Wanneer is een Paint een Paint

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-01 19:10

Ik heb altijd begrepen dat een Paint een bonte (overo, tobiano of tovero) Quarter was.
Maar hoe kan het dan dat er ook eenkleurige Paints zijn? Waarom is dat dan niet gewoon een Quarter?

Of heeft dat met de papieren van de ouders te maken?

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 21:56

Klopt Cody. Eea zit ingewikkelder in elkaar dan je zou denken.

Het verhaal:

In den beginnen Haha! waren er een paar idiaanse rassen, de paarden van de spaanse overheersers en nog wat ander spul wat de grote plas overgestoken is.
Hiervan vond men in amerika dat het een quarter moest gaan heetten. Dit was in ong. 1940.
Een aantal mensen heeft toen een aantal verschillende clubs opgericht die later samen zijn gegaan is en de AQHA is geworden.

Toen is ook besloten dat 'de quarter' een liefst zo egaal gekleurd mogelijk paard moest zijn.
Maar al die mensen die paarden hadden met teveel wit (en vlekken) wilden ook een stamboom, dat is toen het Paint-stamboek geworden. En natuurlijk de appie's niet vergeten.. Clown

Omdat er toch al paarden (quarters dacht men) met elkaar gekruist zijn, kreeg je toch af en toe veulens met teveel wit. Dit konden dus geen quarters worden (vroeger hooguit 'non-breeding'stock), maar wel paints. Ook werden/worden er veulens geboren uit paint-ouders die te weinig wit hebben (breeding stock), dit kunnen dus geen quarters worden (verkeerde stamboek), maar zijn eigenlijk ook geen paints (geen vlekken). Maar ze mogen wel in het paint-stamboek.

Dus om kort te gaan:
je hebt quarters met teveel wit, die mogen in het paint-stamboek. En je hebt paints zonder vlekken en die mogen ook in het paint-stamboek, maar niet bij de quarters.

PS Je hebt ook nog paarden met vlekken, die geen paint-ouders hebben. Dat zijn pinto's..
en die hebben weer hun eigen stamboek Knipoog

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-01 09:42

Aha! Thanks Lachen

Dus Quarters, Paints, Appaloosa's en Pinto's hebben ieder zeg maar hun eigen stamboek.

Een Quarter is alleen een Quarter als beide ouders ingeschreven staan en het veulen niet teveel wit heeft?

Een Paint is een Quarter met teveel wit of met ouders die niet Quarter-geregistreerd zijn?

Appaloosa is toch weer een heel ander ras of is dat een Quarter met stippies? Nee, volgens mij niet *LOL*

En een Pinto is een bonte zonder Paint-ouders.

Jaja...wel ingewikkeld hoor maar klopt het zo een beetje?

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 10:46

Ja je hebt hem helemaal door. Ook al schrijf ik eea natuurlijk wel iets te simpel. Vooral die beroemde 'witregel' ligt iets gekompliceerder.

Appaloosa's zijn van nature geen quarters, maar er zijn nu nog maar weinig appie's die geen quarterbloed in zich hebben.

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 11:22

Hoi!

Ik heb zelf zo'n vlekkeloze Paint en ben al heel wat keren deze vraag tegen gekomen. Verward
Mijn Paint is geboren uit een Quarter x Paint kruising. Ze heeft geen vlekken en lijkt dus op een Quarter. Omdat er echter een Paint ouder achter zit, mag ze niet ingeschreven worden bij het Quarterstamboek. Gelukkig wel bij het Paint stamboek.

Om een beetje helderheid omtrend de solid Paints of solid uitgaven van andere stippen- en/of vlekkenrassen te verschaffen, heb ik mijn eigen community opgezet http://communities.msn.nl/solidhorses .
De site is nog heel erg Under Construction, maar ik heb al heel erg zitten spitten in de regels van zowel AQHA, APHA, ApHC en Jockeyclub. Het is erg interessant wat je dan allemaal tegenkomt!

Groetjes,
Saskia & Bo Lovers

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 11:25

Nog even heel kort een paard uit een Paint x Paint/Quarter/Engels Volbloed heet altijd een Paint, ongeacht of het vlekken heeft of niet!

Een paard uit een Quarter x Quarter kan ook een Paint of zelfs een Appaloosa zijn als het volgens de AQHA teveel wit op verkeerde plaatsen heeft. Dit heet dan een crop out.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Paintje op 2001-12-06 10:26 ]</font>

Kajelleke
Berichten: 259
Geregistreerd: 14-09-01
Woonplaats: Leuven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-01 17:51

Ik dacht dat elke pony/paard (whatever het ras)dat bont is ingeschreven kan worden als Pinto. Maar voor de Painters moet er minstens van 1 kant Quarter in zitten en moeten ze natuurlijk bont zijn.

dus Paint als echt erkend ras en Pinto...zoiets als palomino(ook niet echt een ras (meer kleur) al beschouwt men het soms als zodanig)?

En Appaloosa is niet het zelfde als panterbont (stippige aftekeningen). Appaloosa=panterbont maar panterbont daarom nog geen Appaloosa. Dat zie je aan de ogen en de mond als t een Appie is, geloof ik.

_________________
en uit een handvol zuidenwind schiep Hij het edelste der dieren, het paard...

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kajelleke op 2001-12-08 17:00 ]</font>

Kajelleke
Berichten: 259
Geregistreerd: 14-09-01
Woonplaats: Leuven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-01 17:56

Citaat:
Op 2001-12-05 18:10, schreef Cody:
Ik heb altijd begrepen dat een Paint een bonte (overo, tobiano of tovero) Quarter was.
Maar hoe kan het dan dat er ook eenkleurige Paints zijn? Waarom is dat dan niet gewoon een Quarter?

Of heeft dat met de papieren van de ouders te
maken?



Als het zeker is dat t een Painter is (papieren-ouders) heeft ie gewoon te weinig bontfactor overgekregen, denk ik. Maar er zit Paint in dus is ie geen zuiver Quarter.