[LO] Duikboot

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

[LO] Duikboot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-04 23:29

Onze fries mag na een jaar verplichte vakantie weer wat aan het werk. Ik longeer hem en hij is al aardig wat in conditie.
Als hij alleen een hoofdstel in heeft, loopt hij heerlijk met zijn neus over de grond. Dat is natuurlijk heel goed. Maar meneer gaat duiken als ik een bijzetje gebruik. Hij hangt zeg maar in de bijzet. Ik heb de bijzet al hoog gedaan, zodat hij zich zelf stoot als hij te diep gaat. Ik tik hem ook van achter bij. Hij loopt af en toe met een dragende hals maar meestal duikt hij naar beneden. Ik heb er nog niet opgezeten, maar met rijden deed hij dat soms. Ik kan hem dan een keer op zijn plaat laten gaan door ineens mijn handen naar voren te doen, een schop geven, teugels opmaat en weer verder rijden Haha! . Hij weet dan ineens dat hij niet mag hangen in mijn hand. Aan de longe lukt dat niet zo Haha! . Wie weet nog iets anders??

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND



Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 16:21

Tja, mijn enige echte tip was wat hoger vast maken, maar je zei dat zelf al gedaan te hebben. En verder voorwaarts houden, maar ook dat doe je al Haha!

Bij Magic moeten we de touwtjes aan de buitenkant aan de op een na hoogste ring vast maken (de hoogste ringen zijn voor mij die 2 bovenop) en de touwtjes aan de binnenkant 1 ring lager van de fysio.
Magic wilde ook TE laag komen waardoor ze gewoon teveel op de voorhand ging lopen en niet goed te corrigeren was.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-04 16:55

Antoinette schreef:
Tja, mijn enige echte tip was wat hoger vast maken, maar je zei dat zelf al gedaan te hebben. En verder voorwaarts houden, maar ook dat doe je al Haha!

Bij Magic moeten we de touwtjes aan de buitenkant aan de op een na hoogste ring vast maken (de hoogste ringen zijn voor mij die 2 bovenop) en de touwtjes aan de binnenkant 1 ring lager van de fysio.
Magic wilde ook TE laag komen waardoor ze gewoon teveel op de voorhand ging lopen en niet goed te corrigeren was.


Dat ga ik morgen maar is ff proberen bij meneer. Ik denk dat het ruzie wordt Haha! . Ik zou ook niets anders weten eigenlijk.

Maar misschien is er nog iemand die ervaring heeft met een paard die denkt dat hij/zij een duikboot is?????

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 22:35

even offtopic Bloos :
Je paard Nasmijn stond toch te koop Schijnheilig
Ik heb er namelijk een tijd geleden op gereden Knipoog .
Er kwam een man en een vrouw kijken, met hun2/3 kinderen, nog een vrouw, en moi Haha!
Erg leuk beessie, maar vroeg me dus af of je hem uit de verkoop heb gehaald, of niet Schijnheilig

Die fries kan ik me trouwens ook nog herinneren, wauw wat een knapperd Kwijl
Maar om weer even terug te gaan naar het topic Knipoog
Probeer het eens zonder hulpteugels, en maak dan veel overgangen, en gebruik van balkjes.
Sommige paarden vinden bijzetteugels fijn om er op te hangen. Mijn paard is namelijk ook zo'n duikboot, en zonder hulpteugels, loopt hij veel fijner, weliswaar niet in de krul, maar is wel losser in zijn lijf.

Wat ook kan helpen is een dubbele longe(of bandage om z'n kont), hierdoor word hij wat compacter in het lopen.

Don't take life to serious, you never get out of it alive...

