koliek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
othello
Berichten: 52
Geregistreerd: 03-03-03

koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-04 15:17

Hoi

Mijn shetje heeft al van gisteren in de late namidag koliek,de da is hier geweest en heeft hem buscopan en een pijnstiller gegeven,dan is alles vlot verlopen tot deze nacht kreeg hij het weer,de da is deze nacht opnieuw hier geweest en heeft hem nog eens buscopan en pijnstillers gegeven en olie opgegoten.Ik ben om het anderhalf uur gaan kijken en hij toont geen tekenen van koliek meer maar de olie komt er terug uit met een lichte mestkleur maar er komt geen mest mee,hij heeft al zeker van gisteren rond 23.00uur niet meer gemest en hij toont nu geen tekenen van koliek meer,maar ik ben er echt niet gerust in dat hij niet mest.
Heeft iemand dit ooit meegemaakt en zit het er nog goed uit of moet ik me voorbereiden op het ergste.

groetjes

Stekeltje

Berichten: 310
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 15:40

Ik heb zelf nooit koliek meegemaakt met mijn paarden, maar heeft ie in die tussentijd nog wel gegeten? Als ik jou was zou ik even de da bellen en vragen of dat kwaad kan, misschien kan je nog wat extra olie geven. Succes ermee.

othello
Berichten: 52
Geregistreerd: 03-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-04 16:04

Stekeltje schreef:
Ik heb zelf nooit koliek meegemaakt met mijn paarden, maar heeft ie in die tussentijd nog wel gegeten? Als ik jou was zou ik even de da bellen en vragen of dat kwaad kan, misschien kan je nog wat extra olie geven. Succes ermee.

Ik heb hem te morgend wat hooi gegeven en nu juist wat slobber(hij mag niet veel eten van de da dat zijn darmpjes stilletjes op gang komen)
Ik hou constant telefonisch contact met de da maar ze zegt dat hij moet mesten en dat doet hij niet.

banjer2003

Berichten: 338
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: Mi Casa in Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 17:05

Mijn pony heeft van de najaar ook heel erg koliek gehad, de eerste dag was het gaskoliek maar de volgende dag was hij echt zwaar verstopt, toen heeft de da hem doorgespoelt, toen ging het al veel beter en heeft hij na 14 uur eindelijk gemest. Duurde ook erg lang maar knapte na het doorspoelen erg op. Ik was ook echt heel erg in de stress omdat het zo lang duurde, de da raadde me ook aan om elke dag 2x lijnzaadolie te voeren, ik voerde dat al 1 keer per dag maar ben dat toen op gaan voeren tot 2x. Ik moet zeggen dat hij daarvan echt super is opgeknapt en het niet meer heeft gehad. Probeer dat anders eens, misschien helpt het en baat het niet dan schaadt het niet.

othello
Berichten: 52
Geregistreerd: 03-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-04 17:24

banjer2003 schreef:
Mijn pony heeft van de najaar ook heel erg koliek gehad, de eerste dag was het gaskoliek maar de volgende dag was hij echt zwaar verstopt, toen heeft de da hem doorgespoelt, toen ging het al veel beter en heeft hij na 14 uur eindelijk gemest. Duurde ook erg lang maar knapte na het doorspoelen erg op. Ik was ook echt heel erg in de stress omdat het zo lang duurde, de da raadde me ook aan om elke dag 2x lijnzaadolie te voeren, ik voerde dat al 1 keer per dag maar ben dat toen op gaan voeren tot 2x. Ik moet zeggen dat hij daarvan echt super is opgeknapt en het niet meer heeft gehad. Probeer dat anders eens, misschien helpt het en baat het niet dan schaadt het niet.

Hij heeft net een beetje mest gemaakt(ben al wat meer opgelucht)
Ik geeft hier al een paar jaar s'morgens en s'avonds een scheut maisolie over het voer(ook op aanraden van de da)
Zijn beentjes en staart hangen vol met die olie die er mee is afgekomen zal wel geen fijn gevoel zijn voor hem,maar ik ga hem nu niet ambeteren om hem te wassen.

Stekeltje

Berichten: 310
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 17:37

Wat goed dat het al wat beter gaat Lachen . Ik denk dat Banjer2003 gelijk heeft dat je de dosering wat moet verhogen van de olie. Het kan zijn dat de hoeveelheid die hij nu krijgt niet voldoende is, omdat hij het al zolang krijgt. In ieder geval veel succes en als je twijfelt zou ik toch nog even voor het weekend de diernarts bellen.

othello
Berichten: 52
Geregistreerd: 03-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-04 17:47

Ik heb net de da aan de lijn gehad en ze vroeg me om deze avond rond 22.00uur zijn toestant nog eens door te bellen,en natuurlijk als hij slechter wordt vroeger te bellen.Ze is een pracht van een da ze stelde me deze nacht nog voor,als ik om iets ongerust was dat ik zeker mocht bellen.
Ik kan haar het hele weekende bellen,dat is een hele geruststelling voor mij.

groetjes

Iduna
Berichten: 175
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 19:55

probeer hem eens wortelen te voeren,die zijn licht laxerend en samen met lijnzaadslijm het beste wat je een paard of pony met koliek kan geven(heel licht verteerbaar,bij mijn pony werkt lijnzaadslijm beter dan olie).Voor de rest zou ik je aanraden om zijn darmen weer aktief te krijgen kleine stukjes met hem te lopen,werkt bij die van mij ook redelijk om de darmen weer op gang te krijgen.Let wel op dat hij niet in de stress raakt,want dat is weer niet goed.Als hij straks wat opgeknapt is kijk dan eens of er geen zand in zijn mest zat,wat voor verstopping zorgt.
Oja,je zegt dat hij laat in de middag koliek kreeg,en 's avonds weer,dat is niet zo,je zag het alleen weer aan hem omdat de pijnstiller dan is uitgewerkt!Die werkt zo'n 6 tot 8 uren.Wordt hij regelmatig ontwormd,ook tegen lintworm?
heel veel succes en sterkte!Laat effe horen hoe het gaat !

othello
Berichten: 52
Geregistreerd: 03-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-04 11:14

Iduna schreef:
probeer hem eens wortelen te voeren,die zijn licht laxerend en samen met lijnzaadslijm het beste wat je een paard of pony met koliek kan geven(heel licht verteerbaar,bij mijn pony werkt lijnzaadslijm beter dan olie).Voor de rest zou ik je aanraden om zijn darmen weer aktief te krijgen kleine stukjes met hem te lopen,werkt bij die van mij ook redelijk om de darmen weer op gang te krijgen.Let wel op dat hij niet in de stress raakt,want dat is weer niet goed.Als hij straks wat opgeknapt is kijk dan eens of er geen zand in zijn mest zat,wat voor verstopping zorgt.
Oja,je zegt dat hij laat in de middag koliek kreeg,en 's avonds weer,dat is niet zo,je zag het alleen weer aan hem omdat de pijnstiller dan is uitgewerkt!Die werkt zo'n 6 tot 8 uren.Wordt hij regelmatig ontwormd,ook tegen lintworm?
heel veel succes en sterkte!Laat effe horen hoe het gaat !


Ik kan gelukkig zeggen dat alles inorde is gekomen ,hij mest goed terug en eet goed.bedankt om de tip van de wortelen en de lijnzaad,ik ga het in mijn hoofd houden, wel in de hoop het niet te moeten gebruiken.alvast bedankt

groetjes

Iduna
Berichten: 175
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 15:38

gelukkig !!!!