terugkoopcontract

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

terugkoopcontract

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 18:49

omdat ik er misschien binnenkort mee te maken ga krijgen, wil ik graag wat meer weten over het zogenoemde terugkoopcontract.

Hoe werkt zo iets, waar moet je mee uitkijken, wat is voor koper en verkopen voor-en nadeel?

ik ben btw koper Haha!

Dus kom maar op, kan altijd advies gebruiken!


Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 18:51

het enige contract wat geldig is, is een contract dat bij de notaris is opgemaakt.

t meisje dat t paard van mn moeder verkocht heeft ook zo'n terugkoop-contract, maar goed dat hebben we ondertekend, dus als het paard door ons te koop wordt gezet, moet zij de 1e zijn die het paard terug kan kopen.

alleen is het officieel niet geldig omdat het dus niet bij een notaris is opgesteld.

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 18:56

Maakt niks uit zitten geen haken en ogen aan. Als jij je paard wenst te verkopen dan zijn hun de eerste die m mogen kopen....... das al Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 19:04

Renske20 schreef:
het enige contract wat geldig is, is een contract dat bij de notaris is opgemaakt.

t meisje dat t paard van mn moeder verkocht heeft ook zo'n terugkoop-contract, maar goed dat hebben we ondertekend, dus als het paard door ons te koop wordt gezet, moet zij de 1e zijn die het paard terug kan kopen.

alleen is het officieel niet geldig omdat het dus niet bij een notaris is opgesteld.



als jij toch een papiertje schrijft en we zetten er allebei een krabbel onder, dan geld dat toch gewoon?

Zie je, dat bedoel ik dus, ik heb hier de ballen verstand van Haha!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 19:05

Renske, zoals jij het nu omschrijft is mijn arbeidscontract ook niet geldig Verward

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 19:28

gijsenkim, dat is weer anders, maar mn vader die is europees octrooigemachtigde(met patent op dingen en dus ook deel rechtenstudie etc) en toen ik op zn werk was had ik het erover met zn collega's en die zeiden dat een door iemand zelf opgsteld contract met daaronder 2 krabbels, niet rechtsgeldig is.

als we willen kunnen we dit paard dus aan iedereen verkopen, ondanks dat terugkoopcontract.

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 19:34

Renske, dit intereseert me dus wel Knipoog Weet je misschien ook waarom het dan niet rechtsgeldig is? En zou mijn arbeidscontract dan ook niet geldig zijn?

Enne... misschien heeft iemand een voorbeeld ook van zo'n tkcontract?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 19:36

Wat ik moeilijk vind met een terugkoopcontract: Stel je koopt een 4 jarige die best potentie heeft maar nog niets kan. Dier kost jou 8000 euro. Na 3 jaar loopt het paard Z2 met winst en krijg je een goed bod voor het paard.

Maar je hebt dat terugkoopcontract.........

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 19:38

ik zal het wel eens navragen, maar t had er mee te maken dat zo'n arbeidscontract officieel is opgesteld, en dat een bedrijf daar wel toe bevoegd is, en iemand die zn paard verkoopt en daar ff een contractje aanvastplakt, is daar niet bevoegd toe ofzo

zal ook even het terugkoopcontract dat wij hier hebben opzoeken, staat alleen de dartum+plaats in en wie er dus recht heeft om het paard bij verkoop als 1e terug te kopen, en dan 2 namen+handtekeningen.

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 19:42

Pipo"]
Wat ik moeilijk vind met een terugkoopcontract: Stel je koopt een 4 jarige die best potentie heeft maar nog niets kan. Dier kost jou 8000 euro. Na 3 jaar loopt het paard Z2 met winst en krijg je een goed bod voor het paard.

