Beste hulpmiddel voor buitenrit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wat zouden jullie gebruiken ?

Pessoabit
7 (9%)
Slofteugel
18 (23%)
Scherp bit
Geen stemmen
Andere hulpteugel
16 (21%)
Anders, namelijk ..
35 (46%)

Totaal aantal stemmen: 76


Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Beste hulpmiddel voor buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-04 16:48

Probleempje ..

als je nou op buitenrit gaat, met een paardje waarvan je niet weet hoe het buiten is, wat doen jullie dan ?
Direct een veel scherper bit vind ik niets.
Misschien een slof, kan je altijd loslaten als het nodig is.
Of een pessoabit ? De extra teugel kan je ook altijd losjes laten hangen.

Of toch iets anders ? Ik verwacht geen enge dingen van de pony, maar voor de zekerheid lijkt het me toch echt beter, er moeten geen ongelukken gebeuren.

Wat zouden jullie doen ? Haha! Bedankt alvast!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 17:12

Ik heb op 'anders namelijk' gestemd.

Als ik met een paard naar buiten ga waarvan ik niet weet hoe die buiten is dan ga ik met een betrouwbaar ander paard mee. Dat ik 100% zeker weet dat dat paard en die ruiter kunnen dienen als braaf voorbeeld en ook in staat zijn zich aan te passen aan datgene wat op dat moment nodig is (flink stuk draven bijvoorbeeld, of juist lang stappen).

Eventueel gebruik ik een martingaaltje.
Dat is alles Lachen.

Verder niet te moeilijk doen en gewoon gaan Lachen.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 17:14

Martingaal.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 17:14

Ik wilde net hetzelfde gaan antwoorden als Apple. Heb dan ook niets toe te voegen aan haar antwoord. Knipoog

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 17:16

Ik heb nog wel een toevoeging: mocht het een fris, heet of energiek paard zijn dan vind ik het ook nog wel fijn eerst even de wilde haren eraf te rijden in de bak (of even te longeren van te voren). En dan 'als beloning' lekker naar buiten Lachen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 17:18

hahahhaha, heppie mij weer............. slof Haha! Haha! Ik doe er het liefst een slof om, laat m loshangen als ik m niet nodig heb en bij een sprint die niet de bedoeling was pak je m op. Ik rijd graag met een los teugeltje lekker ontspannen buiten, daarvoor ga ik buiten rijden anders kan ik net zo goed in de bak rijden en druk op de ketel zetten........ maar buiten wil ik lekker kunnen genieten van het paard de omgeving en nog veel belangrijker wil ik dat het paard ook van mij geniet. En als ik er gespannnen opzit omdat ik misschien iets niet op kan lossen (zit tussen mn oren) dan is het niet ontspannen meer........ vandaar dat ik zeg......... slof Haha!

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 17:20

helemaal niks...

wat apple zegt: mee met een betrouwbaar paard

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 17:20

Gijsenkim: mijn verhaal is gebaseerd op veeeeeeel ruimte Haha!. In jouw geval zou ik wellicht ook 'slof' gezegd hebben Lachen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 17:22

Bij VEEEEEEEL ruimte zoals bijvoorbeeld een strand.......... niks, helemaal niks....... het enige wat er kan gebeuren is dat zo een dier een kilometertje rent........

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-04 17:22

maar ja, de mogelijkheid met een ander paard mee gaan is er niet.
wat gijsenkim zegt was dus ook mijn idee eigenlijk..!
Gaat het goed, kan een martingaal altijd nog.

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-04 17:26

gijsenkim schreef:
Bij VEEEEEEEL ruimte zoals bijvoorbeeld een strand.......... niks, helemaal niks....... het enige wat er kan gebeuren is dat zo een dier een kilometertje rent........


Nee oke, bij veel ruimte niets, maar als het een stukje langs de weg is, lijkt slof ofzo me toch wel handig .. Scheve mond

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 17:28

Ik zou er niks anders mee doen dan dat het paard normaal gewend is, misschien een martingaal, maar meer niet.

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-04 17:29

maar mocht ze gaan rennen, en je rijd langs de weg, vind ik het levensgevaarlijk als je er niets om hebt waarmee je het paardje goed kan stoppen, zeker als je niet weet wat je kan verwachten.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 17:40

Dan laat je iemand langs de weg ernaast lopen, touwtje eraan en als je paard wegschiet kan die je paard tegenhouden.
Je moet er niet al te veel van verwachten denk ik, meestal zijn de paarden heel erg braaf en zo niet dan stuur je je paard gewoon tegen de kont van de brave goeierik die je meeneemt.

