Dennis aan de kletter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-01 08:01

Zondag ging ik met Dennis een stuk mennen. Tamara was ook mee met Nimber aan de hand. Dennis luisterde onwijs goed en was heel braaf. Zelfs toen Nimber van alles heel eng vond sjokte hij rustig door. En in eens flipte hij. Hij rende de berm in, bijna de sloot in. Tamara kon er net op tijd afspringen en ik ben maar zo lang mogelijk blijven zitten. Hij liep onwijs te bokken en was helemaal gestoord. Ik ben van de kar afgevallen en de kar is ook over me heen gereden(maar het is niet zo'n zwaar karretje gelukkig). Ik zag Dennis bokkend weg galoperen. Er was iemand zo aardig om hem te vangen en hij had gelukkig niets. Toen hij weer helemaal rustig was(en dat was vrij snel) zijn we weer verder gegaan omdat er toch niets meer aand e hand was. Maar nog geen 100 meter verder flipte hij weer helemaal. Tamara er weer af en ik er na een cros partijtje weer afgevallen. Dit keer liep hij zo te bokken dat hij zelfs met z'n been over de boom(niet alleen omver de stengen)! Hij heeft z'n been weer recht gebokt en ik naar huis geraced. Toen wij daar eindelijk aankwamen stond hij te snuiven en te trillen op stal. En toen ik de teugels alleen al op pakte flipte hij weer. We hebben hem voorzichtig achteruit laten lopen en zijn nog even met de kar er achter gaan uitstappen maar hij flipte weer een paar keer(toen ik er naast liep). We hebben geen idee wat het kan zijn. Hij is in het jaar dat ik hem nu verzorg nog nooit echt geschrokken of geflipt. Zeker niet zo erg. We hebben wel alles gecontroleerd en dachten dat het kon zijn omdat hij nu tuig op z'n blote(geschoren)huid heeft maar hij heeft er al eerder in z'n bloodje voor gestaan. Hij vind de kar nu echt eng. Ook als hij er niet voor staat. Heeft iemand nog tips?
XXX
een geschrokken Ciska

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik


Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 09:10

Is er niets verder aan het tuig geweest wat hem pijn heeft gedaan?!
Iets anders kan ik ook niet bedenken..
Blerg hoop niet dat Pinky day soort kuren ook krijgt! }>

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-01 13:00

Jeeeetje... wat een verhaal... Gelukkig dat er niet iets nog ernstigers gebeurd was en dat iedereen nog leeft!
Eng is dat he? Je moet vast overstuur geweest zijn.

Bij zulk soort dingen weet je vaak de precieze reden niet. Er kan een haartje geprikt hebben, bv van het scheren.
Maar er kan bv. ook een staarthaar geprikt hebben onder de staartriem. Of een beestje... of weet jij veel?
Ik kan je er niets over vertellen Wat ik je wel wil vertellen, doe heeeel heel voorzichtig met hem als je weer aan de slag wilt gaan. Heel kalmpjes aan, stapje voor stapje. Lukt het niet, stapje terug!
Dennis heeft hier waarschijnlijk een hele klap van gekregen.

Wat ook nog zou kunnen dat ie een of ander iets lichamelijks heeft, pijn ergens ofzo.. Verward

Doe maar voorzichtig alsjeblieft!

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-11-01 17:22

Ik ben me natuurlijk het pleuris geschrokken. Het is normaar echt zo'n lief rustig paardje dat je denk dat hij over de 20 is en onwijs veel ervaring heeft(hij is net 4 en staat ong 0,5 jaar voor de kar en onder het zadel).
Meestal als hij pijn heeft ofzo geeft hij het aan en gaat zeker niet zo aan de kletter. We hebben al aan vanalles gedacht maar we kunnen niets verzinnen. Een beestje kan het niet zijn want dat is 1x en niet steeds weer.
Ik zet hem zeker voorlopig niet in m'n eentje er voor. Ik ga hem nog wel van de week met tuig longeren zodat dat niet eng meer is.
Toen ik gister m'n jas op de kar gooide onder het poetsen schrok hij al weer en begon weer onwijs te snuiven. We moeten dus echt rustig aan doen.
Ik ben misschien niet ervaren in het mennen maar ik ken m'n(nou ja, Tamara's) pony door en door en weet dus wat er kan geburen. Dat is meer waard dan veel ervaring met een vreemd paard(voor mij dan).
XXX
Ciska

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-01 22:27

Staat ie niet te dicht op de dissel? Zodat ie de kar op zijn hakken krijgt? Tsja, is vaak erg moeilijk te zeggen wat de reden ervoor is. Ik zou zeggen: gewoon weer helemaal van voren beginnen. Eerst in het tuig stappen, dan een band erachter hangen en pas als alles verder goed gaat op een onheint stuk de kar erachter!

