Paard aan het puberen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
loeskim
Berichten: 749
Geregistreerd: 08-11-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Paard aan het puberen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-04 13:04

Zow dit wilden ik even erop zetten, want misschien hebben er wel meer mensen last van.

Deze week kon niet normaal rijden. Constant steigeren, wegrennen voor iets waar ze nooit van schrikt.
Het bit maar vast pakken en wegrennen wanneer zij dat wilt.
Ik had gisteren les, en ik zei tegen monqiue: ik ga eraf of jij gaat erop of longeren. NOu toen wilden we gaan longeren maar er stond wel een w8rijd iedereen wilden.
Toen ben ik er maar op gegaan en constant kleine 8tjes gereden en maar vragen of ze naar benden wilden komen.
Draf, stap, draf stap en maar cirkels. UIteindelijk kreeg ik er weer ontspannen en netjes naar benden.
Ze wordt eind mei 6 jaar. Ze begint gewoon nu echt haar eigen krachten te leren kennen en probeert me gewoon opnieuw uit.

Ik rijd dan western maar ik moet met een scherper bit gaan rijden.
Dit was zo'n beginnerssnaffeltje waar ik nu mee reed.
Ze is gewoon echt aan het puberen die meid!!

Hebben daar meer mensen last van???


djangogirl

Berichten: 2486
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 13:38

uhm ja zelfs bij oudere paarden Knipoog (van 6 of 8 ofzo )
ze vinden het gewoon leuk om te doen maar jij niet Tong uitsteken


Lysanne

Berichten: 138
Geregistreerd: 29-10-03
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 13:41

ik ken het probleem van steigeren en er constant vandoorgaan, die van mij wordt ook eind mei 6. Ze beginnen inderdaad nu te puberen...
even doorbijten en over 2 jaar heb je vast een toppaard.
Bij mij werkt het trouwens goed om elke dag iets anders te doen als je bijvoorbeeld de eene dag hard heb getraind ga dan de volgende dag dat niet weer doen maar ga longeren, springen of een rondje over de weg en pak hem de dag hierna weer op.
Succes!!! Knipoog

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 14:22

loeskim schreef:
Ik rijd dan western maar ik moet met een scherper bit gaan rijden.
Dit was zo'n beginnerssnaffeltje waar ik nu mee reed.


Ik bemoei me misschien weer met dingen waar ik me niet mee móet bemoeien, maar een scherper bit lijkt me niet de oplossing.
Naar mijn mening grijpen veel te veel mensen veel te snel naar een scherper bit... 'wie niet horen wil moet maar voelen...", maar vaak is dat helemaal de oplossing niet (soms maakt het dingen juist erger, omdat een paard het scherpere bit niet accepteerd en er juist tegenin gaat).
Als je zelf al aangeeft dat dit een 'puberperiode' is, zou het misschien slimmer zijn om weer even helemaal terug naar de basis te gaan... vaak geven paarden door dit soort gedrag aan dat ze te veel te verstouwen krijgen. Dat de training te snel gaat of te veel is.
En als het een merrie is kan ze ook gewoon een dagje 'last van d'r hormonen' hebben, of de lente in d'r kop.... 't blijven meiden nietwaar Knipoog
Ik zou persoonlijk in ieder geval proberen om het trainingtechnisch op te lossen, voordat ik er een scherper bit in zou hangen.
Veel succes in ieder geval!

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

DubbelFun

Berichten: 88600
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 17:49



Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 bezoekers