Willen jullie alsjeblieft argumenten geven?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
_Simone

Berichten: 1634
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

Willen jullie alsjeblieft argumenten geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-04 17:49

Hay allemaal,
Aangezien ik voor school een betoog moet houden die meetelt voor m'n eindexamen, wilde ik jullie vragen me hierbij te helpen.
Ik zou jullie erg dankbaar zijn als jullie zo veel mogelijk argumenten voor mijn stelling zouden willen bedenken en deze hier zouden opschrijven.
Mijn stelling is:

Automatische donatie van organen - tenzij iemand bezwaar aantekent - moet worden ingevoerd in Nederland.

Ik ben vóór deze stelling, en hoop dat jullie mij willen helpen met het ondersteunen van mijn mening met zo veel mogelijk argumenten.
Alvast heel erg bedankt!!


Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 17:50

Ik herinner me enkele topics waarin dit al aan bod is gekomen... Zoek anders eens met de zoekfunctie op orgaandonor of donor... misschien dat je daar wat uit kan halen...

Accept what is, let go of what was, have faith in what will be

Technoboy

Berichten: 423
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 17:51

mag ik ook tegenargumenten noemen?

_Simone

Berichten: 1634
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-04 17:52

heel graag zelfs!!

(het liefst met weerleggingen, maar die kan ik anders ook zelf wel proberen te bedenken)


Winddancer

Berichten: 4381
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: Vijlen (Zuid Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 17:53

Ik ben voor. Ik denk dat veel mensen die eigenlijk geen bezwaar hebben om hun organen te doneren nu niet de moeite hebben genomen om de codicil in te vullen.

Westernstore: Wyldwood

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 18:02

Ik ben tegen. Ik vind dat iedereen zelf moet beslissen over zijn of haar organen. Mijn oma bijvoorbeeld, ligt nu op sterven. Zij is geen donor, maar zij is geestelijk ook niet meer in staat om deze keus te maken. Als zij zou komen te overlijden, zouden haar organen dus gedoneerd kunnen worden. Maar wat als zij dat nou eigenlijk niet zou willen?

Zelf ben ik overigens wel al vanaf mijn 18e donor...

She got home late, she got home late
She drank so hard the bottle ached

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 18:05

Ik ben ook tegen. Als je er echt voor kiest om donor te zijn, kan je ook best even dat papiertje invullen. Ik ben ertegen dat dit soort dingen gewoon even vastgelegd worden. Okee, je kan wel bezwaar maken ja, maar zoals het verhaal van Piepeknak (sorry, die naam is te moeilijk om te onthouden!!), er zijn ook genoeg mensen die die keuze niet kunnen maken, en ik zou het echt niet op prijs stellen als er dan maar even wordt bepaald door iemand anders dat ik donor zou zijn...

:D

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 18:08

Ik ben voor omdat veel mensen er niet over na willen denk wat er met hun organen gebeurd na hun dood.
Ze laten dit aan hun nabestaande over, die op dat moment toch geen rationeel oordeel kunnen geven ( een persoon waar je van houd ligt op sterven, zou jij dat wel kunnen?)
Door deze regel worden mensen gedwongen na te denken over orgaandonatie en dat kan een heleboel levens redden.

17 mensen vinden dit leuk

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 18:08

ik ben voor
veel mensen denken niet na bij dit soort dingen
en vullen daardoor nooit een codicil in
door automatische donatie gaan mensen er toch sneller over bna denken
iets als dit als je het niet wil word dat vaker sneller duidelijk gemaakt dan als je het wel goed vind
ik heb geen codicil, zou wel willen doneren bij overlijden
maar vergeet altijd zo een ding aan te vragen/in te vullen

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 18:11

Prima! Omdat half nederland te lax is om die antwoordkaart terug te sturen zijn zij automatisch geen donor. Ik zou het een goede zaak vinden als dat omgedraaid zou worden.

vanity

Berichten: 3259
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: Herentals (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 18:16

Ik ben voor voor 2 redenen:
de eerste is hier al uitgelegd:

wennie schreef:
Ik ben voor omdat veel mensen er niet over na willen denk wat er met hun organen gebeurd na hun dood.
Ze laten dit aan hun nabestaande over, die op dat moment toch geen rationeel oordeel kunnen geven ( een persoon waar je van houd ligt op sterven, zou jij dat wel kunnen?)
Door deze regel worden mensen gedwongen na te denken over orgaandonatie en dat kan een heleboel levens redden.


en de tweede (zal het maar botweg zeggen): ik vind gewoon dat je er mensenlevens me kan redden en wat maakt het in godsnaam uit. Je bent dood, je hebt ze niet meer nodig en iemand anders kan er nog een gelukkig leven mee leiden.

trotse mama van 5 kindjes!!!
If you're talking behind my back, you're in a good position to kiss my ass !!

Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 18:19

vanity"]
Ik ben voor voor 2 redenen:
de eerste is hier al uitgelegd:

[quote="wennie schreef:
Ik ben voor omdat veel mensen er niet over na willen denk wat er met hun organen gebeurd na hun dood.
Ze laten dit aan hun nabestaande over, die op dat moment toch geen rationeel oordeel kunnen geven ( een persoon waar je van houd ligt op sterven, zou jij dat wel kunnen?)
Door deze regel worden mensen gedwongen na te denken over orgaandonatie en dat kan een heleboel levens redden.


en de tweede (zal het maar botweg zeggen): ik vind gewoon dat je er mensenlevens me kan redden en wat maakt het in godsnaam uit. Je bent dood, je hebt ze niet meer nodig en iemand anders kan er nog een gelukkig leven mee leiden.
[/quote]

Mag iedereen dat aub zelf bepalen??
Voor mij maakt het dus wel uit.... Ik ben dan ook heel bewust géén donor.
Ik ben tegen. Mensen die heel bewust de keuze maken donor te worden, kunnen dat zelf aangeven.

Op het randje van de afgrond..is het uitzicht het mooist!.......

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 18:21

Misja schreef:
Mag iedereen dat aub zelf bepalen??
Voor mij maakt het dus wel uit.... Ik ben dan ook heel bewust géén donor.
Ik ben tegen. Mensen die heel bewust de keuze maken donor te worden, kunnen dat zelf aangeven.


Ok, dus jij bent bewust geen donor, dan kun je toch gewoon dat antwoordkaartje terugsturen en dat aangeven. Ik denk dat er teveel mensen onbewust geen donor zijn en dat is toch zonde van al die orgaantjes.

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 18:22

Misja; waarom ben je dan tegen deze regel? Je kunt toch gewoon bezwaar aantekenen als je het echt niet wilt?

17 mensen vinden dit leuk

vanity

Berichten: 3259
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: Herentals (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 18:23

Tessebes"]
[quote="Misja schreef:
Mag iedereen dat aub zelf bepalen??
Voor mij maakt het dus wel uit.... Ik ben dan ook heel bewust géén donor.
Ik ben tegen. Mensen die heel bewust de keuze maken donor te worden, kunnen dat zelf aangeven.


Ok, dus jij bent bewust geen donor, dan kun je toch gewoon dat antwoordkaartje terugsturen en dat aangeven. Ik denk dat er teveel mensen onbewust geen donor zijn en dat is toch zonde van al die orgaantjes.
[/quote]


amen!

trotse mama van 5 kindjes!!!
If you're talking behind my back, you're in a good position to kiss my ass !!

Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 18:24

Tessebes"]
[quote="Misja schreef:
Mag iedereen dat aub zelf bepalen??
Voor mij maakt het dus wel uit.... Ik ben dan ook heel bewust géén donor.
Ik ben tegen. Mensen die heel bewust de keuze maken donor te worden, kunnen dat zelf aangeven.


Ok, dus jij bent bewust geen donor, dan kun je toch gewoon dat antwoordkaartje terugsturen en dat aangeven. Ik denk dat er teveel mensen onbewust geen donor zijn en dat is toch zonde van al die orgaantjes.
[/quote]

Ik snap de 'voors' wel..
Maar ik sta er huiverig tegenover..
Heb toch zelf liever dat je als donor zijnde BEWUST actie moet ondernemen, dan dat je als je géén actie onderneemt gewoon vanzelfsprekend als donor wordt gestempeld...

(jeetje wat een zin Scheve mond )

Op het randje van de afgrond..is het uitzicht het mooist!.......

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 18:24

Ik ben voor. Ik vind dat mensen die heel bewust de keuze maken geen donor te zijn dat dan maar aan moeten geven.