Je kunt beter te voorzichtig zijn dan dat het 1x (goed) mis gaat!

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-01 22:41

Nee, dat is het zeker niet. Hij kan zelfs recht achteruit bokken zonder de kar te raken. We hebben hem er in het begin zo voor gezet(wel voorzichtig) en zijn gaan rijden. En een band ofzo heeft nooit achter hem gehangen.
Maar we gaan het weer heel rustig aan doen. Ik ga hem eerst met wapperend tuig(waar hij niet in kan stappen ofzo) longeren zodat hij daar weer aan kan wennen en dan weer wat laten slepen.
XXX
Ciska

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 15:57

hij is geschoren, had hij het niet koud?

teun

Berichten: 544
Geregistreerd: 28-08-01
Woonplaats: Lieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-01 22:34

Heb natuurlijk niet alle informatie over je paard/pony, maar...................
heb zelf iets soortgelijks meegemaakt.

Klinkt erg banketstaaflig wat ik nu ga zeggen, mijn advies is stop ermee. In ieder geval met dit dier.

Mennen is een eerlijke, mooie vorm van omgaan met paarden.
Maar eenmaal zo'n ervaring krijg je NOOIT meer helemaal tussen de oren van het paard vandaan.

Al is het misschien maar een kleinigheidje geweest waardoor het is gebeurd, het paard heeft als iets VRESELIJK ONPLEZIERIG ervaren.

Vraag goede raadt aan iemand die echt erg veel verstand heeft van mennen.
En luister en ga bij je zelf te rade.

Trouwens met betuigen begin je altijd eerst aan de dubbele longe, daarna slepen met de band, niet zo'n lichte, totdat hij/zij alles accepteerd.
Nooit te snel voor de kar zetten.
Onze Misty heeft vijf weken lang, twee keer per week de gehele bak gesleept.
Pas 2 maanden na aanvang van de training stond ze voor het eerst voor de kar.
Bij mij staat geduld voorop.

Succes


_________________
D'r is een tiet van komen en een tiet van goan, echter de tiet van goan is nu gekomen!!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: teun op 2001-11-18 22:39 ]</font>

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-01 18:09

Hij is al ong 2 maanden geleden geschoren en hij was niet 'loperig'(of hoe noem je dat)ofzo. Het was ook niet bijzonder koud en met rijden merk ik nooit iets aan hem.
Ik hoop dat ik weer met hem aan de slag kan. Juist omdat hij het werk zo leuk vind en ik te groot word om hem te rijden. En ik heb daar geen fiets dus gaan fietsen ofzo kan ook niet en om hem nu alleen maar te gaan longeren. Hij is nog maar 4 dus hij heeft nog alle tijd om er weer vertrouwen in te krijgen. Gewoon rustig aan.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-01 21:17

Ik ga niet helemaal mee met Teun. Het hoeft namelijk niet zo te zijn dat Dennis nooit meer goed voor de wagen kan lopen.
Nou ken ik Dennis niet hoor en ik weet de situatie ook niet, maar een paard met een hele slechte ervaring KAN ook weer prima voor de wagen lopen.
Toen ik Isolda voor pampus voor de wagen zag liggen (giga ervandoor, doodsbang en op het laatst in elkaar gestort van uitputting) dacht ik ook dat ze er NOOOOIt weer voor zou lopen. Met geduld, veel hulp en langzaam opbouwen is het nu helemaal goed. Zelfs weer een marathon gelopen.

