wel of geen zweetdeken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aciree

Berichten: 506
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Loenen

wel of geen zweetdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-04 16:59

Ik heb nog geen zweetdeken (ben er wel naarstig naar op zoek, maar gelukkig hoeft mijn paardje nog niet zo hard te werken) maar nu las ik dit stukje op het internet (ik zal het even in mijn eigen woorden opschrijven):

"De cappilaire werking van een wollen zweetdeken transporteert het vocht naar buiten, waardoor de het paard droog wordt, maar wol is gewoon een dierenvacht, dus kan de vacht van een paard dit niet ook gewoon zelf? Een eigen test wees uit dat een bezweet paard alleen in z'n vacht nat is en de huid blijft dus droog. Een bezweet mens buiten zonder jas vat kou omdat door de verdamping de huid snel afkoelt, maar door de cappilaire werking van de vacht van het paard verdampt hij het vocht aan de buitenkant van zijn vacht en droogt de huid heel snel op. Dit staat dus gelijk aan een mens buiten met alleen de buitenkant van zijn jas nat, en is dit erg? Lijkt me niet."

De schrijfster van dit stukje (bron:http://paardnatuurlijk.xs4all.nl/index_js.htm?http://paardnatuurlijk.xs4all.nl/verzorg.htm onderste deel van de pagina) vertelt nog nooit een paard te hebben meegemaakt dat ziek is geworden doordat het bezweet de wei in is gegaan.

Dit alles klinkt wel logisch... maar toch, mij lijkt dat dit met extreme temperatuurverschillen (heel warm paard en hele koude omgeving) niet helemaal op te gaan.
Wat denken jullie? Zijn wij soms te voorzichtig met onze oogappeltjes?
(Ik begrijp dat er een groot verschil is tussen de verschillende rassen Knipoog)[/url]

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 17:05

Ach ff een zweet deken opdoen (uurtje) kan niet zoveel kwaad, en je paard komt er een stuk droger onderuit. Ik gebruik hem een beetje als handdoek dus. Ik heb hem nooit een hle nacht opgelaten of id.

Mijn opinie is dat een zweetdeken weinig kwaad kan en een goed hulpmiddel is.
Verder gebruikte ik geen dekens omdat de paarden zelf een goede vacht hadden.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 17:17

Ik principe ben ik het wel met het stukje eens mits je je paard goed hebt uitgestapt en dat je kan zien dat de onderlaag weer droog is.
Dan gooi ik mijn paard ook zo weer naar buiten.\\

Als ik twijfel of hij is bij het stappen niet voldoende droog dan gooi ik er even een half uurtje een dekentje op .

Als de bak droog is(lees geen waterplassen) laat ik hem even rollen.
Dat werkt super.

Zomers spuit ik de zweet plekken weg dan laat ik ze rollen en gaan ze het land weer op.

Ik heb ook nog nooit zieke paarden gehad en stalgenoten die precies hetzelfde doen ook niet.

Stekeltje

Berichten: 310
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 17:41

Bij ons op stal blijven de tinkers even binnen staan zonder dek en gaan daarna weer naar buiten. Ik gebruik zelf een wollen deken als ze zweet. Ik hou hem even op (uitmesten en alles opruimen) en dan doe ik hem weer af. Meestal is de meeste vochtigheid in de deken verdwenen. Ik denk ook dat het een kwestie van gevoel is, ik ben voorzichtiger dan sommige mensen op stal, hoewel er nooit wat is gebeurd. Pling

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 19:24

Je moet ervoor zorgen dat je paard geen kou vat. Dus als je in een binnenbak rijdt en je paard flink bezweet is, een dekentje op met uitstappen en tot hij wat droger is. Als hij op stal ook met een deken staat, zou ik in sowieso na het rijden, met uitstappen een zweetdeken op doen om te voorkomen dat hij teveel afkoelt. Dan pas de deken wisselen als hij droog is, anders gaat hij na staan zweten

rossebol

Berichten: 3764
Geregistreerd: 07-01-04
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 16:26

ik vind een zweetdeken wel belangrijk ookal is je paard niet bezweet na het rijden als je je paard gelijk zo stil zet koelen de spieren heel snel af en dat is ook niet goed je moet de deken natuurlijk niet de hele nacht ophouden mijn paard krijgt altijd gelijk na het werk een dekentje op en zodra ik hem naar stal breng krijgt hij gewoon zijn winterdekentje op

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 17:33


Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 13:40

Als mijn paard erg bezweet is, mag hij van mij niet naar buiten met dit weer, en hij krijgt zijn staldek nog niet op.
Ze mag dan niet naar buiten omdat het voor mij zelf ook niet gezond is met natte haren naar buiten te gaan, en het voor de (dan nog warme) spieren niet goed is direct zo hard afgekoeld te raken.
En de staldeken doe ik nog niet op omdat die nat raakt van het zweet en ze dan de hele nacht met een natte deken op staat.
Ik heb gewoon oma's wollen deken gekregen, en die doe ik haar even op na het rijden (zet het bij de hals even vast met een dekenklem) op de wasplaats. Na een kwartier kan ze de staldeken al op.

