discusssie! onervaren mensen die paarden ínrijden'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xx_hanneke
Berichten: 90
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: in het land van maas en waal

discusssie! onervaren mensen die paarden ínrijden'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-04 18:49

Ik hoor zo af en toe wel is van zo'n manege kindje trots vertellen dat ze wel eens een pony heeft ingereden. Of mensen die zelf een veulentje hebben gefokt, daarvoor eigenlijk alleen een beetje gereden hebben met hun eigen paard en die dan dat veulentje gaan inrijden.

Ik ben hier persoonlijk fel op tegen, zo'n jong paard moet een goede basis hebben anders krijg je er alleen maar gezeur mee, laat het alstjeblieft proffesioneel doen, het kost misschien dan wel wat meer, maar je hebt in ieder geval niet een paard voor de rest van zijn leven naar de mallemoeren geholpen.

Ik wilde graag weten wat jullie mening over dit verschijnsel is, dus barts maar los.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 18:52

Ik vind het niet erg als ze hun eigen paard inrijden MITS er iemand met verstand van zaken bij is die de boel begeleid.......... Haha!

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 19:00

Eens moet de eerste keer zijn, vind ik. De eerste keer dat iemand het doet zal hij/zij nooit er ervaren in zijn Haha! Maar ben ik het wel GenK eens dat als je het dan voor de eerste keer gaat doen er wel goede begeleiding bij moet zijn van iemand die ervaren is en het al vaker heeft gedaan.

Ronja

Berichten: 2142
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 19:01

Vind ik ook... in je eentje er aan africhten beginnen zonder dat je er ervaring mee hebt, is vragen om ongelukken (of een verpest paard)
Met hulp is beter, en dan leer je er ook nog wat van Lachen

Dickie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 07-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 19:14

Ook als het niet de eerste keer is dat je een paard zadelmak maakt, is ervaren hulp onontbeerlijk en altijd beter!! Lachen

scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 19:20

Hbe meegemaakt hoe een meisje met weinig ervaring har eigen ijslander gign inrijden, was geen doen!!! het paardje was kon nog niet door iedereen gelongeerd worden dus kon zij er eerst nog niet op, ze wilde te snel te veel. Zonde is een 5 ganger.
Heb gezien hoe dom iemand bezig kan zijn met het inrijden, ben dus heel erg van mening dat je altijd iemand erbij moet hebben met ervaring!!!!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 19:33

Ik heb het bij mijn eerste paard gedaan, met 1 jaar serieuze rij ervaring, met natuurlijk goede begeleiding.

En na een pauze van 7 jaar heb ik mijn tweede eigen paard ingereden, wederom met prof. hulp en goede begeleiding.

Alletwee de keren zou ik dus eigenlijk rijtechnisch gezien niet goed genoeg zijn om een paard in te rijden, dus eigenlijk het paard verzieken.

Ben bang dat ik dus niet die mening deel Haha!
Zoals hierboven gezegt eens moet de eerste keer zijn, en dat ligt weer aan het vertrouwen, geduld en je begeleiding.
Ik had ze ook alletwee naar een stal kunnen brengen en het door andere laten doen.
Maar hoe vaak hoor je wel niet dat ze daar verpest van terug komen?

Iemand die na 10 jaar het paard inrijd met pluk, trek, ruk en schop werk heeft naar mijn idee, ondanks haar paardenjaren, minder "recht" op het inrijden van een paard dan iemand die pas een jaar rijd maar voorzichtig is, met feeling rijd, geduld heeft en niet zo eigenwijs het zonder hulp te willen doen.

AlmostBlack

Berichten: 372
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 19:34

Tja, bij een paard beleren heb je altijd hulp nodig toch? Stap je echt even niet stoer op in je eentje. Maar als je zelf nog nooit eerder een paard hebt ingereden vind ik absoluut dat er iemand met de nodige kennis er bij moet zijn.

