nieuwe vraag/discussie: paardenhouder vs bijrijders

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-01 16:05

als je paardenhouder bent, en je hebt bijrijders. En een van die mensen overkomt iets als ze aan het rijden zijn op jouw paard. Wie draait er dan op voor de kosten? Weet iemand dat hier? Wordt de eigenaar verantwoordelijk gesteld of de bijrijder. Op wie z'n WA verzekering wordt dit verhaald?


{edit} titel onderwerp omvattend gemaakt, orri {/edit}

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: orri op 2001-12-05 15:10 ]</font>

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 16:09

Hangt er geloof ik ook nog vanaf of de bijrijder er voor betaalt of niet.
Wij hebben het ooit een keer uitgezocht (ben bijrijder), maar ik ben helemaal vergeten hoe het zat....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 16:13

De eigenaar van het paard is verantwoordelijk. Maar LET OP: er zijn situaties waarbij schade te verhalen is op de stalhouder.
Klinkt vreemd? Lees dan vooral door, je mond zal nog verder open vallen!

Als een stalhouder zijn pensionklanten niet verplicht om met cap te rijden, en de klant dendert van z'n paard, met z'n hoofd tegen het hek en alle nare gevolgen van dien, zal er gegarandeerd oorlog uitbreken tussen de verzekeringsmaatschappijen.
De stalhouder zal namelijk verantwoordelijk worden gesteld, omdat deze een onveilige situatie toegestaan heeft.
Daarom laten veel pensionhouders tegenwoordig een verklaring tekenen waarin ze dus verklaren dat de pensionhouder nooit verantwoordelijk gehouden kan worden voor schade en ongevallen.

Hetzelfde geldt dus als je van je paard dondert omdat er een hond de bak in komt rennen, er kinderen hollen langs de bak, het paard bokt en met z'n poot in een draad langs de bak blijft hangen etc. etc. Valt allemaal onder 'nalatigheid' van de stalhouder, die hiervoor dus verantwoordelijk gesteld kan worden.

Voor je bijrijder ben je zelf verantwoordelijk als eigenaar van het paard. Daarom is het ook zo belangrijk om goede afspraken te maken, en deze ook het liefst op papier te zetten. Bv over het dragen van een cap en deugdelijke kleding en schoeisel, buitenrijden etc.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-01 16:15

Ik dacht dus ook dat je als paardenhouder op de kosten draait als iemand van jouw paard valt en in een rolstoel terecht komt. Vandaar dat je dit wel effe van te voren goed moet kortsluiten. En inderdaad, er ging ooit een meisje meerijden op Paddy, en hoewel ik zelf nooit een cap draag, stond ik erop dat zij dat wel deed. Tenslotte kent zij mijn paarden niet zo goed als ik en stelt ze als ruiter ook nog niet veel voor.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 16:22

Toch een nieuw topic dus..
Nou ja zoals ik eerder al zei, ik DACHT dat het zo zat:
Als een bijrijder schade maakt met een paard, dan is de vergoeding van die schade voor de bijrijder (omdat die de bestuurder is op dat moment).
Als het paard de bijrijder beschadigt is het het eigen risico van de bijrijder (net zoals dat op maneges staat 'wij stellen ons niet aansprakelijk voor ongelukken bla bla bla Verward ).
Als een derde schade toebrengt aan paard en/of bijrijder is de schade uiteraard voor de derde partij.

Ik heb dit toen nagevraagt bij mijn tussenpersoon, omdat ik ook een bijrijder heb (die ik erg waardeer) maar waarvoor ik niet van plan ben iets te gaan vergoeden als er schade ontstaat. De tussenpersoon gaf tevens aan, dat het vaststellen van de schade-veroorzaker (paard of ruiter) nogal ingewikkeld ligt. Wie heeft de schuld, schrok het paard, of deed de ruiter iets verkeerds.

Ik weet overigens niet hoe dit bij honden zit ofzo, misschien is het vergelijkbaar.
Ik weet wel dat als iemand mijn auto leent (met mijn toestemming) ik niet verantwoordelijk ben als diegene zichzelf op een hoop rijd.

Maar om problemen te voorkomen heb ik toch een aantekening laten maken door mijn verzekeringsman, dat mijn paard door derden gereden wordt (als in 'verhuur'). En nu is voor zover ik weet al het risico gedekt.

Maar verder heb ik er ook geen verstand van Verward
alleen dat een verzekering altijd (veel) geld kost...

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 16:41

Een Eigenaar blijft ALTIJD verantwoordelijk voor zijn paard of dit nu met een bijrijdster of buurman/vrouw gebeurt maakt niet uit.