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-04 23:04

jackim schreef:
even offtopic Bloos :
Je paard Nasmijn stond toch te koop Schijnheilig
Ik heb er namelijk een tijd geleden op gereden Knipoog .
Er kwam een man en een vrouw kijken, met hun2/3 kinderen, nog een vrouw, en moi Haha!
Erg leuk beessie, maar vroeg me dus af of je hem uit de verkoop heb gehaald, of niet Schijnheilig

Die fries kan ik me trouwens ook nog herinneren, wauw wat een knapperd Kwijl
Maar om weer even terug te gaan naar het topic Knipoog
Probeer het eens zonder hulpteugels, en maak dan veel overgangen, en gebruik van balkjes.
Sommige paarden vinden bijzetteugels fijn om er op te hangen. Mijn paard is namelijk ook zo'n duikboot, en zonder hulpteugels, loopt hij veel fijner, weliswaar niet in de krul, maar is wel losser in zijn lijf.

Wat ook kan helpen is een dubbele longe(of bandage om z'n kont), hierdoor word hij wat compacter in het lopen.



Ja ze is verkocht aan een bokker. Ze is helemaal gek op haar en het klikt heel erg goed.

Balkjes lopen doe ik al en zonder hulp teugels duikt hij te veel op de voorhand. Hij is al compact, dus mag hij van mij zijn hals langer maken, dus zijn hals gaan dragen.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 00:52

Misschien kun je hem aan de dubbele longe wat beter aan de gang houden? Met dubbele longe kun je hem wat makkelijker laten veranderen in zijn houding en eventueel ook stelling. Misschien dat hij dan wat actiever blijft dragen op die manier.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 01:45

volgens mij is dit een kwestie van "meer achter zijn broek aan zitten"...

Amor Vincit Omnia

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-04 09:12

SuperPepeijn"]
volgens mij is dit een kwestie van "meer achter zijn broek aan zitten"...
[/quote]

Ik zit meneer genoeg achter zijn broek aan. Het lijkt dat het juist dan erger wordt. In een iets langzamer tempo duikt hij iets minder, maar dan is hij net niet voorwaarts genoeg.

[quote="Lovely schreef:
Misschien kun je hem aan de dubbele longe wat beter aan de gang houden? Met dubbele longe kun je hem wat makkelijker laten veranderen in zijn houding en eventueel ook stelling. Misschien dat hij dan wat actiever blijft dragen op die manier.


Met een dubbele longe heb ik ook al eens geprobeert, maar dan hangt hij ook. Hij moet juist iets hebben waardoor hij zich zelf straft als hij duikt. Hij is mega sterk.
Laatst bijgewerkt door PhiaBink op 07-03-04 09:17, in het totaal 1 keer bewerkt

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 09:14

Longeren is ook moeilijk. Superpepeijn heeft gelijk, meer achter zn broek aanzitten, maar niet toestaan dat hij harder loopt.........

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-04 09:52

gijsenkim schreef:
Longeren is ook moeilijk. Superpepeijn heeft gelijk, meer achter zn broek aanzitten, maar niet toestaan dat hij harder loopt.........


Longeren doe ik veel en heb genoeg ervaring.
Ik weet wat een goed tempo is en ik weet wanneer een paard niet voorwaarts is, over zijn tempo loopt of wat dan ook. Ik heb dit paard een jaar of 8 in bezit, dus kan je wel zeggen dat ik dit heerschap heel goed ken.
Het is een heel zwaar paard. De DA schat hem op zo'n 750 kg en hij is 1.63 hoog. Hij heeft zijn figuur zeg maar niet mee. Een rank paard loopt eenmaal makkelijker dan een zwaar compact gebouwd paard.
Ik zit genoeg achter zijn broek aan, hij is perfect op je hulpen als je erop zit.

