Paard schuurt staart in vrachtwagen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marengo_82

Berichten: 988
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België, tegen Mechelen

Paard schuurt staart in vrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-04 23:11

Ja met de titel heb ik dus ongeveer alles gezegd.
Als we op transport gaan dan schuurt Marengo zijn staart altijd open. Verder schuurt hij zijn staart nooit. Ik denk dat het komt omdat hij met zijn gat tegen de achterwand steun zoekt en zo al zijn haren uittrekt, waardoor zijn staartwortel begint te bloeden (ja zo erg is het).

We bandageren zijn staart ondertussen met een gewone bandage en een fleece bandage, met daartussen soms ook nog zo een stripbandage die je dan moet vastmaken met een elastiek aan zijn buik, als jullie snappen wat ik bedoel? Ook heeft hij een staartflap aan zijn deken. Zondagochtend heeft hij gewoon alle bandage eraf gekregen, savonds hebben we dan enkel de twee 'gewone' bandages aangedaan en dan had hij ze naar beneden geschuurd.

Heeft er iemand tips? Kunnen we misschien iets bevestigen aan de wand van de vrachtwagen? Ik heb ook wel wat schrik om hem die steun weg te nemen. Vroeger stond hij nochtans niet zo op transport, dit doet hij nadat hij eens in een slecht trailer stond en gevallen is.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 01:09

zo`n koker ?

Afbeelding

die zal hij niet afkrijgen denk ik......

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 09:37

Ik zou idd zo'n koker er omheen doen en geen Bandage, met een bandage kun je de gehele staart afbinden zeer gevaarlijk.

Ik weet niet meer wie het hier van bokt was maar die had dat ook gedaan met een badage en had de staart helemaal afgebonden, waren niet zulke mooie foto's om te zien

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 10:13

Een staartkoker lijkt mij ook een goede oplossing.
Het vervelende met bandages is dat ze altijd afzakken, je moet ze tenslotte om het "dikste" gedeelte van de staart bevestigen en dan glijden ze snel af.
Ook het bevestigen is erg lastig.
Een staartkoker kun je via de riempjes aan de deken bevestigen.
Veel succes !

Marengo_82

Berichten: 988
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België, tegen Mechelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-04 10:43

Ik heb dat topic inderdaad gezien van die afgebonden staart en het was geen mooi zicht! Ik heb dat tot nu toe nog niet voorgehad, maar ik bind mijn bandage dan ook niet zo vast, uit schrik daarvoor, maar daardoor komt hij natuurlijk los. Verward

Ik heb zo een koker, wel in stof, die op de foto lijkt in leer. Maar die krijg hij ook los Scheve mond waarschijnlijk maak ik hem niet goed vast. Wij hebben zo een elastische singel, die ik dan rond zijn buik vast maakt, maar die singel schuift dan op waardoor koker naar beneden kan schuiven. Kan iemand mij uitleggen hoe ik die koker goed moet bevestigen?

Bedankt al voor de tips

Gracia

Berichten: 2441
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 10:52

je kan er een staartkoker omheendoen of een bandage... n onze vrachtwagen staan de paarden ietsjes schuin. dan kunnen ze bijna niet schuren... mischien is dat een optie???

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 10:59

Imker gaat ook altijd met zijn kont tegen de klep aanstaan. Daardoor krijgt hij een hele kale plek op zijn staart.
Om dat te voorkomen en genezen, gebruik ik nu zo'n staartbeschermer/koker van Eskadron en ik moet zeggen, dat werkt best goed.

Marengo_82

Berichten: 988
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België, tegen Mechelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-04 11:21

Imker, bedoel je deze?

Afbeelding

Houdt die op zonder dekensingel of heb je toch nog zo een singel nodig? Zoiets dus:

Afbeelding

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 11:30

Marengo_82 schreef:
Imker, bedoel je deze?

Afbeelding

Houdt die op zonder dekensingel of heb je toch nog zo een singel nodig?



Deze houdt zonder dekensingel goed. Ik ben er erg tevreden over iig. OK dan!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 11:34

Die leren koker hierboven is niet geschikt voor paarden/pony's die zo sterk schuren.
Dan drukken namelijk die ringetjes plat waardoor je de strook leer niet meer los krijgt.
Die van Eskadron lijk me beter geschikt, daar kan je evt. nog een bandage onderdoen.
Ik denk dat hij in dit geval wel vastgemaakt moet worden aan een singel. Een elastische is daarvoor niet geschikt die rekt namelijk mee. Je zal er een goede leren longeer/rolsingel voor moeten gebruiken.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 11:37

Sjuimpje schreef:
Die leren koker hierboven is niet geschikt voor paarden/pony's die zo sterk schuren.
Dan drukken namelijk die ringetjes plat waardoor je de strook leer niet meer los krijgt.
Die van Eskadron lijk me beter geschikt, daar kan je evt. nog een bandage onderdoen.
Ik denk dat hij in dit geval wel vastgemaakt moet worden aan een singel. Een elastische is daarvoor niet geschikt die rekt namelijk mee. Je zal er een goede leren longeer/rolsingel voor moeten gebruiken.


Die van Eskadron, daar past echt geen bandage onder, ik gebruik hem zelf en bij mijn paard kan hij netjes dicht, maar het houdt niet over.

Je hoeft er GEEN singel aan vast te maken, dat heb ik hierboven ook al gezegd, hij blijft prima hangen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 11:43

Ik ken die van Eskadron, ook gebruikt.
Maar paarden die zo sterk 'wringen' weten hem toch nog naar beneden te wurmen. Verder ben ik er vanuit gegaan dat het om een pony gaat waardoor er denk ik net wel een bandage onder past.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 11:46

Bij een pony maybe, maar bij een paard blijft 'ie wel hangen. Ik wist ook niet dat het hier om een pony ging (ik lees niet alle profiels door voordat ik een antwoord geef).

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 11:58

De usericon viel me op Knipoog

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 11:59

Nu je het zegt, ja! Goed gezien!!! OK dan!

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 12:15

Marengo_82 schreef:
Imker, bedoel je deze?

Afbeelding

Houdt die op zonder dekensingel of heb je toch nog zo een singel nodig? Zoiets dus:

Afbeelding



Die op de bovenstaande foto gebruik. Sultana staat ook altijd met haar staart tegen de klep. Al moet ik er wel bij vertellen dat ze dit niet meer doet sedert ze een veulen heeft gehad en er ook mee is vervoerd. Op korte ritjes doe ik hem voorlopig niet meer om maar op lange stukken wel en vooral ook naar keuringen en wedstrijden. Ben heel tevreden over de bovenstaande staartbeschermer. Hij schuift echt niet naar beneden. Zelfs niet met een bandange eronder en hij knelt ook niet af. Na de keuring of wedstrijd vliegt dan enkel de staartbeschermer er nog om.

SpecialD
Berichten: 19
Geregistreerd: 21-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 12:26

Het kan ook komen door de Stress dat ze hun staart schuren tegen de achterklep van de vrachtwagen, zo'n staartbandage zal zeker hulp bieden.
Er bestaat ook een staartbandage waar er vanboven nog een touw aanhangt waarmee je deze dan kan bevestigen aan een singel (het handigste is een longeersingel) zo kan de bandage zeker niet afzakken want men eentje zonder touw kan hij de bandage nog laten afzakken veel succes!!! groetjes

Marengo_82

Berichten: 988
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België, tegen Mechelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-04 14:39

Ok, bedankt!
Ik ga toch eens zien bij ons in de paardenwinkel of ze die van Eskadron niet hebben. Marengo is inderdaad pony, in Nederland toch, hier in België is het een paard. Knipoog Hij is 1m50 hoog. En met bandage eronder? Heb je dan niet meer kans dat de koker toch nog gaat afglijden?

Wij hebben longeersingel, maar op maat van ons paard van 1m85, dus ik vrees dat die voor Marengo wat te groot is, zal eens kijken of ik er gaatjes bij kan inmaken, dan kan ik volgende keer dat we hem vervoeren als eens proberen met zijn oude bandage die ik vastmaak aan die singel.

Zoals ik zei in het begin van het topic, kan het inderdaad door de stress zijn, SpecialD, hij deed het vroeger nooit, maar pas sinds hij gevallen is op transport.

fransje23

Berichten: 15349
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-04 15:19

Ik weet niet hoeveel ruimte er is in je vrachtwagen maar misschien kan je die stang die achter zijn kont gaat iets verder naar voren van de laadklep af plaatsen. Er moet natuurlijk wel genoeg ruimte over blijven. Maar op die manier kan hij niet meer met zijn staart bij de laadklep komen en dus ook zijn staart niet openschuren.

Marengo_82

Berichten: 988
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: België, tegen Mechelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-04 14:40

Onze paarden staan met hun kont niet naar de laadklep maar evenwijdig ermee. Dus met hun hoofd naar de ene zijkant en met hun kont naar de andere zijkant.
Ik ga in de loop van de week zien of we de longeersingel kunnen aanpassen voor Marengo, en anders zal ik er toch is over nadenken om die van eskadron aan te schaffen.