Rechtsom veel moeite

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Diplodocus

Berichten: 160
Geregistreerd: 24-10-03
Woonplaats: borssele

Rechtsom veel moeite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-04 12:54

Effe een vraagje voor iemand anders Lachen

Een vriendin van mij heeft een 5 jarige fries.Linksom is zijn goede kant en rechtsom zijn iets mindere kant. Nu de laatste paar keren gaat hij echt protesteren als hij rechtsom moet. Zowel als je erop zit,met longeren en aan de hand. Zodra je nog maar in stap rechtsom gaat dan is hij gelijk helemaal gespannen en loopt gewoon onder je vandaan. Hij gaat dan veel sneller lopen,maar niet verkorten of onregelmatig lopen. En zodra je weer linksom gaat dan ontspant 'ie meteen en komt hij meteen weer terug onder je. Wat kan ze hier aan doen?
Het is ook geen paard die je even goed kan doorpakken,want het is een behoorlijke hittepetit en dan denkt 'ie van doe hetzelf maar

Groetjes Knipoog

[Edit Apple: titel duidelijker gemaakt]

spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 13:41


Feufollet

Berichten: 561
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: bij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 17:43

Er is mij ooit eens verteld dat omdat een paard als veulen helemaal opgerold ligt in de buik van de moeder elk paard makkelijker draait naar die kant waarnaar hij opgerold lag. Bij het ene paard is dat merkbaarder dan bij het andere, maar er zijn maar heel weinig echt rechte paarden. Dat kost heel veel tijd en training.

Mijn paard wilde ook in het begin niet rechtsom lopen. En aangezien het een groot, sterk paard is kun je proberen te dwingen ook wel vergeten Lachen
Ik houdt er sowieso niet van om een paard te dwingen, ik heb liever zijn vrijwillige medewerking.

We zijn dus heel rustig op gaan bouwen. Eerst wandelend en in stap onder het zadel. Steeds belonen als hij een stukje goed liep en stilzetten als hij de andere kant op wilde. En zo langzaam opbouwen. Belonen als het goedgaat (aaien, praten) en negeren als hij het fout doet.
Je moet er wel geduld voor hebben maar hij loopt nu ook netjes rechtsom, iets wat hij eerst absoluut niet deed!

veer

Berichten: 1520
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 12:57

Mijn Fries heeft ook meer moeite met de rechterhand dan met de linker. Ik moet veel op de rechterhand rijden, om maar goed te oefenen. Stelling naar binnen vragen op de rechterhand, voltes rijden kan ook helpen (vooral als ie ook harder gaat lopen, op de volte kan ie als het goed is minder hard). Verder ind veel belonen als het goed gaat. En blijven proberen al is het niet makkelijk... Krijgt ze goede instructie?

Dimpie

Berichten: 264
Geregistreerd: 26-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 16:48

Vaak helpt het wel als je op z'n 'makkelijke kant' rijdt (hierbij op de linkerhand dus) en dan het paard stelt naar zijn moeilijke kant.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 18:16

Heel veel van hand veranderen!! Iedere keer 1 korte zijde of alleen een lange zijde of zo...en dat opbouwen

Diplodocus

Berichten: 160
Geregistreerd: 24-10-03
Woonplaats: borssele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-04 18:43

Dimpie schreef:
Vaak helpt het wel als je op z'n 'makkelijke kant' rijdt (hierbij op de linkerhand dus) en dan het paard stelt naar zijn moeilijke kant.


Dat doet ze ook,maar daar heeft hij totaal geen moeite mee Verward En van daaruit naar rechts-om lukt dus niet. Zodra je nog maar een halve volte inzet op die kant begint het al Scheve mond

Groetjes Knipoog

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-04 18:45

degelijk les nemen is denk ik toch de weg. een doel van de dressuur is toch het gymnastiseren van je paard en dat is volgens mij de oplossing.

Diplodocus

Berichten: 160
Geregistreerd: 24-10-03
Woonplaats: borssele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-04 19:14

Ze heeft ook privéles en morgen zou ze het ook aan haar instucteur voorleggen Lachen
Misschien dat hij wat meer weet of ziet Verward

Groetjes Knipoog