Dressuursingel, dressuurbeugels, zadel kopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Dressuursingel, dressuurbeugels, zadel kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-04 16:24

Zoals jullie misschien wel is opgevallen wil ik graag beginnen met een dressuurzadel http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=207473 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=206863:) . Nu lees ik vaak dat er dressuurzadel te koop zijn mét beugels, singel ect en kaal. Ook lees ik vaak dat er dressuursingels te koop zijn. Maar is een dresuursingel dan echt anders dan een vzh-singel? Of is het meer weer een 'luxe', dat je een speciale moet hebben. En geldt dat ook voor de beugels?

Ik heb ook een mooi zadel gezien voor 145 euro, hij is alleen wel merkloos. Hij is pas breeder opgevult waardoor hij nooit op de werfels kan drukken. Zou dit een qualitatief goed zadel kunnen zijn, ondanks dat het een merkloos zadel is? Ik heb namelijk niet zo'n zin om direct een duur zadel met merk te kopen, omdat als ik dresuur toch niet helemaal geweldig vind ik zo'n duur zadel heb aangeschaft en ik dat vrij zonder vind.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door YvonneAa op 05-03-04 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 16:27

A. Ik geloof nog steeds niet in de kwaliteit van Zadelmarkt zadels, aan het shabrack te zien komt deze daar vandaan.

B. Dressuur hoef je niet geweldig te vinden, maar het is altijd je uitgangspunt, welke tak van Engelse rijkunst je ook beoefent.

(dresuursingels zijn inderdaad compleet anders dan VZH singels, kijk maar wat er voor dit zadel hangt en sla er eens een Divoza/Horselover gids op na)

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-04 16:30

Sjuimpje schreef:
A. Ik geloof nog steeds niet in de kwaliteit van Zadelmarkt zadels, aan het shabrack te zien komt deze daar vandaan.

B. Dressuur hoef je niet geweldig te vinden, maar het is altijd je uitgangspunt, welke tak van Engelse rijkunst je ook beoefent.

(dresuursingels zijn inderdaad compleet anders dan VZH singels, kijk maar wat er voor dit zadel hangt en sla er eens een Divoza/Horselover gids op na)


Wat heeft een chabrak nou met de zadelmarkt te maken? Het is gewoon een chabrak van 'de vorige eigenaar'

En ik wil dressuur ook als uitgangspunt hebben, maar voor het geval dat begin ik liever voorzichtig met een wat goedkopere zadel. En dan kun je haast geen merkzadel krijgen.


Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 16:32

Bij een dressuursingel zijn de singelstoten langer, die komen onder de zweetbladen uit. De gespen van een dressuursingel zitten dan ook op de singel zodat ze niet direct op de huid zitten.
Bij een veelzijdigheidszadel gaan de gespen van de singel onder het zweetblad en zitten ze gewoon aan het uiteinde.
Er zijn natuurlijk wel dressuurzadels die ze er onder hebben en vzh-zadels die dat juist niet hebben, maar over het algemeen is het zo.
Hier kun je het verschil zien, als je op de gespen let.

Dressuur:
Afbeelding

VZH:
Afbeelding


De stijgbeugels + riemen hoeven niet anders te zijn, maar ik vind het zelf prettig om bij m'n dressuurzadel de gespen onderaan te doen en niet alle riemen zijn daar geschikt voor.
Laatst bijgewerkt door Margreet op 05-03-04 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Nulla tenaci invia est via

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131994
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 16:32

Bij een dressuurzadel zitten de singelstoten over het algemeen lager.
Bij een vzh/springzadel zitten de bevestigingspunten onder je zweetblad, bij de meeste dressuurzadels zitten deze lager.
De singelstoten zijn dan langer en zodoende heb je ook een veel kortere singel nodig.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 16:33

YvonneAa"]
Maar is een dresuursingel dan echt anders dan een vzh-singel? Of is het meer weer een 'luxe', dat je een speciale moet hebben.
[/quote]

Een vzh-singel is veel langer dan een dressuursingel. De stoten bij een vzh zadel zitten onder het zweetblad. Die van een dressuurzadel komen ver daaroner.

