Bult tussen kaken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Bult tussen kaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-04 22:03

Vandaag merkte mijn moeder dat onze merrie een bult tussen de kaken heeft onder haar hoofd ten grootte van een pingpong bal. Het is een losse bult. Ze is een schimmel dus ik vrees een melanoom. Kan dit zo plotseling komen opzetten


Duhelo

Berichten: 28501
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 22:04

ik wil je niet bang maken, maar is dit geen van de symptomen van droes?
ik ben het niet zeker hoor

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 22:06

uhh wat is een melanoom?
heeft he dier geen verhoging? is de bult hard of zacht?

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 22:06

dutske schreef:
ik wil je niet bang maken, maar is dit geen van de symptomen van droes?
ik ben het niet zeker hoor


dacht ik ook als eerste aan...

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Duhelo

Berichten: 28501
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 22:06

Droes is een zeer besmettelijke paardenziekte. Daarom is het van groot belang de zieke paarden te isoleren en als verzorger de nodige maatregelen te nemen. Wist u dat er homeopatische middelen zijn die het genezingsproces kunnen bevorderen?

SYMPTOMEN.

Droes is een zeer besmettelijke paardenziekte. De eerste symptomen zijn hoge koorts, een ontstoken keel (moeizaam slikken) en heldere neusuitvloeiing die al snel etterig wordt. In een later stadium zwellen de lymfeklieren langs de onderkant van de kaak op tot grote bulten.

Indien de ziekte normaal verloopt, breken deze abcessen later open. De etter kan dan aan de buitenkant naar buiten komen (onderkant kaak) of soms via de neusholte.

DOORBRAAK.

Zodra de abcessen rijp zijn en doorbreken, voelt het paard zich al stukken beter. De gaatjes aan de buitenkant van de abcessen kunnen worden opengehouden en dagelijks enkele malen worden uitgespoeld met sodawater, zodat alle etter naar buiten af kan vloeien.

Denk wel aan het besmettingsgevaar! De verzorger van het zieke paard dient zich na elk contact geheel om de kleden en het liefst te douchen!

Ook moet het paard geïsoleerd worden van andere paarden.


VERSLAGEN DROES.

Komt de etter bij de doorbraak van droes niet naar buiten, maar komt het in de bloedbaan terecht, dan spreken we van verslagen droes. De luchtzakken, de longen, de schedelholte of de buik, kunnen in dit geval aangetast worden. Dit is een levensgevaarlijke vorm van droes die vaak verkeerd afloopt.

Het is dus zaak dat de abcessen zo snel mogelijk tot rijping komen.


Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-04 22:09

Ze heeft de bult sinds vandaag en is voorderest hardstikke gezond.

Duhelo

Berichten: 28501
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 22:10

misschien even de DA laten komen morgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 23:17

Kan ook een kaakontsteking zijn en daar mag je dan nog op hopen als het ook droes kan zijn.

Stekeltje

Berichten: 310
Geregistreerd: 27-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 09:16

Het kan natuurlijk ook gewoon een vetbult zijn. Mijn paard had het op precies dezelfde plek. Ik heb het later ontdekt, omdat hij eerst meer naar boven zat. Het is denk wel verstandig om te kijken of hij verhoging heeft en als je twijfelt inderdaad even de da bellen. Ik zou niet gelijk denken aan een melanoom, zo oud is je paard toch niet? Leeftijd doet er niet altijd toe, maar ik denk dat de dingen die hierboven genoemd worden waarschijnlijker is. Succes ermee OK dan!

ikkuh112334
Berichten: 33
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 09:29

mijn paard had/heeft het ook.. pcies hetzelfde als jij het omschrijft.
we hebben eerst haar temperatuur gemeten dat was goed.
die avond hebben we er een paar mensen bij gehad geen DA.
maar 1 iemand zorgt voor medische middelen bij ons op stal
hij heeft mij een potje goudsbloemzalf gegeven wat heeft gehlopen,
2x per dag opsmeren en hij is nu al bijna helemaal weg Lachen
maar het was zeker geen droes omdat het paard er dan veel zieker uit zou moeten zien snotneus, ect.

Groetjes Aan Stal Sixty-four

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 09:53

Droes zou kunnen, maar dan zou ze wel al wat koorts moeten aanmaken.

Wat ook kan, een paard op stal heeft dat gehad, is een ontsteking van de speekselklieren.

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 09:55

het kan ook zijn dat ie een beetje volle keelgang heeft, als ie bv hooi gegeten heeft, dan zit er een propje hooi, dat zakt na een poosje gewoon weg

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 15:56

Kan ook nog een ontstoken klier zijn, hebben wij gehad. Omdat we dachten dat het droes was, kaal geschoren en laurierzalf erop...resultaat :vanwege de aangroeiende haren ging de ruin jeuken aan die bult die open ging, geweldig nare wond was dat. Dus doe dat niet meteen. Bel de Da maar.

Ps met zo'n klier die ontstoken was had hij ook koorts.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 18:21

ik dacht aan droes, heeft ze verhoging ?

Mambo
Berichten: 167
Geregistreerd: 20-06-03
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 18:56

Stekeltje schreef:
Het kan natuurlijk ook gewoon een vetbult zijn.


Vetbulten zie je eigenlijk nooit bij paarden, dacht ik. ik denk ook dat het een onstoken klier is, maar dan zou ze ook iets verhoging moeten hebben(aangezien het om een ontsteking gaat). een Melanoom zou best kunnen, maar of die zomaar ineens op kunnen komen weet ik niet. ik zou absoluut de dierenarts er bij halen.

Het is erg om iets moois te verliezen,
Maar het is erger om het nooit gehad te hebben..

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-04 22:12

Het blijkt dus ook dat bepaalde rassen een andere temperatuur hebben. Vandaag de merrie weer opgemeten en de temperatuur was weer 38,3 graden. Toen raadde de staleigenaar aan om mijn ruin, ook een andalusier, eens op te meten. En na een keer de thermometer eruit gewurmd te hebben bleek dat hij ook 38,3 graden had. Dus voor een andalusier gewoon normaal. Ze heeft geen neusuitvloeiing en hoest ook niet. Het rijden ging gewoon goed, ik kijk het nog een paar dagen aan en als ze last krijgt laat ik de da komen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geertema, GrapeshotBot en 20 bezoekers