Hoefsmid geweest, gelijk rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Nadat de hoefsmid is geweest kan die dag nog gereden worden

Mee eens
34 (37%)
Mee oneens
15 (16%)
Dat ligt eraan
42 (46%)

Totaal aantal stemmen: 91


Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Hoefsmid geweest, gelijk rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-04 21:34

Ik hoor sommige mensen zeggen dat als de hoefsmid geweest is, dat ze dan die dag niet gaan rijden, omdat de stand van de hoeven veranderd is, zodat het paard eerst kan wennen. De meest genoemde argument is dan: "Bij nieuwe schoenen ga ik ze ook rustig inlopen, en niet gelijk intensief gebruiken".
En andere mensen hoor is weer zeggen dat het onzin is om te wachten. Hun argumenten zijn dan: "Als ik nieuwe schoenen heb wil ik ze gelijk zo goed mogelijk inlopen".
En ik denk er zo over: Ik vind dat het er aan kan liggen of je kan rijden of niet. Is de stand van de hoeven zo veranderd, dan zou ik niet gaan rijden, of ook als er voor de eerste keer ijzers er onder zijn gezet.
Wat ik wel onzin vind, is dat mensen niet gaan rijden als de hoeven alleen een beetje bij gevijld zijn.

Ik ben benieuwd wat Bokt er van denkt Haha!

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!


Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 21:36

Ik heb het zelfs eens aan mijn hoefsmid gevraagd en die zei dat het helemaal niks uitmaakt of je meteen erop springt en ermee gaat werken (maar mijn paard loopt niet op ijzers en heeft geen gevoelige hoeven), daar moeten ze gewoon tegen kunnen.

Wacht niet op later. Als later iets eerder komt, ben je te laat....

Op het eind van mijn geld hou ik altijd een stuk maand over......

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 21:55

Je moet juist voorkomen dat de stand van de hoeven veranderd,dus op tijd laten bekappen..De hoefsmid waar ik stage loop zegt,dat je eigenlijk al moet kappen,als nog niet (duidelijk) zichtbaar is dat de hoeven te lang zijn.Dus niet wachten tot het écht nodig is,dat moet je voor zijn.
Je kunt verder meteen rijden hoor.Sommige paarden die net zijn beslagen lopen de eerste dagen wat ongemakkelijk,maar ook dan kun je rustig wat werk doen.(tenzij er is vernageld ed,dat het paard daardoor ongemakkelijk loopt of kreupeld)

Supertje

Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 21:59

De laaste keer dat de hoefsmid bij Jordy is geweest zijn de ijzers er helemaal onderuit gegaan, maar nog geen uurtje later zat ik er al op, geen probleem. Hij heeft ook geen pas anders gelopen.
Ik ken echter paarden die nadat ze zijn beslagen de eerste dagen op eieren lopen, maar daar wordt ook gewoon (rustig) mee gewerkt.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 22:03

Ik ben het er mee oneens!
Ik zorg er altijd voor dat ik al gereden heb voor dat de hoefsmid komt! Maar als ik dat niet red ga ik nadat de hoefsmid klaar is een half uur wandelen of zo met barney!

Live,LOve,'ndLaugh

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 22:06

Het ligt een beetje aan het paard.
Een gevoelig paard zal ik stil laten staan als de hoefsmid net is geweest, een ander paard rij ik zo weg..

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 22:15

ja hoor waarom niet?

Dag lieve mama...

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 22:17

Ik rij ook altijd direct nadat de hoefsmid klaar is, maar ik vind als je paard daar gevoeliger door zou worden kan je hem beter een dagje laten staan Knipoog

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 22:19

KellyenXena schreef:
.Sommige paarden die net zijn beslagen lopen de eerste dagen wat ongemakkelijk,maar ook dan kun je rustig wat werk doen



je zegt het al goed: RUSTIG wat werken.............
moet iedereen voor zichzelf weten, maar de dag dat ze nieuwe ijzers kreeg deed ik wel altijd wat rustiger aan.......

_Michelle_

Berichten: 4868
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 22:20

Als je paard ineens ander beslag heeft gekregen ofzo zou ik niet gaan rijden. Als er verder niks bijzonders is gebeurd bij de smid kan je wel gewoon rijden (wel rustig aan) als je paard er niet gevoelig op is.

Gamble

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 00:13

Mijn hoefsmid zei dat ik er meteen weer op kon, uitgezondert als ze anders beslagen is *speciaal beslag* extra gevoelig is door bv. eerste keer beslaan of bij paarden die alleen bekapt worden je de hoeven te lang hebt "verwaarloosd" en het paard dus idd een hele andere stand krijgt.

Dus als de hoefsmid smorgens komt stap ik er smiddags gewoon op voor een lesje.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 00:21

Als de hoefsmid gewoon hetzelfde gedaan heeft als anders dan is er niet zoveel aan de hand en kun je gewoon dezelfde dag rijden.

Mocht hij bijvoorbeeld de stand van de hoeven veranderd hebben, speciaal beslag, van ijzers naar blootvoets of andersom en noem maar op wat mogelijk is dan zou ik daar wat voorzichtiger mee zijn (even kijken hoe paard zich voelt Knipoog ).

