Afstammelingenkeuring Painted Black

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Suzanne F.

Berichten: 49150
Geregistreerd: 03-03-01

Afstammelingenkeuring Painted Black

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-04 13:24

Vanmorgen ben ik naar de afstammelingenkeuring van Painted Black geweest. Ik was samen met Merilyn gegaan en we hadden een perfect plekje gevonden naast Anky en Sjef, die overigens vonden dat de veulens aanleg voor passage hadden. Joop had slim gekozen namelijk veulens(jaarlingen) met veel maat. Opvallend was dat ze allemaal donkerbruin of zwart waren en allemaal over veel ras en adel beschikten. Een uniforme collectie dus.

Opvallend was ook de draf van de veulens, allemaal hadden ze een opvallend actief achterbeengebruik en de meeste gingen ook echt wat zitten achter. Er was 1 hakkentrekkertje bij, die wel een actief achterbeen had maar het niet onder de massa zette maar erachter, ook ging er eentje wijd achter. Een uit een Locato moeder was echt heeeel apart!!! Een zwarte merrie met adel ras maat correct fundament en giga bewegen met schwung, veer en afdruk en tevens met een goed gedragen galop. Hier ontbrak het helaas bij de meeste veulens aan, ze hadden een galop met weining balans en strak in het voorbeen en niet mooi uit de schouder. Zelfs degenen uit een Voltaire en een Ramiro konden niet overtuigend galopperen. Dat was erg jammer vond ik.

Over het algemeen was ik wel gecharmeerd van de collectie PB-tjes, maar ik denk dat ie t beste past bij een merrie met veel bot en massa want hij veredeld enorm, ook op het beenwerk.

Leuk detail: Joop had er eentje bijlopen die nog bij de moeder liep, een Partout, een uit de klei getrokken gedrocht zonder gepoets te worden en met lange manen en slechte hoeven, daarnaast huppelde dus een perfect gewassen en getoiletteerd veullie met knotjes, echt supersjiek in vergelijking met de merrie...slim gedaan....

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"


Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 13:29

Zijn er ook ergens foto's te zien?

- Offline -

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 14:14

Suzanne F. schreef:
Leuk detail: Joop had er eentje bijlopen die nog bij de moeder liep, een Partout, een uit de klei getrokken gedrocht zonder gepoets te worden en met lange manen en slechte hoeven, daarnaast huppelde dus een perfect gewassen en getoiletteerd veullie met knotjes, echt supersjiek in vergelijking met de merrie...slim gedaan....


Dat deed zijn vader 40 jaar geleden al

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 16:30

Kijk, dat valt dus niet tegen.
Bedankt voor het verslag Suzanne!

Nostalgist__
Berichten: 60
Geregistreerd: 23-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 16:58

Bedankt voor je verslag, ff een vraagje, hoe was de kwaliteit van de moeders, vanalles wat of veel ster/keur merries?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 17:33

Ik had willen gaan maar was helaas verhinderd. Ik vraag mij inderdaad ook af hoe de kwaliteit van de merries was.

Dees

Berichten: 18900
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 18:00

Ben benieuwd of ze PB op grond van deze collectie gaan aannemen. Dressuurpaarden moeten toch echt kunnen galopperen...dravers behoren tot een ander stamboek.
Je verslag vind ik imo niet positief voor PB. Ben benieuwd hoe de jury van het kwpn het zag, en of ze zich laten bedotten door die presentatie-trucjes van belanghebbenden. Ik hoop toch ook echt dat zo'n kwpn-afvaardiging ook de moeite neemt veulens te 'prikken', en niet alleen de selectie van de eigenaars afwacht.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 18:17

Ik neem aan dat ze ook een collectie geprikte veulens bekijken. Daarnaast zullen ze ook kijken naar de moederlijn van de betreffende veulens. Als dat allemaal lijnen zijn met keur,pref,prest..........dan lijkt mij dat je met een ander oog naar de veulens kijkt!

Maar de herkeuringscommissie heeft het besluit genomen en zal hem heus wel nemen. Of het terecht is is een tweede.......

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 18:20

PB heeft toch voornamelijk NRPS merries gedekt?????

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 18:38

sarabande schreef:
PB heeft toch voornamelijk NRPS merries gedekt?????


Zal Joop niet wat supergoede merries hebben laten dekken met het oog op een event. keuring van PB?

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 20:35

Pipo"]
[quote="sarabande schreef:
PB heeft toch voornamelijk NRPS merries gedekt?????


Zal Joop niet wat supergoede merries hebben laten dekken met het oog op een event. keuring van PB?
[/quote]

Dacht je dat hij niet slim genoeg was Verward Knipoog

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 20:54

Dees schreef:
Je verslag vind ik imo niet positief voor PB.


Nou, in verhouding met wat er hier allemaal over hem is gezegd vind ik dit heel erg mee vallen.
Wat ik over pb zou zeggen is; lekker laten gaan, goedkeuren, als het goed is weten de fokkers wel wat ze met de hengsten aan moeten (als het goed is) en (nogmaals) zijn nakomelingen afwachten.

Gurk

Berichten: 272
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 21:02

Pipo schreef:
Ik neem aan dat ze ook een collectie geprikte veulens bekijken. Daarnaast zullen ze ook kijken naar de moederlijn van de betreffende veulens. Als dat allemaal lijnen zijn met keur,pref,prest..........dan lijkt mij dat je met een ander oog naar de veulens kijkt!

