Spierbevangen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Spierbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-04 08:37

Ik weet dat er tig topics over zijn..... Maar ik vraag me af hoe een pony hier aan komt? En of dit gepaard kan gaan met dikke benen?

Er staat een paard op stal waarvan we vermoeden dat die spierbevangen is... Maar ze heeft dus ook dikke knieen (achter). Gister liep ze ineens kreupel .... En van de week leek het al alsof ze die benen wilde ontzien door steeds in rare houdingen te gaan staan, op de puntjes van haar hoeven, achterbenen om de beurt optillen..... Maar goed dat beest doet wel een vaker gekke dingen dus Verward Nooit bij nagedacht verder Scheve mond
We hebben onmiddelijk het krachtvoer weggehaald en als ze vanmiddag erger kreupel loopt laten we direct een DA komen!

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 08:57

Arabier dat bij mij op staat is spierbevangen geworden door de hoeveelheid Cortizonenspuiten die het beest heeft gehad in een korte periode. Combinatie van krachtvoer, cortizonenspuiten en stalrust. Paard maakte ook hele rare bewegingen om haar achterhand te ontzien.
Ze werd gelongeerd op een avond en opeens kon ze niet meer vooruit. Ze dreigde ook om te vallen. Met spoed VA en ze hebben haar met 3 mensen op stal gekregen zonder dat ze omviel. Warm dekentje op. En die deken ligt nu nog op dr rug. Het is nu bezig vanaf november.
Waarden in dr bloed waren bijna 100 keer zveel als normaal. Nu nog 10 keer ongeveer.

Krachtvoer is aangepast bij dat paard. Ze mocht ook niet te eiwitrijk hooi. En verder absoluut geen supplementen..... Want dit heeft er ook deels toe bijgedrage dat ze bevangen is geraakt. Het lichaam was verzadigd en kon dit niet meer kwijt.

Wat je hebt gedaan met het krachtvoer is al goed, denk ik. En anders aan het einde idd VA bellen.
Of Spierbevangen gepaard gaat met dikke benen, weet ik niet.

Succes!

MakeMyDay

Berichten: 67
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: Harlingen Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 21:21

dikke benen hebben hier niets mee te maken..dat zullen ongetwijfeld stalbenen zijn of anders iets aan de gewrichten is mogelijk, denk aan OCD.
Mijn pony is spierbevangen geweest.. dat kwam door teveel eiwit/afvalstoffen in de spieren die ze niet meer kwijt kon e n daardoor de spieren verzadigden en verzuurden...ze heeft ruim een jaar op rust gestaan tot de waarden van het bloed weer op normale margews zaten...dus als ik jou was zou ik een bloedtest laten afnemen en dit bloed laten controleren op AST(GOT) en CPK en Hemolyse!
Het beurtelings optillen van achrterbenen is een soort rust-trekje en in principe normaal...hetzelfde als dat wij ver,moeide benen hebben en het even optillen of of 1 been steunen.Geen krachtvoer geven dus en een DA laten komen!!

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-04 07:10

Ik hoorde gister dat door te veel eiwitten die benen dus kunnen gaan zwellen.... dik worden dus. Dus ze is spierbevangen... alleen nu afwachten in welk stadium dit is Scheve mond

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 21:56

spierbevangenheid hoeft niet persé door een te hoog eiwitgehalte te komen, maar kan ontstaan doordat bepaalde stoffen in het voer (en dus bloed) tekort komen waardoor het lichaam zichzelf op gaat gebruiken en daardoor extra melkzuur produceert. Of een tekort aan bepaalde vitamines die helpen bij het opruimen van het melkzuur. Mijn pony had te veel melkzuur, maar een tekort aan bepaalde eiwitten. mocht daar juist wel meer van hebben. Het probleem kwa voeren zit hem meestal in te veel koolhydraten.
Voor Andrew absoluut geen sportbrok meer, maar zonnebloemolie gemengd door basis of grasbrok aangevuld met compleet voedingssupplement.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 23:10

Een teveel aan hardvoer of eiwitrijk voedsel in combinatie met de weinig beweging kan ook een oorzaak zijn. Of ineens een teveel aan beweging en te weinig conditie, kan het acuut ontstaan, heb dit wel eens meegemaakt.

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 13:49

Mijn paard is er net vanaf gelukkig.
Hij heeft het vorig jaar aan het einde van de weide seizoen gekregen.
Hij is al wat ouder en dus ook gevoeliger voor veranderingen, hij ging van dag en nacht op het land naar dag en nacht op stal en dat is waarschijnlijk de boosdoender geweest bij hem zei de da.
Gelukkig is hij er helemaal bovenop gekomen en hij is nu echt super fit.

Oxbow
Berichten: 55
Geregistreerd: 31-07-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 22:59

Mijn vorige paard is het ook geweest, maar dit kwam niet door het voer en ook niet door de training! Dit kwam door het totaal anders gaan gebruiken van spieren door een (noodzakelijke) standsverandering van een voorhoefje ivm artrose (onder begeleiding van de DA gebeurt, voordat er commentaar komt!)

Alles is goed gekomen uiteindelijk!

Ik heb toen Neutradex bijgevoerd, om de afvalstoffen snel af te voeren, werkte goed, neem ik aan, hij heeft nooit meer last gehad, althans!! OK dan!