Minderjarige mag geen huisdier kopen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-01 19:56

Uit de decembereditie van het maandblad van de Dierenbescherming:

"De kantonrechter oordeelde onlangs in een rechtszaak dat een dierenwinkel het gehele aankoopbedrag, door een minderjarige (tot 18 jaar) betaald voor een konijn, aan de ouders moest terugbetalen. Dit omdat volgens de rechter een minderjarige niet zonder toestemming van de ouders een dergelijke aankoop mag doen. Daarmee wordt die aankoop 'juridisch vernietigbaar'. Ook winkeliers dienen daar volgens de wet rekening mee te houden en moeten bij twijfel vragen naar leeftijd en zo nodig naar een rechtsgeldige toestemming van de ouders. De Dierenbescherming is het roerend eens met deze uitspraak, gezien de grote omvang van het dierenleed dat ontstaat door ondoordachte aankopen."

Niet alleen voor het kopen van tabak of alcohol geldt dus een leeftijdsgrens...

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 21:38

Dat was laatst ook op TV bij de Rijdende Rechter. Daar was de moeder van de kinderen de het konijn hadden gekocht vs de eigenaar van de dierenwinkel. De kinderen hadden hun spaargeld bij elkaar gelegd, en eerst een hamster gekocht. Die woonde geloof ik in een buro-la(?). Een dag later wou het zusje ook een huisdier en dat werd het konijn. Ook daar hadden ze al een plekje voor geregeld. helaas ontdekte de moeder dat ze die beesten hadden en dat eindigde dus in een flinke rel. De kids moesten de beesten terugbrengen, maar de eigenaar wilde ze niet terug ivm besmettingsgevaar(?).
Uiteindelijk heeft de rechter idd beslist dat de winkeleigenaar niet aan minderjarige kinderen de beesten had mogen verkopen, en ze nu dus terug moest nemen. Weet niet precies meer of de kids het geld terug kregen.....

zita

Berichten: 754
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 21:47

hihi, wat grappig zeg. heb ik ook bij economie gehad, wel een gek idee, je hebt geen kooprecht....
_________________
kyra, solo, babette, dunday en julia zijn geweldig!!!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: zita op 2001-12-04 20:51 ]</font>


Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 22:41

Het punt is namelijk dat je onder de 18 niet beslissingsbevoegd bent, vandaar dat je ouders of toeziend voogd moeten tekenen of mondeling accoord gaan. Dit kwam van diep naar boven uit mijn recht vakken, Zep zou hier meer over moeten weten.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 23:29

wist ik nix van.....

ach ja aan mij hebben ze wel weet ik hoeveel ratten verkocht een stuk of 20 Schijnheilig

Z1+4 !!!!
reserve kampioen M2 dressuur!!

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 23:36

He psssssssssst Jul!!!!

Hier is je kans om van de ratten af te komen..... Extreme duivel

geral

Berichten: 3604
Geregistreerd: 25-08-01
Woonplaats: hm niet belangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 23:39

hi hi die waren toch in opleiding

sorry ff offtopic
ja idd mag je niet veel als je onder de 18 bent, maar goed het gebeurd dagelijks dat alcohol, dieren, sigaretten ed aan minderjarigen verkocht wordt.

fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 23:48

Volgens mij is dit bij alle producten zo. Zei laatst een leraar iets over. Dus zelfs een pak melk! Dit is natuurlijk belachelijk, maar volgens mij wel waar. Je mag al wel geld verdienen, maar heel super officieel mag het niet uitgegeven worden door 16 jaar en jonger of 18 jaar en jonger, dat weet ik niet precies. Vaag he?

Dit kregen we volgens mij bij het onderwerp ethiek van godsdienst.........

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 12:45

Vind het ook slecht dat het gebeurt. Iemand van 16 is natuurlijk al heel iets anders dan iemand van 10, maar er moet een grens zijn..
Meeste dierenwinkels verkopen het toch gewoon (jammer voor de dieren maar ze hebben wel hun geld). Vind het goed dat er een wet voor is.

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 12:55

Ik vind het eigenlijk helemaal niet zo vreemd.Het is toch een hele verantwoordelijkheid, ik zie zoveel kinderen die een lief konijntje kopen die dan evrvolgens de hele dag in een klein hokje zit omdat-ie vals is Frusty Vind je het gek als dat beest zich daar constant kapot zit te vervelen!
Eigenlijk zou er een soort toelatingsexamen moeten zijn! Haha!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 13:02

Ik vind deze regel heel goed, er zullen heel wat minder dieren slecht terecht komen op deze manier.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 17:06

Een minderjarige is handelingsonbekwaam, indien hij daarvoor geen toestemming heeft van zijn wettlijke vertegenwoordiger. Toestemming wordt verondersteld aan de minderjarige te zijn verleend, indien het gaat om een rechtshandeling waarvan in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk is dat zij door minderjarigen van dezelfde leeftijd zelfstandig wordt verricht.
Dus ik kan me heel goed voostellen dat deze rechter heeft beslist dat dergelijke aankoop bij een minderjarige niet toestaat, een konijn is een levend dier en veriest natuurlijk wel enige verantwoordelijkheid. Hangt er ook vanaf hoe oud de minderjarige is, 9 jaar is natuurlijk een heel ander geval dan een 17jarige. Ik denk dat dit kind wel vrij jong is geweest, anders zou de rechter niet zo'n uitspraak hebben gedaan.
Maar de handelingsonbekwaamheid geldt dus zoals Fieke zei niet voor alle rechtshandelingen, zoals het kopen van een pak melk. Het zal elk geval naar de leeftijd van de minderjarige en de aard van de rechtshandeling moeten worden beoordeeld.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 21:20

Het was op tv bij de rijdende rechter.
Kinderen hadden zonder dat hun moeder dat wist konijnen + hamster gekocht.
Die verstopt en toen kwam mama erachter en ze moesten terug.
De ene dieren winkel nam ze zo terug, de ander niet, die wilde ze niet meer (ivm ziekten) en kregen ze hun geld niet terug, toen had ma een rechtzaak tegen die eigenaar aangespannen.
Ik vind het wel een goede zaak, kinderen moeten op zijn minst een ouder hebben die achter hun staat (en dus ook toestemming hebben).

:evaw:


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Afanaisa91, Amazonbot, cinniz123, Dorella_L, Exorcizamus, Googlebot, GrapeshotBot, Lestrange01, Mars, meniekske, Mo_86, paardje2013, Plus_en_Min, Roosch, saltshaker23, Temeraire, TinkerTreas, YandexBot en 217 bezoekers