Tussen voorpluk en manen knippen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LindaM

Berichten: 811
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: Raamsdonk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-01 11:49

Knippen jullie dat weg. Zo ja, met wat voor schaar en waar haal je die schaar vandaan...

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 11:56

Dat heet 3de oor ?

Die plek moet een oor lang zijn (hou de oor naar achter en dat is de afstand). Bij een ezel mag het wat korter hoor }> . Ik knip het altijd wel omdat daar he hoofdstel en halster ligt en dat kan schuren en dat is niet fijn voor het paard.

Ik gebruik een normale schaar je kan ook een toileteer schaar gebuiken maar eigenlijk is dat niet nodig Haha! .

_________________
Ik ben NIET verslaafd aan bokt helemaal NIET hoor.

Lunterenrit ??? Alleen als ik op Ex. mag Lovers.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Prisca op 2001-12-06 10:56 ]</font>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 12:01

Een stofschaar, anders kom je niet door de manen van een Fjord heen. Ik doe het niet een oorlengte hoor, dat ziet er niet uit, terwijl mijn ezeltje geen lange oren heeft (dan was het tenslotte een dressuurpaard geweest *LOL* ) maar gewoon tm het kopstuk van het halster.

fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 12:15

Ik doe het liever met een speciale kromme schaar, omdat je anders je paard gemeen kunt prikken met het puntje van een gewone schaar. Haha!

Enne, ik knip het nadat het halster of hoofdstel een poosje erop heeft gehangen, dat kun je precies zien waar het ligt, en dat knip eraf.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 12:26

ik zou ook geen oor-lengte knippen hoor...

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 12:57

Ik knip het met een gewoon schaartje, ik geloof van de Ikea. Ik vind die echte paardenscharen niet zo fijn. Ik doe ook geen oorlengte, vind ik veel te lang. Bij Razinda heb ik er pasgeleden een gemaakt, een derde oor, en die is maar 2 of 3 cm lang. Bij Jur is het derde oor wat langer.

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 12:58

Ik zou het zelf bij een Haflinger niet doen, vind ik eigenlijk niet mooi. Als je het wel doet, niet teveel (ook oppassen dat het niet elke keer meer wordt!)

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 13:39

bedoelen jullie zo´n plukje weg knippen dat het hoofdstel makkelijker ligt (minder gefrot met die manen)??? Verward

heet dat 3e oor?
maar dat plukje knip je toch een centimeter van de huid af? (niet dat ik ooit een pony het getoileerd... Haha! )
Nouja, genoeg vragen, kan iemand het uitleggen?
Verward Verward Verward Verward Verward

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 13:41

ja, wij doen het altijd. het ligt een stuk beter die hoofdstel. Waar ik de schaar van daal haal? Uit de keukenla! Haha! Dus ik heb niet zo'n kromme schaar bij de ruitersportzaak weg.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 16:12

Yep dat stukje waa het hoofdstel ligt.

Ik knip he altijd zo kort mogelijk en dan even goed bostelen zodat hij geen last van de losse haartjes krijgt. Lovers

Uniek

Berichten: 404
Geregistreerd: 03-06-01
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 16:23

Een heel oor? Dat vind ik wel lang hoor, ik knip iets van 2 vingers weg, wel twee dunne dus! Maar het hoeft toch niet als alles netjes zit en geen rare sprietjes daarzo zitten.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 16:31

Wegknippen?!? Doe ik niet, reden: Als je het haar laat zitten, creeer je een soort kussentje waar je hoofdstel op ligt. Ik vind dat als je het wel wegknipt, meer kans hebt op schuren. Ook vind ik het niet mooi. Ik knip ook de haren aan de staartwortel niet weg en ook de vetlokken niet.
Een paard heeft niet voor niets haar op zijn lijf gekregen en als je goed poetst en alles bijhoud, ziet het er lang niet slecht uit.

LindaM

Berichten: 811
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: Raamsdonk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-01 16:38

Iedereen moet het natuurlijk voor zichzelf weten, maar wij mensen hebben ook 'niet voor niets haar gekregen' en toch zijn we allemaal massaal aan de 'gilette'..... Frusty

Imposante

Berichten: 1308
Geregistreerd: 29-06-01
Woonplaats: Almere!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 16:40

Ik knip het weg, je hebt er zo een soort bolle schaar voor die een beetje in een rondje loopt. Het is wat makkelijker en je ziet de scheiding voor het hoofstel in doen Lachen

Dressage
Berichten: 4
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 16:40

Ik knip altijd ongeveer 5 cm weg. Dit doe ik wel met een toiletteerschaar. Ben veel te bang om haar in de oren te knippen.

Maarre, waarom knippen ze bij arabieren (tenminste de hengsten) zo'n heel end weg? Ik vind dat zonde, Koe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 17:24

Ik scheer het weg, met een tondeuse.

Een oor heb ik ook geleerd idd, maar dat vind ik niet bij ieder paard mooi staan. Meestal haal ik dus maar een heel klein beetje weg, net zodat het hoofdstel beter ligt.

Fitzroy

Berichten: 25098
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 23:20

Volgens mij staat zelfs in het wedstrijdreglement dat je dat deel weg moet knippen.

Dus bij mij is het weggeknipt. Ik doe het wel altijd met zo'n half ronde schaar.
Ik knip ook zo'n 5 cm weg, niet een heel oor, dat vind ik veel te veel.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 00:09

Weer wat geleerd, 3e oor. Wist ik ook niet.

Ik scheer (met de tondeuse) ook een oorlengte weg, dit ook vanwege het check (opzetbitje) wat ik bij mijn draver gebruik. In de weg zittende haren kunnen er tussen gaan zitten, klem zitten, gaan schuren, etc.....

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 01:39

Ik scheer het ook helemaal kaal,
ik heb het bij Ozep iets verder naar achter liggen omdat ik anders geen voorpluk meer overhoudt.