Aan een kant supervast!! Ervaring gevraagd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 00:01

Ben het met RK en Sjimmy eens dat het een rijtechnisch probleem ZOU KUNNEN zijn.... maar een DA erbij halen kan zeker geen kwaad

Heb het een tijdje terug met die merrie van mij ook gehad, schreef het bij haar ook toe aan een rijtechnisch probleem, maar dit was het dus niet Ze bleek heel erg last van haar mond te hebben, na een bezoekje aan de tandarts was het grootste probleem verdwenen.
Weet niet of er al naar haar gebit gekeken is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 00:04

Staat er volgens mij bij dat haar gebit goed is nagekekn door de dierenarts, dus dat kan het helaas niet zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 00:05

Ik wil dan toch nog eens vragen van wat voor persoon je les hebt.
Wat is haar ervaring/opleiding/leeftijd.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 00:10

Fellor schreef:
Staat er volgens mij bij dat haar gebit goed is nagekekn door de dierenarts, dus dat kan het helaas niet zijn.

Sorry, niet goed gelezen Bloos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 00:13

runningkawa schreef:
Ik wil dan toch nog eens vragen van wat voor persoon je les hebt.
Wat is haar ervaring/opleiding/leeftijd.


Ik heb les van iemand die nu bijna 17 jaar rijd, Nederlands kampioenschappen start (met succes in de Z) en met haar eigen paard nu ook heel leuk rijd. Ze is geloof ik 27 ofzo. We zitten qua stijl op dezelfde hoogte en ik ben erg tevreden ook met successen met eeredere paarden die bij haar geboekt zijn. Na een uur les van haar heb ik normaal gesproken echt een supergoed gevoel over hoe ik het verder moet aanpakken. Heeft ook bij een aantal dressuurstallen in verschillende landen gewerkt en werkt nu bij eentje nog steeds in de zomer. Heb er 5 getest Schijnheilig en deze leek mij gewoon veruit het best.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 00:17

Als jij zeker weet dat het niet rijtechnisch is, zou ik toch even de mening van de DA af wachten....

Hoewel het niveau en aantal 'rijjaren' niet alles zegt Ik heb zelf ook les gehad van iemand die echt heel erg goed haar eigen paarden rijdt, en waarvan ik ook altijd heel enthousiast was over de manier van lesgeven. Maar met mijn huidige merrie kon deze vrouw gewoon helemaal niets Ben toen dus toch overgestapt naar iemand anders en dat gaat super

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 00:22

Ben ik het mee eens, maar zij ging bijvoorbeeld op een hacvkneyhengstje zitten van de stal waar ik rij waarmee ik een keer naar les ging (neem ook wel eens voor de afwisseling andere paarden mee van stal) en die liep op bijna onzichtbare hulpen de sterren van de hemel vbij haar (ik stond me diep te schamen voor mn gepruts, haha) en met de meeste paarden boek ik bij haar echt in een uurtje al met minimale hulpen (de juiste ook nog, hahah) superresultaten van Fries tot Hackney.

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 16:54

Heb je al een afspraak gemaakt met de fysio? lijkt me erg verstandig..

Even over de instructie, hoe iemand zelf rijdt zegt niets over hoe hij/zij lesgeeft maar dat is een ander verhaal.

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 18:58

Is t zadel al nagekeken?
Mijn paard zit ook vast aan een kant, gister fysio erbij gehaald en ze zei dat het zadel iets scheef naar rechts ligt, daaroor zit hij links vast.. Ik moet m leren zn buikspieren aanspannen en zn bekken kantelen, 2 weken longeren en een ander zadel erop dan moet t weer goed gaan. Maar misschien is dit bij jouw paard ook zo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 20:50

Hoe lang is het geleden dat je paard viel en wat gebeurde er toen precies?? Het lijkt me voor dit probleem wel belangrijk namelijk en ook wel voor de fysio.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 22:33

Het is drie weken geleden ofzo. Ze liep verder niet kreupel ofzo (alleen wondje en wat vocht in dr been). Ze schrok aan de longeerlijn en gleed dus uit, half op haar rug, weet niet precies hoe ze viel.
En voor PLuutje, ja, je kan je dingen af blijven vragen, maar je komt er toch nooit achter of iemand echt een goeie instructrice is buiten dat je zelf het gevoel hebt dat het lekker gaat en dat overal op gelet wordt. Daar is geen test voor of wat dan ook. Ik heb ook lessen gehad van intstuctrices die de ORUN hadden gedaan en die me dingen aan wouden leren die nooit konden kloppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 00:42

OKe, 3 weekjes geleden dus, weet je nog ongeveer wanneer dit gedrag begon??? Want stel dat ze daar vorige week mee begon, dan is het wel een hele trage reactie op die val.
Als je verder denkt dat het paard een passend zadel heeft en als de rug geen blessures heeft en de tanden in orde zijn en jij haar als ruiter niet in de weg zit; dan is het wel iets wat rijtechnisch op te lossen moet zijn hoor. Heb je een duidelijk beeld van wat er gebeurt en wanneer precies??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 11:54

Nou de laatste week is het het ergst, maar misschine is het wel sinds die val dat ze steeds vaster komt op het bit en ze gewoon niet meer loslaat aan de linkerkant en ze gooit haar achterhand naar binnen in de galop terwijl dat haar makkelijkste gang was. Als je aan het rijden bent voelt het gewoon alsof ze niet meer door haar lijf heen kan komen en op links lengtebuiging aannemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 12:00

Als het van de val is, merk je dat direct, niet weken later.
Dus kom je wel weer op het rechtricht verhaal uit.
Een fisio kan je daar ook mee helpen.
Zij kunnen je paard los masseren zodat je met rijden weer makkelijker je paard recht kan gaan rijden.
Maar het kan natuurlijk best een hele poos in beslag nemen omdat ik denk dat er voorheen ook geen aandacht aan rechtrichten is besteed.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 12:02

Ik denk dat je paard wat last heeft gehad van de val, hierdoor bepaalde spieren is gaan ontzien waarin jij hebt doorgereden.
Dan kom je in een vicieus cirkeltje en wordt het steeds erger.
Ik zou een dierenarts zoeken die tevens rijtechnisch/fysiotherapeutisch is onderlegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 12:28

Het is inderdaad ook wel de bedoeling om met rijden voort te borduren op de behandeling van de fysio, maar laat haar in ieder geval een paar keer losmasseren en krijg waarschijnlijk oefeningen die ik met haar moet doen en we gaan zo maar porberen het op te lossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 13:02

Goed idee Fellor OK dan!
Laat ons weten wat de fiso zegt

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 13:07

Fellor schreef:
En voor PLuutje, ja, je kan je dingen af blijven vragen, maar je komt er toch nooit achter of iemand echt een goeie instructrice is buiten dat je zelf het gevoel hebt dat het lekker gaat en dat overal op gelet wordt. Daar is geen test voor of wat dan ook. Ik heb ook lessen gehad van intstuctrices die de ORUN hadden gedaan en die me dingen aan wouden leren die nooit konden kloppen.


Ben ik helemaal met je eens hoor, maar omdat jij zo uitgebreid ging vertellen dat je instructrice zo geweldig rijdt dacht ik even dat jij er anders over dacht Knipoog

Ik begrijp dat je al een afspraak hebt met de fysio? lijkt me een goed begin.

timberland
Berichten: 6
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 15:31

rijtechnisch, onwillig of medisch ? dit is niet altijd eenvoudig. om te beginnen moet je zeker uitsluiten dat je paard pijn heeft, het is namelijk oneerlijk om iets van je paard te vragen als het lichaam om wat voor reden dan ook niet aan je opdracht kan voldoen. rug problemen, eenzijdig vast zitten, verminderde buigzaamheid ..... hebben vaak een medische achtergrond. paarden die bijvoorbeeld orthopedische problemen hebben uiten dat door zich vast te houden in de rug om het gewicht van b.v. de voorbenen af te halen, vastpakken en moeilijk buigen naar een kant om een been te ontlasten enz. enz. enz. .....dus zeker laten onderzoeken!!

Nachony

Berichten: 106
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 20:37

Jaren geleden hebben wij ook eens een paard gehad bij ons op stal die ten val was gekomen en daarna eigenlijk precies de zelfde klachten had die jij beschreef en ook dik 2 weken later na het gebeuren. Die mensen hebben nog ff aangemodderd,paard schuld gegeven, probleem bij hun zelf gezocht, noem het maar op. Tot ze op een gegeven moment aan het rijden was, wat natuurlijk niet lekker verliep, en een fysiotherapeute het erf op kwam en haar zo zag pierken met haar paard. Om een lang verhaal kort te maken: ze heeft naar dat paard gekeken en kwam tot de conclusie dat bekken scheef stond, niet zichtbaar voor ons leke-oog. Heeft dat paard in totaal 3x behandeld en tips gegeven hoe ze het beste kon gaan rijden, waarna dat paard met sprongen vooruit ging. Al met al had het wel een paar maandjes in beslag genomen want met alleen de behandeling was ze er niet want ook aan oefeningen om het soepel enzo te houden moest ze wel ff werken.
In ieder geval, veel succes want paardrijden is leuk en moet ook leuk blijven en als je met zo'n groot probleem zit dan zakt de moed je wel eens in de schoenen.Zeker als je niet weet waar nou de oorzaak ligt.
Gr. Irm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 20:22

Vandaag is er toevallig iemand bij Nasmijn haar geweest die ook wel wat verstand heeft van deze zaken en die heeft haar rug gevoeld en (wat ik zelf ook al dacht) voelde een plek een stukje achter het zadel op de lendenen waar een spier niet helemaal lekker zat dacht zij. En ook zag ze meteen zonder dat ik het gezegd had dat ze met rijden linksachter niet goed meer draagt op de volte naar links en dat ze dus haar achterhand naar binnen gooit. Ze heeft doit enigzins losgemasseerd (ik dacht ook ach kan nooit kwaad want waren hele zachte bewegingen) en hierna heb ik gelongeerd en ze liep met haar neusje over de grond te briesen en was binnnen 10 minuten al lekker op de goede plekken bezweet.
Nou moet de fysio natuurlijk nog komen, maar geeft toch enigzins hoop dat er in haar rug inderdaad het een en ander niet goed zit en misschien wat aan gedaan kan worden en het hem niet alleen in verkeerd rijden of een heel ernstig probleem ofzo zit (tuurlijk is het niet niks de rug van je paard, maar desnoods oefen ik een jaar om het los te krijgen)

Oxbow
Berichten: 55
Geregistreerd: 31-07-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 22:28

Ik ben het volledig met Timberland eens! Mijn paard is ook altijd erg werkwillig, zodra hij dat niet meer is zoek ik gelijk de oorzaak in 'pijn'! Wat de 'kenners' op stal alleen maar willen zien als dominantie probleem, pppfffff!!! (Lees: zweep erover bij die knol!!!) Mijn paard bleek dus een spierscheuring te hebben (nadat hij met zijn achterbeen was weggegleden!!!!). Conclusie: hij had dus weldegelijk pijn!!!

Ik ben blij dat ik mijn eigen paard WEL goed ken, in tegenstelling tot sommige 'paardenliefhebbers/eigenaren!!

Mijn advies: Zolang je zelf denkt dat het geen onwil is, probeer je paard dan ook niet verder te treiteren door WEL te rijden!!!