Eigen avonduren-zaakje beginnen ?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
pmarena

Berichten: 48033
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Eigen avonduren-zaakje beginnen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-04 21:29

Ik denk er serieus over na om de Barefoot-zadels en spullen ZELF te gaan verkopen.
Gewoon elke maand een voorraad zadels en toebehoren bij Barefoot inkopen , en dan zelf de binnenkomende orders afhandelen.

De spullen zijn nu op een kwaliteits-niveau waar ik helemaal achter sta ,
binnen 2 maanden zijn ze als het goed is op alle punten perfect naar mijn zin OK dan!

Ook krijg ik steeds meer bestellingen binnen en krijg Barefoot het steeds drukker , de levertijden lopen langzaam steeds verder op , en ik krijg daardoor steeds minder overzicht op hoe het er daar voorstaat.

Dat werkt niet prettig

Als ik zelf een voorraad hier in Nederland aanhou , kan ik als iemand een bestelling wil plaatsen direct zeggen wat er op voorraad is , zie ik zelf wanneer de betaling binnen is en weet ik dat de spullen opgestuurd zijn.

Dat de juiste kleuren en maten in de doos zitten en dat alle spullen gecontroleerd zijn op foutjes. Dat gaat nu helaas nog wel eens fout , dan komt er ineens een verkeerde maat of kleur bij klanten aan , of een zadel met een foutje die nooit de fabricage-ruimte had mogen verlaten....

Ik heb er natuurlijk totaal geen zicht op omdat alles direct vanuit Duitsland geleverd wordt , en de betaling direct daarheen gaat.

Barefoot heeft geen tijd om mij op de hoogte te houden van elke order.

Kortom : als ik zelf een voorraadje aan ga houden dan is dat veel duidelijker en klantvriendelijker , verzendkosten zijn wat minder , en geeft mijzelf ook veel meer rust omdat ik precies weet wat er gaande is.

Ik ben al in gesprek met Barefoot hierover en zij zien het helemaal zitten

Zou hun natuurlijk ook een berg werk schelen....

Ik ben al aan het rondkijken met hoe ik het aan moet pakken ,
heb al uitgedacht wat ik nodig zou hebben als opstart-voorraad en wacht met angst en beven de kosten daarvoor af , moet nog bericht krijgen van Barefoot wat al die spullen in 1 koop mij gaan kosten Nagelbijten / Gniffelen

Ervan uit gaande dat dat op de 1 of andere manier wel haalbaar is voor mij Scheve mond , ben ik verder aan het kijken hoe ik dit aan moet pakken.

Het zou een eenmans-bedrijfje zijn in de avonduren.
Ik importeer uit Duitsland , dat is dan weer listig met BTW enzo.....

Ik denk dat ik maar eens een ochtendje langs de Kamer van Koophandel en de Belastingdienst moet gaan om inlichtingen in te winnen over hoe ik dit het beste van begin af aan aan kan pakken Lachen

KvK-registreren en ook een BTW-nummer aanvragen.

Bankrekening openen speciaal voor Barefoot uitgaven en inkomsten zodat alles overzichtelijk blijft.

Kasboek bijhouden voor BTW-aangiftes enzo ,
1 map voor orders met lijsten met alle gegevens ,
1 map voor testzadel-orders met lijsten.


Welke weg kan ik het beste bewandelen , welke volgorde aanhouden hierin ? Eerst bankrekening , KvK of belastingdienst Verward

Zijn er nog tips qua aanpak of boekhouding , zie ik nog iets over het hoofd ?

Hoop dat hier al iemand met verstand van zaken me wat tips kan geven over de beste aanpak en hoe het in de praktijk te doen om het voor mezelf en voor de belastingen zo makkelijk mogelijk te maken Lachen

Ik weet nog niet zeker of ik dit doorzet hoor , ligt aan de haalbaarheid Scheve mond


BartVB
Eigenaar

Berichten: 41656
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 21:38

Eerst KvK, dan Belastingdienst, dan Bankrekening.

