[LO]oud paard longeren --> meningen gevraagd!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

[LO]oud paard longeren --> meningen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-04 19:17

even een vraagje hoor

mn moeder heeft een paard van 19, ze rijdt heel weinig(ong 1x per week maar dan wel veel galop+wijken etc) nu staat ie al bijna 3 weken stil en ze heeft geen zin om te rijden en gaat dus longeren.

als ze longeert valt het paard erg naar binnen en loopt dus op een volte van ong. 15 meter, lijkt mij voor een 19 jarig paard niet echt fijn, zeker omdat het paard gewoon erg stijf is.

ik heb dan zoiets ga er op zitten en ga wat stappen in de bak als je geen zin hebt om echt te rijden(naar buiten durft ze niet)

maargoed, graag jullie mening erover, en als iemand ergens een sdtukje over het longeren van oude paarden weet te staan zou ik daar graag een link van hebben, kan ik het aan mn moeder laten zien.

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 19:27

teneerste vind ik het niet echt goed om een paard een keer per week te rijden, en dan zulke oefeningen doen.
Als het paard stijf is kan ze beter wat vaker rijden, dan gaat hij ook de moeilijke oefeningen beter doen. Nu is het logisch dat hij naar binnen valt.
iig succes!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-04 19:31

tsja daar heb ik al vaak wat van gezegd, net zoals dat losstappen en uittappen niet met 1 rondje is gebeurd

maargoed, haar paard kent het woord verzet niet en vind dus alles best en probeert het ook allemaal te doen, alleen longeren vind ie niet leuk

vorig jaar heb ik haar af en toe bijgezet gelongeerd(gaf haar toen 5x per week beweging) en dat ging wel goed, maar nu is het wat kouder en is ze sowieso al wat stijver, en dan longeren, terwijl mn moeder dus niet kan longeren en haar dus niet op de volte houd, waardoor ze steeds meer naar binnenkomt en dus op een hele kleine volte loopt, waar ze nou niet echt beter van gaat lopen.

van mij neemt ze niets aan, daarom hoopte ik op reacties van anderen of bv een stukje op een andere site waar iemand een link van heeft ofzo

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 19:33

Kan ze het paard niet beter weg doen? (Bedoel het niet bot...)
In je andere topic's heb ik vaker gelezen dat je moeder niet echt veel met het dier doet en alleen maar rijd als het haar eventjes uit komt of zin heeft.
3 weken stil staan en dan veel galoperen en wijken is voor geen enkel paard goed...

Betreft je vraag... geen idee of het goed of niet goed is.
Maar wanneer hij naar binnenvalt duid dat er toch vaak op dat hij heel stijf is en niet rechtgesteld kan worden.
Vaker rijden is absoluut een optie!

Mag jij dat paard niet van haar rijden?

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-04 19:39

ik mag er helaas niet meer op, ik had haar vorig jaar aardig aan het lopen, nageeflijk, rug los achterhand eronder, maar toen was ik ziek en heb toen 1,5 week niet gereden, mn moeder deed er dus niets mee

zonde van alle energie die ik er de weken daarvoor had ingestoken

daar is een 'meningsverschil' over geweest en mn moeder vond dat ik het paard te moe maakte en dat ik haar te hard liet werken
toen ging ze zelf weer rijden, paardje was nog best los en liep dus aan de teugel, en toen zei ze dat ze het verder zelf wel kon

maarja, toen werd het slechter weer en was het niet meer zo leuk, en rijdt ze dus alleen bij de clubles(is 2x per week maar ze gaat meestal maar 1x) het nageeflijke etc is inmiddels weer ver te zoeken en de actieve achterhand ook.

wegdoen lijkt mij wel een goede oplossing, is er een stal vrij voor een leuk jong dier voor mij Knipoog maar ik denk dat dat niet gebeurd.

t paardje is gekocht voor buitenritjes, wat mn moeder niet durft, en in de bak rijden ja dat wordt saai als je niet veel kan en niet veel bijleert

maar dat wijken etc probeert ze, paardje heeft Z gelopen, maargoed dat gaat natuurlijk niet als je maar 1x per week rijdt

na 3 weken rust probeert ze dat meestal niet hoor, maar dan gaat ze wel veel draven&galloperen dus nog niet echt rustig aan

paardje is wel een taaie, want ze lijkt er geen last van te hebben, maargoed dan nog is het idd niet de manier om met je paard om te gaan.

foetsie

Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 20:03

Zonde hoor. Kun jij anders zelf niet met haar aan de hand gaan lopen of haar zelf longeren? Misschien een idee om een bijrijder te zoeken. Dan krijgt het paard toch de beweging en de aandacht dat hij verdiend. Afbeelding

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 20:11

Wat zonde van dat paard...
En is dat paard weg doen en een kopen die ze kan vertrouwen op buitenritten dan geen optie?

