Vragen weidegang?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Chatelaine

Berichten: 9151
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Vragen weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-04 22:32

Dit topic zal vast wel een paar keer zijn geweest sorry dan daarvoor Bloos.Maar we hadden het hier over op school en kwamen veel verschillende antwoorden en was gewoon benieuwd

We hadden het over weidegang en wat is voor jou de ideale? weide? Dus hoeveel hectare?Wat voor om heining? Wat moet er in staan alleen echt gras?Schaduw?Watervoorzieningen ?? Enzo..Ben benieuwd naar jullie antwoorden Lachen

En ook nog over hoe lang gaan de paarden bij jullie naar buiten?In groepjes?Of alleen ?Of allemaal tegelijk?Hoe gaan ze er heen met de hand?Losgooien ? Alsvast bedankt .

Your my world, my heart, my soul
If you ever leave..
Baby you would take away everything good in my life


Kath_

Berichten: 1909
Geregistreerd: 29-06-02
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 22:39

Op Manege Lelystad, bestaat het hek uit verschillende delen, ene stuk is hou en andere is van dat grote gaas? Hoeveel hectare ik heb geen idee Haha! Om de weide staan bomen, dus er is schaduw maar ook plek waar je int zonnetje kan staan. Als watervoorziening gewoon de normale drinkbakken.

De paarden gaan alleen sochtends naar buiten, en ze gaan in groepen, naar verschillende weides, dus de ene stal naar die wei, de andere stal naar de andere wei enso. En de staldeur wordt opengedaan en ze worden dus de wei in gejaagd.

zo? Lachen

Suus van HC de Hoeve -> L1
Louisiana Lady -> L2
Mystique -> M2

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 22:45

Ivanka heeft een wei van... *denkt na* nja.. best groot iig Haha! Toch iig wel een paar hectare met een omheining van dat witte lint. Er staat alleen gras, aan de zijkant staan allemaal bomen (dus schaduw) en haar stal staat ook in dr wei (in/uitloopstal).
Er hangt een automatisch *of hoe zeg je dat Verward* drinkensbakje, maar dat is in de winter afgesloten ivm vriezen. Dus dan sjouw ik met emmers en kieper ik die emmers in een ton, zodat Iv genoeg water heeft de hele dag Lachen

En ik heb maar 1 paard, dus die loopt gewoon alleen dus Tong uitsteken In de zomer af en toe met kalfjes, maar daar gaat het nu niet over Haha!

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 23:10

Ik denk dat de ideaale wei voor onze ponys/paard zou zijn:
- Min. 3 of 4 hec. met gras en kruiden. (het liefst groter)
- Zeker met soortgenoten van verschillende leeftijden en geslacht.
- Omheining hout met schriklint en beschutting van bomen voor regen en zonneschijn, ook om lekker uit de wind te kunnen staan, de weide moet verschillende hoogtes hebben zodat ze altijd droog kunnen staan.
evt een stal, zeker in de winter als het om paarden gaat.
- Water uit een drinkton die dagelijks verversd wordt, of een helder slootje met stromend water.
- Weidegang dagelijks min. 6 tot 8 uur (liefst langer) pony's evt 24 uur p.d

Helaas hebben we geen 3 of 4 hec tot onze beschikking en moeten ze het met minder doen, de rest is volop aanwezig dus al met al redelijk ideaal denk ik.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 23:12

wij hebben 2 groepen van ongeveer 8 paarden. In de ene groep staan de hengstjes (veulens), shetjes en nog een paar ruinen. In de andere groep staan de merries en een paar ruinen (allemaal grote pony's/paarden).
Vorig jaar hebben we 3 groepen gehad omdat het niet zo goed ging tussen bepaalde paarden.

we hebben flink wat land, eerst grensde de weide aan de sloot en aan de voorkant schrikdraad.. maar er zijn een aantal keer paarden in de sloot gevallen dus dit jaar komt er een schrikdraadje langs de sloot en krijgen ze een badkuip om uit te drinken.

Een schaduw-plaats/schuilplaatsje zou ideaal zijn, maar die hebben we helaas niet. Wel kunnen de paarden gewoon op stal als het heel slecht weer is ofzo. in de winter mogen ze naar buiten zolang het land niet te nat is, wel 's nachts op stal in ieder geval.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 23:13

een half hectare per pony!

omheind met schapengaas en planken en aan de binnenkant stroomlint....mooi groot en ruim afdak met over de hele lengte een
hooiruif.....pomp (water).....fijne poort...ook tractor ingang...
als ik nog effe denk weet ik nog wel een heleboel.... Haha!

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 23:31

Ik vind onze wei perfect. Ik sta tussen de woonhuizen met giga uitrijmogelijkheden van polder tot hei/bos. er is een peoltje met grondwater dat bijna altijd goed is, er staan bomen voor de schaduw en beschutting. Gedeeltelijk afgezet met brede sloot met schriklint en anders prikkeldraad met schriklint (iets minder, oke, maar boiet niet zo) en aan twee kanten ingeangen voor de tractor. het is groot genoeg voor een stuk of 5-6 paarden en er staan er drie.

ikjuh

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 23:38

wij hebben een wei van +/- 1,5 hectare en daar hebben we onze 2 paarden op staan. zomers brengen we er altijd water heen en 's winters hebben ze alleen water op stal (ze staan dan toch niet lang in de wei). er is schaduw maar daar gaan ze nooit in staan.


clau

Berichten: 864
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Aan de belse grens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 09:49

Ik heb ook zo een 1,5 hectare voor 2 paarden, verdeeld in 3 weides, ze staat bij elkaar, ik wissel contstant van wei en ik heb genoeg gras om ze winter en zomer buiten te laten lopen..


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 bezoekers