[VD]hoofd tussen de benen bij compliment

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roosjelief

Berichten: 1201
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Meppel

[VD]hoofd tussen de benen bij compliment

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-04 15:10

ik lees overal dat je het hoofd niet tussen de benen mag doen bij compliment
alleen als ik het bij de borst doe lukt het me niet of ze krijgt het snoepje te pakken of ze doet het gewoon niet...
hoe zit dat nou?

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 16:31

wat ik ervan begreep is dat het paard iets bij de buik kan scheuren...
je moet het hoofd naar de zeikant brengen ik kan het zelf niet zo goed uitleggen omdat mijn pony het wel doet Haha!
dus naja er is vast iemand anders die hier op reageerd die het wel kan uitleggen !!

tamary

Berichten: 29173
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 16:44

lok het hoofd naast het been waarop het paard knielt voor het snoepje ipv voor de borst

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 16:44

Volgensmij haal je iets door de war Cloverdeel. Of ik heb het verhaal nog niet gehoord, dat kan ook Lachen

Oke, waarom niet?:
Als je door middel van een hand onder je pony's borst door zijn hood naar achter vraagt dan is de kans ong 9 vd 10 dat hij zijn hoofd daarna heel laag brengt. Buiten dat zo het compliment er niet uit hoort te zien, kan het ook nog eens erg gevaarlijk zijn. Als je pony zijn hoofd zo laag is, en hij verliest zijn evenwicht, dan breekt hij zijn nek en is het gedaan met het paardje. Beetje zonde voor een VD oefening, niet? Haha!

Hoe dan wel?:
Ga langs je pony staan. Pak 1 beentje vast. Hou aan de kant waar jij staat (dus langs de pony) iets lekkers. Door dit steeds iets verder weg te houden 'vraag' je hem zijn lichaam op de achterhand te verplaatsen en zelf naar beneden te komen. Verwacht niet meteen dat hij de eerste keer in een keurig compliment zit (of ligt, of hoe noem je dat? Haha!) maar probeer het steeds een stukje verder waarna je die oefening stopt en beloond. Steeds iets dieper. Na verloop heeft je pony het door en zit zijn lichaam al in de juiste positie. Dan zijn hoofd nog. Als het goed is weet hij al bijna wat je bedoelt als je dat voetje pakt en 'neer' zegt. Hij zal dus zelf veel doen, zonder dat je hem lokt. Vanaf nu kun je het snoepje voor de borst houden (of misschien wel weglaten) en hoeft je pony dus niet meer te buigen met zijn hoofd maar gewoon netjes voor zich.

Hier een foto van een goed compliment:

Afbeelding

Dennis

Berichten: 31465
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 18:39



Ik ben het helemaal met Kim eens. Ik heb er niets aan toe te voegen.

Roosjelief

Berichten: 1201
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-04 19:51

okey ik zal het proberen
onder de buik lukte het al aardig maar toen las dat het niet mog heb ii het anders geprobeerd maar dat werkte niet dus bedankt allemaal!

santerra

Berichten: 516
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 18:08

Hoi, is dit ook gevaarlijk, als je, je hand met iets, onder de borst tussen de benen houd, en dan naar achteren gaat en ze gaat mee haar hoofd dus bijna onder haar, maar ze knielt dan niet, ze houd haar hoeven dan op de grond.

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 00:41

ik heb het gevoel dat mijn pony gaat omvallen als ik dat ga doen (omdat ze ook al niet al te slim is Verward ze struikelt zelfs over haar eigen benen...)
maar kan het dat ze gaat omvallen of niet, ze is maar 1.50 meter ongeveer... of staat ze dan toch nog sterk op haar benen?

Hazzebaz

Berichten: 827
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Schipluiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 09:52

Een pony kan altijd omvallen, daar heeft de stokmaat niets mee te maken. Naast onze Arabische hengst zijn wij nu bezig om onze minipony( 57 cm, 10 mnd oud) VD te leren, zodat ze strax samen met onze hengst de demonstraties kan gaan doen. Spaans compliment kan ze al, spaanse pas en polka pas komt er ook aardig in, en de levade en pessade zijn we mee bezig.

