Bandages als beenbeschermers????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
zuppie
Berichten: 120
Geregistreerd: 07-02-04
Woonplaats: mooie twenteland

Bandages als beenbeschermers????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-04 15:34

Mijn paard draagt aan zijn voorbenen beenbeschermers. Ten eerste omdat hij zijn achterbenen vrij ver naar voren zet en misschien een keer zijn voorbenen raakt. Maar daarbij komen de beschermers ook wel eens tegen elkaar, voor mij een teken dat zijn voorbenen wat dicht bij elkaar staan.
Nu ben ik soms best ijdel aangelegd en wil graag mooie witte bandages om de vier benen van mijn donkere paard. Maar ik ben bang dat de bandages niet afdoende zijn als hij met zijn benen tegen elkaar komt.
Heeft iemand daar een antwoord op??


Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 15:40

bandages zijn meer voor ondersteuning, ja en soms voor de show. Of ze daar echt geschikt voor zijn, ik denk het niet .. !!

-

zuppie
Berichten: 120
Geregistreerd: 07-02-04
Woonplaats: mooie twenteland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-04 15:42

Ik dacht zelf ook al van niet, maar ik denk, ik vraag het toch even na, met zoveel experts hier op bokt Haha! Haha! .

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 15:42

Spetterlover schreef:
bandages zijn meer voor ondersteuning

Hoe kom je bij deze wijsheid?
Een bandage ondersteunt niet, een bandage geeft bescherming.
Want je doet de bandage om het pijpbeen heen en je neemt een klein stukje van de kogel mee. Dus in principe wikkel je het niet om een gewricht heen en daardoor geef je geen steun. Want als jij om je onderbeen een zwachtel doet, dus niet je enkel en knie meezwachtelen, dan geeft het geen ondersteuning.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 15:43

Hou er overigens rekening mee dat je bij elastische bandages in ieder geval onderlappen moet gebruiken. Geen oude handdoek of deken en het liefst ook niet van de vilten dingen, daar kan de warmte niet door weg en dan worden de pezen veel te warm.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 15:49

Teveel bescherming is ook niet goed....ik zou peeskappen gebruiken, ze zijn harder, en als je niet van die gelgevulde dingen gebruikt (sluit namelijk TE goed aan en kan de hitte er idd niet onder vandaan. Als je paard een flinke mep voor zijn pijpbeen krijgt, zal een bandage ook minder afdoende zijn dan een peeskap.

Dus wat wil je zelf: het mooie plaatje, of veiligheid voor je paard?

(ik ben erg blij met mijn pijpkousen, scheelt een hoop tijd, geen bandages wassen, oprollen enz...en ook geen risico dat ze losgaan of zakken. Geen noodzaak voor passende setjes...ik kan een ruiterwinkel in en kom er over het algemeen zonder wat vandaan (scheelt echt als je western rijdt hoor!)

Je suis Charlie.

Samantha_

Berichten: 10780
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 15:51

Peeskappen geven naar mijn idee meer bescherming dan bandages, bandages zijn meer voor de show.

Spetterlover
Berichten: 17862
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 15:52

Kleintje"]
[quote="Spetterlover schreef:
bandages zijn meer voor ondersteuning

Hoe kom je bij deze wijsheid?
Een bandage ondersteunt niet, een bandage geeft bescherming.
Want je doet de bandage om het pijpbeen heen en je neemt een klein stukje van de kogel mee. Dus in principe wikkel je het niet om een gewricht heen en daardoor geef je geen steun. Want als jij om je onderbeen een zwachtel doet, dus niet je enkel en knie meezwachtelen, dan geeft het geen ondersteuning.
[/quote]

ze ondersteunen toch ook wat ? Ik bedoel, het wordt ook wel gebruikt bij paarden met zwakke benen die er dan ondersteuning aan hebben, voor wat ik gehoord heb in elk geval. Scheve mond
Maarja, het is ook wel voor bescherming natuurlijk, maar ik weet niet of het in dit geval echt heel veel helpt?

-

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 15:55

samantha23 schreef:
Peeskappen geven naar mijn idee meer bescherming dan bandages, bandages zijn meer voor de show.


En toch... als ik het verhaal van de topicstarter hoor, denk ik dat peeskappen weinig nut geven in dit geval. Waarom?
Omdat het om het aantikken van de achterbenen bij de voorbenen gaat.
Voor draagt het paard al beenbeschermers, ze zoekt dus bescherming voor de achterbenen.
En je kan daar een peeskap omdoen, maar het achterbeen raakt toch met de hoef of de voorkant van het been het binnenbeen, en niet met de achterkant. Dus ik zou eerder voor kogelbeschermers, pijpkousen of bandage's gaan.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

zuppie
Berichten: 120
Geregistreerd: 07-02-04
Woonplaats: mooie twenteland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-04 15:56