Bovendien (maar dat gaat hier niet over) vind ik dat mensen die bewust geen donor zijn ook heel bewust geen organen mogen aannemen Lachen

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 18:26

MarianneR schreef:
Ik ben ook tegen. Als je er echt voor kiest om donor te zijn, kan je ook best even dat papiertje invullen. Ik ben ertegen dat dit soort dingen gewoon even vastgelegd worden. Okee, je kan wel bezwaar maken ja, maar zoals het verhaal van Piepeknak (sorry, die naam is te moeilijk om te onthouden!!), er zijn ook genoeg mensen die die keuze niet kunnen maken, en ik zou het echt niet op prijs stellen als er dan maar even wordt bepaald door iemand anders dat ik donor zou zijn...


hier sluit ik me helemaal bij aan!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 18:26

Misja schreef:
Heb toch zelf liever dat je als donor zijnde BEWUST actie moet ondernemen, dan dat je als je géén actie onderneemt gewoon vanzelfsprekend als donor wordt gestempeld...


Dat zou een goed idee zijn als er organen in overvloed zouden zijn, helaas is dat niet het geval en gaan er nog steeds mensen dood die te lang op een donororgaan moeten wachten.

Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 18:27

Ellende schreef:

Bovendien (maar dat gaat hier niet over) vind ik dat mensen die bewust geen donor zijn ook heel bewust geen organen mogen aannemen Lachen


dat vind ik dan weer onzin. Die keuze of je al dan niet je organen af wil staan om welke reden dan ook maak je zelf.
Als iemands leven gered kan worden door een donorhart of wat dan ook, dan doe je dat. Diegene waar dat hart vandaan komt, heeft wél de keuze gemaakt om donor te zijn.
Je kunt moeilijk niet-donoren geen transplantaties meer laten ondergaan omdat ze zelf hun organen niet willen doneren (om de meest uiteenlopende redenen).
Mooie boel.. Scheve mond

Op het randje van de afgrond..is het uitzicht het mooist!.......

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 18:40

Ik vind het hypocriet... wel aannemen, maar niet afstaan. Maar goed, dat is mijn mening, ik hoef er geen vrienden mee te maken, en ik denk niet dat het ooit beleid gaat worden.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131848
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 18:48

Je zou als tegenargument nog aan kunnen voeren dat er mensen zijn die uit religieuze overtuiging geen donor zijn of donororganen van anderen accepteren.

Nanouk

Berichten: 1004
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 19:03

Persoonlijk vind ik het echt een gruwelijk idee om heel bewust een codicil te tekenen waar ik toestemming geef om mijn organen na mijn dood te gebruiken. Maar (klinkt tegenstrijdig) van mij mogen ze alles gebruiken wat ze kunnen gebruiken als ik eenmaal dood ben. Ik wil er alleen absoluut niet over nadenken op dit moment (doe ik nu eigenlijk wel).
Ik ben bang dat er velen met mij zijn, en dat door deze maatregel te nemen het tekort aan donor-organen in een klap bijna opgelost zijn..............
dus ja ik ben voor!!! Iedereen wil toch een donorhart, -nier, -long of wat dan ook als je daarmee weer verder kan leven!!

Yessy

Berichten: 23013
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 19:07

ik ben voor het belgische systeem, iedere is in principe donor, behalve als je bezwaar aantekent (en dat hoeft niet meer te zijn dan een briefje naar de desbetreffende instantie). je kan ook verdergaan en zeggen dat iedereen die geen donor is dan ook geen donormaterialen mag krijgen, maar ik weet niet of ik daar wel voor ben...

_Simone

Berichten: 1634
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-04 20:28

Heel erg bedankt voor jullie snelle reacties allemaal!! Ik ben al hard aan het pennen . Enne, meer reacties (argumenten) zijn nog altijd welkom, heel graag zelfs!! Echt super!!

Oscar schreef:
Je zou als tegenargument nog aan kunnen voeren dat er mensen zijn die uit religieuze overtuiging geen donor zijn of donororganen van anderen accepteren.


Ik ben al op zoek gegaan naar de bezwaren die bepaalde geloofsuitingen zouden kunnen hebben, maar heb niks kunnen vinden. Want ik vond het zelf namelijk een goed argument, maar weet het niet echt te onderbouwen. Weten jullie misschien welke bezwaren het geloof kan hebben ten opzichte van orgaandonatie?

Alvast weer bedankt, echt super!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 96Laura, abbij, Aeva, Anita158, Anoukjuuuhh, ardanwan, Besje, Bontfire, Century, Charat, Dieselpaard, EmptyWords, F_Orumster, Frummel01, Galaika, GoogleAdsense, GrapeshotBot, IASCrawler, Iepoetjuh, Lau07, pluklief, Poosje81, Rupser, SandraWierda, secricible, shaddy82, Sky_As, Xanthippe en 60 bezoekers