2 merrie's van dezelfde hengst verworpen........

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

2 merrie's van dezelfde hengst verworpen........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-04 12:19

Vandaag hoorde ik dat er van een hengst al 2 merrie's verworpen hadden.
Zou er een kans bestaan dat een 3e merrie ook zou verwerpen ??

Zal dit eventueel met Rhino te maken hebben gehad ??
Of zal het toeval zijn ??


YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 12:21

Welke hengst was dit?? Deze week heeft de merrie van me buurmeisje een veulen van sir sinclair verworpen, 2 maanden te vroeg. Hun hebben hem voor onderzoek naar deventer gebracht (het veulen).

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-04 12:22

YvonneS schreef:
Welke hengst was dit?? Deze week heeft de merrie van me buurmeisje een veulen van sir sinclair verworpen, 2 maanden te vroeg. Hun hebben hem voor onderzoek naar deventer gebracht (het veulen).


Het was geen Sir Sinclair..........

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 12:28

Was het een KWPN hengst???

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-04 12:34

sarabande schreef:
Was het een KWPN hengst???



Gokken welke hengst of welk stamboek heeft geen zin, wil nog even niet meer zeggen hierover, vind ik niet zo netjes naar de eigenaar toe

Maar weet iemand toevallig ook een antwoord op de vraag Verdrietig

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 12:38

Het kan rhino zijn, maar daarvoor laat me buurmeisje dus het onderzoek doen. Ik stuur je wel een PB zodra ik daar een uitslag van hoor, misschien heb je daar wat aan...

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 13:05

Het KAN zo zijn maar het kan natuurlijk ook stom toeval zijn......

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-04 13:10

LuvdaTossa schreef:
Het KAN zo zijn maar het kan natuurlijk ook stom toeval zijn......


Het is geen hengst met veel dekkingen dus, is het dan ook misschien toeval .........

Er werden er naar mijn weten maar een stuk of 4 verwacht........ waarvan al 2 verworpen, die toevallig wel bij elkaar in de "buurt"/regio stonden......

En die 3e merrie zou je daar nog wat mee kunnen testen dan op rhino of als nog laten enten daar tegen ??
Tenmiste dat heb ik wel eens gehoord,maar weet niet of dat waar is ??

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 13:13

curly2day schreef:
Vandaag hoorde ik dat er van een hengst al 2 merrie's verworpen hadden.
Zou er een kans bestaan dat een 3e merrie ook zou verwerpen ??

Zal dit eventueel met Rhino te maken hebben gehad ??
Of zal het toeval zijn ??


Zoals jij de vraag stelt is daar gewoon geen antwoord op te geven. Verwerpen heeft zo veel verschillende mogelijke oorzaken, dat is echt niet zomaar vast te pinnen op de hengst.


sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 13:18

Ligt er ook aan als het een hengst is die maar een paar merries gedekt heeft dan zou de reden bij de hengst gezocht kunnen worden.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-04 13:25

Jantien"]
[quote="curly2day schreef:
Vandaag hoorde ik dat er van een hengst al 2 merrie's verworpen hadden.
Zou er een kans bestaan dat een 3e merrie ook zou verwerpen ??

Zal dit eventueel met Rhino te maken hebben gehad ??
Of zal het toeval zijn ??


Zoals jij de vraag stelt is daar gewoon geen antwoord op te geven. Verwerpen heeft zo veel verschillende mogelijke oorzaken, dat is echt niet zomaar vast te pinnen op de hengst.
[/quote]

Nee dat snap ik, ik bedoel het ook niet zo op de hengst maar vond het wat frapant.

Het zal wel toeval zijn geweest.......

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 13:51

Ik ken al vier verworpen veulens dit jaar (waarvan twee misvormd en 6 week vantevoren verworpen), en nog eens twee waarbij de moeder óók is overleden. Begint goed dit seizoen! Scheve mond

curly2day

Berichten: 5593
Geregistreerd: 23-06-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-04 13:56

MissHIS schreef:
Ik ken al vier verworpen veulens dit jaar (waarvan twee misvormd en 6 week vantevoren verworpen), en nog eens twee waarbij de moeder óók is overleden. Begint goed dit seizoen! Scheve mond


Nou, lekker laat maar
Wij hebben ook 2 drachtige merrie's in het land staan ............

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 14:11

MissHIS schreef:
Ik ken al vier verworpen veulens dit jaar (waarvan twee misvormd en 6 week vantevoren verworpen), en nog eens twee waarbij de moeder óók is overleden. Begint goed dit seizoen! Scheve mond


Nou ik ken er ook al een aantal veulens die dood geboren zijn.... Hoorde gisteren van een fokker uit de buurt die twee dode veulens had en eentje met een keizersnede waarvan de merrie gestorven is en het veulen het naar alle waarschijnlijkheid het ook niet gaat halen....

