advies?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

advies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-04 17:29

mijn pony loopt veel op de voorhand en hangt erg op de linker teugel,mijn instructrice en ik werken er al aan veel overgangen en goed voorwaarts rijden,maar hebben jullie andere tips?!

Vue
Berichten: 8851
Geregistreerd: 03-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 19:03

ik reed vandaag toevallig nog een paardje dat erg op een teugel hangt,. wij maken idd veel overgangen en lekker voorwaarts...maar wat heel erg helpt is de vrije teugel > voor jou dus rechts < druk, en de andere makkelijk > beetje elastieken... gewoon lekker mee gaan, weinig druk< sucses... !

mandy

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-04 19:32

thnx!

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 01:56

veel overgangen rijden.van stap naar draf en dan bijna gaan stappen als je in draf zit .en dan weer lekker voorwaarts en weer terug nemen.je kan ook balkjes lopen .!

Gjilke

Berichten: 4695
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 10:25

Ik denk dat je al heel goed bezig bent door les te nemen. Idd veel overgangen en voorwaarts rijden.
En heel veel geduld hebben!!!

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-04 14:15

dank jullie wel Lachen

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 14:27

Oefeningen om je paard minder op de voorhand te laten lopen / sterker laten worden zijn ook bv. wijken en wendingen om de voorhand. Verder idd overgangen en actief maken op je kuit.

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-04 17:54

thanx

figora

Berichten: 5405
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: bergen op zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 21:35

veel voltes rijden, en die verkleinen en vergroten, op links en op rechts, en natuurlijk veel overgangen. stelling rijden, maar vooral schakelen in de gangen.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 21:59

ik vind een wending om de voorhand eerder een oefening waarbij je ze snel op de voorhand krijgt... Ik rijd zelf liever wending om de achterhand. Vooral omdat je dan jezelf goed kunt controleren of je het paard wel op de buitenteugel rijd, en je de binnenteugel kunt laten vieren als controle (natuurlijk ook weer terugnemen Knipoog ) Ik moet de passen verkleinen (been in ritme gewone pas, maar met zit bij je houden door buik aan te trekken) als Andrew op de voorhand valt. Max. tien meter en weer wegrijden. Losjes blijven in de hand. Overgangen en schijnovergangen...

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 10:25

Als je paard erg naar 1 kant "hangt" kan dat ook komen omdat je zelf niet geheel in balans zit. Meestal hebben de ruiters hun "schrijfhand" meer naar voren staan zodat deze te vriendelijk is en "vergeten" ze de andere hand, zodat deze blokkeert.

Staan jouw handen en schouders gelijk aan elkaar?

Boris
Berichten: 131
Geregistreerd: 01-04-03
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 11:04

Tyrza, zou het in dit geval dus betekenen dat rechts bij Tobilover de schrijfhand is? Dan begrijp ik je namelijk goed en is bij mij precies hetzelfde aan de hand Bloos! .Overigens ben ik er met mijn instructrice hard aan het werk om dit probleem aan te pakken Haha! .

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 14:16

Tyrza schreef:
Als je paard erg naar 1 kant "hangt" kan dat ook komen omdat je zelf niet geheel in balans zit. Meestal hebben de ruiters hun "schrijfhand" meer naar voren staan zodat deze te vriendelijk is en "vergeten" ze de andere hand, zodat deze blokkeert.

Staan jouw handen en schouders gelijk aan elkaar?


Grappig, want bij mij is het eigenlijk net omgekeerd. Ik ben rechts, maar ben links eigenlijk te vriendelijk. Sorry, even off-topic.

On-topic: Zoals hierboven als gezegd wordt, veel overgangen maken, schakelen in tempo, voltes, slangevoltes, dus veel buigen.
Succes!

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 14:55

Ik ken ook een paard, dat juist op zijn voorhand doordendert, als hij goed voorwaarts gereden wordt. Probeer niet alleen overgangen te rijden, maar ook tempowisselingen. Draf uitstrekken, maar ook op staptempo draven.
Verder vooral zelf blijven ontspannen, ook al zet je pony zichzelf vast. Je terechte reactie is jezelf ook vast te zetten, terwijl dat dus het laatste is wat je moet doen.

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-04 18:19

Tyrza schreef:
Als je paard erg naar 1 kant "hangt" kan dat ook komen omdat je zelf niet geheel in balans zit. Meestal hebben de ruiters hun "schrijfhand" meer naar voren staan zodat deze te vriendelijk is en "vergeten" ze de andere hand, zodat deze blokkeert.

Staan jouw handen en schouders gelijk aan elkaar?



ja.....mijn instructrice let goed op mijn handen heb voorheen ook zit lessen gehad aan de longe Knipoog

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-04 18:20

Boris schreef:
Tyrza, zou het in dit geval dus betekenen dat rechts bij Tobilover de schrijfhand is? Dan begrijp ik je namelijk goed en is bij mij precies hetzelfde aan de hand Bloos! .Overigens ben ik er met mijn instructrice hard aan het werk om dit probleem aan te pakken Haha! .




ik ben ook hard aan het werk Haha!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 20:06

Boris schreef:
Tyrza, zou het in dit geval dus betekenen dat rechts bij Tobilover de schrijfhand is? Dan begrijp ik je namelijk goed en is bij mij precies hetzelfde aan de hand Bloos! .Overigens ben ik er met mijn instructrice hard aan het werk om dit probleem aan te pakken Haha! .



ja, je begrijpt het goed. bij 80% van mijn lesklanten zie ik dit probleem. Uitzonderingen uiteraard daar gelaten. Ikzelf had vandaag les, ik ben rechts, maar draai juist weer teveel naar rechts (dus mijn linkerschouder en hand gaan te makkelijk naar voren) Knipoog

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 20:08

tobilover"]
[quote="Tyrza schreef:
Als je paard erg naar 1 kant "hangt" kan dat ook komen omdat je zelf niet geheel in balans zit. Meestal hebben de ruiters hun "schrijfhand" meer naar voren staan zodat deze te vriendelijk is en "vergeten" ze de andere hand, zodat deze blokkeert.

Staan jouw handen en schouders gelijk aan elkaar?



ja.....mijn instructrice let goed op mijn handen heb voorheen ook zit lessen gehad aan de longe Knipoog
[/quote]


Het "handenprobleem" zit hem meestal in de schouders en middenrif. Hier komt dan ook een stukje balans bij kijken. Je handen kunnen dan wel naast elkaar staan, je schouders kunnen alsnog niet gelijk staan.

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-04 20:46

thanx!

Olga88

Berichten: 4948
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 22:21

veel balkjes lopen en langzaam proberen te draven

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-04 20:29

oke!

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-04 20:31

okej thanx

horseslove_1

Berichten: 0
Geregistreerd: 05-03-04
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 22:19

veel van stap naar draf gaan

Ninla_

Berichten: 9006
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Op de rug van een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-04 22:21


horseslove_1

Berichten: 0
Geregistreerd: 05-03-04
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 22:22

BedAnkT!!!!!