Bijrijdster, wat zouden jullie doen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-01 14:48

IK heb dus een bijrijdster voor mijn pony Jerai, omdat ik een deeltijd opleiding doe en daarbij 31 uur in de week werk. Zij doet haar op de dagen dat ik meteen na mijn werk school heb en op de dagen dat ik het te druk heb met mijn huiswerk, meestal doe ik Jerai zelf vijf dagen per week.

Mijn bijrijdster is een goede vriendin van me. Nu is het zo dat zij de laatste tijd ook erg weinig tijd heeft om Jerai te rijden op de dagen dat ik neit kan, ze verzorgt haar wel prima hoor, daar heb ik niks over te klagen, maar ik vind het nu juist zo belangrijk dat Jerai ook veel gereden wordt. Van de week ben ik een week ziek geweest en kon ik dus niet naar Jerai. Toen ik gsiteren weer ging was ze echt strontvervelend, omdat ze dus de hele week niet gelopen had, omdat mijn vriendin ook geen tijd had om op haar te rijden.

Binnenkort breekt voor mij een hele drukke periode aan met school, waardoor ik waarschijnlijk een stuk minder tijd krijg. Ik vindt het echter heel belangrijk dat Jerai elke dag gereden wordt. Ik weet zeker dat dat nu dus niet gaat lukken, omdat zij ook zo weinig tijd heeft.

Wat zouden jullie doen?? Ik ben nl. wel heel tevreden over hoe Jerai door haar verzorgd wordt zowel de stal als Jerai zijn altijd "spic en span" maar ik heb geen zin om elke keer op een kanon te zitten omdat ze een paar dagen niet gereden is. Verder is Jerai niet altijd even makkelijk en ik heb ook niks aan iemand die haar wel voldoende rijdt, maar ondertussen haar hele mond aan gort trekt, of bang van haar wordt. Bovendien is dat meisje ook een vriendin van mij en straks krijg ik er ruzie over ofzo.

Het is natuurlijk wel zo dat ik een bijrijder heb omdat ik geen tijd heb om te rijden en het heeft weinig nut als zij dan ook geen tijd heeft he??
Dus heeft iemand advies?? Ik vind het ook banketstaaflig om iemand haar tijdelijk te laten rijden tot mijn vriendin weer meer tijd heeft, vind dat ik dat niet kan maken, omdat degene die Jerai dan doet zich ook aan haar hecht. Ook wil ik niet dat er iemand als extra erbij komt, want dan rijden er teveel mensen op haar en daar wordt ze lastig van.

wat zouden jullie doen in deze situatie??

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 14:54

Ik zou zeggen, praat er met die vriendin over.
Als jullie echte vriendinnen zijn, zal zij je echt wel begrijpen.
Dan kunnen jullie samen voor een oplossing zorgen, zoals je zelf al noemde, voor die tijd een voorlopige bijrijder. Totdat je vriendin weer meer tijd heeft.
Ik denk dat ze je ongetwijfeld zal begrijpen, en je zal helpen met een oplossing.
Het gaat tenslotte om je paardje, je moet er natuurlijk wel lol in blijven houden.
Succes.

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-01 15:00

Het probleem is dus dat erover praten geen zin heeft, ze heeft gewoon te weinig tijd. En met die andere bijrijdster, ik vind het dan weer zo naar voor haar, dat ze dan moet stoppen als mijn vriendin weer meer tijd heeft. Ik kan me namelijk heel goed indenken dat ze zich aan Jerai gaat hechten als ze (of hij kan natuurlijk ook) haar een hele tijd verzorgt en rijdt. Ik zou er natuurlijk zowiezo rustig met haar over praten, maar ik kan me ergens ook wel indenken dat ze een beetje nijdig wordt als ze moet stoppen, ze doet Jerai al een hele tijd. tuurlijk kan ze altijd met me mee, maar dat is toch anders.

Rosaly

Berichten: 876
Geregistreerd: 05-08-01
Woonplaats: Brasschaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 16:35

Tja, ik denk dat ik ook wel nijdig zou worden maar waarom heb je uiteindelijk een bijrijdster gezocht?? Omdat jij niet genoeg tijd hebt en je toch wil dat Jerai genoeg gereden wordt!! Als je huidige bijrijdster dit niet meer kan, tja...pech zou ik zo zeggen! Ik zou toch iemand anders zoeken want uiteindelijk gaat het hier om het welzijn van een paard, die elke dag gereden en verzorgd moet worden want dat verdient ze! En waarschijnlijk vind je gauw wel iemand die Jerai even goed verzorgd en ook fatsoenlijk rijdt en dat is dacht ik toch wat je wou!