Bij ons zijn er vier drachtig en ik moet er niet aan denken dat er iets verkeerd gaat Scheve mond

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 15:04

Onze merrie die in Belgie staat, heeft ook haar veulen verworpen. Het was een merrietje. Ze had de navelstreng om haar heen gekregen.
Ik vond ook dat er vorig jaar veel merries moeilijk of niet drachtig werden. 2 van mijn andere merries waren geinsemineerd en beide leeg.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 15:28

Ik denk dat je er gewoon vanuit kan gaan dat het toeval is! Het is elk jaar weer rond deze tijd dat er merries zijn die verwerpen. Veulentjes die gaan kantelen en er dan vanaf komen. Het is heel erg maar vaak niet te relateren aan de hengst of aan rhino. Ik houdt het op toeval. Zie destijds de veulentjes van krack. Er waren er toen in een jaar een aantal die zonder ogen in de oogkas geboren werden terwijl je er de jaren er na er vrijwel niets meer over hoorde.

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 17:42

Citaat:
Deze week heeft de merrie van me buurmeisje een veulen van sir sinclair verworpen


Vorige week bij Raalte is ook een merrieveulen verworpen van Sir Sinclair (te vroeg) Scheve mond

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 19:12

Verwerpingen hebben niks met de hengst te maken hoor, het aandeel van de hengst houdt op na de bevruchting. De rest doet de merrie, en de vrucht / het veulen zelf. Als er iets met het sperma niet in orde zou zijn, zou de merrie nieteens drachtig worden. Verwerpen kent vele mogelijke oorzaken, maar de hengst is er absoluut niet 1 van.

peeky

Berichten: 3752
Geregistreerd: 29-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 09:06

Onze merrie heeft ook verworpen, maar van de rest van de dekkingen weet ik niets. Het ging wel om een jonge hengst en zijn eerste nakomelingen, dus tsja.... maar persoonlijk denk ik niet dat zoiets aan de hengst ligt.

petraaken

Berichten: 44201
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 09:34

Ik hoop niet dat er nog meer verwerpingen komen zeg. Vorig jaar hoorde je veel mensen klagen dat de merries niet makkelijk drachtig te krijgen waren en nu al die doodgeboren of misvormde veulens. Het mag al stoppen van mij en nu gewoon goed gaan.

Nicky123
Berichten: 68
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: wilde westen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 10:40

Mijn merrie heeft ook haar veulen verworpen na 6 maanden dracht ook van een jonge hengst.... Zou zijn eerste nakomeling zijn denk ook niet dat het aan de hengst ligt, maar waar het wel aan ligt ik vraag het me af het lijkt wel of het de laatste tijd in de lucht zit.

Op de rug van een paard is je leven GOUD waard!!!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 11:09

Als jouw merrie verworpen heeft hoor je alleen maar van verworpen merries.
Het is net als zwanger zijn, dan lijkt de wereld vol van zwangere vrouwen Haha! .
Het is maar waar je op gespitst bent. Door je eigen teleurstelling na zon ervaring let je daar gewoon meer op.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 11:11

MissHIS schreef:
Ik ken al vier verworpen veulens dit jaar (waarvan twee misvormd en 6 week vantevoren verworpen), en nog eens twee waarbij de moeder óók is overleden. Begint goed dit seizoen! Scheve mond

Ik wilde mijn merrie laten dekken dit jaar, maar ik zie er maar vanaf. vorig jaar de eerste keer dat ze ooit gedekt is, bleef ze gust.

De hond is de betere mens

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 12:57

Desiree"]
[quote="MissHIS schreef:
Ik ken al vier verworpen veulens dit jaar (waarvan twee misvormd en 6 week vantevoren verworpen), en nog eens twee waarbij de moeder óók is overleden. Begint goed dit seizoen! Scheve mond

Ik wilde mijn merrie laten dekken dit jaar, maar ik zie er maar vanaf. vorig jaar de eerste keer dat ze ooit gedekt is, bleef ze gust.
[/quote]

Maar dat heeft toch niet bovenstaande als reden? Of wel?

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 13:03

Hmm wij hebben 2 merries die de veulens hebben verworpen.
Één merrie vanwege teveel vocht in het vlies en de andere vanwege een tweeling. Waarbij ik wel will zeggen dat er bij die laatste waarschijnlijk meer aan de hand is geweest.
Ik vind het wel typisch dat er al zoveel veulens zijn verworpen.
Ik hoop dat het toeval is.

Holsteiner: Charakter. Charisma. Klasse!!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 bezoekers