*gallen aan de achterbenen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
yvonne18
Berichten: 173
Geregistreerd: 18-03-01
Woonplaats: oirschot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-01 11:23

gister zag ik opeens dat een van mijn paarden gallen aan zijn achterbenen heeft!! ik kende dit verschijnsel wel maar mijn paarden hebben dit nog nooit gehad!! nou vertelde iemand mij dat dit een overvulling van de peesschede is. nu spoel ik iedere dag na het rijden zijn voetjes maar goed af. en smeer er naderhand coolinggel op. kan iemand mij iets meer vertellen over gallen?

ik baal hier namelijk enorm van!!
Frusty Huilen Frusty Huilen Frusty Huilen Frusty Huilen Frusty Huilen Frusty Huilen Frusty Huilen Frusty

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Heike op 2001-04-12 11:53 ]</font>

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-01 19:11


moekoekoeJarig
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-01 10:16

Mijn paard heeft 1 galletje (een kleintje) op zijn achterbeen overgehouden van een trap in de wei. Toen hij gekeurd moest worden voor de verzekering moest mijn veearts dat noteren. Omdat hij best goed in het werk staat adviseerde hij me om een echo te laten maken, om zeker te weten dat er niks mis was. Dat heb ik dus laten doen en het was inderdaad een kleine overvulling van de peesschede, niks ernstigs. Als het dikker wordt, of hij zou kreupel lopen kunnen ze het ook leeghalen, maar dat is in zijn geval dus niet nodig.
Maar het kan ook een teken van slijtage zijn, vandaar dat mijn veearts een echo adviseerde: als je dan fijn doortraint en wedstrijden rijdt op steeds hoger nivo is dat niet zo goed voor je paard.
Bij mijn paard zijn dus foto's gemaakt van de omliggende gewrichten en echo's van de pees zelf. De verzekeringsagent is komen kijken en hoefde de foto's niet eens te zien, hij zag 'zo al dat het niks ernstigs was'. Hij is dus gewoon 100% gedekt in geval van kreupelheid!
O,ja...je kunt er niks aan veranderen door zalfjes en smeerseltjes, helaas.
Succes ermee!!!

Groetjes Suzanne

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-01 10:52

Als je er snel bij bent kan het wel verminderen door een aantal nachten Antiphlogistine (bij paardensportzaak te verkrijgen) op de plek te smeren, dit af te dekken met huishoudfolie, vervolgens een onderlap en een stalbandage.

De volgende ochtend met warm water afwassen en pas 's avonds opnieuw in de Antiphlogistine zetten.

Dit helpt alleen bij "verse" verdikkingen en niet bij oude, wie weet kun je het wat verminderen, succes is echter niet verzekerd!
En dit spul niet gebruiken als je paard wondjes of mok op die plek heeft, want daar wordt je paard niet blij van (is nogal scherp spul).

Zonde hè, zo'n gal, net als een schiefel, vind ik ook zo zonde Boos! ! Maar ja, je doet er niet zoveel aan!

Groetjes Mieke

P.S. Is de bak waar je in rijdt erg mul? Dit is namelijk galbevorderend!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Mieke op 2001-04-13 10:55 ]</font>

moekoekoeJarig
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-01 11:05

Inderdaad....antiglophystine...kon er niet opkomen!!! Maar bij oudere verdikkingen werkt het echt niet, ik heb het geprobeerd!