Rijden zonder zadel bij drukplekken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Emeandor

Berichten: 200
Geregistreerd: 09-01-03

Rijden zonder zadel bij drukplekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-04 13:37

Ik reed vrijdag op een manegepaard zonder zadel. Hij had een wollen dekje op en een singel erom heen. De reden was dat hij last had van beginnende drukplekken. Dit gebeurt niet heel vaak, maar komt wel voor. Ik vertelde dit gisteren aan de eigenaresse van Cadans, en zij reageerde heel geschokt. Ze vond het echt niet kunnen dat ze er iemand op laten zitten als een paard drukplekken heeft. Ik heb hier nooit echt bij stil gestaan. Ik dacht: die drukplekken komen van het zadel en als je dat er niet oplegt, heeft hij er ook niet veel last van. Maar ik ben er toch over gaan nadenken en vraag me nu dus af wat jullie hiervan vinden??

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 13:41

Het ligt er maar net aan waar die drukplekken zitten. Als die bij de schoft zitten is het geen probleem om zonder zadel te rijden want je zit tenslotte niet op de schoft.

Alleen vraag ik me af welke ruiters ze er op laten rijden. Lang niet iedereen kan goed zonder zadel rijden. Als er een paar mensen een uur lang op z'n rug zitten te stuiteren dan zal hij dáár natuurlijk weer last van krijgen!

Maar op zich wel goed dat de manege die drukplekken niet negeert, dat is wel eens anders (helaas).

Emeandor

Berichten: 200
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-04 13:44

Tsja, ik zit niet te stuiteren op dat paard, en de drukplekken zaten inderdaad bij zijn schoft. Hij zit best lekker zonder zadel, maar dan moet hij wel echt een dekje op hebben.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 13:53

hahaha ik zeg ook niet dat jij stuitert hoor! Maar je snapt wel wat ik bedoel.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 14:10

Ik zou niet betalen om een manegepaard te rijden zonder zadel. Ze moeten een goed paard leveren met goed tuig. Dus het paard mag niets mankeren, en het tuig ook niet.

Als jij zonder zadel op een andere plek druk veroorzaakt dan dat het zadel doet, dan is er op zich niet zo veel aan de hand, ik kan mij niet voorstellen dat je kont nieuwe drukplekken veroorzaakt. Maar je moet wel goed zitten.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 14:19

germie schreef:
Ik zou niet betalen om een manegepaard te rijden zonder zadel. Ze moeten een goed paard leveren met goed tuig. Dus het paard mag niets mankeren, en het tuig ook niet.

Als jij zonder zadel op een andere plek druk veroorzaakt dan dat het zadel doet, dan is er op zich niet zo veel aan de hand, ik kan mij niet voorstellen dat je kont nieuwe drukplekken veroorzaakt. Maar je moet wel goed zitten.


Ben ik het helemaal mee eens, je betaald ervoor dus mag je ook redelijke 'voorzieningen' eisen.
In mijn manege-tijd reden we ook wel eens zonder zadel, maar niet om die reden...

Verder denk ik niet dat hij er last van zal hebben zonder zadel.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 14:23

germie schreef:
ik kan mij niet voorstellen dat je kont nieuwe drukplekken veroorzaakt. Maar je moet wel goed zitten.


Geen drukplekken nee, wel rugpijn. Verder ben ik het eigenlijk wel met je eens!

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 14:27

ellenlouise"]
[quote="germie schreef:
ik kan mij niet voorstellen dat je kont nieuwe drukplekken veroorzaakt. Maar je moet wel goed zitten.


Geen drukplekken nee, wel rugpijn. Verder ben ik het eigenlijk wel met je eens!
[/quote]
Als je netjes zit, dan krijgt het paard er geen last van. Anders wordt het natuurlijk een ander verhaal. Bonken en stuiteren is natuurlijk niet goed. Maar als je netjes mee kunt gaan, dan is er niets mis mee.
Moet je wel met je kruis de schoft vermijden Knipoog En zelf heb je misschien ook wel rugpijn omdat je anders zit zonder zadel. Knipoog

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 14:29

germie schreef:
Moet je wel met je kruis de schoft vermijden Knipoog En zelf heb je misschien ook wel rugpijn omdat je anders zit zonder zadel. Knipoog


Als je op de schoft gaat zitten heb je misschien ook nog wel ergens anders pijn! Haha!

Emeandor

Berichten: 200
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-04 20:32

ellenlouise schreef:
hahaha ik zeg ook niet dat jij stuitert hoor! Maar je snapt wel wat ik bedoel.


Nee, zo vatte ik het inderdaad niet op hoor! Lachen Je hebt gewoon gelijk dat als er een stuiterend iemand op zit, het voor dat paard niet prettig is.

Ben wel weer gerustgesteld door jullie. Ben altijd vol lof over de manege, juist omdat ze goed zijn voor hun paarden. Daar staan ze ook best om bekend. Dus ik schrok al toen de eigenaresse van Cadans hier zo negatief over was.
Bedankt!