Maar de herkeuringscommissie heeft het besluit genomen en zal hem heus wel nemen. Of het terecht is is een tweede.......

Deze collectie is puur en alleen uitgezocht. Bij eventuele goedkeuring, waar ik gezien de opmerking van de galop mijn vraagtekens bij krijg, moet er volgend jaar alsnog een reguliere afstammelingenkeuring plaats vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 21:08

Gurk schreef:
Deze collectie is puur en alleen uitgezocht. Bij eventuele goedkeuring, waar ik gezien de opmerking van de galop mijn vraagtekens bij krijg, moet er volgend jaar alsnog een reguliere afstammelingenkeuring plaats vinden.



Dus deze veulens zijn uitgekozen door van Uytert? En niet door de commissie?

En inderdaad vind ik het verslag van Suzanne ook niet pleiten voor PB. Maar ik vind het wel een objectief verslag dus ik heb wel vertrouwen in Suzanne haar oordeel. Maar ik hoop wel dat de herkeuringscommissie goed nadenkt over deze veulens. Een dressuurpaard die niet kan galopperen zijn er al zat van, en daar zitten we niet op te wachten. Lijkt mij dan Haha!

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 21:48

Joop is een hele slimme man..... Knipoog
Verders leuk dat de veulens zo positief naar voren kwamen.


germie

Berichten: 25914
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 22:00

Dat van de draf vind ik goed klinken. Een goede draf is nooit verkeerd. Veredelen kan positief zijn, maar ook niet. Paarden moeten nog wel benen houden, geen spillepootjes.

Een slechte galop vind ik niet positief, elk sportpaard moet een goede galop hebben.
HOe waren de moeders? hadden die wel een goede galop? En hoe zit het met de afstammingen uit de moederlijn? Zaten daar veel springpaarden tussen? of ook wel wat dressuurhengsten?

Suzanne, vond je de veulens over het algemeen beter tonen dan de moeders, of heb je het idee dat PB niet verbeterend fokt?

Ik ben benieuwd naar het verslag van het kwpn. Wie dat heeft, wil die het hier dan neerzetten?

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 22:03

Pipo schreef:
Een dressuurpaard die niet kan galopperen zijn er al zat van, en daar zitten we niet op te wachten. Lijkt mij dan Haha!


Daar ben ik het volledig mee eens. Dat kan nooit ter bevordering van de kwaliteit binnen het paardenbestand zijn.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 22:15

Er zijn volgens mij al zat hengsten gekeurd met een slechte stap waar hier nooit zoveel kritiek op kwam.

Als er dan goede veulens van PB komen zal dat zeker aan de moeders liggen volgens jullie, dus mensen we kennen jullie standpunt ondertussen. Graag stoppen met het afzeiken van andere paarden, probeer er eerst zelf zo'n "slechte" te fokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 22:39

Zannekin schreef:

Als er dan goede veulens van PB komen zal dat zeker aan de moeders liggen volgens jullie, dus mensen we kennen jullie standpunt ondertussen. Graag stoppen met het afzeiken van andere paarden, probeer er eerst zelf zo'n "slechte" te fokken.



Volgens mij onderkend niemand hier dat PB een supergoed sportpaard is. Maar gaat het meer om de dekdienst.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 22:44

Ik zeg niks over sport, probeer eerst zelf zo'n "slechte" dekhengst te fokken, had er ook kunnen staan.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 23:18

Pipo"]
[quote="Zannekin schreef:

Als er dan goede veulens van PB komen zal dat zeker aan de moeders liggen volgens jullie, dus mensen we kennen jullie standpunt ondertussen. Graag stoppen met het afzeiken van andere paarden, probeer er eerst zelf zo'n "slechte" te fokken.



Volgens mij onderkend niemand hier dat PB een supergoed sportpaard is. Maar gaat het meer om de dekdienst.
[/quote]


Maar gaat het meer om de dekdienst

Ik begrijp niet dat je je zo druk maakt.
Waarom niet eens gesproken over al die andere 150 hengsten die uit hun neus staan te vreten.

Ik denk dat het meer persoonlijk is. In ieder geval het lijkt er op.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 23:50

ceasario schreef:



Maar gaat het meer om de dekdienst


Ik begrijp niet dat je je zo druk maakt.
Waarom niet eens gesproken over al die andere 150 hengsten die uit hun neus staan te vreten.

Ik denk dat het meer persoonlijk is. In ieder geval het lijkt er op.


Heeft niets te maken met persoonlijk. Heeft te maken dat een commissie zich onder druk laat zetten door een nationale vedette!

Een ander geval van onder druk zetten heb ik ook een hekel aan. Het lijkt meer een politieke kwestie te worden dan dat het over een goede dekhengst gaat.

Als de nakomelingen echt goed zijn, prima keur hem dan goed! Maar zo niet, dan ook niet goedkeuren.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 23:54

PB the orange limited edition Tong uitsteken

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 23:54

Citaat:
Heeft te maken dat een commissie zich onder druk laat zetten door een nationale vedette


Dus toch persoonlijk.

Een theorie blijft een hypothese tot het moment waarop deze aan de praktijk wordt getoetst!

Facebook méér klik

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 23:57

Moet je ontslag nemen bij het KWPN als hun praktijken je niet liggen Knipoog.
Hoeft niemand zich meer druk te maken *LOL*


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 95 bezoekers