Ik denk dat het grootste probleem de arrogantie van sommige mensen is. Mensen die denken dat ze verstand en ervaring genoeg hebben na 2 jaar lang in een manege te hebben rondgehobbeld. Ze hebben de tijd, ruimte en geld om over een eigen paard te beschikken en kopen vervolgens praktisch een groen paard waar ze na een maand (logisch natuurlijk) zo op afgeknapt zijn omdat het toch niet het droompaard is wat zij zo graag wilden.

Deze situatie komt natuurlijk niet heel veel voor, maar toch, er zijn er toch aardig wat, of in ieder geval een situatie die iets erop lijkt. Wel jammer hoor, dat er paarden op deze manier verknald worden, maar goed, er worden sowieso paarden verknald, niet alleen met het inrijden. Wat dacht je van mensen die 3 jaar rijden en vervolgens een Z-paard kopen, is ook niet alles. Ach ja...Ik vind eigenlijk wel dat je het zelf kunt proberen. Je krijgt er natuurlijk een hoop ervaring mee, maar gewoon niet te vroeg en altijd onder begeleiding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 20:14

Iedereen die ervaring heeft met zadelmak maken heeft een keer een moment gehad dat deze dat onervaren meisje was die nog nooit had zadelmak gemaakt. Als we ons vast houden aan die manier, zullen we over 20 jaar een groot probleem hebben Haha!

Dus zadelmak laten maken door een onervaren persoon, geen probleem! MITS ervaren begeleiding erbij!

Marloes0508

Berichten: 2927
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 20:16

Ik was 10 toen ik mijn eerste pony inreed. Ik reed in het begin 2 keer per week, en dan had ik ook les van een meisje van een jaar of 20. Het is allemaal goed gegaan, pony loopt inmiddels ergens in Duitsland...

xx_hanneke
Berichten: 90
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: in het land van maas en waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-04 20:30

Ik zeg ook niet dat iemand nooit voor de eerste keer een paard in zou moeten rijden, want idd dan hebben we over 20 jaar een dik probleem.
Maar als je wel voor de eerste keer een paard in gaat rijden moet er idd zeer professionele begeleiding bij zijn en vind ik ook dat je een aantal keer betrokken moet zijn geweest in de situatie dat een paard ingereden werd, dus een aantal keer gewoon steeds hebt staan kijken. Maar zomaar je eigen p[aard in rijden vind ik niet oke.

Cowgirltjuh

Berichten: 1276
Geregistreerd: 16-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 20:37

Nou ik ben ook een kind Scheve mond
Met me 12 jaar, maar heb al zown 4 paarden ingereden,
hier heb ik nooit negatieve opmerkingen over gehad
Rijd wel al 9 jaar, rijd Concours en Jumping dat wel,
heb 4 paarden dus denk dat dat in mijn geval anders ligt Verward Bloos Schijnheilig
De paardjes die ik heb ingereden luisteren wel goed op de kuitdruk,
zijn goed te sturen hebben een goede basis en de eigenaren zijn tevreden dus dan lijkt het me niet dat ik ze verkeerd heb gereden Scheve mond

Maar het is wel waar,
Veel kinderen die nog niet eens goed en fatsoendelijk de basis kennen, rijden pony's in, gevolg: een pony die niet aan het been is, niet luistert op de druk, de meeste zijn hierdoor gaan bokken en stuurloos ,
Vind het zelf ook niet zo geweldig

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 21:02

gijsenkim schreef:
Ik vind het niet erg als ze hun eigen paard inrijden MITS er iemand met verstand van zaken bij is die de boel begeleid.......... Haha!


Zo is dat bij mij ook gegaan,en nogsteeds Haha!
Paard bleek groen,dus eerst instructriese erop.
Paard een paar weken in training bij instructriese en was vrij braaf.
Het was dus de bedoeling dat ik (nu inmiddels bijna 2 jaar rij-ervaring,toen dik 1 jaar) erop ging.
In de lessen als het mij niet lukte ging zij erop, en zo wil ik het weer gaan doen na de winterstop Lachen

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 21:15

Eens moet de eerste keer zijn. AL die professionele mensen die zoveel paarden al hebben ingereden hebben ook ooit voor het eerst een paard ingereden.

