gewichts hulpen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Steaming

Berichten: 1109
Geregistreerd: 01-02-03
Woonplaats: Boelenslaan

gewichts hulpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-04 09:15

Over laterale gewichts hulpen hoor ik altijd 2 verschillende uitleggen.;
1 Het paard moet onder je gewicht komen dus wil ik het paard naar rechts verplaats ik m'n gewicht in het zadel ook naar rechts.
2 Het paard moet wijken voor druk ook vooor het gewicht dus als ik naar rechts wil plaats ik het gewicht in het zadel links en laat het paard wijken voor druk.
Hoe doen jullie dat?


Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 11:28

2

En krijg van springinstructeur dan altijd op de sodemieter, dus bij hem doe ik 1 Knipoog

Beide werkt ook gewoon, maar bij jonge paarden werkt 2 beter. Ook als je veel snelheid op een cirkel hebt vind ik 2 beter gaan.

Ik doe 2 omdat je een paard leert om voor druk te wijken, om het dan met sturen plotseling anders te doen vind ik onlogisch voor het dier.

Maar ik moet er wel goed op letten om 2 te doen. Een menselijke neiging is namelijk om naar binnen te gaan hangen. In ieder geval mijn menselijke neiging Tong uitsteken

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 11:28

Ik doe trouwens wel op 1 paard steeds 1 manier.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

pacster

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 11:31

ik doe ook 2.. heb het altijd zo geleerd... weet eigenlijk niet wat nou de voordelen/nadelen zijn van deze manier.. impact loopt er lekker bij.. duzz houden we het maar zo..

euhm.. Scheve mond

Liesbeth
Berichten: 268
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 11:50

Ik doe altijd manier #1
Op deze manier blijf je altijd in evenwicht op je paard.
Bij manier #2 blijf je, volgens mij, altijd achter bij de bewegingen van je paard.
Greetz,
Liesbeth

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 12:00

Ik zou niet weten waarom Liesbeth. Je zit gewoon hetzelfde als bij 1, alleen aan de andere kant.
Misschien kun je het een beetje uitleggen Verward

Ik zou eerder zeggen dat je bij manier 1 de binnenschouder meer belemmerd. Vooral in galop op een cirkel. Het paard drukt daardoor ook sneller de buitenschouder weg.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Seppe

Berichten: 743
Geregistreerd: 19-06-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 12:11

Altijd manier 1, nooit manier 2.

een paard zal altijd recht onder het gewicht willen lopen. Doe zelf de test eens met iemand op je rug/ in je nek. Als de bovenste persoon naar rechts gaat hangen, zal de drager ook snel naar rechts gaan om zijn evenwicht te kunnen houden.

Hezelfde geldt in het zadel: probeer zoveel mogelijk gewicht te leggen op je linker stijgbeugel. Ga er extra op steunen, loodrecht naar beneden, je paard zal waarschijnlijk ook naar links gaan.

Hulpen van je zit, vind ik persoonlijk eerder "gewicht" dan "druk". Stel het misschien zo voor: als je onder een plafond zou rijden, en je drukt je met je armen af tegen het plafond, ontstaat er een druk op het zadel die een object kan doen wijken (Newton). In dit geval het paard. Rij je niet onder een plafond en kan je je dus niet afdrukken, zal de druk op het zadel constant zijn(je onderbuik opspannen even buiten beschouwing gelaten). Er is dan enkel een constant gewicht op je zadel, dat je enkel kan verschuiven.

Samengevat: je bovenlichaam verplaatsen oefent geen extra druk uit, het zorgt alleen voor een gewichtsverplaatsing. Paarden/mensen willen altijd in evenwicht lopen. Dit is slechts mogelijk als hetgeen op hun edele rug zit/hangt ook in evenwicht is.

