Halthouden met jong paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-01 11:19

Daar hebben we wel moeite mee, hij loopt dan zo door mijn hand heen. Na een aantal keer gaat het beter, maar ook weer niet te vaak doen, want dan heeft hij helemaal geen zin meer en begint dan omhoog te komen.
Wie heeft er tips??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 11:53

Bij jonge paarden oefen ik het vooral veel aan de hand en aan de longe. Dus op stem. Dit pas ik dan toe onder het zadel, en bouw dan het stemgebruik rustig aan af.
En aan de hand ook echt consequent en streng aanleren, dus HO is HO en geen extra pasje. Als 'ie dat toch doet, achteruit zetten tot het punt waar jij HO wilde.
Werkt gegarandeerd!

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 11:54

dat ken ik, gewoon ff halthouden en dan weer snel doorstappen en dan langzaam aan steeds iets langer halthouden. of halthouden tegen het hek aan . en hand ontspannen tijdens het halthouden.
succes

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 11:54

Oefen ik nu ook zo nu en dan met mijn 3-jarige hengst. In feite maakt het niet uit waar hij gaat stilstaan als hij maar stilstaat. Diep zitten en goed voorbereiden, dat hij door de hand loopt is voor zo'n jong dier normaal. Benen lang maken diep en achterover zitten en lichtjes ophouden met je handen. Eerst zal hij nog wat doorlopen maar blijven proberen. Scheef staan is dan nog geen punt, hoe handiger hij wordt, hoe makkelijker jij hem straks op de letter kan rijden. Lekker oefenen, dat is nou net het leuke aan een jong paard. Haha!

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 13:30

Ik doe het met jonge paarden zoals mytens.. Omdat ze ng niet zo goed in evenwicht zijn met jou op hun rug hebben jonge paarden erg veel moeite met halthouden.. Ik doe het eigenlijk vooral om te kunnen afstappen..
Daarna werk ik er pas verder aan als hij wat beter in evenwicht is

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 13:44

En vooral als je aan de hand stapt ook een keer halt laten houden en HOOOOOOOOOOO zeggen en als je er dan op zit dan zeg je ook HOOOOOOOOOOOO altijd even een stemhulp erbij dan snapt hij het sneller (het is een junior dus ik denk dat hij het nu ook wel snapt maar gewoon eigenwijs is Haha! en dan even laat zien hoe goed hij kan balanceren op zijn achterbenen, waar ken ik dat van Schijnheilig ).

Flus
Berichten: 85
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Aalten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 14:45

wat mytens en sonja doen vind ik een goede oplossing
Haha!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 15:58

Ook ik ken dat met mijn jonge paard! Ik doe het ook precies zoals Mytens, het gaat al steeds beter. Aan het einde van het rijden staat ze trouwens wel makkelijk stil! *LOL*

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 16:21

Ik doe het idd ook zoals Mytens en Jura Knipoog
Waar je ook goed op moet letten is dat je diep en ontspannen zit en niet (per ongeluk) toch spieren gaat spannen....

Vaak hou ik 3-5 seconden halt en stap daarna weer verder, schijnovergangen doen we ook wel...
Na het uitstappen, gooi ik de teugels los en staat hij stil...stap ik af, staat hij nog steeds stil, doe ik zijn singel gaatje los, etc.

In de zomer haal ik zijn tuig af en mag hij rollen, in de winter is het daar te koud voor (warm paard - koude grond), dus hij wacht geduldig uit automatisme.

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-01 18:16

Met afstappen wil hij inderdaad wel stilstaan, voor zijn eigen belang....
Vandaag weer les gehad, en het ging best goed.
Gewoon niet te lang stil staan, en niet te veel eisen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 01:30

Als hij dan de neiging vertoont om stil te gaan staan en het doet, belonen -inderdaad- door alles te ontspannen, tot je tenen aantoe.
Veel jonge paarden staan al stil als je iets gaat verzitten, dat zou ik zeker niet afstraffen op dit moment, maar heel gewoon weer voorwaarts vragen op je gemak. Hij leert het verschil vanzelf wel als hij wat meer begrijpt van alles.
Maak het hem makkelijk, je merkt vanzelf wanneer het moeilijker kan.

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 09:56

jaaaaa, dat ken ik. Mijn paardje raakte compleet in paniek als hij moest halthouden met mij op zijn rug. In het begin steeds alleen geoefend met mijn instructrice erbij om hem te belonen en een snoepje te geven voor het vertrouwen enzo.... Een paar maanden later ben ik het alleen gaan doen en dan paniekte hij soms nog, maar niet zo erg meer. Nu zijn we een jaar verder en hij geeft nu pas na met halthouden. Inmiddels kan hij ook achter bijzetten op mijn beenhulp Lachen Dus het komt goed, met veel geduld en veel belonen.