Bram word blind :(

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-01 18:28

Ik kan het gewoon niet geloven. Mijn lieve bollie, hij word blind. Verdrietig . Hij heeft aan 1 oog beginnend staar, en het andere oog laat niet snel op zich wachten. Frusty Ik hoop dat het zo blijft, dat hij gewoon voor de helft nog ziet, maar ik ben bang dat dat niet uitkomt. Het is gewoon niet eerlijk. Hij vertrouwd wel op mij, maar ik merk aan alles dat hij minder ziet. hij word dan zo zeikerig. Verkopen doe ik hem voor geen goud Lovers maar wat kan ik met hem gaan doen om hem nog meer vertrouwen te geven, zodat hij dadelijk met mijn ogen kijkt ?

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 18:29

He bah Boos!
Geef hem maar een dikke knuffel en ik hoop ook voor je dat het zo blijft.... Verdrietig

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 18:31

Volgens mij heb ik een hele tijd geleden hier op bokt gelezen over iemand met een blind paard. misschien moet je even zoeken. Heel veel sterkte meis en ik weet zeker dat jullie nog veel samen kunnen doen!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 18:33

Primavera, die bij Pliva en IJsco stond afgelopen jaar, was ook blind aan 1 oog maar kon er prima mee uit de voeten. Ze draaide haar hoofd zo dat ze met het andere oog kon kijken, en je moest er wat rekening mee houden als er iets engs was, dat ze dus met 1 oog niks zag. Even bijdraaien zodat ze met het andere oog het 'enge' kon zien (bijvoorbeeld als een zeil heel hard klapperde in de wind) en dan was het klaar.

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 18:45

AH Wat erg!!
ik hoop echt dat het zo blijft. Ik ken wel een arabier die aan een oog blind is maar daar merk je niks van maar die had dat al toen ie een veulen was .

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 19:07

Ik heb zelf een paardje gehad met maanblindheid. Daarbij blijven de pupillen open staan en op een hele zonnige dag zien ze geen steek. Ik ben toen ook een beetje rond gaan snuffelen over die maanblindheid. Ik vond toen een artikel van een vrouwtje die ook een paard had met maanblindheid (en dat was al een wat ouder paard). Zij heeft hem commando's aangeleerd. Dus bij een afstapje zei ze 'af' en een opstapje 'op'. Zij heeft het voor elkaar gekregen om 'zijn ogen' te worden. Ikzelf kon mijn paardje niet houden, omdat ik er mee moet werken. Anders had ik 'm zeker gehouden en hetzelfde gedaan. Dus het is mogelijk...
Heel veel sterkte met Bram en geef 'm maar een dikke knuffel Knipoog
groetjes.

party-girl

Berichten: 1161
Geregistreerd: 03-11-01
Woonplaats: Ter-Idzard (vlakbij wolvega)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 19:21

ah wat erg, hopen dat het nier erger word! heel veel sterkte!

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 19:45

He oliebol hoe kan dat brammie nou overkomen Huilen Huilen nou sterkte en geef hem een dikke knuf! Lovers Lovers

Brendie

Berichten: 294
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 19:45

Ah wat zielig Verdrietig

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 19:50

Jeetje wat erg joh... Verdrietig

De pony bij mij op stal is ook aan 1 oog blind maar kan ook heel goed functioneren, ze draait haar hoofd ook als ze iets wil zien, verder merk je niet aan haar dat ze maar 1 oog kan gebruiken. Maar is het echt helemaal zeker dat hij helemaal blind wordt??

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 20:11

bah, da's geen leuk nieuws Boos!
wat verschrikkelijk voor hem zeg.
Heel veel sterkte ermee!

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 20:16

Ik ken ook iemand met een blind paard, de merrie heeft 2 jaar geleden zelf een veulen gekregen en dat ging prima. Er is ook een blinde dekhengst Sjony van de Hooimark (weet niet of je dat zo schrijft) en die ging met gemak nog mee met de veewagen om merries te dekken.
De merrie die ik ken, is inderdaad wat wantrouwend naar vreemden en je moet de hele tijd aangeven waar je op dat moment staat, water moet je haar ook naartoe lijden, maar als ze eenmaal weet waar het staat dan vind ze het vanzelf.
Veel sterkte ermee !