Aangezien ik 2 weken geleden ben geopereerd en voorlopig nog niet echt kan rijden, moet ik toch een keer beginnen met hem. Longeren is dus het enigste wat ik nu kan doen met hem. Met rijden had ik hem op z'n nummer kunnen zetten en was het probleem al heel snel over.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 12:01

Misschien kan een pessoa-teugel uitkomst bieden? Voor zover ik weet, is dat een longeerhulpteugel die kan helpen om het paard van achteren naar voren lichter te maken.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-04 12:07

Lovely"]
Misschien kan een pessoa-teugel uitkomst bieden? Voor zover ik weet, is dat een longeerhulpteugel die kan helpen om het paard van achteren naar voren lichter te maken.
[/quote]

Ik ken een pessoatuig. Dit lijkt me geen oplossing voor Koos. Ik moet ook uitkijken dat hij weer niet te kort wordt in zijn hals.

Ik ga wat Antoinette moet doen van haar Fysio.

[quote="antoinette schreef:
Bij Magic moeten we de touwtjes aan de buitenkant aan de op een na hoogste ring vast maken (de hoogste ringen zijn voor mij die 2 bovenop) en de touwtjes aan de binnenkant 1 ring lager van de fysio.
Magic wilde ook TE laag komen waardoor ze gewoon teveel op de voorhand ging lopen en niet goed te corrigeren was.


Koos moet eigenlijk zich zelf afstraffen als hij duikt, dus zijn mond stoten.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 12:07

Ik zou geen bijzet gebruiken maar een rondlopende slof of touwtje, die je idd helemaal bovenaan vastmaakt. Ik zou hem aan de zijkant onderaan laten beginnen en dan helemaal bovenop vastzetten, zodat hij er niet echt in kan gaan hangen. De longeerlijn doe je door de bitring terug naar de singel. Je kunt hem dus aan de buitenkant vrij kort bijzetten, zodat hij echt de schouder naar binnen moet brengen als je aan de binnenkant stelling vraagt. (sommige paarden moet je daarvoor zelfs met ahw buitenstelling bijzetten) Blijf kort op je paard staan, maak de cirkel groot genoeg door zelf een grote cirkel mee te lopen/joggen.

edit: juist omdat je hem vrij kort bijzet zou ik dus geen touwtje nemen dat je hoog vastzet met beide uiteinden, want dan heb je nog steeds het effect van 1 teugel waar hij in kan gaan hangen, bovendien word hij dan te kort in de hals, en het doel is juist om de schouder te begrenzen.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-04 12:11

Zep schreef:
Ik zou geen bijzet gebruiken maar een rondlopende slof of touwtje, die je idd helemaal bovenaan vastmaakt. Ik zou hem aan de zijkant onderaan laten beginnen en dan helemaal bovenop vastzetten, zodat hij er niet echt in kan gaan hangen. De longeerlijn doe je door de bitring terug naar de singel. Je kunt hem dus aan de buitenkant vrij kort bijzetten, zodat hij echt de schouder naar binnen moet brengen als je aan de binnenkant stelling vraagt. (sommige paarden moet je daarvoor zelfs met ahw buitenstelling bijzetten) Blijf kort op je paard staan, maak de cirkel groot genoeg door zelf een grote cirkel mee te lopen/joggen.



Meelopen/joggen??? Na een operatie en een narcose en daarom een conditie van 0,0, nada, niks Gisteren 5 min gedraaft op de merrie. Ik zag sterretjes. Nee, dat zit er niet in voorlopig.

Ik zet hem vrij lang bij, want hij wordt anders weer te kort.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 12:14

Nou ja, als je het kunt vanaf het midden is het ook goed natuurlijk Haha!

Hou ook in gedachten dat hij zelf ook 0,0 conditie heeft, ik denk dat een groot deel van zijn duikboterigheid daar ook wel vandaan komt. Maar dat is natuurlijk geen excuus om niet te hoeven }>

Voor het bijzetten: zie boven. Als je hem zo bijzet word ie dus minder kort terwijl je hem wel opsluit. Je zult in deze fase nog een beetje moeten kiezen uit 2 kwaden vrees ik.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-04 12:23

Zep schreef:
Nou ja, als je het kunt vanaf het midden is het ook goed natuurlijk Haha!

