Uit de box rennen

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Uit de box rennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-04 18:54

Hoe kan ik dit nou afleren?
Ik ben Iwan gewend. Ik kan z'n box openzetten en in de kantine gaan zitten bij wijze van en hij zou gewoon blijven staan.

Noah is dan nog wel een kleuter, maar ik wil wel dat ze braaf in haar box blijft staan.
Sommigen straffen hun paard op het moment dat ze hem weer gevangen hebben en in hun box hebben, maar dat vind ik niet de juiste manier.

Maar ja wat is nu wel de goede manier? Hebben jullie misschien een ideetje?


Technoboy

Berichten: 423
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 19:32

zorgen dat ze niet uit de box kan.


Verward

Winddancer

Berichten: 4381
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: Vijlen (Zuid Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 19:37

Heb ik die van mij ook moeten leren, aangezien hij pas 8 maanden is en rechtstreeks van zijn moeder afkwam. Toen ik hem kreeg kende hij niks, had niet eens ooit een halster omgehad.

Ik heb het hem geleerd door de staldeur open te zetten en wanneer hij naar buiten wilde lopen zei ik: "hey, terug!". En duwde hem terug de box in. Na een paar keer had hij het wel door en blijft nu mooi in zijn box.

Westernstore: Wyldwood

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-04 21:55

Nou die van mij heeft dus schijt aan me.
Tis een soort spel. Als ze de kans krijgt rennen naar het haver.

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 22:05

Mijne heb ik het zo geleerd dat hij gewoon zijn box niet uit mag, zonder mijn toestemming. Je moet hierbij erg consequent zijn, 1 voetje eruit gelijk boze stem("terug, nee" zoiets) Nu is het vanzelfsprekend voor hem, echt heel handig.
Ook zielig trouwens, ligt er kuil buiten zijn stal: zijn nek helemaal uitrekken en trillende benen om niet om te vallen Nagelbijten / Gniffelen

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-04 22:29

Ja iwan ook. Staan zijn achterbenen vlak achter zijn voorbenen Haha!
Tegenwoordig is hij makkelijker en zet hij gewoon 1 voet uit de box als ik even weg ben. De stinkerd.

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 22:32

liza van loon schreef:
Mijne heb ik het zo geleerd dat hij gewoon zijn box niet uit mag, zonder mijn toestemming. Je moet hierbij erg consequent zijn, 1 voetje eruit gelijk boze stem("terug, nee" zoiets) Nu is het vanzelfsprekend voor hem, echt heel handig.
Ook zielig trouwens, ligt er kuil buiten zijn stal: zijn nek helemaal uitrekken en trillende benen om niet om te vallen Nagelbijten / Gniffelen



Komt me zeer bekend voor!!!!

Verder heb ik er niets aan toe te voegen, Jaike weet het precies en toch als ik even wegloop en om de hoek blijf staan heel voorzichtig één voetje over de drempel Haha!
Als ik dan zeg: Hé!! zet ze direct haar voetje schuldbewust terug Knipoog

Tja tis nogal een spookje Knipoog Haha!

La_Vie

Berichten: 3186
Geregistreerd: 23-10-03
Woonplaats: Tussen Hoorn en Enkhuizen ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 11:33

Jaike"]
[quote="liza van loon schreef:
Mijne heb ik het zo geleerd dat hij gewoon zijn box niet uit mag, zonder mijn toestemming. Je moet hierbij erg consequent zijn, 1 voetje eruit gelijk boze stem("terug, nee" zoiets) Nu is het vanzelfsprekend voor hem, echt heel handig.
Ook zielig trouwens, ligt er kuil buiten zijn stal: zijn nek helemaal uitrekken en trillende benen om niet om te vallen Nagelbijten / Gniffelen



Komt me zeer bekend voor!!!!

Verder heb ik er niets aan toe te voegen, Jaike weet het precies en toch als ik even wegloop en om de hoek blijf staan heel voorzichtig één voetje over de drempel Haha!
Als ik dan zeg: Hé!! zet ze direct haar voetje schuldbewust terug Knipoog

Tja tis nogal een spookje Knipoog Haha!
[/quote]
Zo heb ik het ook geleerd
En als ze wel eruit wil lopen heel duidelijk nee, terug zeggen en dan blijft ze staan.
Maar als ik wegloop en wat langer wegblijf dan loopt ze toch echt haar stal wel uit, maar ga ik om een hoekje staan kijken wat ze doet en ze zet 1 voetje over de drempel en ik zeg er wat van dan gaat het voetje gauw terug en kijkt ze echt zo van: Ik Verward ik doe helemaal niks, ik sta toch netjes in m'n stal Schijnheilig

:+: Lady & Viënna :+:
Blondes have more fun ;)
Mijn fotografiefacebook : La_Vie Photo


Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 12:14

Ha ha!
Wat een ondeugd OK dan! !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 12:15