Seppe

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 12:21

Andere kijk Seppe:

Vergelijk het eens met motorrijden. Een moter "duw" je ook de bocht in.
Maar zoals ik zei: Beide manieren werken Lachen

Nadeel van manier 1: Het paard moet je gewicht op gaan vangen. Je moet dus altijd oppassen dat het niet "vallen" wordt. Bij lage snelheid valt dat wel mee, maar bij hoge snelheid ga je sneller onderuit of valt je paard naar binnen.Moet je weer binnenbeen houden om dat tegen te gaan. Ga je aan de buitenkant zitten, dan kan je paard met hoge snelheid door de bocht. Jij zit dan automatisch meer op de verticaal. Als je aan de binnenkant zou zitten, dan zou je paard ook die kracht moeten opvangen. Veel zwaarder voor het binnenschouder van het dier.

Ik zou een plaatje kunnen maken om een en ander te visualiseren Haha!

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Roos1

Berichten: 363
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 12:51

Absoluut 1

En waar Romkabouter over heeft met hoge snelheid cirkels rijden... Dan blijf ik het liefst recht op mijn paard zitten... Kan ie ook niet 'vallen'.

(maar ja ik ben dan ook meer een dressuurruiter) Bloos

Seppe

Berichten: 743
Geregistreerd: 19-06-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 13:23

Ok Romkabouter,

ik begrijp waarheen je wil. Ik ben geen instructeur ofzo, en waarschijnlijk helpt de ene manier beter bij de ene als de andere.

Maar nog even over die moto. Als mijn vriendin, die achterop zit, het plots in haar hoofd krijgt om haar rechterbroekspijp over haar schoen te doen Boos! , kantelt mijn moto naar de rechterkant.

Als ik door een bocht rij kantel ik mijn gewicht naar binnen. Hoe meer gewicht naar binnen, hoe scherper de bocht.

Effe misbruik maken van dit topic: Ik overweeg om de moto te verkopen.
Yamaha, Dragstar, 650 cc, zwart, 1999, ideaal voor dames of beginners Schijnheilig

Seppe

Signe

Berichten: 5804
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 14:02

Romkabouter schreef:
2

En krijg van springinstructeur dan altijd op de sodemieter, dus bij hem doe ik 1 Knipoog

Beide werkt ook gewoon, maar bij jonge paarden werkt 2 beter. Ook als je veel snelheid op een cirkel hebt vind ik 2 beter gaan.

Ik doe 2 omdat je een paard leert om voor druk te wijken, om het dan met sturen plotseling anders te doen vind ik onlogisch voor het dier.

Maar ik moet er wel goed op letten om 2 te doen. Een menselijke neiging is namelijk om naar binnen te gaan hangen. In ieder geval mijn menselijke neiging Tong uitsteken


Mee eens, met de aanvulling dat je slecht een gedeelte van je gewicht verplaatst.. Hoe gevorderder je bent des te minder gewicht en gaat het eigenlijk om zitverplaatsing. zit verschil tussen of jeje hele bovenlijf verplaatst of aleen op de zitbeenknobbeltje gaat zitten

( correct me if I`m wrong)

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses

Steaming

Berichten: 1109
Geregistreerd: 01-02-03
Woonplaats: Boelenslaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-04 15:46

Romkabouter schreef:
2

En krijg van springinstructeur dan altijd op de sodemieter, dus bij hem doe ik 1 Knipoog

Beide werkt ook gewoon, maar bij jonge paarden werkt 2 beter. Ook als je veel snelheid op een cirkel hebt vind ik 2 beter gaan.

Ik doe 2 omdat je een paard leert om voor druk te wijken, om het dan met sturen plotseling anders te doen vind ik onlogisch voor het dier.

Maar ik moet er wel goed op letten om 2 te doen. Een menselijke neiging is namelijk om naar binnen te gaan hangen. In ieder geval mijn menselijke neiging Tong uitsteken


Ik neem aan dat je deze hulpen gebruikt voor het vergroten of verkleinen ven de circel.

