'Paardentandarts' wil zelf verdoven

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

'Paardentandarts' wil zelf verdoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-04 20:20


Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 21:02

Ik vind dat een paardentandarts zelf mag verdoven, alleen als bewezen is dat deze dit ook daadwerkelijk op de juiste manier kan.

Fries_rulezz

Berichten: 36
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 21:34

juist daar ben ik mee eens bij de tandarst is toch ook geen dokter aanwezig voor de verdovingen mij teminste niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 21:41

maar een tandarts heeft er wel voor geleerd om te verdoven, een paardetandarts niet.Mijn paarden tandarts verdooft niet eens dat gaat gewoon vanzelf met een klem hij spreekt dan heel rustig tegen het paard.Ik heb zeker geen makkelijk paard en het lukt zo prima!

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 00:06

Mijn vorige paardentandarts heeft een van mijn merries een paar jaar geleden zelf verdoofd. Wist ik veel dat ie dat niet mocht. Er moest een kies getrokken worden en dat ging niet zonder verdoving. Merrie heeft er niets aan over gehouden, maar ondertussen weet ik dat dat dus niet volgens de regeltjes gegaan is .

Het was wel een stuk makkelijker dan dat het nu gaat en een stuk goedkoper ook nog. Als ze er een speciale cursus voor kunnen volgen (en hiervoor slagen Knipoog ) waardoor ze zichzelf tegen "werkongevallen" kunnen verzekeren, zou ik er geen bezwaar tegen hebben.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 00:48

een goede tandarts kan zonder verdoven? en anders hoort de eigenaar zelf een DA te laten komen voor deze medische handeling.

WenS

Berichten: 747
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 09:49

The Smiling Horse Tandarts heeft mijn paard ook een keer verdoofd, ik wist niet dat zij dat niet mocht en kon, en mijn paard is daar heel ziek van geweest ! Dierenarts erbij gehaald ; bleek dat ze 'm teveel had gegeven !
Daar kunnen ze dood aan gaan !
Mijn paard word door de tandarts dus nooit meer verdoofd of hij moet volleerd dierenarts zijn !

OoMissFameoO

Berichten: 103
Geregistreerd: 21-12-03
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 11:02

Jah ik vind ook dat diegene die een paard verdoofd er voor geleerd moet hebben...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 11:23

Ik heb vorig jaar een paardentandarts gehad die de achterste kiezen flink moest bijvijlen. Echter zonder verdoving en is heel vakkundig gedaan.

Dit jaar dus door de DA en niet de achterste kiezen met verdoving en ik vond het nogal onbeholpen gaan. Duidelijk minder routine.

Verdoving hoeft dus niet echt, mits de tandarts vakkundig en geroutineerd is.

Ik ken een hoefsmid die op handelsstallen alle jonge/ groene paarden met verdoving beslaat. Moet snel gaan en de paarden moeten stilstaan. Er wordt niet gekeken of ze ook zonder verdoving makkelijk te doen zijn. De nonchalance waar dat mee gedaan wordt. Een verdoving wordt volgens mij direkt in de bloedbaan gespoten en dat vind ik alleen voor medici en niet voor anatomische leken met een cursusje.

Paardenbehandelaars zonder medische achtergrond rijzen toch al als paddestoelen uit de grond. Zoals fyiso's, hoefsmeden en tandartsen met cursusje in USA. Zij allemaal mogen spuiten? Moet er niet aan denken.

Heb nl de ervaring een hoefsmid getroffen te hebben met een cursusje in USA. Fijn, na 1 jaar mijn paard de kliniek in geholpen. Weet niet wat de kwaliteit van het afrollen van een hoef inhoudt. Dan toch maar de deurne-smidjes.

Wie bepaald nl of de tandarts echt zijn vak verstaat en laat alle beunhazen zijn gang gaan.