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 20:20

Ymke, rustug verder gaan. Zodra hij helemaal blind is is het zeikerige eraf. Ik hoop voor je dat dat niet al te lang gaat duren, maar in de tussentijd veel verschillende dingen doen, hem idd comando's leren en vooral opletten dat ie zich niet onnodig stoot e.d. dat is niet zo goed voor zijn zelfvertrouwen. Als zijn zelfvertrouwen op peil blijft door jou begeleiding en hij ook vertrouwen houd in jou dan is er geen enkel probleem.
Ik heb een blind paard gekend, als je die riep dan kwam hij op het geluid af, stak zijn neus uit en rook waar je was. Als hij dat wist dan kon je hem aaien. Hij vond het wel prettig als je tegen hem praatte zodat hij wist waar je was. De eigenaar deed er alles mee, zelfs galoperen op het strand. Het paard vertrouwde hem volledig en deed onmiddellijk wat hem werd gevraagt.
Kwestie van heel veel oefenen en vertrouwen geven zodat hij weet dat je hem nooit in de problemen zult brengen. Veel succes.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 20:33

Ik weet niet of je de BIT thuis krijgt maar daar heeft eens op de voorpagina een spikkel paard gestaan( Kwijl )
Dit paard is ook totaal blind, maar is zo afgericht dat hij zijn baas volledig vertrouwd.
Wat Ikke schrijft lijkt me heel goed. Leer het paard heel veel commando''s.
Zorg dat zijn box er altijd hetzelfde uitziet, dus niet ineens de voerbak aan de andere kant hangen.
Voer zijn hooi steeds op dezelfde plaats.
Kan je veearts niet iets meer vertellen erover. Weet hij misschien nog meer blinde paarden zodat je eens met hun eigenaren kan gaan praten.
Bel anders eens een grote kliniek op.
In iedergeval veel sterkte en toch ook wel succes ermee om dit paard toch nog een goed leven te laten lijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 20:41

Ah wat sneu. heb je de diernearts er naar laten kijken? Zal wel he?
Ik heb vroeger ook veel gereden op een pony met 1 blind oog en dat ging prima, zelfs in het bos. Hier op de manege is ook een paard met 1 blind oog en die loopt ook in de les.
Succes en sterkte!

fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 20:47

Ooh, bah, wat naar voor je, en voor Bram trouwens ook. geef hem maar een dikke knuffel.....

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 20:49

Suc6! Een pony met 1(goed) oog is nog te doen maar echt blind zou een ramp zijn. Dennis z'n moeder heeft maar 1 oog. Die ander is zo beschadigt door een golfbal er tegen aan dat die er uit gehaalt moest worden. Maar je heb er geen last van. Alleen als je van af de verkeerde kant aan kom lopen en ze ziet je in eens. Als je genoeg geluid maak is het geen probleem.

gillian

Berichten: 4418
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 20:50

mijn verzorgpaard, oeds, is ook blind aan een oog.
in het begin moest ik hem altijd heel kort houden aan een halstertouw ed, nu sjouwt ie gewoon aan een lang touwtje achter me aan.
als ie het niet helemaal vertrouwt, loopt ie met zn neus tegen mijn arm aan met me mee. Lovers
met rijden let ie meestal wel gewoon op mij.
of er moet een donkere deken oid op de bakrand liggen ofzo, mensen met zadels die langs de bak lopen vind ie ook wel spannend.
met longeren wil ie nog weleens omkijken of ik er nog wel ben Haha!
als ik hem roep, als ie op stal staat of in de bak, dan kijkt ie niet om maar doet ie zn hoofd omhoog en zn oren naar achteren, wel een geinig gezicht Verward
roep ik dan nog een keer dan draait ie wel om om te kijken wat er aan de hand is.
je paard en jij leren er wel mee leven hoor, het is alleen niet leuk op het moment dat je ontdekt dat ie blind wordt/is.
zorg dat ie je gewoon kan vertrouwen, zorg dat jij voor hem kijkt.
als ie dat eenmaal weet, is er niks aan de hand, dan doet ie waarschijnlijk alles voor/met je.
bij oeds heeft het een tijd geduurt voordat ie me helemaal vertrouwde, maar hij was al een hele tijd blind toen ik hem ging verzorgen.
ik rijdt hem nu bijna 3 jaar en sinds het laatste half jaar heb ik pas het gevoel dat ie me vertrouwd.
succes ermee!!
gillian

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 21:08

Een pony die op de manege gestald stond had ook staar gekregen toen hij 19 jaar was. Hem hebben ze in laten slapen omdat hij er gewoon heel erg ongelukkig en angstig van was geworden, hij was toen M dressuur. dat was wel een vrij moeilijke pony, ik ken het hele verhaal niet maar het ging gewoon niet. Gelukkig ken ik ook een paar pony's die half blind zijn en 1 die helemaal blind is, en dat gaat prima!!

kan hij niet geopereerd worden er aan? dat kan bij mensen en honden wel geloof ik Verward

Clinnn_

Berichten: 5596
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Aan Zee (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 21:10

ik hoop dat het zo blijft. heel veel groetjes aan bram.