KvK heb je (soort van) nodig bij de belasting en bij de bank. Idd _zeker_ een aparte rekening aanhouden voor je zaak! Houdt ook even goed de verzekeringen in de gaten vooral ivm aansprakelijkheid e.d.

Verder is het verstandig eens goed te praten met Barefoot. Je zegt zelf al dat zij er ook flink wat voordeel aan hebben, daar mag dan ook wel het e.e.a. tegenover staan. Je kan bijvoorbeeld kijken of ze jouw een voorraad kunnen 'lenen'. Jij krijgt de zadels al wel maar betaald er nog niet voor (en dat zet je dan allemaal goed op papier). Of je spreekt af (afhankelijk van je financiele situatie) dat je de zadels wel gewoon, betaald, op voorraad neemt maar dat Barefoot ze ook weer probleemloos terugneemt binnen x maanden voor het geval dat het om wat voor een reden dan ook niets wordt met je bedrijf of je met een model blijft zitten dat niet verkoopbaar is.

Ga ivm het buitenland verhaal idd even babbelen bij de KvK en de belastingdienst. Pik bij de belastingdienst ook meteen het 'handboek ondernemen' op. Dat ding is gratis en staat bordenvol met handige info.

BTW let ook even goed op het het zit met garantie en productaansprakelijkheid. In de EU is het zo dat de meeste producten minimaal iets van 3 jaar mee moeten gaan. Als er binnen die 3 jaar iets fout gaat door een constructie of fabricagefout is de _leverancier_ daarvoor verantwoordelijk. Die moet zorgen voor een passende oplossing. Kijk even of jij dat weer af kan schuiven op Barefoot.
Om hoeveel zadels gaat het eigenlijk per jaar als ik zo vrij mag zijn?

Succes iig!

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje

pmarena

Berichten: 48033
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-04 22:37

Bart : superb ! OK dan!

Dat bedoel ik , je hebt dus KvK nodig , fijn !!

Ik heb op dit moment in mijn hoofd om 10 zadels per maand af te nemen ,
zoals het er nu naar uitziet raak ik die goed kwijt. Mocht er een bestelling binnekomen die ik niet uit mijn voorraadje kan leveren , dan alsnog gewoon de bestelling doorspelen naar Barefoot , net zoals we nu doen.

Ik heb al allerlei vragen aan ze gesteld , o.a. hoe we dat met de garantie doen , moet ik dat zelf afhandelen / vergoeden , of kan ik hun daarop aanspreken ?

Ze hebben het zo druk dat ik tegenwoordig op de helft van mijn mailtjes geen antwoord meer krijg , dit duurt ook al een paar dagen omdat ze uit moeten zoeken hoe & wat ze zelf precies willen.

Omdat ik ook geen trek heb om zelf financieel de dupe te worden (het moet wel een beetje "hobby" blijven , ik hoef er niet rijk van te worden maar moet er ook niet teveel zorgen aan hebben) wil ik wel heel duidelijk weten vantevoren waar ik aan toe ben. Als er ook maar iets mankeert dan moet dat opgelost worden. Punt.

Voorheen wilde ik ook nog geen echte verkoper zeg maar worden omdat ik teveel zwakke punten zag aan het zadel. Nu is het kwalitatief zo goed dat ik er echt achter sta , en dat ik er weinig zorgen aan zal hebben qua garantie.

Ik maak me er eerlijk gezegd totaal geen zorgen om dat ik ze niet zou verkopen , mocht het echt slecht gaan dan neem ik gewoon geen nieuwe voorraad meer af en verkoop mijn voorraadje leeg.

Ik wil er niet financieel van afhankelijk zijn , dus mocht dat probleem zich voordoen dan is er nog niks aan de hand.

Ik ga ervanuit dat ik maandelijks zo'n beetje die voorraad gebruik voor bestellingen en dan nog een paar naar Barefoot of een klein aanvullend voorraadje / alvast voor volgende maand inkopen.

Wil het simpel en overzichtelijk houden , en daarom wil ik ook die verkoop-druk er niet achter die een echte brood-verkoper heeft.