Maar je hebt dat terugkoopcontract.........
[/quote]



[quote="Renske20 schreef:
ik zal het wel eens navragen, maar t had er mee te maken dat zo'n arbeidscontract officieel is opgesteld, en dat een bedrijf daar wel toe bevoegd is, en iemand die zn paard verkoopt en daar ff een contractje aanvastplakt, is daar niet bevoegd toe ofzo

zal ook even het terugkoopcontract dat wij hier hebben opzoeken, staat alleen de dartum+plaats in en wie er dus recht heeft om het paard bij verkoop als 1e terug te kopen, en dan 2 namen+handtekeningen.



Maar Pipo, is het dan niet zo dat je de mensen die het eerste recht hebben dat bod voorlegd en als ze niet hoger willen gaan, dan kun je het paard toch gewoon toch verkopen aan die mensen met dat hoge bod?

Ik bedoel maar, straks kun je dan dus nooit meer je paard verkopen omdat de mensen met het eerste recht geen hoger of ander bod uit willen brengen?
Erg ben ik he Haha!

johnvt
Berichten: 229
Geregistreerd: 13-09-02
Woonplaats: Schipluiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 22:00

Anique_Vaandrig schreef:
omdat ik er misschien binnenkort mee te maken ga krijgen, wil ik graag wat meer weten over het zogenoemde terugkoopcontract.

Hoe werkt zo iets, waar moet je mee uitkijken, wat is voor koper en verkopen voor-en nadeel?

ik ben btw koper Haha!

Dus kom maar op, kan altijd advies gebruiken!




Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met een terugkoop contract, als jij een paardeje koopt waarom zou je dan te maken moeten hebben met een terugkoop contract laat staan BTW koper, heb iemand ooit een paard particulier gekocht met BTW. IK DENK HET NIET. dit gaat allemaal zwart.

Dus laat dat terugkoop contract. en al helemaal btw koper.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 22:03

je kan hem dus echt wel gewoon doorverkopen hoor Tong uitsteken
stel iemand doet je een geweldig bod, gewoon doorverkopen, hoeven die mensen nix van te weten, weten ze het wel en doen ze moeilijk, laat ze maar aantonen dat het niet mag(in de rechtbank hebben ze dus niets aan dat contract)

bij ons staat er dat we zodra we het paard verkopen, de vorige eigenaar het recht heeft haar terug te kopen voor hetzelfde bedrag als we haar voor hebben gekocht. vonden wij geen probleem, beestje was 16 en zou alleen nog maar recreatief bereden worden, dus niet in waarde stijgen Knipoog

maar jij gaat dus een paard kopen, terwijl de verkoper een terugkoop-contract wil opstellen.

als er in dat contract alleen maar staat dat wanneer jij het paard wil verkopen, zij het recht hebben dat als 1e te weten en het terug mogen kopen, maakt het niets uit.

gaan ze echter moeilijk doen en idd een bedrag vastleggen, of ook bij bv 'slecxhte verzorging' ofzo het willen mogen terugkopen, dan zou ik het niet tekenen, of iig zeggen dat je het een vreemd contract vind, tekenen kan opzich geen kwaad want het is niet rechtsgeldig.

als je een jong paard koopt, of iig een paard wat nog in waarde kan stijgen, zou ik geen bedrag laten vastleggen, zoals er dus in ons contract staat.

maar is het heel simpel een contract dat je het hun als 1e moet laten weten als hij te koop komt te staan en ze hem mogen terugkopen, heb je geen last van het contract.

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 22:05

johnvt: ik ben BTW KOPER

daarmee bedoeld ze dat zij de koper is btw=by the way, afkorting dus, niet de BTW als in belasting Knipoog

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

johnvt
Berichten: 229
Geregistreerd: 13-09-02
Woonplaats: Schipluiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 22:10

lekker simpel , ik dacht inderdaad aan belasting. maakt niet uit, als er een bedrijf is in nederland die het je moeilijk maakt is het de BELASTINGDIENST

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 22:19

uit het topic: [VMR] wat is redelijk met verkoop paard? contract
Carolinef schreef:
het zal pas rechtsgeldig zijn als je zoeits bij een Notaris laat vastleggen, misschien is het verstandig om er eens eentje te bellen en je vraag voor te leggen, zo weet je gelijk hoe en wat of kijk s op de juridische poagina van Starpagina en plaats je vraag bij het forum!


er zijn dus meer mensen die dit weten Knipoog

zal het wel nog navragen bij mn vader maar weet bijna zeker dat het idd zo is. een arbeidscontract enz zijn standaard opgestelde contracten, daar zit ook een hele CAO etc bij, is dus iets heel anders dan een door een willekeurig persoon opgesteld terugkoop-contract.