Ik ga sowieso voor de veiligheid van mijn paard, dat is ook de reden dat ik het hier navraag. Dan ziet het er maar "minder mooi" uit. Is ook niet helemaal waar.
Ik wil niet dat ik achteraf spijt heb als hij een blessure krijgt of iets dergelijks.
Ik gebruik nu ook peeskappen (of pijpkousen) Verward Verward

zuppie
Berichten: 120
Geregistreerd: 07-02-04
Woonplaats: mooie twenteland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-04 15:58

Wat ik bedoelde als topicstarter was: stel je loopt een dressuurwedstrijd en je wilt dat je paard er mooi bij loopt. Dan kun je dus om alle 4 de benen een bandage doen. Maar de vraag is of dit bij mijn paard afdoende is, omdat ik bang ben dat hij zijn voorbeen raakt met zijn achterbeen. Of met zijn voorbenen langs elkaar komt. Ik heb op dit moment geen bescherming om de achterbenen.

Egoistische wereld! Iedereen denkt aan zichzelf. Ik ben de enige die nog weleens aan mij denkt.

Wie zich zelf kent, veroordeelt niemand

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 16:01

zuppie schreef:
Wat ik bedoelde als topicstarter was: stel je loopt een dressuurwedstrijd en je wilt dat je paard er mooi bij loopt.

*grijns*
Dan moet je goed rijden, dan loopt ie er goed bij. Knipoog
Bij een dressuurwedstrijd mag je NOOIT en geen enkele vorm van beenbescherming om hebben. Alleen tijdens het losrijden.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Pluutje

Berichten: 5621
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 16:02

Op een dressuurwedstrijd mag je zoizo niet met bandages rijden dus daar hoef je geen rekening meer te houden(je mag er wel mee inrijden overigens).

Je kan best bandages om de achterbenen doen, zie de uitleg van Kleintje. Als je paard echt aantikt zou ik voor peesbeschermers gaan, bandages beschermen wel minder namelijk. (dat is mijn mening hoor)

zuppie
Berichten: 120
Geregistreerd: 07-02-04
Woonplaats: mooie twenteland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-04 16:04

Is dat zo?? Oeps Blond . Ik heb dus ook nog nooit een echte dressuurwedstrijd gereden. Maar je mag dus ook geen peesbeschermers gebruiken?? Okey, weet ik dat ook weer Haha! .

#grijs terug# hihi ik denk dat het idd een goed plan is om hem goed te rijden met een wedstrijd, zodat het er goed uitziet. Heb tot nu toe nog nooit meegedaan omdat mijn paard er nog niet aan toe was.

Pluutje

Berichten: 5621
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 16:06

Bij het inrijden mag je alles om de benen doen wat je wilt, dus ook peesbeschermers. Maar tijdens de proef moet je paard 'bloot' zijn(geldt ook voor hulpteugels trouwens)

Pluutje

Berichten: 5621
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 17:15

*edit* ik had gereageerd op iets maar nu is het ineens weg..

zuppie
Berichten: 120
Geregistreerd: 07-02-04
Woonplaats: mooie twenteland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-04 17:16

Das inderdaad waar. Dan snap ik het ook!
Mijn reactie stond er nog wel, maar mijn computer deed een beetje vreemd.
Dan mag ik nog wel even dooroefenen. In ieder geval bedankt voor de reacties.

Egoistische wereld! Iedereen denkt aan zichzelf. Ik ben de enige die nog weleens aan mij denkt.

Wie zich zelf kent, veroordeelt niemand

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 18:15

Als je bescherming voor de kogels wilt, kun je ook de sport medicine boots gebruiken. Deze omsluiten de pijp en de kogel.

Bijvoorbeeld:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

de laatste vond ik gewoon zoooo schattig Haha!

En je hebt ze ook met aangenaaide bell boots

Afbeelding

Je suis Charlie.

Barvrouwke
Berichten: 3703
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 18:45

die bovenste 2 die cassidi liet zien zijn inderdaad heel goed. Wij gebruikten ze van Harry horse. (Wel elke keer eff schoonborstelen voor gebruik)

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 20:13

ik heb wel die drie in een beschermers van eskadron,maar ik rij er eigenlijk nooit mee.

ik rij of met peesbeschermers en strijklappers of bandage's.
als ik de bandage's om hebt,gebruik ik ze gewoon echt voor bescherming tegen het aantikken.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 21:08

Barvrouwke schreef:
die bovenste 2 die cassidi liet zien zijn inderdaad heel goed. Wij gebruikten ze van Harry horse. (Wel elke keer eff schoonborstelen voor gebruik)


Ik heb ze ook van Harry Horse, maar van dat merk gaan ze minder lang mee. Ik rij in een buitenbak, dus daar hebben ze idd wel van te lijden. Maar je hebt ze zo om, je hebt ze zo weer af, geen gehannes met oprollen, wassen enz...werelds gewoon!

Je suis Charlie.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: s0173957 en 48 bezoekers