Veel succes en plezier alvast! OK dan!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132044
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 17:45

Ik zou precies hetzelfde proberen te rijden als wanneer je in de bak rijdt, dus geen extra hulpmiddelen ed.
Je zou kunnen vragen of er iemand even met je mee wil gaan zodat je daar wat hulp aan kunt vragen als het nodig is.
Maar verder zou ik niets veranderen; als jij doet alsof het de normaalste zaak van de wereld is, zal je paard dat waarschijnlijk ook doen.
Voor de zekerheid zou je er de ergste frisheid even af kunnen rijden in de bak Knipoog
Veel succes !

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-04 17:48

Ik verwacht er ook vrij weinig van, iemand er naast doe ik niet, vind ik helemaal gevaarlijk, strax haalt die pony uit oid.
Ga denk ik voor de slof, gewoon los laten hangen, zodat de pony niet merkt dat er iets anders is dan normaal. Kan hem altijd oppakken.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 17:48

Als ik zou verwachten dat m'n paard er vandoor zou gaan, zou ik eigenlijk nog niet naar buiten willen, met of zonder slof :/

nog even als toevoeging...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 17:51

Spetterlover schreef:
maar mocht ze gaan rennen, en je rijd langs de weg, vind ik het levensgevaarlijk als je er niets om hebt waarmee je het paardje goed kan stoppen, zeker als je niet weet wat je kan verwachten.


alleen maar verstandig......... vind ik! zekerheid inbouwen is niet zo slecht OK dan!

An_J

Berichten: 1486
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 17:52

Niks. Als je bij voorbaat er al vanuit gaat dat het niet lukt ben je zowiezo te gespannen. Kortom waarom paard lastigvallen met allerlei hulpmiddelen omdat het aan een wederzijds vertrouwen schort.

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-04 17:53

An_J schreef:
Niks. Als je bij voorbaat er al vanuit gaat dat het niet lukt ben je zowiezo te gespannen. Kortom waarom paard lastigvallen met allerlei hulpmiddelen omdat het aan een wederzijds vertrouwen schort.


Zeg ik dat ?
Er staat duidelijk, dat ik er niets van verwacht, maar voor de zekerheid, liever een slof er om en die los laten hangen totdat hij nodig is, dan pony onder een auto laten lopen toch ?

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 17:55

slof,
als ik met buddy buitenrij moeten w e eerst een stukje langs een drukke weg, en zoms kan hij zo enrom schrikken en met slof is er geen enkel probleem..

het voordeel van een slof vind ik dat je hem los kan hangen (paard heeft er dan geen last van) en als het nodig is pak je hem er zo bij..

Maar idd bij veel ruimte helemaal niets Haha!
maar ik bouw liever de zekerheid in als ik langs de drukke weg moet, liever tien keer voor niets om, dan dat ik hem wel nodig heb en niets om heb Lachen
Laatst bijgewerkt door Ing__ op 05-03-04 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 17:55

Niets. Ik zou er pas iets aanhangen als het de eerste keer fout gaat. Als je er eenmaal aan begint is het veel lastiger om het de volgende keer te laten liggen.

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-04 17:58

marina schreef:
Niets. Ik zou er pas iets aanhangen als het de eerste keer fout gaat. Als je er eenmaal aan begint is het veel lastiger om het de volgende keer te laten liggen.


Dus maar het risico lopen de pony onder een auto te laten lopen ? Nee, een slof kan je los laten hangen, heeft de pony dus (bijna) niet door, kan er dus voor de zekerheid best aan lijkt me.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 17:58

ben het met jullie helemaal eens............ waarom zou je het niet doen, liever een slof erom los en 10 keer niet nodig dan dat je je paard van een auto af kan schrapen............

maar idd als je de ruimte hebt en je komt niks tegen, dan hoppaaaaa laat maar rennen.

Op een manege waar ik heel vroeger stage heb gelopen kon je zo van het manegeterrein de veluwe op. tis al meer dan 15 jaar geleden, maar daar maakte we paarden zadelmak door op te zadelen op het terrein, ruiter erop en lopen........ hoppa zo de bossen in met een noodvaart....... werkte als een tiet Haha! niks hulpteugels of wat dan ook
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 05-03-04 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 17:59

Een martingaal, die doet bijna niets, maar wel heel veel zelfvertrouwen geven, je voelt je veiliger en je paard dus ook omdat jij minder gespannen bent.
GEEN scherper bit of Pessoabit, dan weet je paard meteen dat er iets 'vreemds' gaat gebeuren en zal dus gespannender zijn. En omdat meestal op dezelfde manier word gereden met zo een bit als met een gewoon trensje.