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-04 20:25

braver dan dit paard zijn ze er niet, beestje heeft nog nooit gebokt of wat dan ook, alleen als ze af en toe mee mag naar t bos wil ze harder draven dan het sukkeldrafje in de bak, en gaat ze in een pittig arbeidsdrafje vrolijk draven, nogsteeds goed te stoppen, maar uit schrik ging mn moeder benen klemmen, sporen in de buik, en paard ging in galop

denk dat ieder ander paard er bokkend vandoor was gegaan Knipoog

samen met mij naar buiten durft ze ook niet, Quentin draait steeds om, en dan vind ze het eng, terwijl desire gewoon doorloopt maargoed

dus een braver paard kopen voor buitenritten lukt denk ik niet

bijrijder wil ze niet, paard mag rustig aan doen van haar, maar die ene keer per week keihard werken is slechter dan 4 of 5x per week gewoon gereden worden, maargoed leg dat maar eens uit

maar ja wie weet wordt ze wel weer fanatieker als het beter weer is, daar hoop ik dan maar op.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 20:28

Renske20 schreef:
bijrijder wil ze niet, paard mag rustig aan doen van haar, maar die ene keer per week keihard werken is slechter dan 4 of 5x per week gewoon gereden worden, maargoed leg dat maar eens uit

Eigenwijs... helaas blijf je dat soort mensen houden....

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-04 20:31

ja helaas wel.

er mocht laatst wel een vriendin van mij op rijden, toen ik naar t bos wilde mocht zij op mn moeder's paard mee

dus misschien ga ik maar 2x per week met een vriendin met de paarden naar het bos, wie weet is dat een oplossing, schiet me ineens te binnen Lachen

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 20:34

Als dat kan is dat natuurlijk wel mooi Lachen
Waarom mag een vriendin er wel op maar mag jij hem niet rijden?

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-04 20:35

ja buitenrijden was niet zo intensief als dressuren in de bak ofzo Verward

echt geen idee, ik heb t maar niet meer gevraagd, was allang blij dat t beestje ff mee mocht naar het bos!

HorseyLover

Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 20:41

ooh dt was wel leuk voor t paardje vn je moeder, maar ik denk echt dta ze m beter weg kan doen, als ze er geen tijd in WILT steken of door anderen WILT laten doen, kan je beter geen paarjde hebben

Imre

Berichten: 14200
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 20:50

Hoe longeert ze het paard? Bouwt ze het rustig op, of laat ze haar meteen draven na 3 rondjes in stap? Hoe lang longeert ze? Wordt ze bijgezet oid?

Mijn bijrijdpaard was ook erg stijf en die longeerde ik 2x per week (en 1x rijden) en dan 3 kwartier per keer, maar wel 10 minuten instappen, 10 minuten uitstappen en tussendoor ook nog regelmatig in stap. Dit werkte bij haar erg goed, maar ze is 'pas' 9 en dus nog niet zo oud. Ik had haar alleen aan een hoofdstel.

Misschien is het lekkerder voor het paard om eerst een paar minuutjes zonder longe door de bak te stappen, desnoods aan de hand als je moeder meeloopt, zodat ze al wat opgewarmd is als ze op de volte moet.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-04 22:58

ze longeert het paard aan t halster, snapt niet hoe ze hem moet bijzetten, en dan loopt ie bij haar niet meer, dus dan maar aan t halster

ong 2 rondjes stappen dan draven en galloperen en dan weer draven dan de andere kant op draven galloperen draven en paar rondjes stappen en op stal(kan de bak zien dus het bekijken zonder dat ze mij ziet)
is ze een halfuurtje ongeveer bezig.

maar volgens mij is het voor een oud paard net zo slecht om steeds rondjes te lopen als voor een heel jong paard(eenzijdige belasting) dus ik snao niet waarom ze er niet even op gaat zitten Verward

maar ja eens kijken of er dit weekend iemand mee buiten gaat rijden, komt t beestje lekker in het bos

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 09:32

Ik verplaats het even naar UZ Lachen.

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 19:23

ik heb zelf een oude pony en die longeer ik altijd door heel de bak heen. ze loopt zowat op de hoefslag. ze is ook erg stijf.... maar met longeren loopt ze daar op een gegeven moment door heen en crosst ze weer als een jong veulen door de bak...

