denk ik: 'Goh, je bent best slim', maar op andere momenten....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 23:40

>> "als ze er nog niet toe was om bereden te worden, dan had ze toch wel kreupel gaan lopen of me er af gooien om te laten merken dat het niet goed voor haar is" in die lijn (niet helemaal exact zoals origineel).

Ik denk dat een paard op alle fronten erg verdraagzaam is (hoewel dat per paard verschilt) en zich al gauw schikt in zijn lot. Hoe kunnen paarden anders 24 jaar lang in een box leven? Dat ze dat kunnen heeft echter niets met intelligentie te maken. Ook het viesmaken van de stal is daarbij niet van de stal; de natuur programmeert haar organismen met een drang naar nuttigheid. Heeft een bepaald gedrag weinig tot geen nut of levert het niets op, dan zal dat om energie te besparen niet herhaald worden. Ik denk niet dat het paard een verband legt tussen een schone stal en het poepen. Wel kun je het paard leren in 1 hoek te poepen door daar een beloning tegenover te zetten; het 'gericht' poepen levert dan meer op dan lukraak in het rond strooien.

Paarden leren inderdaad door 'trial and error' systemen; een gedrag dat bestraft wordt/niet beloond zal niet herhaald worden, een gedrag waarbij dat wel gebeurt zal wel herhaald worden. Dit alles kan zonder dat een paard diep hoeft na te denken of bewust te zijn van zijn eigen persoon.

Toch denk ik dat veel mensen onbewust het 'domme' van het paard stimuleren. Alles wordt voor het paard gedaan (hoofd naar recht trekken om naar rechts te gaan, voetje van de grond trekken om hoeven te krabben). Paarden kunnen zo alleen leren door herhaling en door zich over te geven aan de situatie. Paarden die zo hun hele leven behandeld worden 'verleren het leren' en worden dus dom. Als je echter op een andere 'geestprikkelende' manier werkt waarbij het paard zelf problemen op moet gaan lossen of zich bewust moet worden van zijn lichaam moeten die hersencellen wel aan het werk, iets dat vooral oudere paarden veel moeite kost.

Ik hoor ook mensen ook vaak zeggen dat paarden dommer zijn dan andere dieren, bijvoorbeeld dan honden. Ik weet niet waar dat oordeel op gebaseerd is. In Amerika (okee, dan geef je ook een voorbeeld Haha! ) worden minipaardjes opgeleid tot blindegeleidepony omdat ze sterker zijn en ouder worden dan honden. Er lopen al een paar rond en die kunnen alles wat de hond ook kan; traplopen tot en met zindelijk zijn.

En dan emotie; dat is ook zo'n moeilijk begrip; wat is emotie precies? Als dieren geen emotie kennen, waarom verkiezen honden dan de dood als hun baasje weg /dood is? Is angst emotie?

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 10:48

Intelligentie en emotie zijn duidelijk twee verschillende dingen. En ja ik denk dat hoger in he tbloed staande dieren intelligenter zijn, die zijn vaker of sneller beledigd en ik denk dat dat inderdaad verband houdt met intelligentie. Want dat heeft te maken met rechtvaardigheidsgevoel en om dat te hebben mot je echt wel beetje slim zijn.

Emoties...tja ik denk dat je meer moet praten voer sociaal gedrag. Kuddedieren - apen, paarden & honden - hebben een sociale groep waarin ze functioneren en waarin ze een rol vervullen. Bij die rol voelen ze zich wel of niet happy. Ze kunnen zich dus unhappy voelen als een kuddelid doodgaat. Voelen stress, angst, blijdschap. In hoeverre je het echt verdriet en geluk kan noemen weet ik niet, maar ze voelen zich wel of niet goed, met allerlei varianten daar tussenin. Mijn mening is dat honden en paarden vaker een leider zoeken, daarbij voelen ze zich veilig. Echt de baas zijn is dus juist goed voor je paard, hij weet tenminste waar hij aan toe is, dat is veilig en dus voelt hij zich goed. Sterker nog, mijn ervaring is dat als je een paard een uurtje heel gedisciplineerd aanpakt, ze vaak na afloop onwijs tevreden op stal staan!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 11:44

Ooit heb ik in een intervieuw met Midas Dekkers gelezen dat prooidieren (zoals paarden) weinig intelligentie nodig hebben, maar roofdieren wel. Het enige wat een prooidier hoeft te weten is dat als hij bedreigt wordt het heel snugger is om erg hard weg te rennen. Meer hersens heeft hij niet nodig om te overleven.

Een roofdier moet tactieken "bedenken" om zijn prooi te benaderen zonder dat deze dat merkt, en hem dan ook nog te pakken zien te krijgen.

