Wat is geluk?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Wat is geluk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-04 23:07

Al pratend met een vriendin, kregen we het over geluk en gelukkig zijn.

Wat is geluk?
Wanneer ben je gelukkig?
Heb je anderen nodig om gelukkig te zijn?

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe jullie daar over denken.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 23:10

mmmmmmmmmm leuke vraag
heb ik me jaren afgevraagd.......al zoekend naar geluk

en laat het nu in heeeeeeeele kleine dingetjes zitten !!! je hoeft niet ver en grote dingen te zoeken...........

voor mij is geluk: me gelukkig voelen van binnen, in mezelf, tranen in m'n ogen kunnen krijgen van m'n poesjes die lief liggen en op DAT moment "geluk" voelen in mezelf. Een vriendin die iets leuks doet, een bosje bloemen wat je van iemand krijgt, liefde kunnen GEVEN aan anderen, je tevreden voelen met alles wat je hebt, tja....kan nog wel even doorgaan geloof ik.......

Tamara

Berichten: 10441
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 23:12

Simpele vraag, moeilijk antwoord. Geluk is denk ik iets heel persoonlijks, iets kleins waardoor je duidelijk wordt hoe blij je bent met wat je hebt, hoeveel je van het leven houdt. Kleine dingetjes die je dat doen beseffen, een vriendin die een lief kaartje stuurt, een les die lekker gaat....

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 23:13

Konden de vragen nog moeilijker?

Wat is geluk... Bij mij is geluk wanneer ik op een paardenrug in het bos zit. Heerlijk weg uit de sleur van alledag, geen zorgen aan mijn kop... Ik hoef dan gewoon echt nergens aan te denken, heerlijk. Ik ben gelukkig als ik op het paard zit, en als ik bij mijn vriend ben. In het laatste geval kan er natuurlijk een hele hoop beter, maar dat is altijd wel het geval lijkt me.

Ik heb anderen nodig om me gelukkig te voelen in de zin van dat ik helemaal blij word van complimentjes. Maar over het algemeen gesproken absoluut niet, ik ben in mijn eentje gelukkiger dan met anderen...

Ik denk dat geluk een hele subjectieve term is. Geluk is imo een kwestie van compromissen sluiten waar je mee kunt leven. Waar je je happy bij voelt. Ik denk dat het ultieme geluk niet bestaat...

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 23:27

Geluk is idd moeilijk te omschrijven. Je weet pas wat het is als je het ervaart. Lachen
In principe kunnen anderen ook niet voor jouw geluk zorgen, ze kunnen alleen maar een aanvulling zijn denk ik.

Vind dit ook wel mooie spreuken, zo zie ik het ook:

Geluk hangt meer af van hoe je het leven ziet, dan van wat er gebeurt.

Geluk hebben en gelukkig zijn... het één duidt op bezit, het andere op échte rijkdom.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 23:29

filosofie, leuk
heb zo'n boekje liggen met allemaal spreuken over geluk.

Van Dale leert:

ge·luk (het ~, ~ken)
aangename toestand waarin men zijn wensen bevredigd ziet en vrede heeft met zichzelf en zijn omgeving => heil, zegen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 23:30

Gelukkig voel ik me dan, als ik even niets meer te wensen heb. Dan kan op een moment zijn dat ik met een glas wijn op de bank zit en een boek op schoot, dat ik de warme snoet van mijn paard tegen mijn wang voel, dat ik een mooie zonsondergang zie...een moment van totale ontspanning, niets hoeven, niets willen, gewoon genieten van het moment.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 23:34

Dan ben ik het niet met Van Dale eens Haha! (ach die mensen hebben ook hun best gedaan Ach gut )

Geluk hoeft namelijk volgens mij niks te maken te hebben met de wensen die je hebt, het kan je ook overkomen op momenten dat je er niet op rekent. Door de kleine dingetjes die IngridM noemt bijvoorbeeld.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 23:35

Ik ben op dit moment gelukkig... als in: ik zou geen grote dingen anders willen in m'n leven, ik denk dat dat mijn definitie is...

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 23:35

Zie mijn onderschrift. Loesje heeft het weer eens bij het rechte eind. Knipoog

Veel mensen denken: zodra ik dit of dat maar heb bereikt, dan ben ik gelukkig. Maar zo werkt het IMO niet. Ik zie geluk als een continu proces. Of liever gezegd: streven naar geluk is een continu proces. Om een leuk leven te leiden, doe je dingen die je een gelukkig gevoel geven. Steeds verschillende dingen, maar ook dingen waarin je je ontwikkelt. Al kun je volgens mij niet continu gelukkig zijn. Behalve dat dat dodelijk vermoeiend is (net als continu verliefd zijn Tong uitsteken), moet je ook dalen kennen om toppen te kunnen ervaren. Of word ik nu wel heel filosofisch? Knipoog

Anyway, er is er IMO maar eentje die verantwoordelijk is voor jouw geluk, en dat ben je zelf. Alleen jij kunt jezelf gelukkig maken. Anderen kunnen jou daar best bij helpen, maar geluk moet uiteindelijk uit jezelf komen. Maar dat heeft Cody hierboven al gezegd. Knipoog

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 23:38

Om maar met je laatste vraag te beginnen:
In principe zou ik ook alleen gelukkig kunnen zijn, maar mensen waarvan ik hou zijn toch een grote toevoeging op mijn geluk.
Zie het als gelukkig - gelukkiger - dolgelukkig Knipoog

De definitie van geluk kan ik je niet geven.
Het is een gevoel.
Soms heb je alles wat je hartje begeert, maar je bent niet gelukkig.
De andere kant: soms zit alles tegen, maar ondanks alles ben je toch gelukkig.

Al met al mogen we concluderen dat ik een gelukkig mens ben

Cody, dat zijn trouwens mooie spreuken OK dan!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 23:38

Inderdaad, zonder de keerzijde te kennen kan je nooit weten wat geluk is, denk ik. Dan zie je het eerder als vanzelfsprekendheid, en ervaar je het niet als 'geluk' of 'gelukkig zijn'.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-04 23:41

Karin schreef:
Anyway, er is er IMO maar eentje die verantwoordelijk is voor jouw geluk, en dat ben je zelf. Alleen jij kunt jezelf gelukkig maken. Anderen kunnen jou daar best bij helpen, maar geluk moet uiteindelijk uit jezelf komen. Maar dat heeft Cody hierboven al gezegd. Knipoog

Dat vind ik dus ook.
Daarom heb ik ook als onderschrift dat je geluk niet kunt kopen, maar dat je het zelf moet kweken.

Verder vind ik het mooi om te lezen dat er meer mensen zijn die gelukkig zijn door kleine dingen.

Ook ik vind dat je pas echt dingen leert waarderen als je ook de andere kant hebt gezien of ervaren. Soms lijkt het wel dat je dingen pas leert waarderen tegen de tijd dat je het dreigt te verliezen, alleen ben je dan soms te laat.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 23:45

Mickey schreef:
Verder vind ik het mooi om te lezen dat er meer mensen zijn die gelukkig zijn door kleine dingen.

Ook ik vind dat je pas echt dingen leert waarderen als je ook de andere kant hebt gezien of ervaren. Soms lijkt het wel dat je dingen pas leert waarderen tegen de tijd dat je het dreigt te verliezen, alleen ben je dan soms te laat.


owwwwwwww zo waar...................
ik heb ook zonder er verder op in te willen gaan, die diepe, donkere kant van het leven gezien en juist daarom is het zoooooooo mooi als je opeens beseft dat je gelukkig word van juist die kleine dingetjes.....

En wat je moet LEREN beseffen (was tenminste bij mij zo) dat je inderdaad geluk niet kunt kopen, dat geluk niet door anderen komt, dat je het niet af kunt dwingen, maar dat je er zelf 'verantwoordelijk' voor bent...............!!!!!!!!!!!!!!!!!

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-04 00:00

Ik ben het helemaal met je eens IngridM dat je moet leren beseffen dat geluk van binnenkomt en dat anderen je daarbij kunnen helpen, maar ze kunnen het nooit voor je doen zeg maar.

verana

Berichten: 2807
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 00:03

Pervinco schreef:
Konden de vragen nog moeilijker?

Wat is geluk... Bij mij is geluk wanneer ik op een paardenrug in het bos zit. Heerlijk weg uit de sleur van alledag, geen zorgen aan mijn kop... Ik hoef dan gewoon echt nergens aan te denken, heerlijk. Ik ben gelukkig als ik op het paard zit,

Ik denk dat geluk een hele subjectieve term is. Geluk is imo een kwestie van compromissen sluiten waar je mee kunt leven. Waar je je happy bij voelt. Ik denk dat het ultieme geluk niet bestaat...


Beetje verandert maar ik hier ben ik het mee eens
Even dat fijne gevoel dat je de hele wereld aan kan
Even dat gevoel dat je blij bent met wat je hebt gedaan en berijkt

Geluk is niet te omschrijven het is voor ieder weer anders
Ieder beleeft het weer anders
Maar ik weet wel dat ik gelukkig ben met wat ik nu alweer heb berijkt en wat ik nog allemaal wil

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 00:33

Als ik geen zorgen heb, verliefd ben en het is wederzijds en als ik dan ga buitenrijden lekker over de bospaden kan galoperen dan ben ik behoorlijk gelukkig

Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 00:43

Hmm...goeie vraag. Ik weet wel dat ik me op dit moment niet zo gelukkig voel! Scheve mond

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 01:25

Geluk is naar mijn idee iets wat je hebt als je van een paard valt en heelhuids opstaat, net het goede lotnummer hebt en al van dat soort dingen.

Gelukkig zijn kan niet altijd, want dan zou je het verschil niet meer merken.
Het zijn korte momenten waarin je je opeens beseft dat je gelukkig bent, en dat kan onder de rotste omstandigheden zijn die er maar kunnen zijn.
En dus daarbij de kleinste dingen zijn.

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 09:45

Oscar schreef:
Om maar met je laatste vraag te beginnen:
In principe zou ik ook alleen gelukkig kunnen zijn, maar mensen waarvan ik hou zijn toch een grote toevoeging op mijn geluk.
Zie het als gelukkig - gelukkiger - dolgelukkig Knipoog

De definitie van geluk kan ik je niet geven.
Het is een gevoel.
Soms heb je alles wat je hartje begeert, maar je bent niet gelukkig.
De andere kant: soms zit alles tegen, maar ondanks alles ben je toch gelukkig.


Hier kan ik mezelf dus ook volledig in vinden. Je omschrijft net wat ik dacht (vandaar even de quote, moet ik zelf niet meer nadenken hoe het te typen Knipoog )

ukkie

Berichten: 1669
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 13:22

Geluk is voor mij, als ik goed in mn vel zit en me lekker voel Lachen
Dan kun je ook blij zijn met de dingen die je hebt

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 13:28

Het grootste geluk, is niet weten wat geluk is!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 13:29

Ik weet niet wat geluk is. Misschien omdat ik het nooit lijk te hebben? Scheve mond

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 14:38

Ik heb een keer geluk gehad, dat me moeder bij me was.
Ik stapte een keer uit de bus en moest dus achter langs de bus en wou toen over steken. Je moest dan eerst over de bus/trambaan om aan de overkant te komen.
Het was dat me moeder me terug trok, want er reed dus een of andere idioot met 80 over de bus baan (waar dus geen auto's mogen).
Ik lag er bijna onder, als me moeder er niet was geweest, had ik dit berichtje niet kunnen typen.

Tsja gelukkig zijn, als je voedsel, onderdak en eten tot je beschikking hebt en gezond bent. De rest is vaak bijzaak (groot huis, dieren, diploma)

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 14:46

Geluk is ook beseffen dat je geluk hebt....