Hihi, we hebben er hier ook zoeentje staan die bijna dagelijks naar het voer rent. Het mooie is dat ie weet dat het niet mag, maar hij weet ook dat hij er wel mee weg komt Haha!

ach... sterallures Pling

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 23:20

wat is nu het nut ervan om de boxdeur open te zetten en erbij weg te lopen?
als je dan graag de boxdeur open hebt staan en je weet dat het paard een sprint trekt naar de voerton..zou je ook de voerton in de stal kunnen zetten, probleem ook opgelost.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-04 09:53

Alane schreef:
wat is nu het nut ervan om de boxdeur open te zetten en erbij weg te lopen?
als je dan graag de boxdeur open hebt staan en je weet dat het paard een sprint trekt naar de voerton..zou je ook de voerton in de stal kunnen zetten, probleem ook opgelost.


Het nut is dat ik gewoon bij m'n paard in de box bezig wil zijn zonder dat ie de box uit sprint als ie de kans krijgt. Ik heb geen zin om constant alles hermetisch af te sluiten. Is voor mezelf en het paard een stuk relaxter.

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-04 09:55

Zep schreef:
Hihi, we hebben er hier ook zoeentje staan die bijna dagelijks naar het voer rent. Het mooie is dat ie weet dat het niet mag, maar hij weet ook dat hij er wel mee weg komt Haha!

ach... sterallures Pling


Nou dat is bij Noah dus precies hetzelfde. Je ziet die smile gewoon op haar hoofd als ze weer een run neemt.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 09:55

Gewoon de deur niet open laten staan Haha!

xxxelinexxx

Berichten: 175
Geregistreerd: 04-03-04
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 10:02

Dat was bij ee manege pony oowk bij ons Scheve mond maar k weet er egt nietes op Verward

<b><font color=purple>Het denken zouden we aan de paarden moeten overlaten: zij hebben een groter hoofd Haha!</font></b>

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 10:10

Niet lief terugduwen, maar op dat moment iets duidelijker zijn...

Ik ben altijd twee keer lief en de derde keer niet meer Clown
(eerst hé, dan een duwtje en daarna krijgen ze echt wel een hele flinke por...)


Ze blijven bij mij ook allemaal braaf staan Knipoog

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 10:41

_inge_"]
[quote="Alane schreef:
wat is nu het nut ervan om de boxdeur open te zetten en erbij weg te lopen?
als je dan graag de boxdeur open hebt staan en je weet dat het paard een sprint trekt naar de voerton..zou je ook de voerton in de stal kunnen zetten, probleem ook opgelost.


Het nut is dat ik gewoon bij m'n paard in de box bezig wil zijn zonder dat ie de box uit sprint als ie de kans krijgt. Ik heb geen zin om constant alles hermetisch af te sluiten. Is voor mezelf en het paard een stuk relaxter.
[/quote]

Ik ga niet in een box bezig als het paard er in staat (hooguit een keer de deken rechtleggen of om hooi te geven en dan nog gaat de deur dicht als ik de stal in moet)
Ik nl van menign dat de stal het enige eigen plekje is wat een paard heeft en daar ga ik niet aan het paard lopen morren, plukken of freubelen...dan krijgt hij een halster aan, touw eraan en wordt buiten de box vast gezet...

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 17:23

Alane"]
[quote="_inge_"][quote="Alane schreef:
wat is nu het nut ervan om de boxdeur open te zetten en erbij weg te lopen?
als je dan graag de boxdeur open hebt staan en je weet dat het paard een sprint trekt naar de voerton..zou je ook de voerton in de stal kunnen zetten, probleem ook opgelost.


Het nut is dat ik gewoon bij m'n paard in de box bezig wil zijn zonder dat ie de box uit sprint als ie de kans krijgt. Ik heb geen zin om constant alles hermetisch af te sluiten. Is voor mezelf en het paard een stuk relaxter.
[/quote]

Ik ga niet in een box bezig als het paard er in staat (hooguit een keer de deken rechtleggen of om hooi te geven en dan nog gaat de deur dicht als ik de stal in moet)
Ik nl van menign dat de stal het enige eigen plekje is wat een paard heeft en daar ga ik niet aan het paard lopen morren, plukken of freubelen...dan krijgt hij een halster aan, touw eraan en wordt buiten de box vast gezet...
[/quote]

Sommige mensen hebben niet de beschikking over een gangpad/poetsplaats en moeten wel in de stal opzadelen etc.
Buiten opzadelen lijkt me in de winter ook niet echt een optie Knipoog

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 18:26

Jaike"]
[quote="Alane"][quote="_inge_"]
[quote="Alane schreef:
wat is nu het nut ervan om de boxdeur open te zetten en erbij weg te lopen?
als je dan graag de boxdeur open hebt staan en je weet dat het paard een sprint trekt naar de voerton..zou je ook de voerton in de stal kunnen zetten, probleem ook opgelost.