Dan heb je nog verschil tussen roofdieren die in roedels leven en/of en degenen die solitair (alleen) leven en/of jagen. Voor samenwerking is ook een portie intelligentie nodig, maar algemeen bekend is toch dat de solitair levende en jagende rover het meest intelligent is.

De natuur heeft het gewoon goed bedacht: heb je voor je levensonderhoud intelligentie nodig, dan krijg je die, heb je die niet nodig, dan krijg je het niet!

Paarden hebben af en toe slimme acties waar ik ook van versteld sta, het lijkt dan echt alsof ze zoiets bedacht hebben. Dat is natuurlijk niet zo, paarden kunnen niet redeneren, maar ze leren soms heel snel van anderen (ook mensen) zonder dat je dat echt door hebt.

Ik ken een pony die alle hekken open kon maken, alleen als er een slot op zat ging het niet. Nou, dat maakte hem verder ook niet uit: hij groef dan een kuil onder het hek en schoof er zo onderdoor. Hij was echt altijd bezig om uit de bak te ontsnappen richting weiland, dit was zijn dagtaak!

Mijn Kaminka vind ik persoonlijk slimmer dan Toon, maar dat komt waarschijnlijk ook doordat zij veel meer open staat voor haar omgeving en daardoor veel zaken oppikt en daar iets mee doet. Toon is meer in zichzelf gekeerd.

Toch vind ik het niet slim dat als je drie keer over de drempel in je stal gestruikeld bent dat je dat de vierde keer ook weer doet.... Verward Waarschijnlijk leren ze pas echt snel als het resultaat erg leuk of lekker is! *LOL*

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 12:14

Iemand op onze manege heeft een paard van Rubinstein nou da's echt geen snuggere. Maar je ziet het ook aan de blik in de ogen van de paarden kan je veel uit halen. Barbiano is daarintegen wel intelligent. En paarden kennen echt wel emoties!!!!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Lisette op 2001-12-06 11:20 ]</font>

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 13:14

Je moet het menselijk brein ook niet gaan vergelijken met dat van een dier. Ik ben er wel van overtuigd dat mijn paarden erg intelligent zijn, voor paarden dan. Als ik ze iets leer, kunnen ze het de volgende dag al, of in ieder geval begrijpen ze wat ik wil. Ook denken ze ontzettend mee en doen wel eens iets omdat ze denken dat ik dat wil, doordat ik even ga verzitten ofzo. Alvast achterwaarts gaan bij het halthouden. Of aangalopperen op de andere hand, omdat ik net op de ene hand heb gegaloppeerd, dat soort dingen. Ook als ik hoeven uitkrab, ik hoef maar bij het volgende been aan te komen en ze houden het been al in de lucht voor me. Dat soort dingen zijn natuurlijk op ervaringen en herkenning gebaseerd, maar niet alle paarden hebben dit. Ik denk dat er net als bij mensen, dommere en slimmere 'exemplaren' zijn! Lachen

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 13:21

Tja, ik ben het wel met Maartje eens. Er zijn dommere en slimmere exemplaren. Merry is gewoon dom. Ik vind haar geweldig, dus mij maakt het me echt niks uit. Ze stoot twintig duizend keer haar hoofd tegen de bakrand, ze struikelt als ze de stal uit moet. Ze is gewoon wat lomper dan de rest.
melodie is daarintegen veel slimmer. Als ik 1 keer zeg: het mag niet. Dan doet ze het de volgende keer gewoon niet meer. Als ze tijdens het springen een balkje raakt, volgende sprong springt ze er veel hoger over. Dit zijn gewoon dingen die Melodie wat slimmer maakt, dan de iets wat lompere Merry!

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-01 13:32

Maar heeft dat met intelligentie te maken of met welwillendheid/werkwilligheid. Mijn eerste paard was echt niet dom maar vertikte gewoon van alles te begrijpen en deed liever waar hij zin in had (dat was over het algemeen: eten of niets doen). Mijn huidige is zo bereid alles voor mij te doen en wil het graag goed doen. Dus hij let op en doet het meestal direct goed. Volgens mij is hij niet slimmer dan de eerste die ik beschreef maar wil hij mij graag plezieren.

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 13:36

De junior van mij is ook heel slim hoor, als ik hem een keer aanpak met rijden dan eet hij 3 dgn niet zijn brok op alleen zijn hooi en als ik hem de box uit wil halen staat hij heel raar naar me te kijken en komt dan slijmend met zijn lipje frunniken en dan is het meestal weer goed als ik hem een aai geef en eet hij weer.