Ik denk ook dat als je onder goede begeleiding een goede basis kan meegeven aan je paard ondanks dat je daar geen ervaring mee hebt.

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 21:41

Cowgirltjuh schreef:
Nou ik ben ook een kind Scheve mond
Met me 12 jaar, maar heb al zown 4 paarden ingereden,
hier heb ik nooit negatieve opmerkingen over gehad
Rijd wel al 9 jaar, rijd Concours en Jumping dat wel,
heb 4 paarden dus denk dat dat in mijn geval anders ligt Verward Bloos Schijnheilig
De paardjes die ik heb ingereden luisteren wel goed op de kuitdruk,
zijn goed te sturen hebben een goede basis en de eigenaren zijn tevreden dus dan lijkt het me niet dat ik ze verkeerd heb gereden Scheve mond

Maar het is wel waar,
Veel kinderen die nog niet eens goed en fatsoendelijk de basis kennen, rijden pony's in, gevolg: een pony die niet aan het been is, niet luistert op de druk, de meeste zijn hierdoor gaan bokken en stuurloos ,
Vind het zelf ook niet zo geweldig


ik werd even benieuwd,en keek even in je profiel.
je bent 12 jaar en noemt jezelf student?????????
dit krijgt iio weer een behoorlijk penny-gehalte!
Laatst bijgewerkt door ikkemetwikke op 05-03-04 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

tantethee
Berichten: 4110
Geregistreerd: 31-12-03
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 21:45

rij al vanaf mijn 9 e jonge pony's in, wel altijd begeleiding bij gehad, nu is het mijn grootste uitdaging om jonge paarden zadelamk, braaf en een goede basis te geven en dan weer te verkopen, heb zelf m1 gereden, maar vind de basis en eerlijk tegenover het paard en met zachte hand heel belangrijk, samen met een vriendin hebben we er inmiddels al heel wat zadelmak gemaakt voor particulieren, ben het met nadhir eens dat eens de eerste keer moet zijn, als je maar wel weet waar je mee bezig bent. ( niet dat ik dat wist toen ik 9 was maar ik ben door vallen en opstaan wijzer geworden hahahaha, het was voor mij of jonge paarden of helemaal niet rijden.)

Rytm

Berichten: 4869
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 22:10

ik word dus echt idd stapelgek van die kiddo's met verhalen van:
Ik heb een shet ingereden, blablabla
Ja tuurlijk joh..
Ook al zou je met je 12 jaar al weet ik veel hoelang rijden, dan ben je volgens mij niet in staat normaal een paard in te rijden, je bent zelf nog een 3-jarige, is het niet jonger als je snapt wat ik bedoel

horseslove_1

Berichten: 0
Geregistreerd: 05-03-04
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 22:18

ik had nog nooit gereden en toen kreeg ik een paard en die had ik zelf ingerede en die is nu z dressuur

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 22:23

Natuurtallentje? Schijnheilig

YellyBelly
Berichten: 631
Geregistreerd: 23-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 22:30

Ben 't ermee eens dat iemand wel moet weten waarmee die bezig is. Het gaat namelijk om de rest van het leven van je paard. Zelf heb ik ook pas een merrie zadelmak gemaakt (ben nu 15), en ik wist echt waar ik mee bezig was. Het gaat nu al heel goed. Maar als je nog wat onervaren bent, inderdaad, vind ik het ook niet zo'n goed idee'tje.

Groetjes, -xxx-juhs Marielle!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 22:54

Ik weet niet hoeveel ik er intussen zadelmak en ingereden heb.
Maar nu nog steeds staat er ervaren hulp op de grond.
Zeker de eerste paar keer.
Daarna nog voor elke week 20 minuutjes les.
Dit dat je zeker weet dat de basis dingen goed inorde zijn en niet later veranderd hoeven te worden, want aanleren is altijd makkelijker dan een gewoonte afleren.