Ik rommel wel wat in de avonduurtjes , hoef ik niemand iets aan te smeren ook Tong uitsteken

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131946
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 23:18

Ik vind het een moedig plan !
En zo te lezen heb je er ook al goed over nagedacht.
Inderdaad eerst langs de KvK, dat is de eerste stap.

Heb je misschien de mogelijkheid om bij de leverancier langs te gaan ?
Het kost je wat tijd en wat reiskosten, maar ik denk dat je in een persoonlijk gesprek meer kunt bereiken dan via e-mail / telefoon.
Ook als het om de toekomst gaat: zodra je een "gezicht" hebt, word je anders behandeld dan wanneer je alleen een "nummer" bent.
Zeker ook onderhandelen over de prijzen hoor, zij zijn er tenslotte ook bij gebaat.

Heel veel succes !

pmarena

Berichten: 48033
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-04 01:04

Ik geloof niet dat echt langsgaan nog veel toe zou voegen ,
ik heb natuurlijk eigenlijk de ideale start hiermee gemaakt omdat ik al bijna een jaar zeer regelmatig contact met ze heb , en inmiddels meer dan 75 Bloos zadels in bestelling heb gehad....

We weten dus al heel goed wat we aan elkaar hebben ,
ze willen dat ik de enige verkoper van hun spullen in Nederland wordt en
toen ik vroeg om meer info over wederverkopen en of hun dat een goed idee vonden , reageerden ze erg enthousiast omdat ze "zich geen betere konden wensen"

Leuk dus ! OK dan!

Het enige jammere vinden ze natuurlijk dat ik geen echt zaakje heb waar ik mensen kan ontvangen , telefoontjes aan kan nemen en wellicht langsgaan met een busje.

Maarja ik heb een full-time baan en een paardje , hoef mijn brood er dus niet mee te verdienen (maar het beleg wel Clown ) en ik wil niet constant ermee bezig zijn. (ben ik stiekum wel in m'n hoofd , en zodra ik thuiskom zit ik achter de PC Tong uitsteken )

's Avonds zet ik me ervoor in , ik ben bezig met foldertjes met ook het western-model erin , ga daar ook mijn tel. nr. opzetten met het vriendelijke verzoek om toch vooral te mailen Haha!

Ik wil er graag mijn best voor doen maar om op elk moment een telefoontje te kunnen krijgen....nee.
2 x in de week een belletje is zat Tong uitsteken

Voor de rest mag iedereen me plat gooien met mail , dat werkt prettig OK dan!

Ik geloof dat ik best leuke prijzen los kan peuteren ,
ik zou hier misschien nog best een leuk zakcentje aan kunnen verdienen.

Nu levert het eigenlijk niks op en als je kijkt hoeveel tijd ik er al instop.. Bloos!

Zou dus voor de klanten , voor Barefoot en voor mijzelf fijner zijn

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 10:24

Als ik het allemaal zo lees, dan heb jij je zaakjes wel op orde. Ik denk dat het tijd wordt voor een bezoekje aan de Kamer van Koophandel. Een consult kost je €30, maar je hebt er echt iets aan. Ik heb het ook gedaan om mijn bedrijfsplannen te toetsen.

* To Belg, or not to Belg *

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41656
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 10:52

BTW in de avonduren is leuk maar houd er rekening mee dat dat op de lange termijn niet gaat werken. Als alles goed gaat lopen dan ben je over een tijdje of iedere avond bezig met de zadels of je haalt het zelfs niet meer in je avonden. Houdt daar iig rekening mee! Kijk dus ook eens of het voor je mogelijk is om parttime te werken en reken eens uit hoeveel je moet verkopen om er van rond te komen. Ik weet dat je dat (nog) niet wilt maar denk er nu iig alvast over na. Zorg dus ook dat je winst zo hoog is dat je jezelf op termijn volledig kan bedruipen. Dit is allemaal leuk als 'hobby' maar op een gegeven moment is kost die hobby teveel tijd, is het veel van hetzelfde en is het oplossen van de problemen van je klanten ook niet meer altijd zo leuk als het in het begin was... Denk daar dus goed over na Lachen BTW ik denk weldegelijk dat een face to face gesprek een hoop toe kan voegen! Je komt meteen op een heel ander level te staan, ook al heb je nu al enorm veel contact met ze gehad. En voor jou heeft het ook voordelen, op die manier weet jij ook waar die zadels vandaan komen en wie de mensen zijn waar je nu al meer dan een jaar contact mee hebt. Ik zou zeker eens een meeting organiseren als ik jou was. Al helemaal als ze het nu druk hebben en je maar traag antwoord krijgt op je vragen.

