Hele harde mond...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Hele harde mond...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-04 19:39

Ik heb al via de zoekfunctie en de oude topic's gekeken maar ik heb niet echt een antwoord gevonden waar ik wat aan heb Scheve mond

Mijn Fjordie is altijd met een scherpe stang of dubbel bit gereden, vaak in combinatie met een slof
Nu heeft hij dus echt totaal geen ontzag voor een gewone D-trens Haha!
Hij loopt er finaal doorheen.
Dus heb ik al de trucendoos opengemaakt, veel overgangen, achterhand eronder, niet terugtrekken maar juist langer laten totdat meneer met de neus bijna op de grond liep... maar echt niets helpt tot nu toe.
(ok ik ben ook pas 2 daagjes bezig... maar ik wil gewoon even een goede oplossing vinden Tong uitsteken )
Mijn instructeur zei dat ik anders eerst met een gewone 'zachte' stang in moet rijden totdat ik hem helemaal goed onder controle heb, en dan steeds meer afbouwen naar zachtere bitten.
Als ik hem trouwens langer laat en dan de achterhand er meer onder ga rijden wil die alleen maar harder en harder... en loopt dus door het bit heen.

Maar aangezien ik heel erg tegen een scherper bit erin hangen ben, en het via de achterhand op wil lossen vraag ik aan jullie wat tips.

c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-04 20:54

Ik rijd nu btw met een dikke D-trens Tong uitsteken Ik dacht... ik zeg het even Knipoog

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 20:55

Een harde mond bestaat niet, een paard kan wel geleerd hebben om gewoon niet te reageren en alles stug te houden. Dat is bij jouw fjord waarschijnlijk zo.
Je pony heeft verder nog niet geleerd om op de zit te reageren.
Er zijn meerdere dingen die je eens zou kunnen proberen. De teugels behoorlijk los, en gaan rijden. Gaat de pony te hard, dan zet je je pony op een volte. Die volte maak je zo klein als nodig, maar de snelheid moet eruit. Gaat dat goed, dan maak je de volte weer groter en wissel je evt. van hand.
Verder kun je de overgangen in het begin ondersteunen met stem. Veel overgangen rijden is ook belangrijk. Trekken werkt niet, de pony heeft geleerd om maar door te kunnen rennen. Desnoods laat je alles een keer los en laat de pony maar rennen, en belonen als de pony toch terugkomt.
Slof, scherpe bitten, strakke neusriemen ben ik allemaal geen voorstander van, en mijn ervaring is ook dat het symptoombestrijding is voor slechts enkele keren.
Als je instructeur je met een zachte stang wil laten rijden, en je hebt er vertrouwen in, dan kun je dat proberen (al weet ik niet wat je met een zachte stang bedoelt, een bit is dik of dun, en zo scherp als de ruiter inwerkt). Maar bedenk wel dat je uiteindelijk weer naar die dikke trens moet.
De achterhand eronder rijden ben je nu nog niet aan toe, eerst moet de pony gewoon op de hulpen netjes reageren. Dan komt het werkelijke van achteren naar voren lopen, het aan de teugel, en dergelijke vanzelf.
Loopt je fjord met de neus over de grond, en op de voorhand, dan is dat in het begin niet erg, eerst de juiste hulpen. Dat het door het bit lopen er maar uit gaat.

willemien

Berichten: 235
Geregistreerd: 04-03-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 21:00

Ten eerste moet je hem (denk ik) niet door laten denderen, dus direct stil zetten en weer opnieuw beginnen. In principe ligt een stang stiller in de mond van het paard, en is niet zo heel erg sterk zoals vaak wordt gedacht, maar je moet natuurlijk niet in zijn mond gaan hangen, maar dat moet je ook niet doen met een ander bit. In ieder geval hoop ik dat je het op kan lossen, want daar hebben jullie allebei profijt van....