Faiyum( arabische hengst) wordt nu getraind voor de Capriole. Een zeer moeilijke oefening, voor zowel ruiter als paard, maar hij doet hem wel.
Nu moet ik er nog op blijven zitten, piv in het zand eindigen, hihihi.....
Verder doet hij al het grondwerk zuper, zowel onder het zadel, als aan de lange teugel of in de vrijheid.
Kan niet wachten tot onze Phlox mee mag in de shows
Afbeelding

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 17:53

santerra schreef:
Hoi, is dit ook gevaarlijk, als je, je hand met iets, onder de borst tussen de benen houd, en dan naar achteren gaat en ze gaat mee haar hoofd dus bijna onder haar, maar ze knielt dan niet, ze houd haar hoeven dan op de grond.

Dit is (voor zover ik het begrijp) de buiging.
De buiging is een onschuldige oefening zolang je het rustig uitbouwt. Steeds ene stukje verder en niet ineens erg diep. Het schijnt dat de spieren in de buik (die je pony normaal nouwelijks gebruikt) snel overbelast kunnen raken of zelfs scheuren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 00:15

Ook bij de buiging (dus met twee naar voren gestrekte voorbenen) zou ik echter zo snel mogelijk, zodra de schoft een beetje netjes daalt asl je hierom vraagt, proberen de buiging verder te trainen met het hoofd naar voren gestrekt (neus tussen de knieen) in plaats van de neus onder de borst. Door de naar voren gestrekte hals kan het paard deze als balansstok gebruiken en beter zijn evenwicht bewaren, bovendien heeft hij meer ruimte om dieper te buigen (dus met zijn schoft steeds lager, als dit onduidelijk is dan kun je op mijn site afbeeldingen bij het hoofdstuk over de buiging zien zodat het iets duidelijker wordt wat ik bedoel) en als er eens iets fout gaat, bijvoorbeeld wanneer de hoeven plotseling naar voren wegglijden, dan raakt het hoofd niet tussen de borst en de bodem bekneld. Iets waar je paard je toch wel dankbaar voor zal zijn. Haha!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 22:02

Hazzebaz schreef:
. Naast onze Arabische hengst zijn wij nu bezig om onze minipony( 57 cm, 10 mnd oud) VD te leren, .



Wees er maar trots op

Ook met VD heeft een paard/pony recht op zijn jeugd.
Jou paard, maar ik vind het veeeeeeeeeeeeeel te vroeg

Shariff_

Berichten: 1950
Geregistreerd: 30-11-03
Woonplaats: Hoogkerk (GR)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 22:28

stef"]
[quote="Hazzebaz schreef:
. Naast onze Arabische hengst zijn wij nu bezig om onze minipony( 57 cm, 10 mnd oud) VD te leren, .



Wees er maar trots op

Ook met VD heeft een paard/pony recht op zijn jeugd.
Jou paard, maar ik vind het veeeeeeeeeeeeeel te vroeg
[/quote]

Iedereen moet het zelf toch weten? als die pony het zelf ook leuk vind dan moet je het doen.. ik zelf vind het te jong.. alleen als je pony het leuk vind.. wat maakt het dan uit Verward

Hazzebaz

Berichten: 827
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Schipluiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 22:33

stef"]
[quote="Hazzebaz schreef:
. Naast onze Arabische hengst zijn wij nu bezig om onze minipony( 57 cm, 10 mnd oud) VD te leren, .



Wees er maar trots op

Ook met VD heeft een paard/pony recht op zijn jeugd.
Jou paard, maar ik vind het veeeeeeeeeeeeeel te vroeg
[/quote]

Nounou....leren om aan een halstertje te lopen en commando`s te leren??? Is ze daar te jong voor????

Vrijheidsdressuur is veel meer dan alleen kunstjes uitoefenen, er komt een groot stuk geestelijke training bij kijken, en dat leer je niet "even zomaar'.


En daarbij komt, dat vrijheidsdressuur voor haar nu alleen nog maar een btje dollen met Faiyum en mij is, dus ook daar zal ze geen traumatische gevolgen aan over houden, lijkt mij zo. het beleren van kunstjes etc is maar bijzaak.......dat is voor haar een leuke beloning, ipv werk. Het is allemaal spelenderwijs, en niets MOET.

Verder is ze hardstikke veulen, lekker hele dagen op de wei met de Arabische veulens ravotten ( als het droog is) en snachts lekker binnen met een speeltje en warme box......Menig veulen wordt er jaloers op.....