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje

pmarena

Berichten: 48033
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-04 12:30

Bedankt voor je advies Bart Lachen

Tsja , ik zit nu ook al hele avonden achter die PC , en voor het overgrote deel is dat om dingen te regelen tussen Barefoot en klanten , weer dingen na te vragen waar ik geen zicht op heb.... dus juist als ik zelf een voorraadje aan ga leggen wordt dat -denk ik- allemaal wat makkelijker en simpeler. Dan hoef ik alleen af en toe een goeie bestelling te plaatsen die Barefoot dan hiernaartoe schopt , en voor de rest zorg ik zelf wel dat het goedkomt , scheelt een boel gedoe

Mocht het me te druk worden dan kan ik altijd nog gaan samenwerken met bestaande verkopers , ik krijg regelmatig mail van mensen die informeren naar weder-verkoop-mogelijkheden. Dus dat is ook nog een optie Lachen

Ik zie wel hoe het loopt allemaal , op deze manier die ik in mijn hoofd heb kan ik heel wat op een leuke manier aan , en dankzij de website en de groeiende bekendheid , mensen die elkaar informeren en hun zadel laten proberen + uitleg geven , krijg ik steeds minder vragen en steeds vaker gewoon direct *plof* een keurige bestelling in mijn mail Lachen

Nu ben ik veel tijd kwijt aan het uitdenken van nieuwe producten en verbeteringen , dingen toevoegen aan de site , vragen beantwoorden .... op een gegeven moment komt het punt dat het allemaal wel duidelijk en grotendeels "af" is , en dat punt zit er nu echt aan te komen.

Deze zomer zal alles er zo'n beetje zijn wat in de planning stond , alle spullen die ik graag wilde zullen dan zo'n beetje leverbaar zijn.

Dan staat alles op de site , met alle uitleg erbij , en verwacht ik dat alles in een zekere rust komt.

Mensen hebben dan al kennis van het product , kunnen er veel meningen over lezen , antwoorden vinden op hun vragen , hebben een kennis waar ze een keer een boomloos zadel van mogen proberen (er zijn er inmiddels al aardig wat) , en bestellen direct. Of stellen nog even 1 vraagje over welke maat ofzo.

Dat merk ik nu al Lachen

Dus op een gegeven moment wordt het heel simpel orders afhandelen ,
orders plaatsen bij Barefoot , BTW enzo een beetje bijhouden. Af en toe een singel omruilen voor een andere maat (service) of misschien een probleempje... tsja.

Zo zie ik het hoor , de dingen die ik nu doe hebben het effect dat het me strakjes minder werk geeft Lachen

Ik ben ook wel van plan om eens iets zien te regelen dat ik een maandelijkse order op ga halen daar met een busje ofzo , maarja moet ik eerst een busje zien te regelen want ik heb zelf geeneens een auto Clown

Het is wel mijn bedoeling om daar de spullen op te gaan halen op een gegeven moment


Ik ben nu bezig met het oplossen van problemen als :
barefoot die ondanks dat ik alles keurig opgegeven heb , verkeerde dingen opstuurd , bevestigingen met fouten wat ik dan weer recht moet breien met ze , klanten die een storting doen op een verkeerde naam of dat een overschrijving naar het buitenland niet lukt , klanten die het wachten een beetje beu worden en zich afvragen of hun betaling al binnen is / wanneer hun pakket de deur uit gaat / aankomt....tsja dat weet ik allemaal niet en dan moet ik dat weer navragen...dat word ik nu een beetje zat. Heb er gewoon te weinig zicht op en ik voel me er wel verantwoordelijk voor als het niet goed gaat , ook al kan ik er niks aan doen Scheve mond

O yorghos , kijk , daarom opende ik nou dit topic , ik wist dus echt niet dat ik 30 euro bij me moest hebben om daar bij die KvK binnen te komen , had ik toch mooi voor *** gestaan Bloos!