Maar goed, daarmee zeg ik dus niet dat het altijd goed gaat. Over het algemeen hebben paarden een dusdanige opdonder gehad dat ze niet meer aangespannen kunnen worden. Maar met veel geduld en goede hulp kan het goed gaan.....

teun

Berichten: 544
Geregistreerd: 28-08-01
Woonplaats: Lieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-01 22:23

Yep, helemaal mee eens,

Vooral heeeeeeelll veeeeeeeeeel geduld, en zeker goede raad

Succes

De mens is net een prullebak, trap op z'n teen en zijn mond gaat open.

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-01 09:34

Hij heeft wel eens eerder iets gehad(maar niets zo erg). Hij is een keer omhoog gekomen en bij het landen stuikelde hij. Toen lag hij voor de kar. Toen is hij heel droog opgestaan en verder gelopen. Verward
Maar hij had er altijd zo'n lol in. Nog geen halve minuut voor hij aan de kletter ging liep hij nog vrolijk om zich heen te kijken met z'n oren lekker naar voren. Zelfs toen ik hem uit de schuur gehaalt heb heeft hij nog vrolijk rond gelopen(tot dat hij weer flipte). Volgend weekeind ga ik weer met de kar aan de slag. Dan heeft hij er ff 2 weekjes niets mee te maken gehad en ga ik hem eerst ff met wapper tuig longeren.
XXX
Ciska

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 15:26

daarna slepen met de band, niet zo'n lichte, totdat hij/zij alles accepteerd


Ik had een mega zware sleep achter mijn paard hangen, hij accepteerde het goed, maar na 3 weken ging het toch fout.
Mensen gooien te makkelijk een sleep erachter, wat is het nadeel van een sleep: paarden die nog te ongeduldig zijn stapen met hun benen over de strengen, doen vervolgens een pas vooruit en slaan daarna in paniek omdat de sterng tegen de binnenkant van het been komt.
Paarden voor de sleep kunnen zich ook pardoes omdraaien, gevolg alles in de knoop en vaak een paniek paard.
Ik denk dat een beter oplossing is gewoon eerst zelf een aantal keren aan de strengen gaan hangen en daarna een 2 wieler erachter.
Met behulp van genoeg en verstandige mensen natuurlijk. Want mensen die hier geen ervaring mee hebbben denken vaak wel een sleep erachter te kunnen hangen.
Wat Dennis betreft het hoeft nog niet over te zijn, maar wees verstandig en ga nu naar een proffesioneel iemand.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 21:05

Ik geef toe dat Teun wel een beetje gelijk zou kunnen hebben. Maar dit is nu met Dennis nog maar 1x gebeurt. Dat kan best nog goed komen.
Mijn des leek ook echt plezier te hebben voor de kar. Oortjes strak naar voren en netjes lopen. Tot ze er flauw van was en toen ging ze dus voor de kar liggen. (Eerst steigeren en dan over zij laten vallen en dan ligt ze er klem voor). Gewoon weer geprobeert en weer ging het goed. Die week erop gign ze er weer voor liggen, toen was de kar ook kapot. De week erop onder het zadel naar menles, daar opgetuigd en ingespannen. Wou echter geen poot verzetten. Zweep erop: geen reactie. Aan het hoofd trekken: geen reactie. Dan de kar maar opdrukken: steigerde ze weer en liet zich weeloverzij vallen. Conclusie van de instructeur: niet verder mee gaan. Als ze zin heeft kan het goed gaan. Als ze geen zin heeft en zich weer laat vallen, hoeft ze maar 1x verkeerd terecht te komen en je kan haar afschrijven.

Dit hoeft dus echt niet met Dennis het geval te zijn. Jammer dat ie niet kan zeggen wat hem dwars zat. Toch maar weer rustig opbouwen denk ik!

teun

Berichten: 544
Geregistreerd: 28-08-01
Woonplaats: Lieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-01 07:53

Mijn reactie op het laatste bericht van Dennis, is dat ik het een beetje vreemd vindt dat hij voor de kar, (met oogwenken neem ik aan) gezellig om zich heen loopt te kijken. Wat volgens mij inhoudt dat hij meer met de omgeving bezig was (is) dan met z'n werk.
Een paard voor de wagen moet totaal gehoorzamen aan de hand van de menner. Wat niet wil zeggen dat hij niet rond mag kijken. Maar het hoofd moet duidelijk gesteld zijn in de richting waarin we gaan.