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 23:44

Das toch vreemd hoor, hoe verklaar je dit dan? (overigens niet echt een terug koop contract maar naar mijn idee wel vergelijkbaar)

Ik heb eens een paard gekocht met een maand proeftijd, in die proeftijd moest het diertje gekeurd worden, werdt hij goedgekeurd zou ik het resterende deel betalen (de helft had ik aanbetaald) en werdt het paard afgekeurd zou ik het reeds betaalde bedrag terug krijgen en zou zij haar paard terug krijgen. Dit hebben we onderling netjes op papier gezet en beiden ondertekend, niets notaris dus.
Goed, paard werdt gigantisch afgekeurd, vorige eigenaresse wilde het paard niet terug nemen. Dit is een rechtzaak geworden die ik direkt heb gewonnen door dat contract, alles stond op papier en door beide ondertekent, zij had geen poot om op te staan!
Zou het niet rechtsgeldig zijn omdat het niet bij een notaris is vast gelegt hoe komt het dan dat er na 1 blik op het contract in mijn voordeel gesproken werdt?

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131850
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 23:59

Ik heb de klok horen luiden, maar weet niet precies waar de klepel hangt Knipoog
Wat mij ter ore is gekomen over een terugkoopcontract, is dat het idd. pas rechtsgeldig is als het door een notaris opgesteld is.
Volgens mij heb ik dat eens in de Bit / Hoefslag oid. gelezen.

Tanja, zou het niet zo zijn dat het in jouw situatie onder het consumentenrecht viel ?

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 00:02

idd daar zat ik ook al aan te denken, ik weet nml alleen dat een terugkoopcontract niet rechtsgeldig is als je dat zelf opsteld

in jouw geval ben je gedupeerd omdat je een gezond paard wilde kopen, wat dus niet gezond was, maar de verkoper haar afspraak niet nakwam, dat valt weer ergens anders onder.

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 00:27

Dat van die notaris wil me toch niet helemaal aan. formeel zal het deugen, maar iedere overeenkomst die 2 partijen met elkaar overeenkomen en dat op papier zetten en ondertekenen heeft wel iets aan kracht bij zich!
Zo'n overeenkomst wordt van tafel geveegd als het in strijd is met de wet, maar een duidelijke afspraak zo van "als jij het paard aan derden wilt verkopen ben je verplicht het eerst aan oorspronkelijke verkoper aan te bieden voor X bedrag" als voorwaarde van eerste verkoop; dat houdt stand als beide partijen vooraf weten wat ze overeenkomen, en als volwassen mens kan je dan niet verschuilen achter "ik wist het niet".

Weet dus wel vooraf al de bedingingen die in het contract staan. En of je als koper daar mee kunt leven. Want om zomaar aan te nemen dat je er later nooit last mee kunt krijgen, vidn ik te kort door de bocht. Ook mondelinge afspraken hebben rechten en plichten; het lijkt me sterk dat een rechter dan zomaar een ondertekende overeenkomst naast zich neer legt puur omdat een notaris dit niet heeft bekrachtigd....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 07:46

Ik heb het nog nooit bij de hand gehad, zoiets. Maar ik denk dat het wel belangrijk is om iets over het overeengekomen bedrag vast te leggen. Kun jij bij verkoop een bedrag vaststellen, of maken jullie daarover nu al afspraken?
Daarnaast lijkt me van belang om te bepalen wanneer het contract in werking treedt. Is dat als jij besluit het paard te verkopen, of is dat wanneer de vorige eigenaar vindt dat jij niet goed bent voor je paard? Om maar iets te noemen.
Zelf zou ik geen paard kopen als daarbij zo'n contract moet worden opgesteld. Volgens mij geeft dat bij verkoop een hoop gedonder...