Moet je daar nog een afspraak voor maken Verward
Volgens m'n stalgenoot kan je er zo binnen lopen......

En bij die belastingdienst Verward


BartVB
Eigenaar

Berichten: 41656
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 12:56

Yorghos had het over een consult, dan kan je met een van de mederwerkers daar eens praten over je plannen. Voor het aanvragen van alleeen een KvK nummer (dus zonder advies e.d.) kan je idd gewoon binnenlopen met je pinpas. Nummer aanvragen kost dacht ik iets van 37 euro ofzo. Staat vast op hun site Lachen

Belastingdienst kan je ook gewoon binnenlopen, daar een formulier oppikken invullen en klaar. Gok dat dat zelfs via de post kan allemaal. BTW nummer e.d. is gratis, dat geld betaal je later dubbel en dik Knipoog

Overigens ga je in het bovenstaande verhaal uit van een heel erg rooskleurig scenario Lachen Volgens je verhaal heb je uiteindelijk alleen maar klanten die alles al weten en alleen order plaatsen en dan meteen blij zijn Haha! Dat zou natuurlijk erg prettig zijn maar IMO is het slim om ook eens van het 'worst case scenario' uit te gaan. Dat kan je later een heeeeele hoop problemen schelen.

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 13:40

Kijk ook eens even op het forum van www.higherlevel.nl
Een bijzonder interessant en goed geleid foum waar je met veel vragen terecht kunt.

pmarena

Berichten: 48033
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-04 13:54

Bart , als er iemand van de slechtste scenario's uitgaat en overal addertjes ziet , ben ik het wel Haha! Dus daar ben ik ook zeker op voorbereid

Maar reeëler is de bovenstaande situatie-schets , het kan heel anders lopen en zwartkijker die ik ben , ben ik me daar zeer van bewust , daarom wil ik ook alles vantevoren duidelijk hebben , wil ik er pas nu mee beginnen omdat de producten nu van een kwaliteit zijn waar ik helemaal achter sta en weinig problemen van te vrezen heb , goede afspraken over hoe we TOCH ontstane problemen af kunnen handelen....

Maar logischerwijs gaat het toch echt richting steeds minder uit te hoeven leggen omdat er simpelweg al veel info beschikbaar is , en het product zichzelf steeds meer bewijst , klanten vantevoren een goed beeld hebben.

En al moet ik wel 15 x per dag hetzelfde uitleggen : tsja , ook prima. Lachen

Werk aan de website enzo blijft ook niet altijd veel , daar komt zat tijd van vrij. En als ik later toch denk dat ik mensen niet de service kan bieden die ik wil , dan kan ik er altijd nog voor kiezen om het anders aan te pakken. Daarom wil ik er mijn brood ook niet mee te hoeven verdienen , service en kwaliteit gaat VOOR centen maken bij mij....

Bedankt lageveld , zal zo even kijken OK dan!

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41656
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 02:05

Ok, maar houdt er iig nu al rekening mee dat het wel ooit je broodwinning wordt. Tegen die tijd kan je b.v. niet ineens je prijzen 20% omhoog gooien Lachen

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje

pmarena

Berichten: 48033
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-04 08:59

Ja , maar dan kan ik nu natuurlijk ook niet Haha!

Zal wel lekker gaan lopen , als ik 450 euro voor een zadel vraag en in Duitsland kostie gewoon nog steeds 399 Schijnheilig

Maar bedankt Bart OK dan!

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 09:52

Lachen Ga ervoor!

Het klinkt iig goed!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Patriesz, AmenteC, Black_Moon, boeflover, boyca, brennie85, ComscoreBot, Eapy, Googlebot, lindo, pluisje88, Polarize, Schuur_, Varekaj, ViveChopin07 en 140 bezoekers