stijve pony en (blok) hoef. wie ken mij helpen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 16:19

Kan de hoefsmid niets aan haar hoef doen?
Hoe bedoel je met stijf? Wat is de oorzaak daarvan? Je zei dat ze alleen op de zaterdag is bereden, dan zou ik het rijden rustig opbouwen.
Kijk ook hoe ze loopt, recht, of meer naar 1 kant ingesteld.
Hoe oud is ze?

moes
Berichten: 1005
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 16:21

voltes en slangenvoltes zij hele goede oefeningen jah. Goed LOSrijden is heel belangrijk (dus echt zorgen dat ze los word en niet al na 5 min in de krul trekken enz.).wat je ook kan doen is (als ze echt niet wil loskomen) halthouden en dan (met beleid) haar neus naar jou teen laten brengen (niet in een keer door trekken maar een stukje "trekken" en als ze meegeeft ff ontspannen en dan weer een stukje trekken en weer ontspannen enz.). als ze struikeld moet je proberen om de pony actief te houden, niet heel tijd drijven (word ze doof voor de hulpen) maar veel overgangen enz. succes
Laatst bijgewerkt door moes op 05-03-04 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

moes
Berichten: 1005
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 16:26

ow jah ma ik heb niet echt ervaring met blokhoeven dusss. Ik denk geef toch ff een tip

moes
Berichten: 1005
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 16:27

ik heb mijn bericht boven jou laatste bericht trouwens ff gewijzigd (nog wat toe gevoegd) kijk ma ff

Dimpie

Berichten: 264
Geregistreerd: 26-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 16:53

Regelmatig longeren om de spieren los te houden/te maken OK dan!

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 00:17

Voor stijfheid kun je het beste veel voltes rijden, en goed laten inbuigen. Rustig aan beginnen en zorgvuldig losrijden. Grondoeveningen, dus inbuigoeveningen, zijn ook erg goed.

Wat betreft blokhoef.. Misschien eens andere hoefsmid om advies vragen als die op stal is voor andere paarden. Wie weet kan er wel iets aan gedaan worden en zoja, overleg met de eigenaar.

XXmegan

wiljemijn

Berichten: 856
Geregistreerd: 25-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 00:27

goedzo megan, je hebt goed geluisterd naar harry!!!! ik ben het met haar eens.
heel veel oefenen, stap draf, neus over de grond rijden veel figuren en oefenen tot je er simpel van wordt, het duurt even maar als je de goede knoppen voor t los rijden hebt gevonden gaat t veel beter. sommige paarden zijn sneller los als je een volte galoppeerd, maar dat moet je even aanvoelen. als je wet dat ze bv links om losser is kan je op die hand rechter stelling aan vragen maak je de oefenning wat makkelijker.
succes wil

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 10:31

wiljemijn schreef:
goedzo megan, je hebt goed geluisterd naar harry!!!! ik ben het met haar eens.
heel veel oefenen, stap draf, neus over de grond rijden veel figuren en oefenen tot je er simpel van wordt, het duurt even maar als je de goede knoppen voor t los rijden hebt gevonden gaat t veel beter. sommige paarden zijn sneller los als je een volte galoppeerd, maar dat moet je even aanvoelen. als je wet dat ze bv links om losser is kan je op die hand rechter stelling aan vragen maak je de oefenning wat makkelijker.
succes wil


heee willemijn, leuk jou te zien op bokt!!

Ja ik heb wel wat geleerd in zijn lessen!! hahahahaa!! Haha! Bloos Gracy wordt altijd lekker los van het galopperen, dus ik ga vaak lekker snel een galopje maken!! Maar dat verschilt natuurlijk per paard!
Voltes verkleinen is denk ik ook wel goede oevening, dan komt die kont er lekker onder. Of zeg ik nu iets heel verkeerds Verward Haha! !! Hahaha..

xxxMegan

Mist

Berichten: 9485
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 21:41

Mag ik even ? wat een kl*te ven/eigenaar is dat. Met zo'n hoef kun je nog wat corrigern als het paard jong is. en ws nu, dmv aangepast beslag, zal er nog wel wat te bereiken zijn.....maar dat zit er helaas niet in voor dit paard. Die hoefsmid zal waarschijnlijk niets van een ander hoefsmid aannemen hij zal het zelf wel beter weten....arm dier.
kijk maar eens op www.hoofcare.nl (hoefproblemen) wat er had kunnen veranderen.