Er zijn hier reeds div. topics over geweest en het gewoon belangrijk dat je goed verzekerd ben (eigen WA) en dat je je bijrijdster aanmeld bij je verzekering.

De meeste pensionstallen en manege stellen zich NIET aansprakelijk wat er in en om de stallen gebeurt. In de lessen is een ander verhaal daarom is het tegenwoodig ook veplicht om met cap te rijden anders is de betreffende Manege aansprakelijk. Of ik nu zelf met of zonder cap rij is mijn zorg en probleem niet die van de pensionhouder want daavoor hangt dat bordje er.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-01 16:45

Dat is waar. toen ik 22 was, brak ik tijdens een buitenrit mijn been, omdat het paard voor mij liep, mijn paard een trap wilde geven. Ongelukkigerwijs kwam het tegen mijn been. dus die verzekeringsmaatschappijen uiteraard met elkaar bakkelijen maar uiteindelijk moest de verzekeringsmaatschappij van de manege betalen, HOEWEL er een bord op de stal hing "Wij stellen ons niets aansprakelijk, alles is op eigen risico".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 16:45

Waarschuwing voor jouw stalhouder: zo'n bordje blijkt dus niet voldoende te zijn....

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 16:49

Citaat:
Op 2001-12-05 15:41, schreef Prisca:
Een Eigenaar blijft ALTIJD verantwoordelijk voor zijn paard of dit nu met een bijrijdster of buurman/vrouw gebeurt maakt niet uit. ....



Oh dat wist ik niet, ik vind dat een beetje typisch, want ik kan niet verantwoordelijk zijn voor de acties van mijn paard als ik er zelf niet bij ben. Maar je zal ongewtijfeld gelijk hebben. Ik heb het dus inderdaad aangemeld bij mijn verzekering. Meer kan ik er ook niet aan doen toch?

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 16:53

Klopt Sonja dat bodje is niet helemaal voldoende e zijn ook verschillende bordjes. Ik ga dat toch een navragen.

Maakt niet uit of je er bij of niet bij bent Cer. Het is JOUW paard en JIJ moet zorgen dat hij geen schade kan aanrichten. Dus dat betekend dat je niet een kind van 4 ermee moet laten wandelen enz.

Ik heb ook een bijrijdster (karin) ik vertrouw haar 100% (misschien wel meer) ik ga e vanuit dat zij er op dezelfde manier mee omgaat als is. Dus geen risico´s opzoeken ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 17:00

Oei, als ik er voor moet zorgen dat Mileen geen schade aan m'n bijrijdster (jaja, nieuw!) aan kan richten, kan ik beter haar pootjes aan elkaar knopen ofzo *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 17:10

Effies offtopic: als ze ergens een garderobe hebben en ze vragen er geld voor, zijn zij wel degelijk aansprakelijk als er iets met jou jas, tas, whatever gebeurt! ook al hebben ze een bordje hangen waarop staat dat ze niet aansprakelijk gesteld kunnen worden voor diefstal! Beetje hetzelfde verhaal dus met die manegebordjes

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 19:02

de eigenaar van het paard blijt eindverantwoordlijk maar of dat zo is als je iets op papier heb gezet weet ik niet! maar inprincipe ide eigenaar verantwoordelijk!

Stel je voor dat de eigenaar jouw met een jonge hengst (niet verkeersmak), hij zegt van wel naar buiten laat gaan en er gebeurt iets..... dan is hij verantwoordelijk omdat HIJ heeft gezegd ga maar, hij is verkeersmak en er gebeurt niets!!!

Volgens mij zit het zo...... Haha!

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 19:18

In principe ben je als eigenaar verantwoordelijk. Zo wil ik absoluut niet dat mijn verzorgster een ander -zonder dat ik het weet- op mijn paarden laat rijden, want als er wat gebeurt.........

Maar zelf heb ik het (jaaaaaaaaren geleden) meegemaakt. Ik verzorgde 2 shets samen met een vriendin. Ik pakte het hengstje vast, hij had een soort musketon onderaan zijn halster hangen, hij schrikt ergens van, slaat zijn hoofd omhoog en de musketon raakt mij vol op mijn bovenlip, gevolg: compleet in 2-en gescheurde bovenlip.
Overal bloed, ik gillend naar huis (was geloof ik een jaar of 10) en gelijk naar de dokter. Omdat mijn ouders particulier verzekerd zijn moest een gedeelte door mijn ouders zelf betaald worden. Achteraf zijn wij naar de eigenaars van de pony's gegaan en wat deze zei: 'Ohja, je bent hier op eigen risico, dat had ik toch verteld?' Nou NIET dus, maar goed, als je dus in zo'n situatie je recht wil halen zal je toch de benodigde juridsche stappen moeten ondernemen!