Verder moet het idd voor iedereen de 1e keer zijn.
Maar wel met goede begelieding en niet een ander pennygrietje wat toevallig 1 haflinger zadelmak heeft gemaakt met puur geluk en 2 jaar manege ervaring meer heeft.
want dat komen er zeker weten een keer problemen.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 22:57

Zal ik maar even biechten dan Bloos!

Mijn zusje en ik hebben enkele jaren geleden een groene (wel zadelmak, maar nog niemand op zijn rug gehad) tinker gekocht. Ik kwam van de manege af, mijn zusje had een jaar een leasepony gehad. We hadden dus bij lange na niet genoeg ervaring Tja, dit zagen we toen niet in en hebben hem ingereden met slechte begeleiding. We hadden wel les op een ponyclub, maar heb niet vaak ergens zo slecht les gehad (maar ook dat zie je pas achteraf). We hebben heel veel geluk gehad met zijn goede karakter, maar hebben heel veel verpest. Paard is wel gebleven, ik ben er uiteindelijk mee gestopt en mijn zusje rijd hem nog steeds. Maar toen we naar een andere stal gingen en eindelijk goed les kregen, zijn we (of mijn zusje iig) weer 2 jaar bezig geweest om de fouten die we er in het eerste jaar zelf ingereden hebben er weer uit te rijden (en hem wel een goede basis te geven).

Ik heb daarna nog verschillende jonge paarden gereden, maar dan wel met meer begeleiding (hoewel misschien ook niet altijd voldoende). Dat waren paarden van andere mensen, en de eigenaar was er dan vaak bij.
Tja, veel verkeerd gedaan dus, maar hier wel gruwelijk veel van geleerd (en ook dat zie je pas achteraf in Knipoog ).

Ben het zeker met je eens, dat er altijd (en zeker de eerste paar keer dat je een paard zadelmak maakt/ in rijdt) goede begeleiding bij aanwezig moet zijn. Maar goed, dat zag ik destijds niet in en we hadden helaas toen ook niemand in onze omgeving die ons daar op heeft gewezen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 23:07

Toen ik 11 was heb ik de eerste pony zadelmak gemaakt. Ik kan je vertellen dat dat absoluut niet op een verantwoorde manier is gedaan. Daar dacht ik destijds helemaal niet over na......ging gewoon zitten Haha! Vond het wel stoer Haha!

Als je ouder word, en je ziet wat meer dan kom je erachter dat je destijds wel heel dom bezig bent geweest.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 23:12

Cowgirltjuh schreef:
Nou ik ben ook een kind Scheve mond
Met me 12 jaar, maar heb al zown 4 paarden ingereden,
hier heb ik nooit negatieve opmerkingen over gehad
Rijd wel al 9 jaar, rijd Concours en Jumping dat wel,
heb 4 paarden dus denk dat dat in mijn geval anders ligt Verward Bloos Schijnheilig
De paardjes die ik heb ingereden luisteren wel goed op de kuitdruk,
zijn goed te sturen hebben een goede basis en de eigenaren zijn tevreden dus dan lijkt het me niet dat ik ze verkeerd heb gereden Scheve mond

Maar het is wel waar,
Veel kinderen die nog niet eens goed en fatsoendelijk de basis kennen, rijden pony's in, gevolg: een pony die niet aan het been is, niet luistert op de druk, de meeste zijn hierdoor gaan bokken en stuurloos ,
Vind het zelf ook niet zo geweldig


Ehhm jij was toch degene die vroeg over een 1 jarige paardje longeren.. Scheve mond

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 23:15

Pipo schreef:
Toen ik 11 was heb ik de eerste pony zadelmak gemaakt. Ik kan je vertellen dat dat absoluut niet op een verantwoorde manier is gedaan. Daar dacht ik destijds helemaal niet over na......ging gewoon zitten Haha! Vond het wel stoer Haha!

Als je ouder word, en je ziet wat meer dan kom je erachter dat je destijds wel heel dom bezig bent geweest.