Greetz van Caroline. -xxx-

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 18:28

Je hebt het over rijden, bestaat er niet de mogelijkheid om iets anders met haar te doen zodat ze in ieder geval haar energie kwijt kan. Goed longeren kost al minder tijd dan rijden. Alleen beweging geven aan de longe kost nog minder tijd en freestylen ook. Je hoeft dan namelijk niet te zadelen en alle spullen ook weer op te ruimen etc.

Misschien wat minder poetsen? Beweging is belangrijker dan poetsen. OP de dagen dat ik weinig tijd heb, haal ik snel een harde borstel er over heen, krab ik de hoeven uit en ga ik iets met haar doen.

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-01 20:00

Misschien dat dat idd een oplossing is, maar we weten geen van beide hoe we moeten freestylen. Ik heb het er vandaag op stal over gehad en een vrouw bij ons op stal wil jerai's stal wel uitmesten (wat het meeste tijd kost, want je wilt niet weten hoe vies ze is), als wij weinig tijd hebben, dit is dus een superoplossing en ik vind het ook superaardig van haar *LOL* ik neem van de week een bloemtje voor d'r mee. Zo wordt het waarschijnlijk wel iets beter te doen, dus ik kijk het even aan en als het dan echt niet gaat, ga ik idd op zoek naar iemand anders, want jerai moet toch op de eerste plaats komen. in ieder geval heel erg bedankt voor de reacties.

Gabbertje

Berichten: 707
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Zwolle/Zalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 22:15

Ik weet niet hoe de situatie is bij jou op stal, maar is bijvoorbeeld de eigenaar niet bereid om hem te rijden/longeren/weidegang te geven?
Ik zit zelf ook twee dagen in de week klem met rijden, ook ivm werk. Dan rijdt de eigenaar vd stal hem soms of hij gooit hem in het land. Dat is misschien ook wel een oplossing voor jou. Dan hoef je niemand erbij te gaan zoeken.

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-01 22:33

De eigenaar van de stal komt er zelf nooit, hij verhuurd het alleen, bovendien rijdt hij zelf alleen met de sulky en de rest heeft het te druk met de eigen paardjes , maar ik denk dat het met het uitmesten al aardig is opgelost. Maar in ieder geval bedankt voor het meedenken.

Gabbertje

Berichten: 707
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Zwolle/Zalk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 22:43

ja dat scheelt inderdaad al wel, maar je zei dat het rijden eigenlijk ook een probleem was, maarja de situatie laat dat niet toe!
misschien komt er nog een keertje een oplossing voor. iig succes!

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-01 22:58

Ja de tijd zal het leren, maar doordat de stal gedaan wordt, is er in ieder geval meer tijd om haar te longeren o.i.d. het is jammer dat ze er zo sterk op reageert, anders zou er geen probleem zijn.

DeEsJe

Berichten: 53
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 19:43

Het is een heel erg goed iedee dat die mevrouw wilt helpen voor het uitmesten *LOL* Inderdaad HEEL erg goed bedanken...... Als het allemaal echt niet lukt moet je eens kijken of je vriendin jerai in de wei kan laten ( zoals ook al werd gezegt ) en dat ze dan weer daarna even terugkomt en Jerai eruithaalt Verward Ik heb echt geen idee, maar ik hoop dat je eruitkomt. groetjes......

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-01 21:09

Ze staat al iedere dag in de wei, maar dan heeft ze het drukker met eten dan met zichzelf beweging geven *LOL* tsja, eten gaat voor ALLES bij d'r.

Charmotte

Berichten: 4245
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 14:17

Hoi Patries,
Als ik Jerai een keer moet rijden zeg je het maar hoor. Vind ik harstikke leuk. En vind het niet erg om haar een tijdje vast te doen en dan opeens te stoppen. Moet je maar kijken... heb toch tijd over nu ik Charmotte niet veel meer rijdt (dun en snel kreupel). Of haar af en toe longeren wil ik ook wel doen als je liever niet hebt dat ik rijdt.
Groetjes Nikki

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 14:38

Jouw bijrijdster kan de afspraak niet waarmaken: rijden op momenten dat jij niet kan. Dus schiet je niets met haar op. Je kunt dat makkelijk aan haar uitleggen, als ze het niet begrijpt dan is dat een grote tekortkoming van haar.

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-01 21:29

Hey Nik,
Ik heb er geen problemen mee als jij haar rijdt hoor, dan ga je eerst gewoon een paar keer met me mee en dan help ik je wel, mail/PB me maar.