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 23:10

dat vd meer is dan domweg kunstjes leren weet ik dondersgoed, en er komt idd een groot stuk geestelijke "training" bij kijken. Ik noem het geestelijke belasting. Het is voor een veulen heel wat om commando's te onthouden en te onderscheiden. Maar nogmaals, jou paard, want ik ga nu waardeloos offtopic

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 08:53

Als iemand een 2 jarige gaat beleren, en ik vind dat te jong, maar ach omdat de eigenaar dat dan leuk vind, nou dan maakt het niks uit? Lips are sealed
Sorry dat ik offtopic ging.

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 16:45

stef"]
[quote="Hazzebaz schreef:
. Naast onze Arabische hengst zijn wij nu bezig om onze minipony( 57 cm, 10 mnd oud) VD te leren, .



Wees er maar trots op

Ook met VD heeft een paard/pony recht op zijn jeugd.
Jou paard, maar ik vind het veeeeeeeeeeeeeel te vroeg
[/quote]

Ik geloof niet dat de topicstarter hier om vraagt ?

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 00:43

mijn pony heeft het probleem dat hij te lenig is. OP geen enkele manier wil hij het compliment doen, ja tussen zijn benen, maar omdat hij veel doet voor een snoepje doet hij het veelste snel en veelste ver, ik ben bang dat hij dan omvalt en zijn nek breekt. Ik wil het wel graag leren, en mijn pony ook (zoland hij maar snoepjes krijgt Tong uitsteken) maar het lukt niet om het op de hoogte van de borst te doen, dan pakt hij het heel makkelijk uit mijn hand....

Roosjelief

Berichten: 1201
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-04 10:16

Assiej schreef:
mijn pony heeft het probleem dat hij te lenig is. OP geen enkele manier wil hij het compliment doen, ja tussen zijn benen, maar omdat hij veel doet voor een snoepje doet hij het veelste snel en veelste ver, ik ben bang dat hij dan omvalt en zijn nek breekt. Ik wil het wel graag leren, en mijn pony ook (zoland hij maar snoepjes krijgt Tong uitsteken) maar het lukt niet om het op de hoogte van de borst te doen, dan pakt hij het heel makkelijk uit mijn hand....

ja dat heb ik nou ook

Roosjelief

Berichten: 1201
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-04 10:18

ik heb het geprobeerd om het naast zijn lichaam te doen en dat lukte niet echt
ik ben op de grod gaan zitten en haar voet vastgehouden
en dan probeerde ik haar te lokken met een snoepje
maar dan gaat ze met haar hoofd onder mijn arm door en als ze dan gaat buigenn........zitten we helemaal in de knoop! dus dat lukt niet
hoe moet ik dan gaan zitten ?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 12:11

probeer het eens met 2 personen. 1 persoon houdt het been vast, de andere persoon vraagt haar dmv druk tegen de borst achterwaarts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 12:53

Hmm, ik zou het liever proberen zonder fysieke druk op de borst, want hoe licht die ook is, de natuurlijke reactie op druk is voor een paard het geven van tegendruk. Ook met twee personen werken kan onnodig veel stress opleveren als die personen niet allebij verstand hebben van het aanleren van het compliment en niet precies synchroon werken. Ik zou er voor kiezen om het toch alleen te doen, maar dan niet met het lokken met voer (daar zijn veel paarden te slim en te lenig voor, heb er zelf ook een paar van staan Haha!), maar met een beloningssignaal dat het voer aankondigt en het paard vertelt welke beweging er precies van hem verlangd wordt, zodat hij actief mee kan gaan denken inplaats van stomweg zijn verstand op nul te zetten en achter het brokje aan te duiken. Het achterwaarts vragen doe je dus niet met lokkend voer, maar in plaats daarvan met een lichte ophouding aan het halstertouw die je gemakkelijk vanaf je plaats naast de schouder kunt geven. Dat signaal train je eerst in als hulp voor een achterwaartse beweging en vervolgens combineer je dat met het opgetilde been.

Maar dit heb ik net eigenlijk allemaal al veel uitgebreider op
[UZ] vrijheidsdressuur wie kan mij helpen?
neergezet, dus het is misschien handiger om daar even te kijken. Scheelt me weer een muisarm. Haha!