Paduc

Berichten: 447
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: Maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 14:53

Regen en zweet is een groot verschil. Het gaat om het temperatuursverschil. Zou je een paard, dat stevig gewerkt heeft, bezweet buiten zetten, is het verschil met de huidige temp.5 gr of lager wel een te groot verschil en is hij sterk bevattelijk; is het niet een verkoudheid, dan is het wel het te snel afkoelen van de spieren en kan te snelle verzuring en derhalve stijfheid tot verkramping opleveren en hierdoor weer een te snelle blessure bij misstap of harde afzet. Zal mijn paarden nooit zo naar buiten sturen, maar netjes droog!! Knipoog

majid
Berichten: 12
Geregistreerd: 27-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 01:25

VOLLEDIG MEE EENS!!

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 11:13

Als je in een binnenbak rijdt en daar ook uitatapt is het juist niet verstandig om een zweetdeken op te doen, want dan kan je paard juist zijn warmte niet kwijt en koelt hij niet op de goede manier af.
Wanneer ik de zweetdeken gerbuik? Als ik in de binnenbak heb gereden en ik moet buiten uitstappen, als het dan waait en Duvel is nat, dan gaat er een zweetdeken overheen, maar als het niet waait of als hij niet nat is, dan niet.
Of als ik binnen heb uitgestapt en hij is wel volledig op adem, maar nog een klein beetje nat (m.n. onder zijn zadel) dan gaat op stal voor ongeveer 5-10 minuten zijn zweetdeken erop, totdat hij helemaal droog is.
Verder gerbuik ik hem in de winter op de trailer.

marianna

Berichten: 3031
Geregistreerd: 09-03-04
Woonplaats: Warten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 19:54

ik stap mijn paardje zo goed mogelijk droog... als ik dan klaar ben gaat ze nog even op stal en daarna weer naar buiten.... soms gebruik ik een zweetdeken als het temparatuurverschil erg groot is... anders niet... dit doe ik mede om stijve spieren te voorkomen

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 17:23

ik stap Lady altijd goed uit.
Als ze op stal staat krijgt ze haar fleece-zweetdeken op.
Ik ruim alles op en haal dan pas de deken eraf.
Ze staat schuin tegenover de deur en daar komt best wat koude wind vandaan. De deur is meestal dicht.

ik ben gewoon bang dat ze kou vat en tja daar doe je alles voor om te voorkomen Haha!

willemien

Berichten: 235
Geregistreerd: 04-03-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 18:45

Natuurlijk ligt het aan het weer, of ik een zweetdeken gebruik ja of nee. Als eerst moet je altijd zorgen dat je paard goed op adem is. Zolang ze nog erg bezweet zijn (is het paard geschoren ja of nee) kan je eventueel een zweetdekentje opgooien... Zodra je paard niet geschoren is, is het wel belangrijk dat je niet zijn zweetdeken oplaat (als ze zonder deken staan overdag of snachts) voor de nacht want dat is dan opeens te warm. Maar verder moet je altijd doen wat je gevoel je ingeeft, heb je nog ergens twijfels over, vraag het dan aan iemand op stal....

xx_hanneke
Berichten: 90
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: in het land van maas en waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 14:29

Als je je paard na het rijden geen zweetdeken op doet, mits hij bezweet is, zullen de spieren te snel afkoelen en kan ie stijf worden en spierpijn krijgen. Ik ben dus voorstander van 't zweetdeken en zowiezo dekens in het algemeen. Wel is het zo dat je je zweetdeken op tijd moet wisselen, als je zweetdeken nat is geworden en je laat hem opliggen kan je paard alsnog kou vatten, zorg dat ie altijd een droog deken op heeft. En als je paard geschoren is moet je hem zeker voldoende dekens opdoen, bij ons staan paarden die geschoren zijn soms wel is met drie dekens op. Die paarden hebben dan eigenlijk geen bescherming tegen de kou opgebouwd, dus die dieren moet je zeker niet zonder (zweet)deken op stal zetten. Of je moet ze eerst even onder het solarium laten drogen. maar tot die luxe zullen we niet allemaal beschikken.

oxborn

Berichten: 448
Geregistreerd: 02-03-04
Woonplaats: ergens in Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 21:05

Jip krijgt als ze gezweten heb na het rijden altijd een zweetdeken op, want het lijkt me niet gezond om haar nat op stal te zetten en haar winterdeken er al op te gooien en zonder deken af laten koelen is ook geen goed idee zonder vacht.
Ik denk dat het gewoon aan de situatie ligt en dat je zelf die keuze maakt van wel of niet zweetdeken.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 22:05

Tja, ik vind zo'n stukje onzin.
In de natuur heeft een paard een eigen vacht. Bij ons soms ook nog wel. Maar in de natuur komt het zelden tot nooit voor dat een paard zohard moet rennen en doen, dat ie helemaal bezweet is!

De organen liggen vlak onder de lendelen, dicht onder de huid. Als daar teveel kou op komt, dan krijg je enorm zieke paarden.
Dus nooit een bezweet paard stilzetten. Altijd een zweetdeken op doen, droogpoetsen of enorm goed uitstappen. Dit geldt voor paarden zonder wintervacht, en voor paarden met een wintervacht.