Ervaring met ontslag op bedrijfsecon. gronden?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Ervaring met ontslag op bedrijfsecon. gronden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-04 23:04

Iemand in mijn omgeving moet zijn personeel misschien ontslaan omdat het slecht gaat met het bedrijf. Is er iemand die dit wel eens heeft meegemaakt? Mag natuurlijk ook per PB.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl


youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 23:08

Ja is bij ons ook gebeurd. Ik zelf zou ook ontslagen worden, is gelukkig niet gebeurd. Maar het moet aangevraagd worden en ook goedgekeurd worden. tevens moet het aangetoond worden dat het daadwerkelijk slecht gaat met het bedrijf..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-04 23:11

Waren er toen werknemers die naar de kantonrechter zijn gegaan om een ontslagvergoeding aan te vragen?

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 23:14

Nee bij ons niet, het kan idd wel voor een ww uitkering hoor ik net..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-04 23:22

Nee daar is nu een andere regeling voor: je vraagt bij het CWI een vergunning aan en daar kunnen werknemers dan meteen een verklaring van geen bezwaar tekenen die het recht op een uitkering niet afneemt.

Vroeger moest je inderdaad naar de kantonrechter om te protesteren anders kreeg je geen WW uitkering. Dat is niet meer, maar ze kunnen wel nog naar de kantonrechter als ze een ontslagvergoeding willen omdat ze het niet redelijk vinden dat ze ontslagen worden.

Los van het feit dat het wel redelijk is, duurt dat toch allemaal lang.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 23:26

Ja precies, als de werknemer het er niet mee eens is dat hij/zij ontslagen wordt duurt het allemaal nog langer.. Gelukkig was dat bij ons niet het geval..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 23:30

Ik ben ook eens ontslagen omdat de werkgever met zijn bedrijf stopte.
Ik zou toen gewoon WW krijgen, maar ik had ander werk gezocht toen vermeld werd dat we weg moesten, dus WW was niet van toepassing.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131961
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 23:33

Ik heb anderhalf jaar geleden ontslag gekregen vanwege bedrijfseconomische redenen.
In dit geval ging het niet om een slechte financiele situatie, maar om een verhuizing van het kantoor.
De afstand werd te groot om elke dag op en neer te rijden en verhuizen was voor ons ook geen optie.
Ik heb de procedure van "verklaring van geen bezwaar" gevolgd.
Daardoor verlies je je rechten op een uitkering niet.
Gelukkig had ik op tijd een andere baan gevonden en was de uitkering niet nodig.

Als je verder nog iets wilt weten: vragen staat vrij Knipoog

Nique

Berichten: 601
Geregistreerd: 17-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 02:15

Manon 2 schreef:
Nee daar is nu een andere regeling voor: je vraagt bij het CWI een vergunning aan en daar kunnen werknemers dan meteen een verklaring van geen bezwaar tekenen die het recht op een uitkering niet afneemt.

Vroeger moest je inderdaad naar de kantonrechter om te protesteren anders kreeg je geen WW uitkering. Dat is niet meer, maar ze kunnen wel nog naar de kantonrechter als ze een ontslagvergoeding willen omdat ze het niet redelijk vinden dat ze ontslagen worden.

Los van het feit dat het wel redelijk is, duurt dat toch allemaal lang.



Wees hier wel heel voorzichtig mee hoor! Want per januari van dit jaar is het CWI een stuk lastiger geworden. Zelfs vanwege BER kunnen ze een uitkering weigeren als ze vinden dat jij niet genoeg bezwaar hebt gemaakt!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131961
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 02:19

Nique, de "verklaring van geen bezwaar" geeft de indruk dat je instemt met je ontslag, maar eigenlijk is het een niet goed gekozen term.
Je gaat als het ware onder protest accoord met je ontslag, omdat je werkgever aannemelijk heeft weten te maken dat er geen andere oplossing is.
Het CWI geeft toestemming aan de werknemer om deze verklaring te ondertekenen zodat het ontslag niet via de kantonrechter hoeft te lopen, zonder dat er afbreuk gedaan wordt op evt. recht op een uitkering.

Nique

Berichten: 601
Geregistreerd: 17-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 02:23

Okay, bedankt Oscar.
Het zal dan om een andere reden gaan dat een vriend van me al vanaf december zit te wachten op een uitkering. Dit omdat ze een onderzoek gestart zijn of hij wel terecht ontslagen is terwijl zijn bedrijf failliet is.....