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 21:02

Over wat voor stang hebben jullie het eigenlijk? een stang met scharen en een kinketting, of een ongebroken trens (ook vaak stang genoemd)?
want een ongebroken trens werk niet scherper in.

c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-04 21:12

Hij werd gereden met een stang met scharen en kinketting... maar ik wil eigg liever gewoon met mijn D-trens blijven rijden, want volgens mij maak je met een scherper bit het alleen maar erger maar dat met de voltes ga ik morgen maar eens proberen. Maar als je hem los laat gaat die rennen, moet ik hem dan gewoon uit laten rennen? of op de volte zetten? begrijp ik het zo goed Tong uitsteken hahah zoals jullie horen heb ik weinig ervaring met paarden die altijd met scherpe bitten gereden zijn Knipoog

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 21:38

Je zou dus eerst kunnen proberen om met een losse teugel te rijden, gaat het paard te hard, dan zet je je paard op de volte (mag dan best de binnenhand ver van de hals doen). Je pony moet dan langzamer g aan lopen. Stelling niet goed, enz. is niet erg, als het tempo er maar uit gaat. Niet gaan hangen of trekken aan de teugels. Is het tempo er uit, dan maak je volte iets groter. En gaat het weer te hard, dan weer op de volte. GAat je fjord rennen, dan trek je niet aan, maar laat maar gewoon los en probeer op die volte te komen. Zeg met een lage stem hoooo o.i.d. en probeer met je zit de fjord terug te laten komen. Zo dus ook veel overgangen rijden.

Ik heb ook wel eens een pony gereden die ging heerlijk hangen aan de teugels. Ik was er op een gegeven moment zo zat van en liet alles los. Dus ging ze in galop. Gewoon met waslijnteugels. Na een aantal rondjes kwam ze toch terug, en toen was het getrek en telkens harder willen over. Je moet in principe je paard in alle gangen rond kunnen rijden zonder je teugels te gebruiken.
Het op een volte zetten zonder te trekken aan de teugels vind ik bij echt wegrennenden en doordenderende paardne denk ik het beste.

c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-04 21:43

okeey ga ik morgen even proberen dan Tong uitsteken

c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-04 22:11

maar meer tips zijn ook heel erg welkom Knipoog

c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-04 18:18

geen tips meer? Tong uitsteken

scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 21:41

Ik weet niet of je paard verder ontspannen is, maar een vriendin hebben een pony(lees: pony waar nooit wat van gevraagd word-->manegepony), in de mond gemasseers(gewoon aan beide kant een vinger en beetje tegen de tong aandrukken), zo begint hij zijn bit los te laten(moet wel Knipoog ), en gek genoeg raakte de pony er ontspannen van.

Toen heeft mijn vriendin een beetje met de teugels leuk gedaan en bleef de pony een tijdje naknabbelen met het hoofdje naar beneden.

Weet niet of jullie dit wel een paardvriendilijke technische bla manier vinden, maar ik vond het wel werken...

c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-04 14:04

hmmm op zich klinkt het wel grappig... maar ik denk niet dat het veel effect heeft Knipoog

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 17:19

ik denk dat het beste is zoals germie zegt, eerst terug rijden op zit en benen, en dan pas weer teugels op nemen, anders verergert het toch weer. Door naar de zit en benen te luisteren zal ze de teugels ook later respecteren als je ze op de goede manier erbij brengt en heb je geen stang meer nodig, en laat hem maar lekker doen int begin, ondervinden ze op een bepaald wel dat het geen nut heeft om voor je weg te rennen als ze geen bit hebben om op teh angen; succes! Lachen

LittleKathy

Berichten: 3262
Geregistreerd: 05-11-03
Woonplaats: Weert-Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 17:37

ik heb hier laatst ook een topic over gehad, moet je even zoeken: Bijrijpaard is hard in de mond*tips*. Zoiets was het geloof ik!succes ermee OK dan!

Hercules

Berichten: 223
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 22:02

Toch leuk dit onderwerp.

Mijn ex-renpaard is erg stug in de mond. Tevens heeft hij moeite met stil blijven staan tijdens opstijgen. Hij wil dan erg snel wegrennen....tja, en dan hard en stug in de mond! Wie heeft er een goede rijtip?

c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-04 22:09

nou ik wil even zeggen dat ik vandaag heerlijk heb gereden Haha! OK dan!
heb idd heel veel voltes gemaakt en daarna kwam hij steeds netjes terug.
Ben er nu ook achter dat als je rustig hoooo zegt, hij ook al veel vaart minderd Tong uitsteken
Had echt een heel erg happy gevoel na het rijden vanmiddag Haha!