Het nut is dat ik gewoon bij m'n paard in de box bezig wil zijn zonder dat ie de box uit sprint als ie de kans krijgt. Ik heb geen zin om constant alles hermetisch af te sluiten. Is voor mezelf en het paard een stuk relaxter.
[/quote]

Ik ga niet in een box bezig als het paard er in staat (hooguit een keer de deken rechtleggen of om hooi te geven en dan nog gaat de deur dicht als ik de stal in moet)
Ik nl van menign dat de stal het enige eigen plekje is wat een paard heeft en daar ga ik niet aan het paard lopen morren, plukken of freubelen...dan krijgt hij een halster aan, touw eraan en wordt buiten de box vast gezet...
[/quote]

Sommige mensen hebben niet de beschikking over een gangpad/poetsplaats en moeten wel in de stal opzadelen etc.
Buiten opzadelen lijkt me in de winter ook niet echt een optie Knipoog
[/quote]

Ik heb ook geen gangpad/poetsplaats en zadel gewoon buiten op, ook in de winter...niets mis mee.

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 18:27

Naast de deur gaan staan en dus zorgen dat als hij het probeert niet ver zal komen.
Als je hem eenmaal hebt moeten vangen en dan straffen heeft inderdaad geen nut.

Ik heb geen idee meer hoe we het Magic hebben geleerd, maar die is zo braaf!
Ze moet gewoon achter het randje blijven, zo niet hoef ik alleen maar te wijzen Haha! Soms als ik voor haar box sta te beppen trekt ze aandacht door even een voetje buiten haar stal te zetten, maar echt aan de wandel gaat ze niet.

Het zelfde in de spuitstal, staat ze ook bijna altijd los...ook achter het randje blijven.
Zelfs als ik haar losgooi in een bak kan ik in principe het hek open laten en zal ze er niet snel uitrennen. Ik moet echt aangeven dat ze mee mag lopen, maar dat met losgooien en hek open test ik verder maar niet uit, voor het geval het wel misgaat Knipoog
(ben erachter gekomen dat ze er niet uitgaat omdat de deur van de binnenbak een keer zomaar open ging Bloos ).

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 13:45

Alane schreef:
Ik heb ook geen gangpad/poetsplaats en zadel gewoon buiten op, ook in de winter...niets mis mee.


Ik vind buiten opzadelen in de winter niet echt prettig en m'n paardje ook niet Zeker als het regent/sneeuwt/hard waait wil ze zich steeds wegdraaien en dan kan ik niet lekker ontspannen met haar bezig zijn, dan wordt het al snel een strijdt en dat is ook niet echt lekker, dus dan maar lekker in d'r stalletje Bloos

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-04 00:17

Alane"]
[quote="_inge_"][quote="Alane schreef:
wat is nu het nut ervan om de boxdeur open te zetten en erbij weg te lopen?
als je dan graag de boxdeur open hebt staan en je weet dat het paard een sprint trekt naar de voerton..zou je ook de voerton in de stal kunnen zetten, probleem ook opgelost.


Het nut is dat ik gewoon bij m'n paard in de box bezig wil zijn zonder dat ie de box uit sprint als ie de kans krijgt. Ik heb geen zin om constant alles hermetisch af te sluiten. Is voor mezelf en het paard een stuk relaxter.
[/quote]

Ik ga niet in een box bezig als het paard er in staat (hooguit een keer de deken rechtleggen of om hooi te geven en dan nog gaat de deur dicht als ik de stal in moet)
Ik nl van menign dat de stal het enige eigen plekje is wat een paard heeft en daar ga ik niet aan het paard lopen morren, plukken of freubelen...dan krijgt hij een halster aan, touw eraan en wordt buiten de box vast gezet...
[/quote]

Verschillen we dus van mening.

Het gaat hier om kleine dingetjes als een beetje poetsen en het stro opschudden. Geloof ook niet dat ze erg vindt dat ik bij haar in de box bezig ben.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 00:30

waarom dan de deur niet dicht doen?
voorkomt een hoop elende....

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-04 01:14

Er is geen ellende van gekomen. Behalve dat het haver snel geplunderd wordt *LOL*
En het is toch iets wat ik graag wil?

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 01:20

ik maak me nergens druk om..
allereerst kreeg ik het idee dat het probleem was paard in stal, stal deur open en zelf ergens anders zijn...
echter bleek het te zijn bezig zijn in de box..boxdeur open..en paard wandeld weg...
Ik vertel dat de stal eigenlijk het enige plekje is waar een paard zich veilig voelt is en het beter zou zijn hem/haar daar met rust te laten.....
Als je nu heel simpel..bezig bent in de stal zonder halster en deur dicht....en dit uitbouwt en tevens leert dat je paard zonder halster niet de stal uitkomt....ben je binnen 2 weken bij je doel...

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: anoushka, IASCrawler, ikkedus, JeRekers, Nicollevs, NorwayFjord, Vlindy, xXutopiaXx en 38 bezoekers