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 00:29

ligt er aan, bij mij komt de smid heel regelmatig, en dan gaat er dus niet in 1x een groot stuk van de hoeven af, de stand veranderd niet echt, en dan rij ik die da gewoon in de bak, op het harde rij ik dan niet, ga dus niet meteen over straat.

t paard van mn moeder had ze intensief gereden nadat er flink wat van de hoeven af was gegaan, paard heeft toen een week kreupel gestaan Scheve mond

maar wanneer er bijna niets veranderdn, kan je die dag best nog rijden hoor!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

prompter

Berichten: 10915
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 00:45

Je zou inderdaad, wanneer er niets bijzonders gedaan is, direct moeten kunnen gaan rijden. Ik lees regelmatig op bokt dat paarden soms wel dagen gevoelig zijn na het beslaan?!!?? Dan is daar óf geen goede hoefsmid aan het werk geweest, of de stand / voetas is wel heel erg ingrijpend veranderd!

Extremely rare and Beyond Compare

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 01:18

Hooguit wat wandelen aan de hand.
Hoefsmeden die anders beweren praten volgens mij
de klant naar de mond.
Of zijn 'een beetje dom'? Verward

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 07:57

Ik ga meestal nog rijden als de smid is geweest. Nou staat Yorghos niet op ijzers en komt de smid regelmatig, dus grote standveranderingen zijn er niet.
Ik ga meestal nog gewoon even een eindje buiten rijden, hoor. Geen zwaar werk, maar wel even in beweging.

* To Belg, or not to Belg *

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 08:38

Normaal stap ik er wel redelijk snel op maar de afgelopen keer heeft een andere smid hem gedaan en die heeft hem weer recht gezet.. Daar had San wel iets meer problemen mee. Liep met ponypasjes Dus toen ben ik hem na 3 dagen weer gaan rijden en hij loopt nu helemaal top !

Waar een wil is, is een weg.. Als de wil weg is houdt het op...

Pluutje

Berichten: 5621
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 12:16

Ik rijd altijd gewoon als de hoefsmid is geweest. Ik denk dat het ook wel per paard kan verschillen, sommige gaan er namelijk wel stijf/kreupel van lopen. Als er echt iets veranderd(anders soort ijzer, hoefstand corrigeren)zou ik wel rustig aan doen maar als je paard gewoon bekapt of bereden wordt kan je imo gewoon rijden hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 12:19

Botervlieg schreef:
Hooguit wat wandelen aan de hand.
Hoefsmeden die anders beweren praten volgens mij
de klant naar de mond.
Of zijn 'een beetje dom'? Verward

Uh, hoefsmeden die beweren dat je gewoon kunt rijden etc. doen hun werk simpelweg correct. Even bekappen of beslaan mag geen "ingreep" zijn normaal gesproken en mag je daar dus ook weinig van merken.
Als je paard standaard gevoelig is na een beurt bij de smid, dan zou ik echt een andere smid zoeken, een betere.

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 12:25

Ik rij gewoon dezelfde dag nog, ik merk geen verschil.
Bij mij kwam hij de eerste keer van zn leven op ijzers, toen ging ik alleen wat aan de hand lopen, maar na 10 meter was hij er al aan gewend.

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-04 13:14

De smid is vadaag bij Co geweest en hij zei dat je wel gelijk kon rijden, maar het liefst niet op straat, maar liever in de bak. En hij adviseerde ons dan niet te intensief rijden.
De eerste paar dagen zou ze een beetje ongemakkelijk lopen, maar wanneer ze eenmaal er weer aan gewend is, zou ze weer lopen als voorheen.

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 13:16

Als de stand zoveel veranderd is dat je paard eraan moet wennen, moet je de hoefsmid eens een keer vaker laten komen!!

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-04 13:37

En wat nou als ze een afwijking hebben, bijvoorbeeld een sincker?

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!

Tartuffo

Berichten: 1630
Geregistreerd: 30-06-03
Woonplaats: Hier aan de kust....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 16:03

Ig heeft altijd na 6/8 weken platvoeten dus als hij nieuwe ijzers krijgt heeft hij 1 dag rust om zijn hoeven weer in de goede stand te zetten.

Ik denk dat het aan het paardje zijn hoeven ligt, mijn andere paardje kon gelijk weer lopen op zijn nieuwe schoenen.
Net als met mensen de ene loopt makkelijker nieuwe schoenen in dan de ander omdat we allemaal andere soort voeten hebben en dat is met paarden ook zo.

** Als je de beste zitplaats in huis wilt, zul je de kat moeten verplaatsen **
** Pas heeft iemand mij een schattig katje gegeven.... en het katje is van mening dat iemand mij aan hem heeft gegeven **


Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 16:14

Je kunt er idd gewoon dezelfde dag weer op rijden, behalve als de stand erg veranderd is. Ook kan het zijn dat je paard gevoelig is als de hoefsmid is geweest, maar dat zal je zelf het beste kunnen bepalen.

..If I only could make a deal with God, and get him to swop our places..

Kia: the power to surprise Knipoog Clown


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: miepmier26, Wieke en 50 bezoekers