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131961
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 02:29

Ai, da's inderdaad niet fijn Scheve mond
Om aan de "verklaring van geen bezwaar-procedure" te beginnen, heeft het CWI het ontslag al goedgekeurd.
Dan is de stap van terecht / onterecht al genomen, dus je zit als het ware al een stapje verder.
Je kunt dan kiezen voor ontslag via de kantonrechter, maar als alles (ook financieel Knipoog) geregeld is, dan valt daar weinig meer te halen.
Om een hoop rompslomp te besparen kun je dan via de "geen bezwaar" procedure afronden.

Nique

Berichten: 601
Geregistreerd: 17-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 02:30

Jij hebt er veel verstand van Oscar! Hoe komt het eigenlijk dat de eerste werkeloosheidmaand geen geld wordt uitgekeerd?

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131961
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 02:35

Nou, dat valt wel mee hoor.
Maar omdat ik zelf op deze manier ontslagen ben, heb ik me wel wat verdiept in de materie.
Beter wat teveel lezen dan een oor aan genaaid worden Knipoog

Wat bedoel je precies met dat er in de eerste werkeloosheidsmaand geen geld uitgekeerd wordt ?
Volgens mij krijg je vanaf de eerste werkdag dat je ontslagen bent een WW-uitkering (als je tenminste aan de voorwaarden voldoet).
Of bedoel je dat je er wel recht op hebt en het uiteindelijk ook wel krijgt, maar dat de uitbetaling langer op zich laat wachten ?

Nique

Berichten: 601
Geregistreerd: 17-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 02:37

Nee... ik begreep echt dat er de eerste maand geen geld uitgekeerd wordt. (Wellicht iets te maken met afkoopregelingen en zo...) Wat enorm balen trouwens dat je dit zelf ook hebt meegemaakt.


Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131961
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 02:49

Dat zou kunnen Nique, maar ik ben er helaas niet van op de hoogte.
Eigenlijk weet ik alleen iets van wat indertijd op mij van toepassing was, de rest heb ik wat langs me heen laten gaan Knipoog
En ach, wat betreft mijn ontslag..... leuk is anders (het was echt een superleuke baan), maar de tijd heelt alle wonden en na regen komt zonneschijn.
Om er maar eens een paar spreekwoorden tegenaan te gooien *LOL*

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 10:48

Gaat dat echt zo met die 'geen bezwaar-verklaring'? Er zijn een aantal internetsites die gigantisch hard roepen dat je niets moet tekenen ed... Wellicht is het verstandig om het zekerheidshalve bij het CWI na te vragen?

En mocht het wel tot het kanton komen... Dan moeten er jaarrekening van de 2 voorafgaande maanden overlegd worden en bekijkt de rechter of het bedrijf inderdaad verlies lijdt, en of het inderdaad opgelost is met het ontslaan van personeel...

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Nique

Berichten: 601
Geregistreerd: 17-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 12:34

Daar was ik du ook zo bang voor, Pervinco.
Maar wat Oscar schrijft lijkt me heel duidelijk en inzichtelijk.
Gelukkig dat de spreekwoorden inmiddels weer van toepassing zijn op jouw Oscar! Getuigt trouwens ook van een zeer positieve instelling, Klasse!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131961
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 15:43

Pervinco schreef:
Gaat dat echt zo met die 'geen bezwaar-verklaring'? Er zijn een aantal internetsites die gigantisch hard roepen dat je niets moet tekenen ed... Wellicht is het verstandig om het zekerheidshalve bij het CWI na te vragen?


Dat is inderdaad altijd verstandig
Beter een keer teveel gevraagd dan te weinig, voor je het weet kom je met de gebakken peren te zitten.
Voordat je die verklaring tekent, zou je er eigenlijk al zeker van moeten zijn dat je binnen de criteria valt van het in aanmerking komen voor een uitkering.
In sommige gevallen is dat overduidelijk (bijv. bedrijf wordt gesloten en je krijgt geen andere baan aangeboden), maar soms is het wat vager (bijv. als je wel een andere baan aangeboden wordt, maar de reisafstand is groot).
Er zijn criteria voor, maar als "leek" is daar moeilijk achter te komen.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 17:51

Nog even een aanvulling op die verklaring: als jij bv een gsm van de zaak hebt, en je levert die in (voor het einde van je werktermijn) dan wordt dat ook als 'instemming" gezien. Hou dus zowiezo tot je zeker weet dat het geen consequenties heeft alles wat je van het bedrijf hebt bij je...

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Iris, Anoukjuuuhh, Avatar22, cam, ComscoreBot, Dabo, Desty, Diddykong, doekenbas, Froukje, jufjuf, Maanon_, majemalo, MarliesSam, Niwla, Pien63, Rinkex, rossi, Saleisha, sasja0705, spiritfleur, Temeraire en 182 bezoekers