Groot stuk uit de hoef + foto's

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Groot stuk uit de hoef + foto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-04 19:39

Jordy heeft een paar dagen geleden een flinke salto gemaakt in de longeerbak, doordat hij op de (betonnen) rand ging staan. Hij had daarvan een flinke scheur in zijn hoef, vandaag ontdekte ik dat het stuk waar het ingescheurd was helemaal afgebroken was....

Afbeelding
Afbeelding

De hoefsmid bel ik maandag gelijk (kon hem vandaag niet te pakken krijgen), maar wat zouden jullie hier in tussentijd mee doen?
Ik ben bang dat het snel verder scheurt (Jordy heeft eigenlijk nooit scheuren in zijn hoeven).

Run free Jordy.... 1997 - 2021


zappa_sweety
Berichten: 302
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 19:42

ahh..wat ziet dat er link uit! Ik zal het goed elke dag 2 keer interen en veel invetten dat het niet verder kan scheuren!! Sterkte


Princess

Berichten: 3303
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 19:59

die scheur is o.a gekomen doordat dit paard al lang naar de smid had gemoeten, dan was dit waaschijnelijk niet gebeurt, je kan wel gewoon rijden maar niet op het harde, hou de hoeven goed vet(vet ze nat in dan houden ze vocht vast)

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-04 20:26

Princess schreef:
die scheur is o.a gekomen doordat dit paard al lang naar de smid had gemoeten, dan was dit waaschijnelijk niet gebeurt, je kan wel gewoon rijden maar niet op het harde, hou de hoeven goed vet(vet ze nat in dan houden ze vocht vast)


De smid is 2 weken geleden nog geweest.....

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 20:31

zappa_sweety"]
ahh..wat ziet dat er link uit! Ik zal het goed elke dag 2 keer interen en veel invetten dat het niet verder kan scheuren!! Sterkte
[/quote]
[quote="Princess schreef:
die scheur is o.a gekomen doordat dit paard al lang naar de smid had gemoeten, dan was dit waaschijnelijk niet gebeurt, je kan wel gewoon rijden maar niet op het harde, hou de hoeven goed vet(vet ze nat in dan houden ze vocht vast)

NEEEEEEE!!! Niet invetten! Ik had het toevallig vandaag nog met de hoefsmid van mijn verzorgpony's over droge hoeven. Hij zei dat invetten en interen niet de juiste manier is om soepele hoeven te krijgen.
Gewoon simpel en goedkoop 2 keer per dag met water.

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!

rona
Berichten: 2902
Geregistreerd: 30-09-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 20:34

Inderdaad niet invetten. Tenminste dat heeft mijn smid ook tegen mij gezegd toen mijn paardje zoiets had.

Rona, Linanda en Oackly

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-04 20:36

Droog zijn zijn hoeven totaal niet, dat is ook niet de reden dat dat stuk eraf is. Het is zoals ik al zei in mijn eerste bericht, gekomen doordat hij op de rand van de longeerbak is gaan staan (oftewel in volle galop erop gerend).
Hij staat in een stal met uitloop, die uitloop is deels betegeld, deels grond. Dus hij staat uit zichzelf al meerdere keren per dag in de blub.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 20:42

als ik eerlijk ben ga ik met princess mee, ik vind dat ie niet bepaald netjes op zijn voeten staat.... misschien is een ijzertje een optie?

het lijkt echt of ie verwaarloosde hoeven heeft (gehad)
ook zitten er verschrikkelijke groeiringen in...
gauw (andere?) smid raadplegen !

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-04 20:50

De 'rafelige' randen komen omdat er nog nagelgaten inzitten, de ijzers zijn er 2 weken geleden onderuit gegaan.
Zijn hoef lijkt inderdaad ook raar van vorm, maar dat is ook de foto die vertekend. Die groeiringen kreeg hij van de ijzers.... Andere smid heb ik dus ook al, hij staat ook mede op advies van deze hoefsmid zonder ijzers nu.
Dit is overigens de enige hoef die er zo uitziet, foto van een andere hoef:
Afbeelding

Run free Jordy.... 1997 - 2021

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 20:51

crossmonster schreef:
als ik eerlijk ben ga ik met princess mee, ik vind dat ie niet bepaald netjes op zijn voeten staat.... misschien is een ijzertje een optie?

het lijkt echt of ie verwaarloosde hoeven heeft (gehad)
ook zitten er verschrikkelijke groeiringen in...
gauw (andere?) smid raadplegen !


Ik zou er ook een andere smid bijhalen Of gewoon afwachten (als hij kreupelt onmiddelijk wel een smid erbij halen!!!!) en goed schoonmaken. Ik heb het wel eens erger gezien.... bij de Koninks die hier in het wild leven. En daar lieten ze het gewoon weer netjes aangroeien.

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 21:11

Zijn hoeven zien er inderdaad een beetje raar uit.
Maar dat stuk eruit is niet zo heel verschrikkelijk hoor, want daar steunt hij niet op. Bij mijn paard is zo´n stuk zelfs een keer weggesneden omdat hij daar een scheur had.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 21:16

ik vind die andere hoef niet zo vreemd hoor
staat zeker nog niet zo lang zonder ijzers?

ik zou even de smid laten komen om de andere hoef bij te laten vijlen, dat vorokomt verder scheuren.

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 21:19

Ik vind zijn andere hoef er ook gewoon uit zien hoor, ik bedoelde dat die eerste hoef er vreemd uit zag.