Hou ook in gedachten dat hij zelf ook 0,0 conditie heeft, ik denk dat een groot deel van zijn duikboterigheid daar ook wel vandaan komt. Maar dat is natuurlijk geen excuus om niet te hoeven }>

Voor het bijzetten: zie boven. Als je hem zo bijzet word ie dus minder kort terwijl je hem wel opsluit. Je zult in deze fase nog een beetje moeten kiezen uit 2 kwaden vrees ik.


Hij heeft nu veel meer conditie dan ik. Gezien zijn rare capriolen en gestuiter als een pingpong bal door de paddock heen.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 13:58

Dat is geen conditie, dat is frisheid. Die twee moet je bij herstellende paarden nooit met elkaar verwarren

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-04 14:09

Zep schreef:
Dat is geen conditie, dat is frisheid. Die twee moet je bij herstellende paarden nooit met elkaar verwarren


Zijn conditie is redelijk tot goed. Ik kan hem nu zeker 45 min longeren met stappauzes tussen door. Waarvan 20 min met een hulpteugel.
Als hij klaar is met werken, dan mag hij van mij lekker uit z'n dak gaan en dat doet hij, en hoe. Daarom is zijn conditie beter dan die van mij. Ik ben bek af en hij rent zich een slag bokkend in de ronte.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-04 22:26

Antoinette schreef:
Tja, mijn enige echte tip was wat hoger vast maken, maar je zei dat zelf al gedaan te hebben. En verder voorwaarts houden, maar ook dat doe je al Haha!

Bij Magic moeten we de touwtjes aan de buitenkant aan de op een na hoogste ring vast maken (de hoogste ringen zijn voor mij die 2 bovenop) en de touwtjes aan de binnenkant 1 ring lager van de fysio.
Magic wilde ook TE laag komen waardoor ze gewoon teveel op de voorhand ging lopen en niet goed te corrigeren was.



Het werkt!!! Koos was wel boos Boos! , maar hij liep super.
Dank je voor de tip!!!!! Dit niet names Koos Hopeloos Haha!

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 18:46

Ik ben helemaal niet voor hulp teugels. Zelf heb ik ook een stevig compact paard dat van voren zwaarder is dan van achteren. Daarbij was ze zeeer kort van achteren.
Dit heb ik geheel kunnen verhelpen door grondwerk en dan vooral los. Als je nu ziet hoe schitterend verzameld en gesteld ze van hand veranderd in galop los in een kleine ruimte van ongeveer 10 vierkante meter met in het midden een schitterende wissel.

Mijn kleine pony was nog veel erger. Hoewel ze mooi compact en evenredig gebouwd is. Dit bij haar was het aangeleert (bijzet, strakke longe, verkeerde manier van rijden enz) Het achterhand gebruik was snel voor elkaar. Maar die stelling. Door heel precies haar te vormen op de kleine volte los in de picadero. Loopt ze nu mooi gestel en verzameld rond. Ze heeft inderdaat nog moeite om mooi gebogen van hand te veranderen. Maar als je ziet hoe ze vooruit gegaan is. En dat op haar 17 jaar.

Ik ben van mening dat bijzet of andere hulp teugels meer kwaad dan goed doen. Maar daar zijn al heel veel topic over geweest. Maar wil jij leuk met je paard aan de gang. Wil je spelen en snelle actie's maar ook helemooie stukken beheerst en verzameld los werken. Dan moet je het niet zoeken bij de bijzet. Zo krijg je voor het oog vooruitgang zonder daar zelf zeer actief aan mee gewerkt te hebben. Want de bijzet zorgt voor de juiste houding. Jij hoeft hem enkel stuwend te houden.

Verzameling is zeker ook zo mogelijk. Heb jammer genoeg daar geen foto van. Maar wel deze foto die ook al veel duidelijk maakt. Want een paard zonder teugel met touw om de hals zo mooi verzameld de spaansepas te laten uitvoeren. Dat bereik je niet door hulp teugels.

