Zoraja (Farrington veulen) naar buiten met mama!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XxSwEeTy
Berichten: 1284
Geregistreerd: 19-02-03

Zoraja (Farrington veulen) naar buiten met mama!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-04 14:03

jah vandaag geprobeerd voor het eerst naar buiten nou dat was geen succes, de moeder van het veulen negeerde zoraja dus volkomen, ze trapte hem aan de kant, en kwam in volle galop erop afgerend om haar te bijten, nou maar snel weer naar binnen, wat zei nou had weet ik ook niet maar dat paard heeft een heel raar kronkeltje in de kop!! zo'n klein veulentje, snapt zo'n merrie dan nou niet dat die nog zwak en teer zijn??!
oh op dat moment haatte ik de merrie zo he!! grrrrrrrrr!!! nu staan ze weer binnen en vamiddag gaan we het nog 1 keer proberen, lukt het niet dan moet ze maar binnen blijven, niks aan te doen, we hebben ook al geprobeerd met een ander paard erbij maar dat ging ook niet, de merrie zet verstand op 0 en rent overal door heen.
soms is ze echt heel lief, en soms gaat er een knopje om en is het een maffia beest!! maar hier de foto's van haar en veulen toen ze nog aan het touw zat!!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 14:05

Wat een leuk veulentje!!! gefeliciteerd ermee!!

XxSwEeTy
Berichten: 1284
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-04 17:35

ja dankje!! alleen als ze met zn 2en buiten zijn, dan accepteerd de merrie het veulen niet meer, en stuift er met open mond heen om te bijten en dan te trappen, het veulen wordt er gwoon bang van, heeft iemand hier ervaring mee???

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38712
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 20:39

Leuke fotos!! Lief, klein veulentje. Nog gefeliciteerd!!

Ik heb er geen ervaring mee en kan ook niet bedenken waarom je merrie het doet. Gaat het wel goed als je de merrie vast blijft houden? Zo te zien op de fotos wel. Misschien kan je dat voorlopig blijven doen, kijken of je merrie hiermee wat meer vertrouwen krijgt, je hebt namelijk best kans dat je merrie zelf ook wat bang/onzeker is en niet weet hoe ze hier mee om moet gaan. Ik zou er niet een ander paard bij zetten voorlopig, anders voelt je merrie zich helemaal bedreigd. Een paar keer per dag je merrie vast mee nemen met veulen en dit voor een paar dagen doen.....zou de truuk kunnen doen. Succes ermee!!

Hou je ons op de hoogte?

EmEm
Berichten: 625
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 20:58

Gefeliciteerd!
Maar inderdaad minder leuk dat de merrie wat vreemd reageert. Is dit haar eerste veulen?

Ik zou ook inderdaad proberen om de merrie een tijdje vast te houden. Eventueel aan een longe, dan heeft ze wel wat vrijheid, maar kun je ingrijpen als het niet goed gaat.
Het kan zijn dat de merrie het veulen verjaagd en bijt omdat ze het niet veilig vind voor het veulen en dat ze het veulen eigenlijk naar een veilige plek (waarschijnlijk de stal) wil 'jagen'.
Is ze op stal wel lief tegen haar veulen?
Als dit de reden is, gaat het na een week - 2 weken vanzelf over. Tot die tijd moet je ervoor zorgen dat het veulen veilig is, door de merrie maar aan de longe te nemen. Je kunt natuurlijk geen uren met de merrie in de hand gaan staan, maar dan misschien wat vaker per dag. Dan leert ze dat het wel meevalt met die onveiligheid buiten.

Ik ken wel een merrie die maar bleef rennen als ze de eerste tijd naar buiten ging, wilde ze weer naar binnen. Veulen helemaal buiten adem en echt opletten deed de merrie ook niet meer. Na een week werd dit minder. Tot die tijd moest ze altijd aan de longe. Toch een uiting van bescherming: buiten vond ze het niet veilig genoeg.

In ieder geval succes ermee en ik hoop dat ze snel gezellig samen buiten kunnen lopen!

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 21:01

Gefeliciteerd!

Wat een leukertje zeg. Ben benieuwd hoe ze uit zal groeien Lachen

XxSwEeTy
Berichten: 1284
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-04 14:18

we hebben het veulentje weggebrcacht naar friesland, een vrouw fokt daar veulens op met de hand, dus elke 2 uur melk geven....

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 14:24

Als de merrie op stal niets naars tegen haar veulen doet snap ik niet dat je het veulen nu al van de moeder afgehaald hebt.Als het veulen een paar dagen ouder is en de merrie aan haar veulen gewend,had het vermoedelijk al veel beter gegaan,en tot die tijd maar lekker op stal.Ik vind het eerlijk gezegd een vreemde oplossing!

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 16:21

Ja ik dus ook, ben er ook niet echt een voorstander van.. De ene merrie heeft meer moeite ermee dan de andere merrie..

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 16:53

O wat snoepig!
Ik wil er ook een.....

Heel leuk om te zien op de foto!

XxSwEeTy
Berichten: 1284
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-04 20:06

nee hoor, want toen ik dit bvericht had getypt over op stal mocht het veulen nog wel drinken, maar tot op de dag van zondag mocht het veulen helemala niks meer alleen in e stal staan, zelfs dat was die merrie al bijna te veel, het veulen had allemaal wondjes op de rug omdat dr meoder haar beet. als je het gezien had, wist je waarom we de tranen in de ogen hadden staan en het veulen weggebracht hebben!! en we hebben net opgebeld om te vragen hoe het ging met het veulen, maar nu was ze al veel zekerder, vrolijker, en speelser nou ze weet dat ze niet wordt pijngedaan als ze melk drinkt!!

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 00:14

pfff. was er niks met de uier, waardoor deze gevoelig was en de moeder dus niet wilde dat het veulen dronk ofzo...?!
Was de bevalling zwaar geweest, dat kan ook een reden zijn.....

Jammer dat het niet gelukt is...., maar altijd het beste voopr het veulen!

Mariska_28

Berichten: 10501
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 14:27

Wat een domper zal dat zijn op een op zichzelf leuke tijd. Ik hoop dat je later alsnog veel plezier aan je veulen mag beleven

XxSwEeTy
Berichten: 1284
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-04 17:56

het gaat heel erg goed met het veulen, die groiet als kool en is erg levendig, gisteren gebeld!
nee er was niets aan de hand met het uier, heeft de DA naar gekeken
en de bevalling was normaal, maar het was wel dr eerste veulen ,maar we hebben alles geprobeert, je hebt niet zolang om vanalles te proberen, het veulen kan niet zolang zonder melk, dus via deze oplossing is ze in leven gebleven, anders was ze binnen 2 dagen dood geweest zei de DA.
de merrie is al verkocht, en ze mistte het veulen ook maar geen secodne, ze heeft er zelfs niet naar gekeken of gehinnikt toen we het weghaalden bij haar!! maarja, de merrie is weg, en ik hoop dat het veulen groot en sterke lummel wordt en dat we daar wel plezier van mogen hebben!

crazy_funky

Berichten: 6184
Geregistreerd: 25-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 19:51

aah wat n sweety zeg Lachen
k hou wel van vosjes