Groetjes Celine en pouskintje

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-01 21:11

zover ik weet is het (nog)niet mogelijk om staar bij een paard te behandelen. Ik ga morgen even bellen naar een kliniek hier in de buurt of het mogelijk is en of ze erachter kunnen komen in welk stadium het is. De dierenarts kon op het moment zonder apparatuur niet veel doen. Als het mogelijk is om het te opereren is het de vraag nog of het aanslaat. Ik hoop zo dat hij niet helemaal blind word. Ik weet gewoon niet wat ik moet doen..

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 21:24

Jerai is ook blind aan 1 oog en die kan er prima mee overweg, maar nu was het oog al een hele tijd slecht en ze is pas echt 100% blind geworden doordat het hele oog verwijderd is. Het is echter maar 1 oog en niet beide. Zij kan er echter prima mee functioneren. Ik dacht ook dat het gezichtsvermogen niet een van de belangrijkste zintuigen was van een paard, maar ik kan het mis hebben.
Bij Jerai moet ik wel altijd voor haar denken met rijden (bijvoorbeeld dat ze niet een sloot in wandeld die aan de rechterkant zit) en als ik har van box verhuis, laat ik haar eerst altijd aan de wanden snuffelen zodat ze weet waar het is en in een nieuwe wei doe ik dat ook met het hek.
Zij weet zich er echt prima mee te redden, maar ze is wel aan 1 oog blind en zag al een hele tijd slecht, dus ik weet niet of dit een vergelijkbare situatie is.
Veel sterkte en ik hoop dat het blijft zoals het is, maar zelfs als 'ie blind wordt is er met een goede begeleiding wel mee te leven Suc-6

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 21:35

bij mij op stal staat een paard dat met 7 mnd blind is geworden aan 1 oog (oorzaak weet ik verder niet)
Toch heeft dit paard M dress, M springen en M SGW gelopen.
Maar misschien ligt het bij een wat ouder paard, als bram, anders..

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 21:50

Helaas, Ymke, dat zal ijdele hoop blijken. Staar leid, voor zover ik weet, altijd tot volledige blindheid. Ga daar maar vanuit en pas je training zodanig aan, dat je gewoon met Bram verder kunt. Net zo goed als blinde mensen kunnen blinde paarden ermee leren leven. Alleen jij zult hem daarbij moeten helpen.
Je kunt bij de pakken neerzitten en gaan zitten snotteren, maar daarmee los je Brams blindheid niet op. Gewoon op zoek naar oplossingen is je enige en beste alternatief.
Het klinkt hard zoals het hier geschreven staat, koel en afstandelijk, maar ik denk dat het de enige eerlijke optie is voor Bram en voor jou. Succes, problemen zijn er voor sukkels, slimmerikken denken in oplossingen, ik ga er vanuit dat jij bij de laatste groep hoort, stel ons niet teleur.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-01 22:37

ik weet dat een operatie voor 98% niks oplost, en ik weet niet of het verstandig is om die 2% te wagen. Ik weet wel dat ik nu al ga oefenen met speciale hulpen e.d. Ik hoop zo dat hij, als hij blind word, dan aan 1 oog blind word. Laat dat andere oog alsjeblieft met rust. Maar helaas heb ik er niks over te zeggen.
Ik voel me nu ook behoorlijk schuldig. Al die tijd als hij ergens van schrok was het voor mijn gevoel 100% zeker dat het gezeur was, niks lichamelijks want de DA kon ook niks vinden. Nooit aan zijn ogen gedacht. Ik heb hem een paar keer behoorlijk op zijn nummer gezet, omdat hij gewoon niet luisterde.(dacht ik) Ik ga vanaf morgen mijn trainen maar aanpassen aan hem. Nu snap ik ook waarom hij schrikt van een zwiepende staart en dat lusje van de zweep.