Maar het feit blijft, stel je eisen aan derden die op je paarden rijden...zoals bv goede verlichting in de schemering, cap dragen, etc etc

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 20:45

Ik ben dus ong 3 maanden geleden van Dien gevallen en in het ziekenhuis gelegen. De kosten waren meer dan 12.000,-. Wij hebben een eigen risico van ong 1.000,- en zijn daar ruim over heen(ook al door brillen en beugel van m'n zusje). Dit is dus allemaal door 'ons'(en onze verzekering) betaalt. Ik heb er dus geen problemen mee gehad en we hebben ook niet geprobeerd om de eigenaars(Dien is van 2 mensen) het te laten praten.

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 20:33

ik geef dus lessen en iedereen rijd hier op eigen risico.
daar tekenen ze voor zodra ze beginnen met rijden.
zo kunnen zij mij nooit ophangen!

mijn paarden zijn wel allemaal wa verzekerd.
maar heb het even nagevraagd; de gene die wat aanricht aan derden is aansprakelijk dus of je bijrijder of eigenaar bent de gene die het paard bestuurd is de gene die moet betalen.

Cer

Berichten: 30164
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-01 20:50

Citaat:
Maakt niet uit of je er bij of niet bij bent Cer. Het is JOUW paard en JIJ moet zorgen dat hij geen schade kan aanrichten. Dus dat betekend dat je niet een kind van 4 ermee moet laten wandelen enz.


Nou dat kan natuurlijk best zo zijn, ik zag ook al dat voorbeeld dat IK niet iemand met een jonge hengst weg moet sturen omdat dat onverantwoordelijk zou zijn. Nu heb ik een kuikenmakke merrie van bijna 20 (100% makheidsgarantie heb je nooit natuurlijk, maar ff voor het verhaal). Daar rijd een volwassen bijrijdster op. Nu denkt die bijrijdster dat het een goed idee is om over een smalle voetgangersbrug te gaan met dat dier, paardje glijd uit, bijrijdster breekt dr been en heeft kledingschade. WIE gaat dat betalen? Ikke niet....ze beslist toch zelf om dat te doen.

Bij de meeste berichtjes hier lees ik dat de paardeneigenaar onverantwoordelijk bezig is door een wild of jong of weet ik veel wat voor gekkehuis mee te geven. Maar dat hoeft niet altijd het geval te zijn. Het kan ook een verkeerde beslissing zijn van de ruiter toch??

Voorbeeld. Mn broer leent mijn auto. Rijd door rood. Maakt een ongeluk. Ben IK dan aansprakelijk of hij?

En dat was de vraag waar de verzekeringsmeneer niet goed uit kwam, omdat de oorzaak lastig te bepalen is als het levende have betreft. Ik dacht dat hij het zei zoals Naiade ook zegt....

Overigens, dit voorbeeld is niet op waarheid gebaseerd (voordat je daar weer verhalen over krijgt). Ik heb een ouwe merrie en een betrouwbare bijrijdster gelukkig !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-01 01:10

Het ligt allemaal wat ingewikkelder dan het lijkt. Over dat bordje en een zogenaamde verklaring over het vrijwaren van een stalhouder van zijn aansprakelijkheid: dat is niet in het BW geregeld en beiden zijn dus nutteloos.
Toen mijn paard iets overkwam dat de schuld was van de stalhouder, dacht hij ook dat ie vrij was van risico, maar helaas pindakaas, dat feest ging niet door. Het was gewoon zijn verantwoordelijkheid omdat hij had nagelaten een veilige situatie te creeren. Zelf het feit dat ik me willens en wetens in die onveilige situatie bewoog, doet niet ter zake, hij was verantwoordelijk voor zijn bedrijf, zijn terreinen en zijn management. Omdat er voor de paardenhouderij nauwelijks nog iets wettelijk geregeld is, valt alles onder het BW en dat is maar goed ook.
Veel manege- en pensionhouders denken maar te kunnen doen zoals zij denken dat ze het goed doen en dat ze door het ophangen van een bordje niet aansprakelijk kunnen worden gesteld, het is dus niet zo.
Paarden vallen onder de aansprakelijkheid van de eigenaar, ook als er bijrijders mee bezig zijn. Dus wanneer je bijrijder een buitenrit maakt en tegen een auto schopt of iets dergelijks, dan valt dat onder de WA van de eigenaar.