Jannie

Berichten: 1133
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 16:08

Bij een hele snelle wending (koeienonderdelen bijvoorbeeld), dan blijf je bij manier 1 zitten (als het goed is) en bij manier 2 lig je ernaast Haha!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 16:10

Ik gebruik 1, maar, gebruik 2 ook alleen anders dan beschreven, ik leg wel been aan als ik een paard naar buiten wil drukken, maar blijf zelf recht boven het paard zitten, er is imo een verschil tussen been aanleggen/gebruiken en gewicht gebruiken.

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 17:49

dapperdier schreef:

Mee eens, met de aanvulling dat je slecht een gedeelte van je gewicht verplaatst.. Hoe gevorderder je bent des te minder gewicht en gaat het eigenlijk om zitverplaatsing. zit verschil tussen of jeje hele bovenlijf verplaatst of aleen op de zitbeenknobbeltje gaat zitten

( correct me if I`m wrong)


i,m gonne correct you Tong uitsteken

Hoe gevorderder je paard is des te minder overdreven gewicht verplaatsing je gebruikt. Cool
Maar hoe vertel je een onervaren paard welke richting je op wil??

maak je dan alleen gebruik van overdreven gewicht hulpen of doen je handen ook nog iets Cool
Bv. je gebruikt je gewichts hulp zodat je paard links moet gaan volgen,helaas loopt hij over zijn rechter schouder weg**wat gaan we doen**
Laatst bijgewerkt door Rob_H op 05-03-04 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt


Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 17:58

Steaming schreef:
Ik neem aan dat je deze hulpen gebruikt voor het vergroten of verkleinen ven de circel.

Yes indeed Lachen

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 18:04

Seppe schreef:
Maar nog even over die moto. Als mijn vriendin, die achterop zit, het plots in haar hoofd krijgt om haar rechterbroekspijp over haar schoen te doen Boos! , kantelt mijn moto naar de rechterkant.

Juist, je "paard" valt dus naar binnen. Dat wil je niet lijkt me.

Citaat:
Als ik door een bocht rij kantel ik mijn gewicht naar binnen. Hoe meer gewicht naar binnen, hoe scherper de bocht.

De vergelijking is ook beter met een motor tijdens je speciale verrichtingen. Ik weet niet hoe jij het geleerd hebt, maar ik heb geleerd om achtjes te draaien door de moter de bocht in te drukken en niet te gaan hangen. De verglijking gaat scheef om het moment dat je met een moter heel hard door de bocht gaat. Je moter plakt dan met het wiel constant tegen het wegdek, terwijl het paard zijn benen op moet tillen.

Maar voor alle duidelijkheid, beide manieren werken hoor Haha!

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 20:51

Ook een 2tje hier

IK vergelijk het met het volgende: als ik in de box druk op de heup van mijn paard oefen, moet hij om...en niet naar me toe komen. Het heeft weinig te maken met onder het gewicht blijven. Je moet niet naast je paard gaan hangen, nee, je moet hem de kant opduwen waar je naartoe gaat, maar wel boven je paard blijven. Altijd recht op je paard blijven zitten, alleen duw je hem of haar een kant op. Wedden dat elk paard naar rechts springt als je helemaal naar links gaat hangen?

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 21:28

Eh ik ben een 2. Maar eigenlijk blijf ik bij voorkeur zo recht mogelijk zitten met een beenhulp. En dan marginaal methode 2 erbij...

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 23:31

Ik heb dat gewicht op die zitknobbel nooit zo begrepen. Verward Ik probeer gewoon recht in m'n zadel te blijven zitten en zet het (sturende) gewicht voor mijn gevoel meer in m'n beugels.

Als mijn paard rechtop loopt, leg ik ietsje meer gewicht in het been dat ik aanleg om een wending in te zetten. Hier wijkt hij dus voor het gewicht.

Maar als hij me op de circel te schuin door de bocht gaat, druk ik mijn binnenbeen meer aan maar leg het gewicht in de beugel van het buitenbeen. Als ik dat been dan iets afsteek help ik hem om makkelijker rechtop te komen. En ik blijf redelijk verticaal op mijn paard zitten, dus niet mee naar binnen. In dit geval beweegt het paard zich naar het gewicht toe.