[quote="YvonneAa"]
En geldt dat ook voor de beugels?
[/quote]
De beugels zijn allemaal hetzelfde. Maakt niet uit aan wat voor zadel je ze hangt. De beugelriemen zijn ook hetzelfde. Alleen zit je bij een dressuurzadel 'langer' dan bij een vzh-zadel. Dus misschien dat je gaatjes te kort komt. Maar dat lijkt me sterk. Alleen hangt vaak bij een dressuurzadel de gesp van de beugelriem onderaan, tegen de beugel. Omdat die anders pijn kan doen aan je been.

[quote="YvonneAa schreef:
Ik heb ook een mooi zadel gezien voor 145 euro, hij is alleen wel merkloos. Hij is pas breeder opgevult waardoor hij nooit op de werfels kan drukken. Zou dit een qualitatief goed zadel kunnen zijn, ondanks dat het een merkloos zadel is? Ik heb namelijk niet zo'n zin om direct een duur zadel met merk te kopen, omdat als ik dresuur toch niet helemaal geweldig vind ik zo'n duur zadel heb aangeschaft en ik dat vrij zonder vind.


Ik weet niet of je uberhaubt wel een zadel breder kunt maken door het op te vullen Verward. Ik heb het iig nog nooit gehoord. Maar het zou best kunnen, alleen ik betwijfel het.
De kwaliteit kan je natuurlijk nooit goed zien vanaf een foto, dan zou je het zadel toch even in het echt moeten bekijken. Maar ik denk dat je voor een paar euro's meer, toch ook een mooi, ouder merkzadel kan vinden.

Veel succes iig

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 16:34

Wij hebben echt met z'n alle zitten typen Haha!

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 16:34

Je zou eventueel voor een ander tweedehands zadel kunnen gaan wat wel een merk heeft.
Merkloos hoeft niet erg te zijn, maar het belangrijkste is dat het zadel goed op de rug van het paard ligt. Dat is altijd het belangrijkste, zelfs al zouden alle fijne zadels niet passen, dan moet je toch op een zadel wat niet lekker zit rijden, want de paardenrug zorgt toch voor alles.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131994
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 16:36

Vonnie84 schreef:
Wij hebben echt met z'n alle zitten typen Haha!


Ik ziet het ook *LOL*
Ben ik even blij dat ik er een kort verhaaltje van gemaakt heb Knipoog

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 16:38

YvonneAa schreef:
Wat heeft een chabrak nou met de zadelmarkt te maken? Het is gewoon een chabrak van 'de vorige eigenaar'

Omdat de zadels van zadelmarkt altijd aangeboden werden terwijl dit bewuste shabrack er onder ligt. Zoveel witte shabrackken met donkere rand en geborduurd "Massaratí" (o.i.d.) er op zijn er niet.

Ann

Berichten: 13239
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 16:39

YvonneAa schreef:
Wat heeft een chabrak nou met de zadelmarkt te maken? Het is gewoon een chabrak van 'de vorige eigenaar'

En ik wil dressuur ook als uitgangspunt hebben, maar voor het geval dat begin ik liever voorzichtig met een wat goedkopere zadel. En dan kun je haast geen merkzadel krijgen.


Dit is duidelijk een zadelmarktzadel, waarom ga je niet kijken voor een tweedehands merkzadel, desnoods een Wintec, die zijn er ook voor ongeveer 150 euro en hebben vaak een betere pasvorm dan een nieuw zadelmarktzadel Lachen

Gillian

bluehunter

Berichten: 411
Geregistreerd: 15-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 16:49

ik weet 100% zker dat dit het zadel van dadelmarkt is op hin site www.zadelmarkt.nl staat precies de zelfde foto.

deze zadels zijn flut.

ik wil jullie wel even een tip geven over de zeer goed kopen dekens. die wel een goede wkaliteit hebben

Tassie78

Berichten: 881
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 17:01

Bingoooooooooooo Haha! dit is weer een zadelmarkt topic gewordeh hahahahahahha Tong uitsteken

Trotse mamma van een prachtige dochter Lianna Louisa geboren 2 aug 2010

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 17:04

YvonneAa"]
[quote="Sjuimpje schreef:
A. Ik geloof nog steeds niet in de kwaliteit van Zadelmarkt zadels, aan het shabrack te zien komt deze daar vandaan.

B. Dressuur hoef je niet geweldig te vinden, maar het is altijd je uitgangspunt, welke tak van Engelse rijkunst je ook beoefent.