Ik wens je heel veel succes en heb alsjeblieft geduld.
Ik zou zeker niet beginnen met een wapperend tuig, maar mijn keuze is de mijne en ik zou eerst weer beginnen met de lange lijn, daarna zou je iemand kunnen laten hangen aan de strengen, maak ze lang genoeg. Op deze manier kan hij/zij zich ook niet vastdraaien als hij/zij zich omdraait.
Dit zou ik zeker diverse keren herhalen. Ook niet er mee stoppen als het na 1 of 2 keer goed gaat.

Echt, een paard/pony wat een nare ervaring heeft gehad, om wat voor reden dan ook, moet je vindt ik niet te makkelijk over denken.

Advies.......... neem contact op met iemand die er echt heel veel verstand van heeft. En ga de eerste keer dat je hem inspant naar een binnenmanege, indien mogelijk.

Nogmaals heel veel succes, neem er de tijd voor. Knipoog

De mens is net een prullebak, trap op z'n teen en zijn mond gaat open.

julke

Berichten: 283
Geregistreerd: 29-04-01
Woonplaats: roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 17:20

heb zelf een jaar geleden ook zoiets meegmaakt, en onze haf niet meer durven inspannen.
een paar weken geleden toch maar de stoute schoenen aangetrokken, en hem weer voor de wagen gezet, na een tijdje in de bak te hebben gereden, toch de weg maar op. Wjer. was ontzettend braaf, maar ik had het zweet dik in mijn handen staan, en ik bracht mijn onzekerheid op een gegeven moment over op Wjer, ik kon goed merken dat ie steeds onzekerder werd, en ik weet zeker dat dat door mij kwam.
Heb hem thuis beloond dat ie zo braaf was geweest, hem lekker uitgespannen, en mezelf voorgenomen, dat ik gewoon weer een aantal lessen ga nemen, omdat ik het idee heb, dat het mij nu meer tussen de oren zit, dat dat het aan me paardje ligt, aangezien ik zelf niet op hem kan rijden, maar alleen kan aanspannen vind ik dat ik het gewoon nu anders aan moet gaan pakken, als ik zelf het vertrouwen in hem niet terugkrijg, kan ik straks echt niets meer met hem, en dat terwijl hij normaal in het span ontzettend betrouwbaar is, kon echt alles met hem Lovers

teun

Berichten: 544
Geregistreerd: 28-08-01
Woonplaats: Lieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 21:55

Ben zeer benieuwd hoe het verder is gegaan met Dennis

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-01 17:40

Nog niets. We hebben nog niet genoeg tijd gehad om samen met hem aan de gang te gaan. En ik doe het nog niet alleen. Ik ga misschien hem vrijdag longeren met het tuig en wat aan de strengen hangen. Hij heeft wel al weer naast de kar gelopen(Tammy er voor en ik op Dennis). Als hij in een gekke bui stopte en de kar ff aan raakte schrok hij ff en niets meer. Later ging het helemaal goed. Toen stond hij gewoon tegen de kar aan.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik


teun

Berichten: 544
Geregistreerd: 28-08-01
Woonplaats: Lieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 22:21

Ziet er goed uit, heel veel succes verder, en doe het vooral rustig aan.
Dan heb je de meeste kans op grote successen

De mens is net een prullebak, trap op z'n teen en zijn mond gaat open.

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-01 18:17

Ik ben er ook al lang blij mee dat hij zonder problemen naast de kar liep. Dat is toch het begin omdat dat 'ding' eng was. En het gehups wat hij deed was ook wel omdat hij het een beetje koud had. Hij liep zonder deken(omdat z'n winterdeken te dik is en heb nog niets duns gevonden in zijn maat).

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

New-Forest

Berichten: 5463
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-01 10:22

Wooowie he, wat zal je geschrokken zijn! Gevaarlijk is mennen dan zeg!! Scheve mond\

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-01 15:54

Ik heb hem gister met tuig gelongeerd. Niets aan de hand! Ook aan de strengen hangen enz was niet erg. Voorlopig nog maar ff rustig aan maar het gaat al super.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, BLEXBot en 8 bezoekers