Dit werkt goed bij mijn paard, maar ik weet niet of dit nu de beste manier van corrigeren is, dus als iemand hier een aantekening op heeft, hoor ik het graag Cool

*****

Seppe

Berichten: 743
Geregistreerd: 19-06-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 00:56

XoNo schreef:
Wedden dat elk paard naar rechts springt als je helemaal naar links gaat hangen?


Jaaa!! Lachen Hier wil ik graag veel geld op zetten Knipoog

Steek je beide armen naar links, probeer misschien zelfs je linker beugel te raken. Je gewicht zit nu duidelijk langs links. Naar welke kant zal je paard stappen? Echt niet naar rechts bij mijn weten.

En inderdaad, een paard wijkt voor druk (tenzij ze erg jong zijn Haha! ), maar met gewicht kan je, zoals boven gezegd, geen druk uit oefenen.

Steaming

Berichten: 1109
Geregistreerd: 01-02-03
Woonplaats: Boelenslaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-04 11:26

Seppe"]
[quote="XoNo schreef:
Wedden dat elk paard naar rechts springt als je helemaal naar links gaat hangen?


Jaaa!! Lachen Hier wil ik graag veel geld op zetten Knipoog

[/quote]

Zeker van je zaak, want volgens je onderschrift was je geld al op aan de paarden, of heb je ondertussen je moter verkocht?????? Schijnheilig

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 11:33

Ik denk dat het per paard verschilt. Mijn paard is ontzettend gevoelig voor alle hulpen dus wanneer ik mijn gewicht naar links verplaats (in stilstand) en mijn been er af steek zal ze naar links gaan onder mijn gewicht. Maar zo gauw ik een beetje druk geef met datzelfde been zal ze een side-pass naar rechts maken maar in beweging met m'n benen ontspannen langs d'r zijkant (licht contact)verplaats ik mijn gewicht een heel klein beetje naar de kant waar ik naar toe wil.


Signe

Berichten: 5804
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 13:48

Blaze"]
[quote="dapperdier schreef:

Mee eens, met de aanvulling dat je slecht een gedeelte van je gewicht verplaatst.. Hoe gevorderder je bent des te minder gewicht en gaat het eigenlijk om zitverplaatsing. zit verschil tussen of jeje hele bovenlijf verplaatst of aleen op de zitbeenknobbeltje gaat zitten

( correct me if I`m wrong)


i,m gonne correct you Tong uitsteken

Hoe gevorderder je paard is des te minder overdreven gewicht verplaatsing je gebruikt. Cool
Maar hoe vertel je een onervaren paard welke richting je op wil??

maak je dan alleen gebruik van overdreven gewicht hulpen of doen je handen ook nog iets Cool
Bv. je gebruikt je gewichts hulp zodat je paard links moet gaan volgen,helaas loopt hij over zijn rechter schouder weg**wat gaan we doen**
[/quote]

Ik sluit me aan bij de toevoeging... gewichthulpen gebruik ik in combi met teugel been en stemhulpen. En ik heb geen ervaring met jonge paarden dus daar heb ik geen rekening mee gehouden. Ik ben uit gegaan van een reeds getraind paard.

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses

Signe

Berichten: 5804
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 13:50

jeddah schreef:
Ik gebruik 1, maar, gebruik 2 ook alleen anders dan beschreven, ik leg wel been aan als ik een paard naar buiten wil drukken, maar blijf zelf recht boven het paard zitten, er is imo een verschil tussen been aanleggen/gebruiken en gewicht gebruiken.


Is het niet zo dat doordat jeje been aanlegt je je gewicht anders verdeelt over je zitknobbels en dat dat al een gewichts/zithulp is?

Ik illustreer en maak kunst http://www.signeofhorses.com
En ben parttime viking op Instagram @signeofhorses


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 bezoekers