Of de tandarts die het zonder verdoving kan en als de paardenmond er zo bar en boos uitziet, lijkt het mij beter een bezoekje aan de kliniek waar een tandarts aan verbonden is of de DA aldaar het laten doen. Mocht er dan iets speciaals moeten gebeuren ben je meteen op de goede plaats

MarkKH
Berichten: 551
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 11:39

ik vraag me af in welke wet dit is geregeld??? Als eigenaar mag ik toch alles doen (en evt laten doen) wat me goeddunkt voor mijn paard? (zolang het geen diermishandeling is..) En als ik dan een tandarts een verdoving in mijn paard laat spuiten is dat toch mijn zaak?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 11:44

Ook als hij dat niet geleerd heeft en hem dan zoveel geeft dat je paard nooit meer opstaat?

Blij toe dat niet iedere gek het mag.

MarkKH
Berichten: 551
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 13:04

runningkawa schreef:
Ook als hij dat niet geleerd heeft en hem dan zoveel geeft dat je paard nooit meer opstaat?

Blij toe dat niet iedere gek het mag.


Je stelt altijd vertrouwen in degene die je je paard laat behandelen en gaat er van uit dat die persoon kundig handelt.... anders laat je zoiemand niet aan je paard komen.... en ik heb nog nooit gehoord van iemand die een behandelaar naar zijn papiertje heeft gevraagd....

Maar ik vraag me dus af op welke wettelijke basis dat is geregeld.... want dat zou dus betekenen als ik mijn eigen paard sedeer (niet dat ik doe, maar even in theorie!) ik strafbaar zou zijn??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 13:08

Je mag wel sederen met iets in de mond, maar niet door iets in het bloed te spuiten zoals de DA doet.

En ja je vertrouwd iemand, leuk als je er later achter komt dat hij helemaal gen bevoegdheid had om een spuit te zetten, dat hij dan wel ff mogen zeggen en je dan de keus laten maken.
Denk dat hij dan maar weinig hoeft te spuiten.

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 14:29

Ik vind sowiezo dat paardentandarts een beschermd beroep moet worden, met opleiding. Iedereen kan zich tegenwoordig paardentandarts noemen, net al hoefsmid.
Er bestaan genoeg prutsers die het gebit helemaal verzieken, laat staan dat ze dan ook nog eens een keer mogen verdoven.

Volgens de Amerikaanse school voor paardentandarts is nog niemand uit Nederland 'afgestudeerd' voor paardentandarts. Dus kijk aub uit wie er in jou paard zijn mod zit, jijzelf wilt natuurlijk ook geen prutser in je mond.
Ik zeg natuurlijk niet dat alle paardentandartsen prutsers zijn, en zullen vast wel hele goede tussen zitten!

PridesRanchJarig

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 11:24

Pellie schreef:
een goede tandarts kan zonder verdoven? en anders hoort de eigenaar zelf een DA te laten komen voor deze medische handeling.


Ik vind dat verdoven pas aan de orde komt als er tanden of kiezen getrokken moeten worden. De eerste behandeling van Baduh is gewoon door de vee-arts gedaan die er gelijk een verdoving in deed terwijl het alleen om vijlen ging. Het jaar daarna heeft die man uit Soest (even zijn naam vergeten Bloos )hem bijgevijld zonder verdoving en dat was geen enkel probleem. Hij heeft ook wat tanden getrokken bij Baduh en daar kwam gewoon een vee-arts bij voor de verdoving. Dat moest ik als eigenaar zelf regelen en dat beviel me prima. Kreeg ik mooi een vee-arts die mijn paard al kende.

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 12:36

Heike schreef:
advocaat Max Moszkowicz


Haha!

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 16:02

Elke verdoving geeft risico's. Zeker na de verdoving en vlak ervoor mag een paard niet eten ivm risico's op koliek. Het is nou eenmaal niet simpel maar een spuit erin stoppen en dat de paardentandarts daarna maar aan de slag kan.

Vind het verder een vreemd verhaal. Want er zijn tandartsen die met een speciale cursus vanuit Utrecht WEL mogen verdoven.... In dit geval lijk me Moszkowicz een dure cursus inschrijving....Lachen

Trixy

Berichten: 336
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 01:25

Die van mij (het paard dus) moest een keer gevijld worden en gelijk een wolfstandje (toch?) trekken. Die tandarts had een spraytje dat in aanraking met het speeksel of slijmvliezen verdovend werkt. Meer was het niet.

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 00:06

Vind dat ze dit alleen mogen doen als ze er een speciale (erkende!) cursus voor hebben gevolgd en deze met succes hebben afgerond.

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 00:09

MarkKH schreef:
ik vraag me af in welke wet dit is geregeld??? Als eigenaar mag ik toch alles doen (en evt laten doen) wat me goeddunkt voor mijn paard? (zolang het geen diermishandeling is..) En als ik dan een tandarts een verdoving in mijn paard laat spuiten is dat toch mijn zaak?


En als die man hem dan zoveel inspuit dat ie dood gaat is het ook jouw probleem...
Denk niet dat er voor zo'n geval een speciale wet is. Maar hij is er niet voor bevoegd en mag die handeling dus ook niet uitvoeren!

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 12:20

er is een paardentandarts die samenwerkt met een acupuncturiste, die gaan samen op stap, dat mag wel

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 17:25

MarkKH schreef:
Maar ik vraag me dus af op welke wettelijke basis dat is geregeld.... want dat zou dus betekenen als ik mijn eigen paard sedeer (niet dat ik doe, maar even in theorie!) ik strafbaar zou zijn??


Het hangt van het middel af dat gebruikt wordt.
In NL zijn er 3 manieren waarop diergeneesmiddelen "toegepast" kunnen worden:
-via de vrije handel (oftewel: vrij verkrijgbaar, vrij toe te dienen, door iedereen te verkopen, ruitersportzaak, welkoop etc)
-op recept van een DA: dat zijn middelen die je als eigenaar wel zelf mag toedienen, maar die je alleen via de DA in bezit kan krijgen
-middelen die alleen door een DA toegediend mogen worden

Over het algemeen zijn alleen middelen die via de mond gegeven worden vrij verkrijgbaar.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 13:05

De 'paardentandarts' voor mijn pukken is mij DA... van hem weet ik tenminste met zekerheid dat hij gestudeerd heeft voor hetgeen hij doet en dat hij idd verdovingen mag geven (en dat hij ook weet wat hij doet Haha! ). tevens heeft mijn DA mij 3 jaar geleden 2 gebitsproblemen (die gelukkig goed te verhelpen waren maar waar mijn meis zonder deskundige hulp heel veel last van zou hebben gekregen!) bij mijn pukkie laten zien die door de zgn. erkende en als goed bekend staande paardentandarts over het hoofd heeft gezien... en dan heb ik het niet over problemen die van de ene op de andere dag hebben kunnen ontstaan, in tegendeel... een van de problemen heeft jaren nodig gehad om zo ver te komen... voor mij dus alleen nog maar mijn DA die de gebitten mag behandelen! Hij is ook nog eens goedkoper dan die paardentandarts... Haha! k kan me trouwens ook helemaal vinden in de reactie van Kusia.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 13:07

Gadver... hoop ik even dat ie dat er niet doorkrijgt... iedereen mag zich paardentandarts noemen :/

mariska_121
Berichten: 2
Geregistreerd: 22-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-04 18:10

Ik vind dat een tandarts geen algehele verdoving mag geven maar wel vind ik dat hij gebruik mag maken van het middel dat gebruikt wordt voor het verwijderen van wolfskiezen en melktanden OK dan! .
Ik heb al jaren een tandarts uit Drenthe, ga geen namen noemen, tis hier geen reclameburo Cheese! , maar ik vind dat hij het super doet en die verdoofd alleen als het echt nodig is. Een andere "paardentandarts" bij oms op de manege doet de paarden onder algehele verdoving alleen al om ff te vijlen, en dat vind ik echt te ver gaan!, aangezien de meeste paarden het lekker vinden als er gevijld wordt Boos! .