(dresuursingels zijn inderdaad compleet anders dan VZH singels, kijk maar wat er voor dit zadel hangt en sla er eens een Divoza/Horselover gids op na)


Wat heeft een chabrak nou met de zadelmarkt te maken? Het is gewoon een chabrak van 'de vorige eigenaar'

En ik wil dressuur ook als uitgangspunt hebben, maar voor het geval dat begin ik liever voorzichtig met een wat goedkopere zadel. En dan kun je haast geen merkzadel krijgen.
[/quote]

Kijk eens op de site van zadelmarkt en dan zie je dit zadel plùs hetzelfde dekje staan. Dit dekje ligt onder meerdere zadels.

Don't dream your life, live your dreams!

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 17:42

Wat maakt het uit...Voor dat geld kun je elk jaar een nieuw zadel aanschaffen... Knipoog

Je hebt inderdaad een dressuursingel nodig,veelzeidigheidssingels zijn te lang .

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 17:48

bluehunter schreef:
ik weet 100% zker dat dit het zadel van dadelmarkt is op hin site www.zadelmarkt.nl staat precies de zelfde foto.

deze zadels zijn flut.

ik wil jullie wel even een tip geven over de zeer goed kopen dekens. die wel een goede wkaliteit hebben

ZADELmarkt, daar verkopen ze geen dadels Knipoog

ik denk dat als je zelf het zadel goed vindt, en het past op je paard, dat je er gewoon voor moet gaan
de rest is al gezegd geweest

Irene2

Berichten: 5235
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 18:10

hoihoi, jullie zullen vast gelijk hebben, maar wat makeerd er aan zadelmarkt zadels?

Mijn werk als bruidsfotograaf: http://www.ireneleusink.nl
Mijn werk als marketeer: http://www.promo-en-zo.nl

biepp

Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 18:21

KellyenXena schreef:
Wat maakt het uit...Voor dat geld kun je elk jaar een nieuw zadel aanschaffen... Knipoog
.


maar als je de rug van je paard ermee ver***** hoef je straks helemaal geen nieuw zadel meer te kopen Knipoog


enne Irene2: zoek eens op "zadelmarkt" Knipoog

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 19:54

IK heb een tweedehands wintec dressuur gekocht, tweedehands omdat ik hem toevallig opgestuurt kreeg via een vriendin omdat dat ding nog geen half jaar gebruikt was en dan ook minimaal omdat ze een ander zadel aangeboden kreeg voor weinig geld Haha!

Nieuw zijn deze geloof ik ongeveer €500 en dat was als ik het toen goed gezien had compleet.

Tweedehands zie je ze vaak al voor €200/€300 staan op Bokt of marktplaats.

Ik heb hem als opstap naar een mooi leer dressuurzadel, maar omdat je niet zeker weet of je ermee verder wilt is dit misschien ook wel wat voor jou?

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 20:41

Een tweedehands wintec is een betere keus denk ik. Veel mensen kopen dat als 'startzadel' en gaan na een tijd over op een duurder leren zadel. Voor een paar honderd euro doe je daar een veel betere keus aan als dit...

Pugi

Berichten: 1205
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 21:07

Van keilkussens hebben ze duidelijk bij zadelmarkt nog nooit gehoord.
Je moet wel een heel apart model paard hebben wil dit zadel niet achterover gaan liggen.

Lydiia

Berichten: 5623
Geregistreerd: 29-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 21:57

Koop liever een goed tweedehands kwaliteit zadel.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 23:15

Lydiia schreef:
Koop liever een goed tweedehands kwaliteit zadel.



YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-04 20:40

Zoooww, wat een reacties Haha! haha, bedankt iig!!

En ik heb gisteren een aanbod gekregen van iemand en ik kan een 2e hand stubben zadel overkopen inclusief singel, beugels voor 100 euro. Maar ik vond 100 euro voor een 2e hands Stubben zadel toch ook wel erg goedkoop.. Scheve mond
Laatst bijgewerkt door YvonneAa op 06-03-04 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

YvonneAa
Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-04 20:40

Sjuimpje"]
[quote="YvonneAa schreef:
Wat heeft een chabrak nou met de zadelmarkt te maken? Het is gewoon een chabrak van 'de vorige eigenaar'

Omdat de zadels van zadelmarkt altijd aangeboden werden terwijl dit bewuste shabrack er onder ligt. Zoveel witte shabrackken met donkere rand en geborduurd "Massaratí" (o.i.d.) er op zijn er niet.
[/quote]

Oh, dat wist ik niet. Bedankt!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kirsha en 160 bezoekers