groeit drachtige merrie nog door?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-01 22:25

Ik wil mijn NRPS-merrie volgend jaar laten dekken. Ze is dan drie, maar omdat ze nog al wat arabierenbloed heeft groeit ze waarschijnlijk wat later. Is het dan wel verstandig om haar te laten dekken of groeit ze dan niet goed uit?
De een zegt dat je met voldoende voer geen problemen hebt, de ander zegt dat de groeiachterstand die opgelopen wordt nooit meer ingehaald wordt...Verward
Hebben jullie hier misschien ervaring mee? Ik wil natuurlijk ook geen te klein gebleven paard, maar er zijn toch zat paarden met drie al drachtig?

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 22:52

Heel veel mensen laten hun merrie dekken als ie te groot dreigt te worden. Dit stopt de groei menen ze, vandaar dat er ook zoveel 2-jarigen worden gedekt. Ik weet niet of dit een goede zaak is.Ik zou het niet doen, vind dat ze goed uit moeten groeien. Als jij denkt dat je paard nog niet goed uitgegroeid is waarom wacht je dan nog niet een jaartje met dekken en geef je haar rustig de kans om uit te groeien.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 23:26

Ik heb ook wel eens een 2 jarige laten dekken. De merrie is gewoon door gegroeid hoor. Met 2 jaar was ze 1.44m en nu (6 jaar) 1.48m. Ze heeft nooit stil gestaan in de groei.

Nightcap D

Berichten: 70
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Hoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 23:46

ik ken een kwpn merrie die was ook een late groeier... die is ook gedekt op dr 3de jaar.. maar toen was ze echt nog lang niet uitgeroeigd dr verhoudingen kloppen echt niet!! maar die is door dat ze drachtig was niet meer verder gegroeit.. dus ik denk dat die voor altijd uitverhouding blijft... zondezonde... want ze had een erg mooie moeder... en vader

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 12:22

Kaminka is ook op haar tweede jaar gedekt toen ze nog bij haar fokker stond. Nog voor haar derde verjaardag is ze bevallen van een hengstveulen.

Na een maand is ze naar de keuring gegaan voor stamboekopname en daar is ze gemeten op 1,61m. Toen was ze dus net drie jaar oud. Nu is ze negen en meet ze 1,67m. Behoorlijk doorgegroeid dus!

Zelf zou ik nooit een paard van 2 laten dekken, maar een 3 jarige moet in principe kunnen denk ik, maar verstand heb ik daar niet van Haha!

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 15:55

Mijn vierjarige merrie heeft een veulen gehad toen ze drie was (op twee gedekt dus). Toen ik haar kocht (op drie jaar) leek ze zelf een veulen: klein (1.54m) en smal. Nu, meer dan een jaar later is ze wel 4 cm gegroeid en ook in de breedte uitgezet.

groetjes

Anja

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-01 18:06

Het lijkt er dus op dat ze daarna gewoon wat harder groeien Lachen als je ze maar genoeg voert, zo'n veulen kost natuurlijk wel een hoop energie.
Bedankt voor jullie reactie, zijn er nog meer mensen die hier een mening over hebben?

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 18:11

Dat van die energie is ook relatief. Mijn merrie zat zeer goed in het vlees toen het veulen kwam. Iedereen voorspelde dat ze wel ging vermageren. "Je zal zien wat zo'n veulen afhaalt" zeiden ze dan. Niks dus, de merrie bleef moddervet, in zoverre dat ik haar nauwelijks durfde bij te voeren. Het is pas nu, het veulen is nu 8 maand, dat de merrie sinds een dikke maand aan het vermageren is. We zijn pas verhuisd en onze stallen zijn nog niet gezet. We huren dus noodstallen en daarom staat het veulen nog bij de moeder. Ik voer nu de merrie extra bij, nu nog het hangbuikje eraf rijden en dan ziet ze er terug sportief uit.
Ik stond vroeger op een paardenmelkerij. Enkele van die merries werden gemolken en werden ondertussen ook nog redelijk intensief bereden. Dankzij een goede voeding gaven ze verschillende maanden melk, ook aan hun veulen, en wonnen ze op zondag nog de hoogste springproef. Blijkbaar kunnen ze dus wel tegen een stootje.

Anja