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 21:25

In eerste instantie dacht ik ook dat hij allang naar de hoefsmid had gemoeten, maar nu ik die andere hoef zie heb ik meteen een andere gedachten erover. Ik zou inderdaad zo snel mogelijk de hoefsmid laten komen voordat het dadelijk verder scheurt en er grote problemen komen. En verder heel goed in de gaten houden tot de smid er is. Ik zou ook geen hoefteer of vet gaan gebruiken, ik heb er ook alleen maar negatieve dingen over gehoord van de hoefsmid en gebruik het nu alleen maar op zijn aanraden.

Wacht niet op later. Als later iets eerder komt, ben je te laat....

Op het eind van mijn geld hou ik altijd een stuk maand over......

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 21:26

groeiringen van ijzers,apart hor!
groeiringen komt van goede voeding wat het paard niet gewend was,of iets in die trant.
ik vin dat andere voetje er erg netjes uitzien(zn goede voet)
en dat hij niet steunt op dat stuk wat eraf is,is logisch,dat is weg...
maar een paard steunt op de gehele draagrand!
en ik denk dat als je hem lang zo laat staan dat zn voetje onderuitzakt(ondergeschoven verzenen)
is het paard al eens op de foto geweest?het lijkt namelijk of zn gehele kroonrand erg dik is,daaronder een deuk en dan als t waren een snavel...
kan duiden op foutieve botgroei van het kroongewricht...

R.I.P Pebbles Timilon Vollie Spotty speccie Z2+7
Zwart Kentaur Artemis dressuurzadel te koop, voor info pb!

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 22:06

volgens mij kan dit niet verder scheuren aangezien het mooi rond loopt, rondingen scheuren niet.

Ik denk ook niet dat je smid er veel aan kan doen ,een ijzer kan misschien helpen tegen nog meer aftrappen maar je blijft dan wel steeds die nagel gaten houden.

Verder heeft het een aantal maanden tijd nodig om de hoef weer echt sterk te krijgen zonder ijzers.
Je kunt eventueel biotine geven voor wat extra.

Is je paard misschien hoefbevangen geweest vroeger?
Daar kunnen die ringen van zijn.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-04 22:14

De kroonrand is niet dik hoor, er zit gewoon erg veel haar daar (tinker).
Hoefbevangen is hij bij mij en bij de vorige eigenaar nooit geweest (de afgelopen 2 jaar dus).
Maar als die groeiringen met voeding te maken hebben, zou het dan niet kunnen komen doordat hij een tijdje vrij mager is geweest? Hoewel ik daar nooit van gehoord heb.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

callippo

Berichten: 3200
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 23:21

Het ziet er niet uit als een scheur die makkelijk verder zal scheuren.

verder lijkt de hoefwand mij erg lang op die plek, heb je ook een foto van de onderkant van de hoef?
ALs de hoefwand gelijk zo hebben gelopen met de zool, dan was hij nooit zover afgescheurd...

In principe is dit dus de "natuurlijke" manier van de hoef om de hoefwand in te korten....

13 april 2024 De grote voorjaarseditie van EquiDay
met 3 showringen vol paardvriendelijke demonstraties, 150+ stands, veel lezingen en workshops.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-04 23:32

Ehm... van de zool is dus ook een stuk weg... Niet zo groot als dat gat wat je ziet zitten, maar er is wel een stukje meegekomen.
Zal morgen eens foto's van de onderkant maken.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 23:37

Toen wij Flanna kregen waren haar hoeven zo slecht bijgehouden dat ze ook ingescheurd waren.
Iig iedere 6 weken komt de hoefsmid en nu heeft ze na die tijd nog zo'n gat in haar hoef (alleen dan netjes afgewerkt door de smid)
Kan je na gaan hoe lag het duurt voor het weer helemaal netjes is.
We kunnen er nu gewoon normaal mee rijden, al moet ze de iets eerder bekapt worden dan gebruikelijk (om het netjes te houden en ivm verder inscheuren).
Natuurlijk moeten we de hoef goed in de gaten houden dat het niet verder gaat scheuren maar gelukkig heeft Flan van haar zelf wel goede, harde hoeven...

Toch zou ik nu het er zo rafelig uit ziet snel een hoefsmid laten komen om het netjes af te werken. Ik zou met de hoef zoals hij er nu uit ziet zelf iig geen buitenritten maken of springen.. gewoon rustig aan doen
Succes ermee!

*\o/* Life is Flantastic *\o/*

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 23:57

Die groeiringen wijzen er inderdaad meestal op dat ze ooit hoefbevangen zijn geweest. Dat kan al een aantal jaren geleden zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 00:02

Ik zou me er niet te druk om maken, groeit wel weer aan, gewoon wat rust geven, loopt ie er kreupel van?

judithM
Berichten: 1493
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 12:56

Groeiringen komen idd vaak voor bij paarden die bevangen geweest zijn, maar dat hoeft niet!
Paarden kunnen ook groeiringen krijgen door bijv andere ziektes, veranderingen van voer en en minder goed in "het vel" zitten etc!

Paduc

Berichten: 447
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: Maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 14:59

Zoals Chiqa al opmerkte, zou ik me hierover maar niet druk maken. De hoef groeit ongeveer 1 cm per maand en na enkele maanden, zie je er niet meer van. Zo op de foto, zie ik alleen maar, dat er een stuk uit is en geen barst. Ijzers eraf en enkele maanden niet op de verharde weg, dan kan je hem later weer laten beslaan en zie je er geen "barst"meer van!!

I love my Arabian horses

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 15:49

In mijn ogen zijn de hoeven erg lang, maar dat komt denk ik omdat ik mijn pony natuurlijk laat bekappen.
Waar ik gelijk aan dacht, hoe zit het met de witte lijn?
Als dat gat daar ook gekomen is, en er bacterien in die witte lijn komen, is het toch ook niet goed?

"Be the change you wish to see in the world."
"Happy Barehoof"


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: kiki1976, Lielle, Noor17 en 106 bezoekers