Afbeelding

Het lijkt of ze over haar voorhand valt. Maar het gewicht zit hier heel mooi op de achterhand. Ookal staat dit paard niet schuin omdat het stil staat. Enkel voorwaarts kan opwaarts zijn. En dit paard liep altijd zeer sterk op de voorhand. Nu niet meer, omdat hij weet hoe hij mij het beste kan dragen.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-04 23:18

josien schreef:
Ik ben helemaal niet voor hulp teugels. Zelf heb ik ook een stevig compact paard dat van voren zwaarder is dan van achteren. Daarbij was ze zeeer kort van achteren.
Dit heb ik geheel kunnen verhelpen door grondwerk en dan vooral los. Als je nu ziet hoe schitterend verzameld en gesteld ze van hand veranderd in galop los in een kleine ruimte van ongeveer 10 vierkante meter met in het midden een schitterende wissel.

Mijn kleine pony was nog veel erger. Hoewel ze mooi compact en evenredig gebouwd is. Dit bij haar was het aangeleert (bijzet, strakke longe, verkeerde manier van rijden enz) Het achterhand gebruik was snel voor elkaar. Maar die stelling. Door heel precies haar te vormen op de kleine volte los in de picadero. Loopt ze nu mooi gestel en verzameld rond. Ze heeft inderdaat nog moeite om mooi gebogen van hand te veranderen. Maar als je ziet hoe ze vooruit gegaan is. En dat op haar 17 jaar.

Ik ben van mening dat bijzet of andere hulp teugels meer kwaad dan goed doen. Maar daar zijn al heel veel topic over geweest. Maar wil jij leuk met je paard aan de gang. Wil je spelen en snelle actie's maar ook helemooie stukken beheerst en verzameld los werken. Dan moet je het niet zoeken bij de bijzet. Zo krijg je voor het oog vooruitgang zonder daar zelf zeer actief aan mee gewerkt te hebben. Want de bijzet zorgt voor de juiste houding. Jij hoeft hem enkel stuwend te houden.

Verzameling is zeker ook zo mogelijk. Heb jammer genoeg daar geen foto van. Maar wel deze foto die ook al veel duidelijk maakt. Want een paard zonder teugel met touw om de hals zo mooi verzameld de spaansepas te laten uitvoeren. Dat bereik je niet door hulp teugels.

Afbeelding

Het lijkt of ze over haar voorhand valt. Maar het gewicht zit hier heel mooi op de achterhand. Ookal staat dit paard niet schuin omdat het stil staat. Enkel voorwaarts kan opwaarts zijn. En dit paard liep altijd zeer sterk op de voorhand. Nu niet meer, omdat hij weet hoe hij mij het beste kan dragen.


Onze fries is breed van voren en van achter. Hij is de enigste die ik af en toe aan de bijzet doe. Hij is ruim in zijn bewegingen, dus ook van achter loopt hij ruim. Mijn andere merrie wordt alleen met een hoofdstel gelongeerd. Met rijden zal ik nooit een slof of wat anders er aan hangen. Mijn paarden hebben dat niet nodig. Ik rij alleen met een zweepje en zonder sporen.
Ze hoeven van mij niet verzameld te lopen of te galoperen. Ik rij geen wedstrijden, dus rij ik voor de lol. Dus verzamelen en verzamelt galoperen hoeven ze niet voor mij.
Door een operatie die ik heb ondergaan kan ik niet rijden, dus longeren is het enigste wat ik kan doen. De fries is een jaar uit de running geweest en ben hem eigenlijk alleen in conditie aan het brengen en hem zover te krijgen dat ik er zo weer op kan. Hij is 10 jaar en ongeveer M klaar. Galoperen kan hij niet lang. Hij komt adem te kort, dus galoperen doe ik niet. We gaan verhuizen en ik ga mijn paarden omscholen tot boscrosspony's .

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers