Merrie inenten voor dracht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marijke*

Berichten: 886
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Lubbeek, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-01 21:53

Zouden jullie aanraden om een merrie, voordat ze gedekt wordt, in te enten tegen Rhinopneumonie???
Er is namelijk een variant van deze ziekte die abortus in de 2e helft van de dracht veroorzaakt.
Ik weet echter niet of het gevaar om deze ziekte te krijgen erg reëel is Verward

Groetjes,
Marijke

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 22:15

Ik ent alle paarden op stal tegen rhino. Niet alleen de drachtige merrie's, dat heeft weinig zin.
Ik ga ook met de merrie's naar keuringen, ze gaan naar de hengstenhouder enz. dus ze komen wel in contact met vreemde paarden. Dan is er altijd kans op besmetting.

Het geeft wel wat extra kosten, maar ik wil niet het risico lopen dat (alle) merries de veulens vergooien.

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 15:58

Ik heb mijn drachtige merrie om de twee maanden laten inenten tegen Rhino. Als ik me goed herinner moet je laten inenten op 3,5 en 7 maanden. Maar dat moet je maar eens aan de veearts vragen.

groetjes

Anja

marijke*

Berichten: 886
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Lubbeek, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-01 17:02

Okay ik zal de DA dus maar eens raadplegen. Alvast bedankt!

gr.marijke

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 12:52

Enten tegen Rhino heeft weinig zin. Er zijn een aantal verschillende vormen van Rhino. De enting helpt niet tegen de vorm waarbij een merrie haar veulen afzet. Het helpt alleen tegen de vorm waarbij een paard snotterig, verkouden hoest enz..
Het helpt ook niet bij de vorm waar het paard verlamt raakt.
Er is nog steeds geen goed middel tegen rhino op de markt. Tot die tijd kun je dus alleen maar hopen dat het niet op jouw stal komt.

Els
Berichten: 34
Geregistreerd: 15-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 12:59

Het helpt juist zeker wel tegen de abortusvorm!
Alle paarden op stal 2X per jaar enten en drachtige merries op de 5e, 7e en 9e maand van de dracht.
Ik zou zeker niet twijfelen hierover, 3 keer vaccineren is toch nog beter dan een abortus van een bijna voldragen veulen!
Hier vindt je wat uitleg: http://www.keerhoeve.nl/rhinopneumonie2.htm

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Els op 2001-12-10 12:05 ]</font>

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-01 13:51

Ja hoor, Els heeft gelijk.
Wat betreft het aantal varianten van het virus, zijn er van het Rhino-virus heel wat minder varianten dan van het griepvirus. Toch laat iedereen elk jaar braaf inenten tegen griep en bestaat er weerstand tegen het laten inenten tegen rhino. Ik heb trouwens ergens een artikel van een veearts gelezen die zei dat de enige manier om Rhino te voorkomen zou zijn dat iedereen z'n paard liet inenten.
Maar, het is een ziekte waar veel fabeltjes ed rond bestaan en waarbij ook veeartsen (bij ons op de manege toch) profiteren van de goedgelovigheid (en bijgevolg ook van de portemonnee) van de goedmenende paardeneigenaar en dat vind ik heel erg jammer.
Dus mensen informeer u !


groetjes

Anja

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 12:36

Ik heb gekeken op http://www.keerhoeve.nl/rhinopneumonie en kan niet opmaken uit dit verhaal dat enten de ziekte uitsluit.
Er staat:
Bij de introductie op een stal van meerdere dieren die geen weerstand hebben worden deze besmet met het virus door dragers. Op het ogenblik dat deze dieren de ziekte doormaken stijgt de infectiedruk op stal. Doordat er erg veel virus op stal is gaan ook de paarden die wel afweerstoffen hebben, toch weer de ziekte doormaken.
Met andere woorden:
enten is geen garantie dat een paard niet ziek wordt.
Ik heb nergens gelezen dat een dragende merrie geen abortus kan krijgen als gevolg van rhino als deze is geënt en dus ook niet dat enten juist tegen deze vorm van rhino werkt. Er staat alleen maar een advies om een merrie te enten, maar geen garantie dat dit echt werkt.
De enting zal alleen werken als iedereen verplicht zou worden zijn/haar paard drie keer per jaar te enten. Dan pas is rhino aan te pakken.

Els
Berichten: 34
Geregistreerd: 15-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 15:57

Er is geen enkel vaccin dat ziekte uitsluit. Ook het griep vaccin bv is niet 100%.
Maar het rhino vaccin is actief tegen abortus (niet tegen de neurologische vorm). Er is aangetoond dat door vaccinatie de kans veel kleiner wordt dat je paard aborteert door rhinopneumonie. Tegen de neurologische vorm echter is het vaccin niet actief. Vaccinatie vermindert wel drastisch het aantal besmettelijke kiemen dat vrijkomt op plaatsen waar veel paarden samen staan. Hierdoor gaan er dan natuurlijk ook minder paarden besmet raken en de neurologische vorm krijgen.
Wat zou je tegenhouden om te vaccineren als de kans op abortus alleszins vermindert. Als je 100% wilt moet je natuurlijk tegen niets meer vaccineren.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 21:13

Het heeft ook weinig zin om alleen de drachtige merries te enten.
Of alles enten of niets, ik kies dus voor alles enten. Zelfs de shetlander moest er aan geloven.

Duur grapje, maar als 1 of meer merries de veulens vergooien is dat duurder dan het enten.

Els
Berichten: 34
Geregistreerd: 15-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 21:28

Volledig mee akkoord.
Als je het dekgeld bekijkt van de hengsten ben je al sneller geneigd om te vaccineren.
*LOL*

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-01 21:59

Wij enten hier ook de hele stal tegen zowel influenza/tetanus als tegen rhino. Alle entingen die je uitvoert dragen bij tot het verhogen van het aantal antistoffen die en paard in zijn bloed heeft! Hierdoor is de kans op besmetting niet 100% uitgesloten, maar het risico wordt er in ieder geval enorm door verlaagd (alleen die verlammingsvorm.....daar kan je helaas niet tegen enten).