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 14:58

Denk dat je moeder beter helemaal niks meer kan doen. Of regelmatig wat doen of niks want dit schiet niet op natuurlijk.
Voltes lopen is een behoorlijke inspanning voor een paard, voor elk paard, dus zeker een jong of juist oud dier.
Een paard wat maar 1x per week wat doet bijzetten heeft naar mijn idee ook niet zoveel zin.

Ik heb zelf ook een wat ouder paard (19 jr) die een ernstige blessure heeft gehad. Is op zich wel weer goed, ze is alleen wat stijvig. Die ga ik ook echt niet longeren, temeer daar we een nogal krap bemeten longeerrondje hebben.

Ik laat haar af en toe in de bak draven/galopperen, zonder zweep/lijn. Van te voren laat ik haar ook een minuut of 10 stappen zodat haar spieren een beetje warm zijn.

Je moeder moet maar eens serieus nadenken over wat ze wil (en durft!) met haar paard. Een paard is immers niet een auto die je effe uit de garage trekt als je een stukje wil rijden.

FunkyMirko

Berichten: 1132
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: gentbrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 21:40

wel erg van je moeder, dat ze niet veel tijd aan der paard spendeerd en dan ook niet door iemand anders wil laten doen.
Vind ik eigenlijk wel zelfzuchtig...

MrMysterio

Berichten: 62
Geregistreerd: 08-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 23:12

Tsja, misschien kan je eens aanbieden dat je je moeder helpt met het longeren?

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-04 02:44

MrMysterio schreef:
Tsja, misschien kan je eens aanbieden dat je je moeder helpt met het longeren?


zoals hierboven al verteld, dat mag niet.

t paard moet rustig aan doen want is al oud, en ik geef hem te intensieve beweging Lips are sealed

ik heb haar de paard&sport laten zien, daar stond iets in over leeftijden van paarden en dan vergeleken met mensenjaren
Desire zit tusse de 60-70 in, daar schrok ze wel even van

maargoed t enige wat ik kan doen is af en toe een vriendin er op latenm rijden voor een bosritje, maar omdat ze verder amper beweging krijgt is dat natuurlijk een klein rustig ritje, terwijl t paardje nog fit genoeg is om een flinke bosrit te maken, maar dat risico neem ik niet, dalijk krijgt ze er wat van, en dan heb ik t al helemaal gedaan.

ze ziet het paard idd teveel als een gebruiksvoorwerp, ze vergeet dat regelmaat voor t beestje belangrijk is en dat ze niet even kan rijden wanneer het haar uitkomt en doen wat zij wil, maar dat ze naar het paard moet kijken&luisteren.

Chantal1973

Berichten: 1737
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Escles Frankijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 20:18

jammer dat je moeder zo eigenwijs is.. en natuurlijk al helemaal niks van jou aan wil nemen..
doet ze zelf nog iets aan sport?

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 11:17

Jammer dat je moeder zo eigenwijs is!

Als het paard met longeren naar binnen valt kan het helpen de zweep naar de schouder te richten dat ze weer naar buiten moet, op een grotere volte lopen.

Mijn beest is 22 en die longeer ik nog 2/3 keer in de week. De ene keer voor lol aan het halster, de andere keer met dubbele longe. Hij gaat eigenlijk nog steeds vooruit. Niet gek voor een ouwe!
Het is vorig jaar begonnen toen hij een ongeluk in de wei heeft gehad. Ik moest eerst middels longeren weer spieren opbouwen, vooral in de rug. Dat is prima gelukt, en hij loopt nu beter dan ooit.

Ik vind het echt doodzonde. Dat een paard wat ouder is hoeft niet meteen het einde te betekenen. Volgens mij moet er echt een grote ramp nodig zijn om jouw moeder tot inzicht te laten komen. Zeer spijtig!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-04 11:19

nee ze doet helemaal niets verder, alleen paardrijden dus, zo af en toe.

maar ja ik hoop dat ze als t mooier weer wordt gewoon buiten gaan rijden, t bos in ipv dat rondrijden in de bak, want t paardje kan echt niet meer zo goed dressuren als toen we haar kochten, logisch ook ze is 3 jaar ouder en 3 jaar amper gereden, ja t eerste halfjaar wel dagelijks, maar toenw as mnmoeder nog een echte beginner en was het alleen rechtuit en voltes rijden, nu moet ie ineens aan de teugel(of ja in de krul dus) en wijken etc
maar ze heeft niet meer gelongeert deze week, ze heeft wel dinsdag bij de club gereden, geen vol uur, ze moest na een halfuur stoppen van degene die lesgaf, omdat ze al zo lang niet echt had gereden, geloof dat zevanavond ook weer naar de clubles gaat, hopelijk weer maar een halfuur.