* To Belg, or not to Belg *

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 08:06

Ik heb dus dezelfde bedenking als Dees...

Of het in België anders zit dan in Nederland heb ik eigenlijk geen idee van.. Maar ik heb ook altijd gedacht, dat een overeenkomst, ondertekend en goedgekeurd door beide partijen wel degelijk rechtsgeldig is. Je kan niet ineens beginnen ontkennen ergens vanaf te weten als je een jaar ervoor er je handtekening onder hebt gezet.

Ik zou een terugkoopcontract zo simpel mogelijk houden, dus gewoon dat X de eerste is die weet dat het paard terug te koop staat en als hij het terug wil kopen hij de eerste keuze moet krijgen. Geen bedrag vastleggen of andere clausules erbij.

Accept what is, let go of what was, have faith in what will be

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 10:06

Klopt, mijn situatie viel idd. onder het consumentenrecht, ik dacht eigenlijk dat beide gevallen gelijk waren maar er zit dus wel een heel verschil tussen als ik het zo lees, zit toch lastig in elkaar die wet Haha!

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131850
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 15:25

Inderdaad Tanja, wat je allemaal al moet doen om een beetje op de hoogte te blijven *LOL*

Ik twijfel ook nog steeds over de vraag over het terugkoopcontract.
Mijn gevoel zegt dat als beide partijen duidelijke afspraken maken en deze op papier zetten, dat het dan rechtsgeldig is.
En toch blijft er een stemmetje in mijn hoofd zeggen dat ik er iets over gelezen heb dat het toch wat anders in elkaar zat, en dat ik daar nogal verbaasd op reageerde (onder het motto: "goed om te weten").
Ik zal nog eens kijken of ik er iets over kan vinden, maar dan zou suffe Oscar eigenlijk wel even moeten weten waar ze het gelezen heeft Clown

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 15:42

Wanneer je e.e.a op papier hebt sta je vrij sterk.
Ik heb ooit door mijn persoonlijke situatie van dat moment daartoe gedwongen, een fokmerrie die ik aanvankelijk met iemand samen had, helemaal aan die persoon moeten laten.
Er was een mondelinge afspraak dat wanneer het voor mij mogelijk zou zijn en wanneer zij de merrie zouden wegdoen dat ik de eerste keus zou hebben.
Na een aantal jaren heb ik bij hen aangegeven dat ik plaats en mogelijkheid had de merrie terug te kopen, maar op dat moment wilden zij haar nog niet kwijt.
Weer enige jaren later hoorde ik dat de merrie weg moest ik heb gebeld en zou teruggebeld worden wanneer het zover was.
Later kwam ik erachter dat ze de merrie achter mijn rug om verkocht hadden.
Omdat het om een publieke figuur binnen de paardenwereld gaat had ik met zijn verklaring op schrift waarschijnlijk de merrie gewoon terug kunnen kopen.
Ik ging indertijd teveel op het vertrouwen af, achteraf heel dom dus.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Jits

Berichten: 1165
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 19:36

In het koopcontract kun je een beding opnemen waarin staat dat wanneer de koper het paard weer wil verkopen, deze het paard eerst weer aan de oorspronkelijke verkoper aan moet bieden (op straffe van een boete).
Volgens mij heb je daar helemaal geen notaris voor nodig. Alleen voor de levering van onroerende zaken (grond e.d.) is een notariele akte vereist. Roerende zaken (auto, paard e.d.) worden geleverd door bezitsverschaffing. Grondbeginsel van het contractenrecht is dat iedere overeenkomst, hoe ook gesloten, rechtens als vebindend zal worden aangemerkt.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers